כל מה שחשוב ויפה

וויקס פלייגראונד 2023: לגלות את הזהות היצירתית

סטודנטים.ות לתקשורת חזותית מבצלאל, שנקר, ויצו חיפה והמכללה למנהל - בוגרי המחזור האחרון של וויקס פלייגראונד - משתפים במקורות ההשראה ובפרויקטי תקשורת חזותית מהשנה החולפת שהיו שמחים לקחת בהם חלק

פורטפוליו בשיתוף וויקס פלייגראונד


מחזור 2023 של וויקס פלייגראונד היה שונה מקודמיו: הוא התנהל בפורמט מצומצם יותר מבחינת מספר המשתתפים, והתכנית שנפרסה על פני שלושה חודשים, במקביל ללימודים, יצרה ״מחזור אקסקלוסיבי ואיכותי במיוחד״, מספרת מיכל צור, מנהלת הפלייגראונד.

שבעה סטודנטים לתקשורת חזותית בשנה ד׳ מבתי ספר לעיצוב בארץ – בצלאל, שנקר, ויצו חיפה והמכללה למנהל – עבדו במשך שלושה חודשים מהקמפוס החדש של וויקס בגלילות. ״הפורמט הזה אפשר לנו ללוות את הסטודנטים בצורה אישית ומעמיקה, לייצר תכנים חדשים ולאפשר לכל סטודנט לגלות את הזהות היצירתית שלו ולבלוט בצורה המיטבית״.

התוצאה: תיקי עבודות דיגיטליים מרשימים, אישיים ויצירתיים שנבנו על הפלטפורמה החדשה של וויקס המיועדת למעצבים – וויקס סטודיו. ״המחזור הנוכחי השתלב בחיי היום־יום של החברה, התנסה בעבודה בסביבה קריאטיבית וקיבל הצצה לחיים שאחרי הלימודים. אנחנו מתרגשות ושמחות כל שנה מחדש ללוות סטודנטים מוכשרים ולהעניק מהידע והניסיון שצברנו לאורך השנים״.

עם סיום המחזור, ביקשנו משבעת בוגרי הפלייגראונד לענות על שתי שאלות: מהו הסגנון העיצובי שלכם, איך הייתן מגדירות אותו, מאיפה התקבלה השראה; ועל איזה פרויקט מעולמות התקשורת החזותית מהשנה האחרונה – מהארץ ומהעולם – הייתם שמחים להיות חתומים, ולמה.

התאריכים למחזור הבא של הפלייגראונד טרם נקבעו, אבל ההרשמה פתוחה.


איילון מלקוביץ׳ | בצלאל

הסגנון העיצובי שלי

אני אוהב שילוב בין עבר ועתיד ולכן אני צולל המון לנוסטלגיה. במגוון פרויקטים שלי אפשר למצוא דימויים, אסתטיקה וטיפוגרפיה משלטי חנויות ישנים, השאובים משנות ה־90 וה־2000 המוקדמות, שמלווים בתחושה עתידנית. בנוסף אני שואב השראה מדברים שאני רואה מסביבי וממחקר, ואוהב לשתול אותם בצורה גלויה או נסתרת בהרבה מהפרויקטים. דבר מעניין ששמתי לב אליו לאחרונה בעבודות שלי הוא שאני נהנה לעבוד עם צורות גיאומטריות, יצירת מערכת שלהן ופיתוח שפה.

הייתי שמח להיות חתום על…

״חומות של תקווה״ שבו לקחו חלק 38 אמנים ואמניות שיצרו כל אחד.ת ציור מחאה למען 38 ילדים שהיו אז בשבי. בעיניי הפרויקט מקבל נופך אפילו עוד יותר ברמה העולמית מבזו המקומית, ואני מקביל אותו ל־East Side Gallery בברלין. האימפקט שנוצר מההירתמות והדרך הייחודית והאישית של כל אמן בדרכו הייחודית למחות יצר דבר שהוא גדול ועוצמתי, ואפילו מקודש.

eylonmalkevich.com

איילון מלקוביץ׳

איילון מלקוביץ׳


רוני מוסקו | שנקר

הסגנון העיצובי שלי

מאז שאני זוכרת את עצמי אהבתי להסתכל, לחקור ולשאול שאלות. צורות, תנועות ומקצבים סקרנו אותי תמיד, והפרטים הקטנים מצליחים לרגש אותי בכל פעם מחדש – אם זה בחיים, ברחוב, בטבע או בעיצוב. זה משהו שבולט בעבודות שלי ובדרך שבה אני ניגשת לעצב. בתוך העולם של ברנד דיזיין, האהבה שלי לדיטיילס מאפשרת לי לפרוש את העיצוב על גבי מדיומים ופורמטים שונים, להעשיר ולהעמיק את השפה העיצובית, ולייצר מותג עם ערכים ברורים ויישומים שמדגישים את המסרים שעומדים מאחוריו.

כשאני מחפשת השראה אני אוהבת לשוטט במרחבי זמן שונים; תקופות רחוקות או תרבויות מיוחדות, לחפש את הפוטנציאל בתוכן ולתרגם אותו לשפה עיצובית בעזרת הרבה מחקר ויזואלי וקונספטואלי. אני אוהבת לכתוב, זה מאפשר לי לפרוק, לחדד ולהדק את מה שיושב לי בראש. החלק האהוב עליי בכתיבה אחרי תחושת השחרור שהיא מביאה איתה הוא לשים לב לתנועות הקטנות שמשתנות בהבעה של מי שקורא את המילים שלי. זו תחושה מדהימה לדעת שהצלחתי לגעת במישהו עם מה שיצא מהלב שלי, וכנ״ל לגבי עיצוב. בעיניי עיצוב טוב הוא עיצוב שמצליח לגעת, להעביר מהות מסוימת מעבר לאסתטיקה נכונה, ולהצליח לגרום לחיבור והבנה עמוקה בלי להגיד יותר מדי.

הייתי שמח להיות חתומה על…

נחשפתי לעבודות של רות פתיר כשהיא הגיעה להרצות לנו במסגרת אחד הקורסים בשנקר. אני חושבת שאף פעם לא ישבתי בריכוז מוחלט לאורך הרצאה שלמה – הרבה פעמים המחשבות שלי נודדות לכל מיני עולמות אחרים. אבל בהרצאה הזאת היה משהו אחר. הרגשתי שמהרגע שהיא התחילה לדבר, רק חיכיתי לראות ולשמוע עוד. יש משהו מהפנט בעבודות שלה, ששואב אותך פנימה לתוך עולם חדש ומשאיר אותך עם תהיות ושאלות, ובעיקר עם סקרנות לראות מה יקרה בהמשך.

בעיקר תפסה אותי עבודת הווידיאו ״אבא שלי בענן״. פתיר מספרת שכשאבא שלה נפטר הוא לא השאיר לאמא שלה את הסיסמה לבית החכם, והתריסים בכל הבית היו נפתחים ונסגרים אוטומטית לפי השעות שהוא הגדיר להם. יש משהו מוזר, נעים ומגוחך בו זמנית בנוכחות כזאת של מישהו שאיננו עוד דרך דברים חומריים לחלוטין. מאז הצפייה הרגשתי שהעבודה מלווה אותי במחשבות, מעוררת בי הרבה שאלות כמעצבת ומשאירה אותי עם השראה ורצון לייצר עיצוב שיצליח לגעת באנשים כמו שהעבודה נגעה בי.

ronymosco.com

רוני מוסקו

רוני מוסקו


עטרה סליה ליפקין | בצלאל

הסגנון העיצובי שלי

הסגנון שלי שואב השראה ממקורות היסטוריות ותרבותיות, תוך חיבור לעכשווי. חיבורים מאוד מעניינים אותי, כאלה בין עבר להווה ובין עולמות ודיסציפלינות שונות. אני אוהבת סטורי טלינג ומנסה לספר סיפור בכל פרויקט שאני עושה.

הייתי שמח להיות חתומה על…

״ספר תום״ של עדה ורדי ומרית בן ישראל, ספר יפהפה המספר את סיפורה של תום זיידמן־פרויד, מאיירת ספרי ילדים מתחילת המאה ה־20 בגרמניה. זו יצירה כל כך נהדרת בעיניי כי היא נותנת במה לדמות של אישה המקדימה את זמנה, שעסקה בכל התחומים שקרובים מאוד לליבי: איור, חינוך, סטורי טלינג, כנות, יהדות והתחדשות. העיצוב של הספר צנוע, מדויק ומכבד, ויוצר את הבמה המושלמת להחייאת הסיפור הכל כך ייחודי של תום.

ataracelia.com

עטרה סליה ליפקין

עטרה סליה ליפקין


ליאור סוויסה כהן | המכללה למנהל

הסגנון העיצובי שלי

כמעצבת תקשורת חזותית במרחב הייתי מגדירה את הסגנון העיצובי שלי כעיצוב ורסטילי, ארגון אלמנטים חזותיים אל תוך קומפוזיציה שתצליח לעורר רגש ולהעביר נרטיבים שונים, בשילוב מדיום נוסף שהוא עיצוב חוויה במרחב הפיזי. השפה שלי מאופיינת במשחקים עם טיפוגרפיה, גדלים ופריסות לצד ניקיון, מינימליזם ושימוש לא מתנצל בצבע. אלו העקרונות שמובילים אותי ומאפשרים לי לזקק מורכבות לפשטות וליצור אלמנטים שיצליחו לסקרן ולחדש.

הייתי שמח להיות חתומה על…

הספר System Process Form שמציג את עקרונות היסוד של עיצוב תקשורת חזותית על ידי חקר היחסים בין מערכת, תהליך וצורה. הספר מציג מערכת המורכבת מגופנים שונים ואת התהליך שבו הם עוברים אינטרפרטציה והופכים לצורות היברידיות שבהן כל נקודה, קו, רווח ואות – מתוכננים להתכתב ולשתף פעולה יחד. כשנחשפתי לצורת חשיבה הזאת זה לגמרי שינה את ההסתכלות שלי והגישה שלי לטיפוגרפיה. הייתי רוצה להיות חלק מפרויקט כזה שמשנה חשיבה אצל מעצבים.

liorswisa.com

ליאור סוויסה כהן

ליאור סוויסה כהן


birds

אדם שמס | ויצו חיפה

הסגנון העיצובי שלי

שפת העיצוב שלי תמיד נובעת ומתפתחת, מאחר ואני מוקף באמנות יפהפיה מהרבה תרבויות. גדלתי במשפחה מאוד Tech Savvy בתחילת שנות ה־2000 ברמת הגולן, והוטבעתי בעולם הטכנולוגיה מאז ומתמיד. זו יכולה להיות אחת מהסיבות העיקריות שבגללה אני מושפע בשפה העיצובית שלי ממחשבים של שנות ה־2000. אפשר לראות את ההשפעה של הנוסטלגיה לאינטרנט של פעם בשפת העיצוב שלי ובפרויקטים חדשים שאני עובד עליהם כרגע, בשנה האחרונה שלי ללימודים.

הייתי שמח להיות חתום על…

לאחרונה התחלתי להתעניין בתערוכה האינדיבידואלית של גאו האנג, ״סופה קיט״. גאו הוא צייר מוכשר עם שפת עיצוב נוסטלגית ייחודית שמורכבת מגרפיקה תלת ממדית ״רעה״ של פעם, בדרך כלל עם טוויסט של הומור. אני מעריץ את השפה הייחודית והאותנטית שלו. יש לי תחושה שהוא משחק ב־GTA Vice City בחדר שלו איפשהו בעולם ומסתכל על Memesוחושב עליהם כהשראה לציוריו. זה מגניב, חכם וייחודי, וזה מעורר בי השראה לפרויקטים שונים.

adamshams.com

אדם שמס

אדם שמס


רוני לוי | בצלאל

הסגנון העיצובי שלי

הגעתי ללימודים בלי רקע בעיצוב או איור. סביב שנים ב׳ ו־ג׳, שכללו גם סמסטר במסגרת חילופי סטודנטים בהמבורג, נחשפתי לפורמטים מדופדפים מורכבים – המון פרינט וטיפוגרפיה עם אופי מסויים שנדבק בי עד היום. אני מחבבת טיפוגרפיה חדה, מעט גותית ועל־זמנית, ואוהבת שילובים של שחור ולבן על גווניהם הרבים מאוד (ויש כאלה!). בין היתר, הבנתי שאני נהנית לשחק עם מדיומים אנלוגיים ולעשות להם דיגיטציה, וככה ליצור אימג׳ים מעניינים עם אופי יחסית חד פעמי. אני משתדלת לתת לעצמי כמה חופש שאני יכולה כשאני מתחילה לעבוד על יצירת שפה ויזואלית לפרויקט. אני מנסה, עושה מיקסים, זורקת, ובסוף לפעמים יוצאים דברים שאני מחבבת (וכשלא, אני מזכירה לעצמי שמותר לטעות ושהפרויקטים שלי בלימודים הם לא גזר דין).

באיורים שלי אני נוטה ללכת לכיוון ההפוך לגמרי ולהשתמש בפלטות צבעים רוויות ו״חריפות״. לפעמים אני עובדת מראש בשחור ולבן ואז בודקת פלטות שונות, ולפעמים אני יודעת מראש בדיוק באילו צבעים אני רוצה לעבוד. אני שואבת המון השראה מאלמנטים שונים בטבע, ומוצאת המון קסם בצורות האורגניות, בפטרנים הקיימים, ובעושר שקיים בדברים פשוטים. מבחינת השראה מקצועית אני אוהבת את האיורים שלJúlia Sardà Portabella, מאיירת מדהימה מברצלונה.

הייתי שמח להיות חתומה על…

הספר Graphic Languages – A Visual Guide to the World's Writing Systems, שעוצב על ידי מעצב גרמני בשם Oliver Häusle, בשיתוף פעולה עם כ־100 מעצבים מרחבי העולם. הוא מעין מדריך שאוצר בתוכו טעימה מתוך כמה מערכות טיפוגרפיות של שפות נבחרות ויחסית נפוצות, בדגש על שפות שקודדו ל־unicode. פרויקט שאפתני, אבל מעניין ומרשים בעיניי.

ronilevi.com

רוני לוי

רוני לוי


עדי ויינטרוב | שנקר

הסגנון העיצובי שלי

התחלתי ללמוד בשנקר כשעולם האמנות העיצוב חדש לי. הגעתי מרקע הרבה יותר ריאלי ודיגיטלי. לאורך כל חיי ספרים היו חלק בלתי נפרד מהשגרה ומהיומיום ואולי זה הדבר שמשך אותי – היכולת להביא לידי ביטוי רגשות, מחשבות וחוויות דרך מילים ואלמנטים חזותיים אחרים. עד היום אני שואבת המון השראה מספרות, לצד סרטים ושירה. כל פרויקט עיצובי הוא עבורי מעין יצירה ספרותית, המזמינה את המתבונן להיכנס לעולם חדש, להתמסר לחוויה ולהרהר במסרים המובעים דרך העיצוב.

ההתבוננות העצמית שעברתי במהלך חיי ובמיוחד בשנים האחרונות, הבהירה לי כמה אני נהנית לדחוף את הגבולות, לשאול שאלות ולאתגר את המקובל. אני מאמינה בעיצוב כתהליך של המרת העולם הסובב אותנו והרגשות שאנו חווים לביטויים מוחשיים, מתוך תחושה שלא צריך להגביל את עצמנו לנושאים או סביבות מסוימות. עיצוב עבורי הוא בראש ובראשונה אינטראקציה והקשרים – מתוך מה הדבר נוצר, איך הוא מתקיים בזכות עצמו ואיך אנשים מגיבים אליו. חשוב בעיניי ליצור דיאלוג עם הצופה, לאתגר אותו, ואם זה מצליח – להזמין אותו לחשוב על העולם באופן חדש ושונה.

הייתי שמח להיות חתומה על…

התערוכה What is Freedom to Me של היוצר Isaac Julien שהוצגה השנה במוזיאון הטייט בריטן. התערוכה חשפה את היקף עבודתו של ג׳וליאן בקולנוע ובמיצב מתחילת שנות ה־80 ועד היום. הרגשתי שהאופן שבו העבודות מוצגות בחלל משלימות את הנושאים שבאים לידי ביטוי ביצירות עצמן – שילוב בין דיסציפלינות שונות, זמנים ומרחבים שביחד מרכיבים חווית צפייה מלאת רבדים.

adiweintraub.com

עדי ויינטרוב

עדי ויינטרוב


*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

תגובה אחת

  1. ענבל

    וואו אתרים מהממים

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden