כל מה שחשוב ויפה
OTOTO סטודיו. צילומים: איה וינד
OTOTO סטודיו. צילומים: איה וינד

20 שנה של OTOTO: תנינים סוחטי לימון, חתולים למרק ואספנים נאמנים

דני גסנר ואורי סעידי מציינים 20 שנה לסטודיו שיסדו, עם התרחבות עסקית מואצת (קצת בזכות הקורונה, ומיזוג עם סטארט אפ שיווקי) ושיתוף פעולה ראשון עם מותג־העל סנופי וחבריו, שיקרה אוטוטו

חגית: בוקר טוב דני, אני מעזה לשאול – מה שלומך?

דני: רגשות מעורבים זה כאן

חגית: בניכוי מלחמה, חטופים, ומחאה על מחדלי ומחטפי הממשלה – אתם נמצאים בתנופה חיובית. וזו העונה הבוערת שלכם?

דני: בדיוק. מצד אחד מכירות כריסמס בשיאן, אנחנו בקצב מטורף, בחודש נובמבר־דצמבר אנחנו מוכרים כמו בכל השנה. מצד שני מלחמה. אנחנו שותפים לדאגה

חגית: אתם נמצאים כאן בישראל והשוק שלכם כמעט כולו בחו״ל – איך זה קרה?

דני: הסטודיו הלך והתפתח במרוצת השנים (חוגגים שני עשורים השנה) ובזכות הקורונה הפנינו הרבה תשומת לב לעולמות המסחר בדיגיטל. לפני שנתיים סטארט־אפ עולמי בשם Branded רכש את המותג ומאותה נקודה OTOTO נמצאת בצמיחה מואצת

חגית: עשיתם אקזיט! קצת כמו חברת הייטק, אבל בדיזיין 🙂 נכון?

דני: אקזיט 🙂 מילה גדולה למותג חמוד וקטן. אני מעדיף להסתכל על זה אחרת – דאגנו ש־OTOTO תגדל ותהפוך למותג ברמה בין לאומית. ותוכל לעבוד גם אחרי שאנחנו נצא לפנסיה

אורי סעידי ודני גסנר, OTOTO סטודיו. צילומים: איה וינד

אורי סעידי ודני גסנר, OTOTO סטודיו. צילומים: איה וינד

חגית: אבל בוא – 18 שנה הייתם אוטוטו, סטודיו ישראלי עם בינלאומיות ושיווק בחו״ל בסדר גודל שניתן לנהל בעצמכם. הקפיצה הזו, עם השקעה של גורם חיצוני, שינתה את סגנון העבודה? את הכמות? את האחריות?

דני: שינוי עצום עבורנו. השינוי מאפשר לנו להתמקד בקבלת החלטות ובעיקר בפיתוח ועיצוב והגדלת המותג לתחומים חדשים, שהיו בעבר רק חלומות ועכשיו מתגשמים, בזכות השותפות החדשה

חגית: כמה אנשים עובדים בסטודיו כיום?

דני: בישראל אנחנו צוות של שמונה, מתוכם שישה מעצבים (בעיקר מעצבות, אלופות!) בחברה עובדים כיום סביב 20 אנשים, בתחומי יצור, מכירות, לוגיסטיקה, שיווק וכו׳

חגית: אני חושבת שצריך להכניס קצת סדר בדברים. נתחיל מההתחלה – אתם שני שותפים, דני גסנר ואורי סעידי, בוגרי עיצוב תעשייתי באסכולה. הקמתם את אוטוטו לפני 20 שנה, ובחרתם להתמחות בעיצוב מוצרים שימושיים עם טוויסט הומוריסטי בעיצוב

דני: כרגיל מדויקת. הייתי מוסיף – עיצוב ישראלי, הרבה שיתופי פעולה עם מעצבים מקומיים

חגית: והצלחתם לבלוט במקוריות והמצאתיות – כמו שאתם כותבים באתר, רעיונות שעולים לפעמים במקלחת ולפעמים בפקק תנועה – הופכים למוצרים… התהליך של רעיונאות נשאר כמו שהיה?

דני: לדעתי זה הרוטב הסודי שלנו, אנחנו עושים סיעור מוחות על בסיס חודשי, כל הזמן ממשיכים לחפש את הדבר הבא. משתפים פעולה עם מעצבים ותיקים והאקדמיה בארץ (תחרויות ואירועים), ולשמחתי מצליחים להכניס את תחום הקיימות לקולקציות עתידיות – שימוש בחומרים ממוחזרים ואקולוגיים. יש לנו אחריות גדולה במיוחד עכשיו, בעקבות הצמיחה

OTOTO סטודיו. צילומים: איה וינד

OTOTO סטודיו. צילומים: איה וינד

חגית: ועוד יותר מבעבר, אתם מחוייבים לשוק העולמי – קולקציות חגים / עונות. איך בכלל בונים קולקציה?

דני: הכל מתחיל באיסוף נתונים DATA, אנחנו נעזרים באנליסטים. היום אפשר לנתח את הרגלי הצריכה, הביקוש וצרכי המשתמשים. אחרי ניתוח מעמיק אנחנו בונים בריף לקריאטיב ומשם מתחילים את השלב הכי מגניב – סיעור מוחות. אחר כך יש תהליך שלם של בחירת קונספטים באמצעות כלים דיגיטלים וקבוצות מיקוד ומשם מעבר לפיתוח מתקדם

חגית: מה הכי חדש בפורטפוליו שלכם?

דני: הקולקציה הכי חדשה היא סדרה של תנינים פונקציונלים בנישות רוויות כמו מועך שום, סוחט לימון וכו׳

חגית: סוחטים את הלימון, כמו שאומרים 🙂 מה עשיתם לכריסמס 2023?

דני: הקולקציה של העונה מורכבת בעיקר ממוצרי מתנה למטבח. לדוגמה הגמד מברשת לניקוי כלים (שמסתמן כלהיט חדש). אבל המיקוד שלנו הוא לא על חג ספציפי, מתוך כוונה שהמוצרים יימכרו למשך שנים רבות. אחת הדוגמאות הטובות היא נסי – המפלצת מלוך נס – ששימשה השראה לסדרה מגוונת של מוצקים. המצקת מרק (שהידית שלה היא ראשה של נסי מציץ מתוך האגם/סיר המרק), שנמכרת כבר מעל עשור

הכל מתחיל באיסוף נתונים DATA, אנחנו נעזרים באנליסטים. היום אפשר לנתח את הרגלי הצריכה, הביקוש וצרכי המשתמשים. אחרי ניתוח מעמיק אנחנו בונים בריף לקריאטיב ומשם מתחילים את השלב הכי מגניב – סיעור מוחות

חגית: לנסי המצקת יש אחיות קטנות – כפיות, כפות הגשה ועוד. הסדרתיות היא חלק מהעניין, כשכבר מכירים את קו המוצרים. אהבתי למשל את הניסוח ״תנינים פונקציונליים״ ובכלל – מעניין שאתם לא נרתעים ממה שאתה מגדיר נישות רוויות. הרי לכולם יש חולץ פקקים ומועך שום וזה לא מרפה את ידיכם? זה קצת כמו להגיד – נכון שיש לך חולצה בארון, אבל הנה אחת שאתה ממש תאהב…

דני: לרוב הנישות הרוויות מאוד ״משעממות״ וסטנדרטיות. דווקא שם יש לנו מקום לעיצוב שמציע ריגוש וחדשנות. משתדלים לתת טון אחר, צבעוני ואופטימי (גם בתקופה שהעתיד נראה אפל)

חגית: המוצרים שלכם הרבה פעמים פורטים על נימי הרגש – עיצובים בעקבות סיפורי אגדות, אמונות עממיות (המפלצת מלוך נס), בדיחות פופולריות (מפלצת הפסטה) זה עוד רלבנטי בעולם הציני של ימינו?

דני: זו הסיבה שאנחנו מגיעים כל בוקר לסטודיו, עושה רושם שהעולם קצת שכח את הכוח של משחקי דמיון ויצירה

בסטודיו

סקיצות למוצרים

חגית: אגב התקופה האפילה – לקוחות בחו״ל מזהים אתכם כישראלים? סבלתם / נהניתם מתשומת לב על בסיס פוליטי?

ובכלל – בתחום שלכם יש מוקשים פוליטיים? כמו מוצר שפתאום מסתבר שהוא בצבעי דגל פלסטין (או ישראל, או אוקראינה)… נדמה לי שהוצאתם חולץ פקקים בצבעי דגל הגאווה – יש לזה ביקוש מיוחד?

דני: מעולם לא נתקלתי ביחס שלילי, עד היום קיבלנו רק תגובות של דאגה ותמיכה משותפים עסקיים כמו מפיצים ובעלי חנויות בחו״ל, יש לנו חשבון טיקטוק פעיל עם מעל ל־300 מיליון צפיות. ההתייחסות תמיד עניינית למותג ולמוצרים. אגב התוכי נמכר טוב (פחות טוב מהגרסה של העטלף)

חגית: טוב, שחור זה השחור החדש (תמיד)…

דני: כל המוצרים השחורים מוכרים מצוין, יש לנו סדרה ״אפלה״ וקהילה גדולה שאוספת את הקולקציה המתרחבת

חגית: האספנים זו נישה בפני עצמה! בנימה נוסטלגית, כאספנית, אשאל אם יש עוד לשהשיג איפשהו אגרטל בדמות ערימת הכוסות?

דני: האגרטל – T Party vase מהמוצרים הראשונים שלנו, נמצא בארכיון של מוזיאון תל אביב ושל מוזיאון העיצוב חולון. אולי יום אחד נוציא מהדורה מחודשת, מי יודע

T Party vase, באוסף המוזיאון

T Party vase, באוסף המוזיאון

birds

חגית: אמרת לי בשיחה מוקדמת שכיום 99% מהמכירות שלכם הן לשוק הבינלאומי? 300 מיליון צפיות זה ווואוווו

דני: רוב הלקוחות נמצאים בארה״ב ומערב אירופה. מעדיף לא להיכנס למספרים, אבל אין תלונות. חמסה־שום־בצל

חגית: מה הדבר הבא?

דני: אנחנו עובדים בימים אלה על שיתוף פעולה עם חברת סנופי, הם פנו אלינו. יקראו לקולקציה Peanuts by OTOTO

חגית: אוווו איזה סקופ!

דני: נכון! זה שיתוף הפעולה הכי גדול שיצא לנו לעשות עם צוות קריאטיב אמריקאי

חגית: זה שיתוף פעולה ראשון עם מותג בעל אפיונים כל כך ברורים? איך ניגשים לזה והאם זה קשה ומגביל יותר מהרגיל?

דני: הם נותנים לנו המון מרחב פעולה. חשוב להם ולנו להפיק תוצרים אחרים, השת״פ הוא הכנה לחגיגות 75 למותג סנופי – Peanuts של המאייר צ׳רלס שולץ

חגית: יש כבר משהו שאפשר לראות? סקיצות?

דני: עוד לא. אסור לנו להראות את תהליך העבודה – הסכמי סודיות

חגית: מה תאחלו לעצמכם ל־20 השנים הבאות?

דני: נאחל לאוטוטו להפוך למותג על, לא פחות 🙂

חגית: ברור! אוטוטו זה יקרה 💪🏼

דני: תודה. ושתבוא פריחה גדולה אחרי כל האפלה הזאת. אמן

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden