כל מה שחשוב ויפה
סיון שפנר. צילום: עומר בורין
סיון שפנר. צילום: עומר בורין

״אוויר, שקט״ ו״נשיקה מהתנור״ בבית בנימיני

פורטפוליו Promotion: שתי תערוכות חדשות בבית בנימיני: אוויר, שקט – תערוכת קרמיקה קבוצתית // נשיקה מהתנור – תערוכת יחיד למירה שדות. פתיחה: 19.1

אוויר, שקט

אוצרת: שלומית באומן

התערוכה ״אוויר, שקט״ היא תערוכת המשך לתערוכה ״אתנחתא״ שהוצגה לפניה. שתי התערוכות הן מחווה לריפוי, להפוגה וליופי. גם תערוכה זו, כמו קודמתה בסדרה, היא תערוכה קבוצתית המתמקדת בהצגת קרמיקה איכותית ומאפשרת נשימה, ובבחירה דווקא בימים אלו באנושי, במנחם, בחומל ובאופטימי.

שמחה אבן חן, כלוא. צילום: אילן עמיחי

שמחה אבן חן, כלוא. צילום: אילן עמיחי

רני גילת. צילום: מ״ל

רני גילת. צילום: מ״ל

זהרה הראל. צילום: מ״ל

זהרה הראל. צילום: מ״ל

העבודות בתערוכה מוצגות נמוך בתצוגה הממשיכה את הגישה של הסדרה: זוהי תצוגה שאיננה מקובלת בהצגת אוביקטים תלת־ממדיים, ולעיתים איננה מחמיאה לעבודות כפי שהיינו רוצים לראות אותן. הצגה של עבודות בגובה אחר מהמקובל מייצרת מערכת יחסים שונה מהרגיל בין הצופים לבין האוביקטים, ומייצרת נקודת מבט הפותחת לדיון שאלות של פרספקטיבה, מערכת יחסים בלתי צפויה בין צופים למוצגים ופרשנות נוספת של האוביקטים המוצגים בתערוכה. אבל, למרות ההצהרה לדבוק באסקפיזם, ההצגה הנמוכה מעוררת חוסר נוחות.

האם חוסר הנוחות הוא מטרחן ומעיק? או שהוא משקף חוסר יכולת להציג גם בימים אלו תערוכה יפה בפשטותה? לקרמיקה יש צד יפה ומנחם הטמון בדי.אן.איי של יצירה חומרית. התערוכה ״אוויר, שקט״ היא מעין קפסולה בתודעה, אזור מפורז מזוועות, ומנוחה משטף הדימויים הקשים – הן החדשותיים והן האמנותיים – שאליהם אנחנו עדיין נחשפים.

birds

בהזמנה שנשלחה לאמנים להשתתף בתערוכה, הם התבקשו להציע עבודות ״שלא מגיבות למצב״. גם בתערוכה זו נוצר מתח פנימי בין האופי האסקפיסטי של העבודות בתערוכה ובין התצוגה הנמוכה מהמקובל. הפעם, בניגוד לתערוכה הקודמת בסדרה, זו כבר לא הייתה שאלה, אלא עובדה נתונה מראש. האם זהו ניסוי מעניין? טעות מהותית שכופה את עצמה על המוצגים? נקודת מבט חדשה?

משתתפים.ות: שמחה אבן־חן, פליסיטי ברנשטיין יעקבי, אתי גורן, רני גילת, זהרה הראל, ז׳יל ומיכל ז׳ורה, אבנר זינגר, שולמית טייבלום מילר, רז ישראל, בוריס כץ, מאיר מוהבן, הילדה מירום, רחל מנשה דור, מיה פלד וטום מן (tomaya), נועה צ׳רניחובסקי, חורחה קרליק, רעות רבוח, שני רכס, שלי שביט, לאה שבס, מירה שדות, רעיה שטרן, סיון שפנר.


נשיקה מהתנור

אוצרת: שלי שביט

מירה שדות היא מאמניות הקרמיקה המובילות בישראל. בתערוכה מוצגות עבודות בעלות איכויות חומריות הנראות כמו שייכות לזמן ומקום אחר. ואכן, שדות הייתה חלוצה בייבוא שיטות עבודה יפניות מסורתיות השמות דגש על השריפה המשמעותית ביותר ביצירת מופעים צבעוניים וחומריים על הכלים. היא יצרה וצרפה כלים בעלי טקסטורות תלת ממדיות וצבעוניות טבעית ופראית.

כלים, גופי נופים שונים וייחודים שלוכדים רגע של התפרצות. חלקם נראים מושלגים ורטובים, אחרים יבשים ומתבקעים, לצד ״נשיקות תנור״ אדומות בדופן הכלי, מסכי פיח, גלזורות וולקניות מבעבעות ועוד. שדות היא מאסטרית של הדור הישן שחוללה התרחשויות קיצון מרתקות בשריפות מיוחדות. עבודותיה המרשימות הן תוצר של מחקר מעמיק וניסיון רב שנים לצד מיומנות חומרית וגישה רוחנית אסתטית כאחד. כל כלי הוא בעל ייחודיות שנובעת מהמפגש שבין המקרי למתוכנן.

מירה שדות. צילום: נוי שדות מוזיקה

מירה שדות. צילום: נוי שדות מוזיקה


בית בנימיני
העמל 17, תל אביב
פתיחה: 19.1

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden