כל מה שחשוב ויפה
אם אין נסיך לי. צילומים: נטפליקס
אם אין נסיך לי. צילומים: נטפליקס

״אם אין נסיך לי״: לא תודה, כבר הועצמנו בבית

האגדה הנטפליקסית החדשה בעלת השם הנוראי מנסה להיות עלק פורצת דרך, אבל מסתכמת בסרט שהוא בלגן אחד שלם עם מצג עלוב של משחק, תסריט ואפקטים גרועים. לא מעצים ולא נעליים

לא, אתם לא צריכים משקפיים. זה הטייטל העברי שנבחר לסרט החדש של נטפליקס. לא ברור איך הגיעו מ־Damsel ל״אם אין נסיך לי״. כאילו כן ברור, אבל מומלץ לנטפליקס לערוך בדק בית בהול, כי איכות התרגומים שלהם לאחרונה, גם של הטייטל וגם של הכתוביות השוטפות בסרט, היא מתחת לכל ביקורת.

כמה עוד אפשר לזרוק אתם יודעים מה. אבל בואו נשים את הסוגיה הזאת בצד. השם של הסרט בכיכובה של מילי בובי בראון (״דברים מוזרים״) הוא רק הבעיה האחרונה בקופסת הפרובלמות העמוקה שלו.

בימים העתיקים, לפני שקווין הארט ואדם סנדלר הפכו לנכס צאן ברזל עבור נטפליקס (משום מה), מילי בובי בראון הייתה שם קודם עם תפקיד אייקוני כילדה גיבורת על. משם היא גלשה לקריירה קולנועית מדשדשת עם סרטים בינוניים כמו ״גודזילה – מלך המפלצות״ (2019) ו״גודזילה נגד קונג״ (2020).

בין לבין היא הספיקה לשחק בשני סרטי ״אנולה הולמס״ החלשים להפליא. בקיצור, למעט ״דברים מוזרים״ המופתית, בראון לא הוכיחה את עצמה כשחקנית שראויה להתייצב ברשימת האיי ליסט, או לכל הפחות כזו שיודעת לבחור פרויקטים שיעשו נעים בגב לקריירה שלה ויסירו מעליה את האלטר אגו שלה כמספר 11. אין ספק שיש לה מספיק כישרון, אבל עד כה לא ראינו את קצה קצהו. אפשר להריח את הפוטנציאל – הוא רק צריך למצוא את הסרט הנכון כדי לפרוץ החוצה.

אז מנקודת מוצא לא להיט בראון יוצאת לדרך שוב, צולעת יד ביד עם נטפליקס, לסרט נוסף, שכבר הוכתר ככישלון קולוסאלי, טלוויזיוני וכל כותרת מפוצצת אחרת. ב״אם אין נסיך לי״ (וואו, היה קשה לכתוב את זה) בראון מגלמת את אלודי, בת אצולה מהזן הפחות נוצץ. אביה (ריי וינסטון, ״השתולים״) משדך אותה לנסיך של ארץ שכנה עבור בצע כסף. העניין הוא שאלודי לא מתוכננת להיות רעיה ובטח שלא נסיכה פריבילגית. אימו של הנסיך, וסוג של מלכה מרשעת בכאילו (רובין רייט, ״הנסיכה הקסומה״), מתכוונת להקריב את אלודי לדרקונית השוכנת בתהום עמוקה לה היא חבה חוב ישן שמקורו בעבר הרחוק של אותה ממלכה.

ההעצמה נשית הזו, דרך סיפורן של דמויות נשיות שונות לחלוטין אך דומות מאוד במהות ובמטרה, קורסת בגלל תצוגות משחק גרועות שכמותן לא ראינו הרבה זמן ובגלל תסריט עם דיאלוגים של כיתה ב׳

הסרט הזה הוא בלגן אחד שלם, ובעיקר מצג עלוב של משחק, תסריט ואפקטים גרועים שלא מצליחים לכפר על אג׳נדה נטפליקסית קלושה של העצמה נשית בשקל תשעים. שמו של הסרט (בתרגום נורמלי) הוא ״עלמה״. המילה ״במצוקה״ נפקדת כאן. לא מהסיבה שאלודי לא נמצאת במצוקה; היא דווקא נמצאת בוואחד מצוקה. לאלודי אין נסיך שיציל אותה. מנקודת המוצא הזו הסרט מנסה להיות עלק פורץ דרך.

בסרטים הטחונים של ז׳אנר הפנטזיה מככב נסיך/שרברב/עוג שתפקידו הוא להציל נסיכה מסכנה רנדומלית כלשהי ממגדל גבוה או דרקון גנרי. כשהנסיך התורן דווקא זורק אותה אל הבור במקום להציל אותה, אלודי חסרת היכולות מגייסת את כל כוחותיה כדי לברוח. זה היה יכול להיות מעניין אלמלא בנייה של מערכת יחסים והקבלה דבילית בין אלודי לדרקונית (בדיבובה של שוהרה אע׳דאשלו, ״רנפילד״).

birds

לכאורה יש כאן שתי נשים שנקלעו לקאט־פייט מהאגדות, שהדרך היחידה לברוח ממנו היא להיהרג או להרוג. ההעצמה נשית הזו, דרך סיפורן של דמויות נשיות שונות לחלוטין אך דומות מאוד במהות ובמטרה, קורסת בגלל תצוגות משחק גרועות שכמותן לא ראינו הרבה זמן ובגלל תסריט עם דיאלוגים של כיתה ב׳. במקום ש״עלמה״ (תהרגו אותי, אני לא קורא לו בשם הנורא ההוא) יהיה סרט מלהיב ומלא באקשן עם דמות ראשית נשית, חזקה ועוצמתית שצומחת מאשפתות והופכת לגיבורה בעל כורחה – התוצר הסופי הוא מלודרמטי, מלאכותי וצפוי – כמו כל סרטי פס הייצור הנטפליקסי.

מילי בובי בראון ידעה ימים יפים יותר. ב״עלמה״ היא לא מזכירה בשום צורה את השחקנית המוכשרת שהיא. היא מלודרמטית מדי וצורחת יותר מדי. לצידה מככבים שחקנים כמו אנג׳לה באסט וריי וינסטון, ולא ברור מה יש לשניים האלה לחפש פה. באסט חלשה כל כך, ובין דמותה כאימא החורגת של אלודי לבין אימו של המלך טאצ׳לה יש תהום פאקינג פעורה. ההופעה הגרועה ביותר שמורה לרובין רייט. מי שהייתה נסיכה נסיכתית באייטיז מספקת תצוגת משחק עלובה ועצובה בתור מלכה מרשעת.

אחרי ״ליפט״ ו״בחלל שנותר״, ״עלמה״ לא מפתיע במיוחד ומצטרף לשורה ארוכה של כישלונות טלוויזיוניים נטפליקסים מחפירים. הוא לא מעצים ולא נעליים – זו בסך הכל מעשייה אנמית שעשויה בטעם רע.


אם אין נסיך לי | נטפליקס
בימוי: חואן קרלוס פרסנדילו
110 דקות; ארצות הברית, 2024
כוכב אחד

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden