כל מה שחשוב ויפה
מארק צצולה. צילומים: סבסטיאן צימר
מארק צצולה. צילומים: סבסטיאן צימר

מארק צצולה וזיו גנל בבית בנימיני

פורטפוליו Promotion: שתי תערוכות חדשות בבית בנימיני: Disintegration – מארק צצולה; ״טקטוני״ – זיו גנל ז״ל. פתיחה: 23.2  

Disintegration / מארק צצולה

אוצרת: שלומית באומן

כבר כמה עשורים שמארק צצולה (Marek Cecula, נ. 1944, פולין) הוא דמות מרכזית בזירה הבינלאומית בשדה העיצוב הקרמי, בקשר הפורה בין עיצוב ואמנות, ובמערכת יחסים יוצאת דופן עם פורצלן. צצולה פועל בזירה זו כמעצב, אמן, יצרן, אוצר ומחנך. הרוח של מארק צצולה היא בינלאומית, והוא פועל היום בפולין ובניו יורק, אחרי שנדד במשך שנים גם בין ישראל, ברזיל, נורבגיה, אנגליה ועוד.

צצולה סחף אחריו תנועה עולמית של מעצבים ואמנים, שהחלו לפעול בתפר שבין תעשייה לקראפט – תנועה ששינתה את פני העיצוב הקרמי ברחבי העולם. בעבודותיו תמיד נוכח צילו של הכלי השימושי. לעיתים באופן ממש ישיר ולעיתים בהדהוד עמום. בתערוכה Disintegration הפורצלן עובר תהליך של שיבוש, פירוק והתכלות. בכך מוסיף צצולה נדבך נוסף של עשייה בפורצלן – הנדבך הביקורתי והנוקב.

מארק צצולה. צילומים: סבסטיאן צימר

מארק צצולה. צילומים: סבסטיאן צימר


טקטוני / זיו גנל

אוצרות: רעות רבוח ושלי שביט

״אני שואב השראה מטופוגרפיה של המדבר, וטופוגרפיה של גוף האדם. אני מנסה לחפש את המכנה המשותף בין האדמה לבשר״, אמר זיו גנל, שנפטר באופן פתאומי באוקטובר האחרון, כשהוא בן 40 בלבד. בתערוכה מוצגות הסדרות האחרונות שעליהן עבד, כולל עבודות נוף בתהליך. שכבות קרקע בתצורות שונות, ונוף תת קרקעי לצד נוף הררי באים לידי ביטוי בצילינדרים, צלחות ושכבות ריבועיות. אלה מאופיינים בצבעוניות טבעית של סוגי החומר, שאיתם יצר גנל עבודות מוקפדות ומינימליסטיות. לצד זה מוצגת מעבדת מחקר קטנה – ג׳ונגל של אפשרויות זיגוג שאותן פיתח גנל בשקידה עוד מימיו במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל.

בנוסף לעיסוק בנושא הגיאולוגי, יצר גנל קולקציות עשויות פורצלן; עלי כותרת שהפכו לפרחים עדינים, פרפרים, שברי פורצלן וצלחות נגוסות, עליהן סיפר: ״אני ממש נוגס בהן כל עוד הן רכות ומצייר בקצוות הביסים עם לסטר זהב טקסטים בהדפס קרמי שמזכירים לכולנו משפטים שגדלנו עליהם, משפטים שאולי אנחנו מעבירים גם לילדינו (למה את לא אוכלת?; הכנתי במיוחד בשבילך; רק תטעמי ועוד). הם נאמרים באהבה ודאגה, אבל עלולים להתגלגל למקומות אחרים. הקולקציה נועדה להציע נקודת מבט משועשעת ולהציף את הסאבטקסט על פני השולחן. ככל שהסעודה המשפחתית מתקדמת – המנה נאכלת והמשפט שתחתיה נחשף לעין״.

זיו גנל. צילומים: מ"ל

זיו גנל. צילומים: מ"ל

birds

גנל השתמש במגוון חומרי גלם, למד, פיתח ויישם אותם בעבודותיו. הוא יצר טקסטורות, צבעים ודוגמאות שונות בתהליך חיפוש הדומה לעבודת הגיאולוג. ברגישות רבה יצר עבודות בעלות ערך אסתטי הנושאות שיח אישי, חברתי וסביבתי. התערוכה מציגה את שכבות הרוח והמחשבה שבהן עסק האמן כשכבות תבליט המעצבות את נוף יצירתו.

זיו גנל סיים בשנת 2010 את לימודיו במחלקה לקרמיקה וזכוכית בבצלאל. על פרויקט הגמר שלו זכה בפרס בלומנטל לעבודת גמר מצטיינת. בשנים 2022-2023 השתתף בחממת המעצבים, טרמינל העיצוב בת ים. באותה השנה הציג גם ביריד צבע טרי 2023 בחממת העיצוב, ובנוסף השתתף בתערוכות קבוצתיות והציג תערוכת יחיד בחובות הלבבות.


בית בנימיני
העמל 17, תל אביב
פתיחה: 23.2; נעילה: 13.4

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden