כל מה שחשוב ויפה
זויה צ׳רקסקי, חדר אוכל בקיבוץ ברעם. צילום: גלריה רוזנפלד
זויה צ׳רקסקי, חדר אוכל בקיבוץ ברעם; הברביזון החדש. צילום: גלריה רוזנפלד

כל התארגנות היא אקטיביסטית במהותה: ״שחקני נשמה״ בגלריה עין הוד

בתערוכה שעוסקת בקולקטיבים באמנות הישראלית מוצגות עבודות של שמונה כאלה - חלקם הקטן פעלו בעבר ורובם פועלים בהווה. ״החשיבות של פעולה יחד משמעותית בעיקר במצבי משבר״, אומרת האוצרת צאלה קוטלר הדרי

האמנות הישראלית שופעת קבוצות והתארגנויות שפעלו ופועלים בה באופנים שונים. חלקן נכנסו לקאנון ויצרו שינוי משמעותי בעשייה האמנותית בארץ; המפורסמות בהן היא קבוצת אופקים חדשים, שיצרה שינוי רדיקלי, וקבוצת עשר +, שמרדה באופקים חדשים, ורצתה להביא אמנות ישראלית אחרת.

בתערוכה ״שחקני נשמה״ המוצגת בגלריה עין הוד משתתפים קולקטיבים אמנותיים עכשוויים מירושלים, תל אביב וחיפה, לצד כאלו שפעלו בעבר. בתערוכה נבחנת השאלה מה הופך קבוצת אנשים לקולקטיב אמנותי, מהם יחסי הגומלין בתוך הקבוצה, וגם – מה הופך אותם לקולקטיב ישראלי.

טליה בן אבו; קבוצת הנביאים. צילום: מ״ל

טליה בן אבו; קבוצת הנביאים. צילום: מ״ל

 רפי לביא, עשר פלוס; אוסף בנו כלב. צילום: אבי חי

רפי לביא, עשר פלוס; אוסף בנו כלב. צילום: אבי חי

שלומית ליוור, fight flight freeze; גלריה בנימין.צילום: מ״ל

שלומית ליוור, fight flight freeze; גלריה בנימין. צילום: מ״ל

Taloosh, קולקטיב SIRA

Taloosh, קולקטיב SIRA

צאלה קוטלר הדרי, אוצרת הגלריה והתערוכה, קיבצה שמונה קולקטיבים המציגים היבטים שונים על הנושא: אנייה, גלריה בנימין, הנביאים, הברביזון החדש, עין הוד, עשר +, סלה־מנקה ו־SIRA. ״עם הדרמות של השנים האחרונות, קורונה, ועכשיו המלחמה, נראה שלקבוצה יש משמעות חיונית בתפקיד הפרט בחברה״, היא מסבירה. ״כולנו התקבצנו לקבוצות, בין אם אלו קבוצות שכונתיות בווטסאפ, ובין אם אלו יוזמות קבוצתיות שצצו בקהילת האמנות. באופן אישי חוויתי המון הדדיות, התחושה שאני חלק מקבוצה.

״יש הרבה כוח בהתארגנות משותפת בתחומי חיים שונים וגם באמנות. זה הוביל אותי לבחון מבנים חברתיים בתוך שדה האמנות. צללתי למחקר על הקבוצות, המודלים השונים. רציתי להבין מה זה אומר להיות חבר קבוצה ולפעול עם אמנים נוספים, עד כמה זה מפתח את האמנות ושאלות נוספות״.

צללתי למחקר על הקבוצות, המודלים השונים. רציתי להבין מה זה אומר להיות חבר קבוצה ולפעול עם אמנים נוספים, עד כמה זה מפתח את האמנות ושאלות נוספות

איך רעיון להתארגנות הופך באופן ממשי לקבוצה פעילה?

״אין מאפיין משותף או שורה תחתונה ברורה כי יש מוטיבציות שונות, לא כולם פועלים מאותה אידיאולוגיה. אפשר לראות חלק מהמגוון בקבוצות שמציגות כאן: יש קולקטיבים של שותפות גורל עם קשרים לאורך החיים כמו הנביאים שחוללו שינוי עירוני גדול בחיפה. יש גלריות שיתופיות כמו בנימין, שלא כולם בה פועלים באותו מרחב, אבל כן יוצרים משהו שמתחבר. הברביזון החדש היא קבוצה שהוקמה מתוך מכנה משותף ברור ויצרה זרם באמנות, וסלה־מנקה היא קבוצה שהביאה משהו חדש לאמנות העצמאית הישראלית״.

יש בתוך המגוון הזה מכנה משותף שאת מצאת?

״התארגנות היא מילת המפתח. כל התארגנות, בין אם היא אזרחית או בעלת מכנה משותף אחר – היא אקטיביסטית במהותה. מנסה לחולל שינוי או למרוד, מרחיבה את הגבולות ומייצרת הזדמנויות. זה הבסיס ואיתו הדינמיות וההתאמה לשינויים.

״פה בעין הוד, לדוגמה, פועל קולקטיב ותיק בן 70 שנה. קרו פה הרבה דברים במהלך הזמן הזה, פרטים נכנסו ויצאו באופן טבעי, והמודל השתנה. ההגדרה העצמית השתנתה ואיתה אופן הפעילות. עכשיו מוצגות עבודות של מיזם שחיבר אמנים ותיקים שעבדו עם אמנים צעירים. ויש כמובן גורמים חיצוניים שמשפיעים, כמו המלחמה״.

 קולקטיב אנייה, עדשות מים. צילום: אורית סימן טוב

קולקטיב אנייה, עדשות מים. צילום: אורית סימן טוב

 קולקטיב עין הוד. צילום: אורית סימן טוב

קולקטיב עין הוד. צילום: אורית סימן טוב

 צילום: אורית סימן טוב

צילום: אורית סימן טוב

birds

באיזה אופן?

״החשיבות של פעולה יחד משמעותית בעיקר במצבי משבר. רגע אחרי שפרצה המלחמה, והאמנים כבר עבדו על העבודות לתערוכה, הם אמרו לי ׳מזל שהזמנת אותנו ויכלנו לשקוע בזה׳. יש פה קבוצות שנפגשו ועברו תהליכי חשיבה, בחנו את המציאות הכאוטית ופעלו מתוכה יחד, כמו קבוצת הנביאים שמציגה מקבץ עבודות במדיומים ופרשנויות שונות לציור של האמן פיירו דלה פרנצ׳סקה מהמאה ה־15, שעוסק בקרבות אחרים ורחוקים. גלריה בנימין מציגה מקבץ משותף על המלחמה הנוכחית, כשנקודת המוצא היא הפורמט הזהה לכל החברים.

״מרתק לראות איך כל קבוצה הגיבה, לראות את ההרמוניה של הפעילות יחד וההשפעות הדדיות. ועם זאת, לצד הסימביוזה, צריך לזכור שהכל דינמי, ואת זה המיצב האורגני של קבוצת אנייה משקף. קבוצת סלה־מנקה מציגה סרט תיעודי המסכם את אירועי ׳הערה׳ המכוננים שהתקיימו בירושלים בתחילת שנות ה־2000, קבוצת המעצבים SIRA מציגה פרשנויות עכשוויות לכרזות ההיסטוריות של עין הוד, קולקטיב האמנים של עין הוד יצר קיר אמן למרסל ינקו וקבוצת עשר + נוכחת באמצעות מקבץ עבודות מתערוכות שהתקיימו בשנות ה־60 המאוחרות״.


שחקני נשמה | קולקטיבים באמנות הישראלית
אוצרת: צאלה קוטלר הדרי
הגלריה לאמנות עין הוד
נעילה: 5.6

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden