כל מה שחשוב ויפה
סיגלית לנדאו בגלריה בגבעת חביבה. צילום: יותם פרום
סיגלית לנדאו ״את קולך השמיעי״ בגלריה בגבעת חביבה. צילום: יותם פרום

הרשימה המשותפת // 28.12.23

סיגלית לנדאו ומנאר זועבי בגלריה גבעת חביבה; איתן בן משה במוזיאון בת ים; אשכול תערוכות בגלריה לאמנות אום אל פאחם; פלוקסוס בחממה לאמנות בחיפה; תערוכת התרמה לשיקום פצועי.ות צה״ל בבית הישג; עידית לבבי גבאי בגלריה העמקים; תבנית אם בגלריה 51; נורית ירדן, נדיה עדינה רוז ואלה כהן ונסובר בגלריה החדשה בטדי; משה קופפרמן בגלריה לוחמי הגטאות

סיגלית לנדאו ומנאר זועבי בגלריה גבעת חביבה

התערוכה ״באות בדברים״ שתפתח בשבת (30.12) בגלריה גבעת חביבה לאמנות (אוֹצרת: ענת לידרור), מפגישה בין סיגלית לנדאו למנאר זועבי, כשלצידן מציגות ארבע אמנית ערביות צעירות שהן גם הדוברות בעבודת הסאונד החדשה של לנדאו: דלה טרביה, לילא עבד אלרזאק, מורג׳אן גנאים ושמס הווארי זועבי.

בעבודה היא משוחחת איתן על המציאות, החלומות והמחשבות לעתיד, כיוצרות בארץ. כל אחת מהשש לחוד וכולן יחד, מגלות פצעים פתוחים ומחפשות את האופק שלעיתים קרובות יותר קשה לראות; הן קושרות בין קולות הגוף לנפש, בין טראומה לריפוי ובין חברה במשבר לפרטים בה. הן מבינות היטב את כוחות ההפרדה הפועלים כעת ומזכירות לנו, שתחילתו של כל עתיד מדומיין מתחיל במבט אל הפצע, בהסכמה לחוש ובמוכנות לדבר.

לילא עבד אלרזאק, ״את לא מתביישת בעצמך״. צילום: אריאל ורהפטיג

לילא עבד אלרזאק, ״את לא מתביישת בעצמך״. צילום: אריאל ורהפטיג


נורית ירדן, נדיה עדינה רוז ואלה כהן ונסובר בגלריה החדשה בטדי

שלוש תערוכות מוצגות בגלריה החדשה בסדנאות האמנים בטדי בירושלים (אוצרת: תמר גיספאן־גרינברג). ״שהות – קטמונים״, תערוכת יחיד לנורית ירדן שמציגה חומרים ויזואליים וטקסטואליים משהותה בשכונת הקטמונים הסמוכה לגלריה; ״ברעש נפילת הענפים״, תערוכת יחיד לנדיה עדינה רוז, שמציגה שני מיצבים נפרדים וקשורים בד בבד, שמבקשים לבחון באמצעים מינימליסטיים את היחסים בין האדם והטבע, בין המתרחש מתחת לפני השטח ומעליהם, ולרמוז על תופעות גלובליות אקטואליות המשפיעות על חברות שלמות; ״קמע־ציור״, תערוכת יחיד לאלה כהן ונסובר שעוסקת בקמעות, על משמעותם הרעיונית והאסתטית.

נורית ירדן, מפרוייקט 'שהות' קטמונים

נורית ירדן, מפרוייקט שהות קטמונים. בגלריה החדשה באצטדיון טדי


איתן בן משה במוזיאון בת ים

״שירי עולם״, תערוכת יחיד לאיתן בן משה, תפתח הערב (28.12) במוזיאון בת ים (אוצרת: הילה כהן שניידרמן) ותתפרש על כל מבנהו העגול של המוזיאון. החלל שרוי בעלטה, מתוכה בוקעים תאורות זוהרות כגחליליות של שערים ופסלים גדולי מימדים. בינהם צלילי השירים ועבודות וידאו שפותחו בטכנולוגיות אנימציה מתקדמות. מבעד לעבודות מתגלה מרחב ארכיטיפי הפולט לתוכו זיכרונות מרגשים וארורים, קדומים וחדשים, ומעניק להם פורקן, הקשר ואולי גם משמעות ונחמה.

כשבן משה פנה לעסוק בשירי עם, הוא חיפש דווקא עכשיו אחר הליבה העתיקה של התרבות האנושית, שכמו מבקשת להזכיר לנו מה זה להיות בן אנוש. השירים שליקט בן משה היוו השראה לפסלים דיגיטליים־וירטואליים, ובאמצעות טכנולוגיות עיבוד תמונה מתקדמות, תכנות תלת ממד ואנימציה, יצר להם מרחב מואר ואפל להתגלם בו. בתערוכה, כל שיר עם עבר עיבוד קולי ודיגיטלי, שהתבסס על רדי מייד לצד קטעי נגינה אקוסטיים ואלקטרוניים.

איתן בן משה במוזיאון בת ים

איתן בן משה במוזיאון בת ים


אשכול תערוכות בגלריה לאמנות אום אל פאחם

אשכול תערוכות חדשות ייפתח ביום שני (1.1) בגלריה לאמנות באום אל פאחם: ״מחוץ לזמן״, תערוכת יחיד ללאה דיין (אוצר: חגי שגב) שבה היא מציגה סדרה חדשה של פסלי גלוסקמאות שיוצרים מרחב כפרי המלא במבני מוות המכילים חיים שהיו, לצד שמונה ציורים שבהם ייצוגי מקום; ״פאטה מורגנה״, תערוכת יחיד למאירה גרוסינגר (אוצרת: ורדה שטיינלאוף) – סביבה פיסולית שמייצרת מצב תודעתי של דריכות מתמדת בעולם מסתורי, מושך ומרתיע; ״בין המרחבים״, תערוכת יחיד ראשונה לאמנית לנירוונה אסדי דבאח (אוצרת: יעל גילעת) שנשים מאכלסות את מרבית ציוריה ורישומיה. עמידתן כגיבורות ראשיות מקרינה על המקום, ולעיתים הן עצמן הופכות למקום ובוראות אותו כפסיפס של קולות, צבעים וטקסטורות.

״קוד נוכחת נפקדת״, תערוכת יחיד ראשונה לסופי אבו שקרה (אוצרת: טל פרנקל אלרואי), שמאתגרת את ההגדרות שבהן היא חיה ופועלת: אישה צעירה, ישראלית פלסטינית, ארכיטקטית ומעצבת, בת למשפחת אמנים מפורסמת; ״מבוסס על סיפור״, תערוכת יחיד לתמר לב־און (אוצרת: גליה בר אור), שליקטה אגדות עממיות ו״סיפורי לילה טוב״ מוואדי עארה. כבכל תערוכותיה, החלה במיפוי דמויות, נושאים ורישום הדמויות הרישומים הזעירים הללו נוצרו בהשראת אגדות על חיות, ומוצגים במרחב המהווה צומת מרכזית לשלושת חללי התערוכה. בנוסף, מוצגת בגלריה התערוכה הקבוצתית של חממת אמניות ״רק על אפי לספר ידעתי״ (אוצרת: יפעת שרה פרל).

נירוונה אסדי בגלריה באום אל פחם. צילומים: מ״ל

נירוונה אסדי בגלריה באום אל פחם. צילומים: מ״ל

אירם אגבאריה

תמר לב־און


פלוקסוס בחממה לאמנות מקום בחיפה

התערוכה הקבוצתית ״פלוקסוס: הוראות לחיים אחרים״ מוצגת בחממה לאמנות מקום של מוזיאוני חיפה (אוצרות: סתיו אבן זהב ומאיה פרת), לצד מקבץ אירועים שמגיבים יחד איתה למצבי שבר וחירום בכלל, ולמצב החירום הנוכחי בפרט. התערוכה והאירועים מתייחסים למצב אנושי מרכזי במשבר – קפאון וחסימה.

זהו ניסיון תרגום פרוע וחופשי של זרם הפלוקסוס ההיסטורי משנות ה־60, שאמניו התנגדו לבורגנות הפוגעת באמנות וניסו לשנות טקסים ותבניות. בתערוכה משתתפים אמנים ולא־אמנים, יחידים, צמדים וקולקטיבים עם עבודות חיות ומתהוות דרך תכנית האירועים: הקהל יוזמן לבשל תפוח אדמה, לחורר מקום לאור לעבור, להאזין לטיפת מים על תוף וגם לביוב הזורם מתחת לעיר, לשלוח גלויה בדואר ואפילו ללכת לישון.

שרון הלפרין בחממת מוזיאוני חיפה

שרון הלפרין בחממת מוזיאוני חיפה


תערוכת התרמה לשיקום פצועי.ות צה״ל בבית הישג

״במקום שבו נגמרו המילים״, תערוכה קבוצתית בהשתתפות 30 אמנים.ות, תפתח מחר (שישי) בבית הישג בשדרות רוטשילד תל אביב (אוצרת: מור ברק ריבלין). התערוכה נוצרה מתוך שיתוף פעולה של קרן הישג, קרן מלגות לחיילים בודדים משוחררים ועמותת RESTART הפועלת להחזרת פצועי צה״ל לשגרת חיים מלאה, באמצעות פתרונות טכנולוגיים ייחודיים לאתגרים ספציפיים וליווי מנטלי עוטף. היוזמה לתערוכה, שהכנסותיה יוקדשו לפצועי ופצועות צה״ל, נולדה מתוך חשיבה על היום שאחרי, כי ״במקום שבו נגמרו המילים״ – האמנות מתגייסת.

פאטמה שנאן. צילומים: מ״ל

פאטמה שנאן. צילומים: מ״ל

מישל פלטניק

נטליה זורבובה

נטליה זורבובה


birds

עידית לבבי גבאי בגלריה העמקים

״דגל שחור על הגשר״, תערוכת יחיד לעידית לבבי גבאי, תפתח בשבת (30.12) בגלריה העמקים בקיבוץ שער העמקים (אוצרים: יניב שפירא ועינת סיני פסטרנק). לבבי גבאי מציגה גופי יצירה חדשים ומוקדמים. למרות היקפה הצנוע של הגלריה, נפתחים ונמתחים בתערוכה צירי זמן וחתכי עומק המאפשרים מבט מחודש ופנורמי ביצירתה.

סדרת הציורים ״דגל שחור על גשר״ נוצרה בזמן מגפת הקורונה, בתקופה של הסתגרות והתכנסות של אדם עם עצמו וכרפלקסיה למציאות של שיתוק תרבותי וחברתי. עבודות אלה נחשפו לראשונה בספר שראה אור לפני כחצי שנה, בזמן של מהפכה שלטונית ומחאה חברתית. עתה הן מוצגות בתערוכה, בזמן מלחמה, כשנוספות להן גם יצירות מאוחרות יותר המהדהדות את אירועי השביעי באוקטובר. עבודות אלה נטענות במלוא משמעותן במפגש עם עבודותיה המוקדמות יותר של האמנית, המוצגות בחלל התחתון של הגלריה.

עידית לבבי גבאי

עידית לבבי גבאי. צילום: מ״ל


תבנית אם בגלריה 51

״תבנית אם״, תערוכה קבוצתית, מוצגת בגלריה 51 במודיעין (אוצרת: הדסה כהן). תבנית אם היא מעטפת חיצונית קשיחה השומרת על צורתה של תבנית יציקה פנימית, גמישה יותר. הטכניקה כוללת חבישה בשכבות רבות המתגבשות לכדי רקמה אפידרמלית עמידה, דבר המאפשר יצירת העתק נאמן ככל שניתן, למודל המקורי.

התערוכה אוספת לתוכה אמנים ואמניות המונעים מתוך שאלות של השתייכות ומורשת תרבותית כתבנית אם ביצירת זהות עצמית. העבודות המוצגות בה עוסקות בין השאר, בשפה ובהתפרקות שלה, בהסמלה של נוודות ובתפקידה של מלאכת היד בגישור בן פערים דוריים, בניסיון לפענח את רבדיו הסמויים של הדי.אן.איי המקומי העכשווי, תוך הדהוד בלתי פוסק של העבר.

נינו ביניאשוילי בגלריה 51 במודיעין. צילומים: מ״ל

נינו ביניאשוילי בגלריה 51 במודיעין. צילומים: מ״ל

אנדרס גורביץ, רזידנסי במאדים (שיחה)

אנדרס גורביץ, רזידנסי במאדים (שיחה)


משה קופפרמן בגלריה לוחמי הגטאות

״מצב ביניים״, תערוכת יחיד מעבודותיו של האמן המנוח משה קופפרמן, מוצגת בגלריית קיבוץ לוחמי הגטאות (אוצרים: מיכל הורביץ וקובי סיבוני). התערוכה כוללת הדפסי רשת של הצייר חתן פרס ישראל וחבר קיבוץ לוחמי הגטאות, שמתאפיינים לרוב בצבע שחור. ברוח הימים הפוקדים אותנו, גם יצירותיו של קופפרמן נראות לעיתים כאילו הן מתאימות עצמן לתקופה. בחלק מההדפסים אפשר לראות דימויים הנראים כחללים תלת־ממדיים ספק שרופים, ספק הרוסים, העשויים להיראות כאילו נלקחו מדפי העיתונים הכי אקטואליים, אך בעצם נעשו לפני שנים. בין ההדפסים המוצגים בתערוכה, בעליי הדימויים השחורים, אפשר לראות במספר יצירות, מעין נקודות אור בצורת כתמי צבע.

משה קופפרמן בלוחמי הגטאות. צילום: מ״ל

משה קופפרמן בלוחמי הגטאות. צילום: מ״ל

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden