כל מה שחשוב ויפה
חן וינר, מתוך ״הפרעות בקצב הלב״. צילומים: שלמה סרי
חן וינר, מתוך ״הפרעות בקצב הלב״. צילומים: שלמה סרי

שליטה מול אובדן: ״הפרעות בקצב הלב״ בסדנת ההדפס ירושלים

בתערוכה ״הפרעות בקצב הלב״ בסדנת ההדפס בירושלים מציגות שבע מאיירות פרויקטים שנעשו במקום בתקופות שונות, שעם הצגתם המחודשת מקבלים גם משמעות עכשווית

ב־12 השנים האחרונות התארחו ועבדו בסדנת ההדפס ירושלים שבע מאיירות: נינו ביניאשוילי (2012), מיכל בוננו (2017), חן וינר (2017), גלי שרף (2020-21), מרב סלומון (2021-23), ורד אליעזרי גנשרוא (2023) וג׳ודית אשר (2024). כל אחת מהן הוזמנה לסדנה בשלב שונה בקריירה שלה, ויצרה בסגנונה האישי סדרת הדפסים או ספר אמן: ביניאשוילי, וינר ושרף הוזמנו על מלגת בוגרת צעירה, מיד עם סיום לימודי התואר הראשון שלהן בבצלאל; גנשרוא ואשר עבדו באופן עצמאי כאמניות פעילות בסדנה; סלומון הוזמנה לעבוד על ספר אמן ובוננו הוזמנה ליצור סדרה עבור תערוכה ייעודית.

התערוכה ״הפרעות בקצב הלב״ שמוצגת בסדנה מגלה גוף עבודה בעל מכנה משותף ייחודי ומובהק, העוסק במתח שבין שליטה ואובדן שליטה, ובין תרבות מאורגנת לפראיות מתפרצת, מסבירה אוצרת התערוכה מרב סלומון, שגם מציגה בה פרויקט משלה. ״בשבע העבודות בתערוכה ניכרות אבני הפינה של הפעולה האיורית – תגובה להקשר חיצוני, המשגה ויזואלית של הגד פואטי או סיפור חזותי ושפה סגנונית מובחנת הנטועה בתוך תחביר צורני שיטתי. הדי.אן.איי האיורי המשותף נוכח בכל העבודות בדמותו של הקו, מה שמשמש כאמצעי המרכזי להבניית הדימוי הפיגורטיבי והרצון של העבודות להיות קריאות ומובנות.

״לתולדות ההדפס ולתולדות האיור הרבה מהמשותף. שניהם מדיומים שנעו בתקופות שונות בהיסטוריה בין שיוכן לאמנות היפה לבין השיוך לאמנות השימושית. שני המדיומים פעלו כסוכנים של ידע ושינויים, שמגיבים ומשרתים את רוח התקופה.

״כך, למרות שהעבודות בתערוכה נוצרו בתקופות שונות במהלך 12 השנים האחרונות, כשהן מוצגות יחד בעת הזו – אי אפשר לנתק את עיסוקן בשאלות של חרדה קיומית, זהות, שייכות, טראומה וכאב שנובע מתוך המציאות המרה סביב״.


ג׳ודית אשר

אני מציגה סדרה של שמונה תצריבים עם אקוואטינטת סוכר, שעליהם אני עובדת בשנה וחצי האחרונות וסיימתי להדפיס אותם רגע לפני פתיחת התערוכה. הסדרה קרויה על שם אדוארד אנינפול, ועוסקת בסיפור חייו כפי ששיתף את לאורן לאברן (Lauren Laverne), המנחה של התכנית Desert Island Discs (תכנית בת כ־70 שנה) ברדיו 4 של ה־BBC בדצמבר 2020.

חייו של אנינפול החלו בגאנה ומשם עברה משפחתו כפליטים ללונדון. הם חיו בדוחק אצל דודתו בבריקסטון ולראשונה אז הוא הבחין שהוא חלק ממיעוט שחור. בגיל 18 הוא נהיה ארט דירקטור במגזין ID ולאחרונה סיים את תפקידו כעורך ראשי בווג הבריטי. לאחרונה אצר תערוכת צילומים של רוברט מייפלת׳ורפ בגלריה טדאוס רופאק בפריז. הדרך שבה הוא מדבר על החיים ועל עבודת העיצוב נגעו לי, והיוו נקודת מוצא לפרויקט שבהמשך עסק במיילס דיוויס ובהליכה בנגב. למרות הביוגרפיות המאוד שונות שלנו, משהו בסיפור שלו הרגיש לי מוכר.

ג׳ודית אשר

ג׳ודית אשר


ורד אליעזרי גנשרוא

״טיול בהר הגבוה, סיני״, הוא תחריט אקווטינטה ושעווה שהתחיל בסקיצה בטיול בסיני בהר הגבוה באזור סנטה קתרינה. זה היה טיול מרגש אחרי תקופה ארוכת שנים שבה לא ביקרתי באזור הזה. במהלך הטיול הייתי מודעת לנוכחות של היופי ולסיבה לגעגועים לנוף המדברי העוצמתי והרך, לצורות הזורמות של גרניט, לסימנים לפיהם היו כאן מים ולצחיחות שמחביאה בתוכה שפע.

אני למודת הליכות, טיולים, טרקים במקומות רבים ובמדבריות שונים, ועדיין, ההליכה במדבר סיני עם הסודות שבו הכי מרגשת אותי. הרגשתי שזה רגע מיוחד. כמו שלקח שנים להיפגש עם הנוף הזה, יתכן ויעברו עוד שנים (במיוחד לאור המצב) עד שאגיע שוב אל האוויר המרגש כל כך של המקום.

הכנתי סקיצה והגעתי איתה לסדנת ההדפס. בסדנה החלטתי להכין ספר מתקפל המתאר מהלך של טיול. הכנתי בתוכו מקומות המיועדים לטקסט. הדפסתי שני דימויים פנורמיים, כל אחד מהם באורך של 90 ס״מ, כך שכשמחברים אותם מתקבל ספר באורך 180 ס״מ. הספר מקופל ל־12 דפים המספרים את מהלך ההליכה, עד לרגע שבו מגיעים למים.

באותה תקופה אריק קילמניק היקר, מנהל הסדנה, הזמין אותי להדפיס ספר אמן בהדפס רשת. בעזרת צוות הסדנה הדפסתי מספר עותקים של ספר־שיר־סיפור ״הכלב שלי הוא דמיון״; הוא נמצא בסדנה למכירה ועותק אחד נרכש על ידי הספריה הלאומית. תוך כדי התהליך תכננתי מספר ספרי אמן, וביניהם הטיול הסיני. בהחלטה משותפת עם האוצרות החלטתי להציג מתוך הספר של הטיול בהר הגבוה. התחריט הפנורמי מוצג כמו שהוא – ללא קיפול וללא הטקסט. הרגשנו שאין צורך להסביר את הטיול. תיבת האוצרות שלי מסיני מלווה את הספר.

ורד אליעזרי גנשרוא, טיול בהר הגבוה, סיני

ורד אליעזרי גנשרוא, טיול בהר הגבוה, סיני

ורד אליעזרי גנשרוא

ורד אליעזרי גנשרוא


גלי שרף

העבודה שלי מתייחסת לשגרה. במהלך יום רגיל אנחנו חווים אינספור רגעים קטנים וחסרי משמעות שיחד יוצרים מכלול של שגרה. הגיליון מדמה יום שכזה שקורה בו הכל ובו זמנית לא קורה בו כלום. כשצופים בגליון העמוס, הדמויות הרבות מתמזגות אחת עם השניה ואפילו קשה לתפוס ולהתמקד במה שקורה על הדף. אבל אם גורעים את רעשי הרקע ומתמקדים ברגע אחד מתוך שגרת ה״יום״ – בדמות אחת – אפשר אפילו לחוות נחת.

גלי שרף

גלי שרף

גלי שרף

גלי שרף

גלי שרף

גלי שרף


נינו ביניאשוילי

בשנת 2012, לפני מעבר לצפון אמריקה, הייתי חלק מתכנית הרזידנסי בסדנת ההדפס בירושלים, ועבדתי על מהדורה מוגבלת של הספר ״רגע לפני הפאניקה״. הכותרת תיארה את החשש לפני מעבר נוסף ממדינה למדינה. כהשתקפות של פחדים וחוסר ודאות, התעמתי עם ייצוגים של פחד וחששות מאסון מתקרב, כשהוא אורב בתוך סביבה בורגנית נוחה.

ההדפסים הללו אינם תיעוד של מצבי הקטסטרופה השונים או דימויים של פחד, אלא תיעוד של מצבי ביטחון ושלווה: הרגע שלפני הפאניקה. מעבר להדפסים שנכללו בספר, בתערוכה מוצגת הסדרה ״תחלואה כפולה״ הכוללת שלושה הדפסי רשת צבעוניים שממחישים בו זמנית את התקרבות האסון והתפרצותו.

נינו ביניאשוילי, תחלואה כפולה

נינו ביניאשוילי, רגע לפני הפאניקה

נינו ביניאשוילי, תחלואה כפולה

נינו ביניאשוילי, רגע לפני הפאניקה

נינו ביניאשוילי, תחלואה כפולה

נינו ביניאשוילי, תחלואה כפולה


מיכל בוננו

מחשבות על בית, כורסה ומסע: בסוף 2013 הוזמנתי לסדנת ההדפס בירושלים לעבוד על סדרת הדפסים בתחריט. רן סגל, הדפס־אמן שליווה אותי בעבודה, אפשר לי להתנסות בטכניקות שונות של תחריט, והעבודה בסדנה היתה תענוג גדול. לא עבדתי בטכניקות הדפס מאז הלימודים בבצלאל ופתאום נזכרתי עד כמה אני אוהבת לעבוד בתחריט.

בכל שבוע הבאתי איתי תצלומים של דמויות, סופרים ואמנים, של בתים מבחוץ ומבפנים, ורשמתי אותם ישירות, באופן חופשי, על גבי הלוחות לצריבה. לבסוף, לאחר כל הנסיונות, בחרתי להתמקד בנושא ״בית״ ובמושגים שונים שקשורים אליו – נושא שמעסיק אותי כבר כמה שנים. יצרתי סדרת הדפסים שעוצבו כולם בפורמט אחיד והוצגו בתערוכה בסדנת ההדפס ב־2016.

כשמרב סלומון ומירב המבורגר הזמינו אותי להשתתף בתערוכה הנוכחית ולהציג את סדרת ההדפסים בדרך חדשה, חיפשתי את ההדפסים בארון המגרות שלי ומצאתי גם את כל הניסיונות שקדמו לעבודה על הסדרה. גיליתי שהיה בהם משהו משוחרר וחופשי שאני אוהבת, ורציתי להראות גם אותם. במחשבה משותפת עם מרב ומירב, החלטנו לפרוע את הסדרה ולהציג ביחד עם ההדפסים הסופיים גם את אלה שנעשו בדרך אליה, כחלק מתהליך העבודה, שהתקיים בטווח שבין הפרוע למסודר, ובין הגמור לסקיצה.

מיכל בוננו

מיכל בוננו, מחשבות על בית, כורסה ומסע

מיכל בוננו

מיכל בוננו

מיכל בוננו

מיכל בוננו


חן וינר

סדרה אחת של של הדפסי רשת עוסקת באפוס המסופוטומי הקדום גילגמש, שעוסק בין היתר בפראיות מול תרבות, בחברות עמוקה, ובהרס ובבריאה. בתערוכה מוצגים שניים מתוך חמשת ההדפסים שנוגעים לעולמו הפנימי של הגיבור אנקידו, חלומותיו מלאי האימה ומפגשו עם המוות.

בנוסף אני מציגה סדרה נוספת של תשעה הדפסים, שהיא מעין בי־סייד שנוצר מתוך שאריות של חומרים ודימויים, שהצטברו במהלך העבודה על הסדרה המרכזית. לצד ההדפסים מוצגות שתי עבודות אנימציה חדשות. העבודה מייצרת תנועה פנימית חזרתית כמו הרגל או דפוס, שנהיה חזק ומהפנט יותר ככל שהוא נמשך.

חן וינר

חן וינר

חן וינר

חן וינר

חן וינר

חן וינר


מרב סלומון

אני מציגה בתערוכה את ספר האמן האחרון שעשיתי במהלך השנים 2012-2023. מדובר במחווה למגילת נהר – פורמט סיני עתיק המתאר נוף של גדת נהר מנקודת הראות של מי ששט על סירה לאורך הגדה. הקריאה במגילה היא כמו תנועת מצלמה איטית שמתקדמת באופן רציף ועוקבת אחרי מה שמתרחש על הגדה. לספר קוראים ״נהר הספק העצמי״ והוא נפרש על פני שמונה לוחות הדפס בתצריב שעווה קשה בשילוב הדפס רשת. אורך כל חלקי הנהר במצטבר הוא כארבעה מטרים.

בעבודה רואים אישה מוכפלת שצועדת, רצה, דוהרת, זוחלת ומועדת בתנועה מתמשכת הלאה וקדימה לאורך מה שנראה כמו גדת נהר. תוך כדי התנועה קדימה היא פוגשת, חולפת, מדלגת מעל כפרים פסטורליים וכאלה שעולים באש, יערות, אזורי תעשיה וגם טנקים, קרקס נודד וסירה נטושה. בתערוכה הנוכחית העבודות מוצגות תלויות על הקיר, צמודות זו לזו כרצף. הצופות.ים מלווים במבט ובהליכה את התנועה קדימה.

העבודה הבאה בתערוכה היא לופ אנימציה של חן וינר של זרוע וכף יד שנעה בתנועה מעגלית בתוך ריק שחור – ספק מלטפת, ספק מגששת. החיבור בין הפירוק האנימטיבי של הרצה בנהר הספק העצמי שלי לאנימציה של חן, הוא מסוג החיבורים שאותם שאפתי להשיג באוצרות התערוכה. שיחה בין נקודות מבט ובחינה של רעיונות ותמות משותפות באופנים שונים.

מרב סלומון, נהר הספק העצמי

מרב סלומון, נהר הספק העצמי

מרב סלומון, נהר הספק העצמי

מרב סלומון, נהר הספק העצמי

מרב סלומון, פומפיי

מרב סלומון, פומפיי


הפרעות בקצב הלב
אוצרת: מרב סלומון; אוצרת משנה: מירב המבורגר
סדנת ההדפס, שבטי ישראל 38, ירושלים
שיח גלריה: חמישי 28.3 בשעה 19:00
נעילה: 23.5

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden