כל מה שחשוב ויפה
האקרים של אמנות, פסטיבל אפוס
האקרים של אמנות, פסטיבל אפוס

״האקרים של אמנות״: זה היה יכול להיות דיון מעניין

הסרט ״האקרים של אמנות״ שיוקרן בפסטיבל ״אפוס״ מגולל את סיפורו של קולקטיב Obvious, שיוצר אמנות באמצעות שימוש בבינה מלאכותית. הוא מעניק מבט מעניין על המנגנונים של עולם האמנות הבינלאומי, ובכל זאת - מחמיץ את השאלות החשובות באמת

ב־2018 נמכרה בכריסטיס יצירת האמנות הראשונה שנוצרה על ידי בינה מלאכותית. היא נוצרה על ידי שלושת חברת קולקטיב ״אובויוס״ (Obvious): הוגו קאזל־דופרה, גוטייה ורנייה ופייר פוטרל. שלושת הצעירים הצרפתים, אז בתחילת שנות העשרים לחייהם, יצרו פורטרט בשם ״אדמונד דה בלאמי״. הוא נוצר על ידי אלגוריתם ששילב סריקות של 15,000 פורטרטים שנעשו בין המאה ה־14 למאה ה־19, וניתנים לשימוש חופשי בוויקיארט – אנציקלופדיית אמנות מקוונת (שנעשתה מקור מרכזי לאימון אלגוריתמים של למידה חישובית).

בניגוד להערכות המוקדמות שציפו שהדיוקן יימכר בכמה אלפי דולרים, היצירה נמכרה בסכום של 432,500 דולר והזניקה את יוצריה לסצנת האמנות, ללא כל ניסיון אמנותי קודם. השלושה, חברים מהתיכון (שניים מהם חברי ילדות), גדלו בפרבר של פריז והתחילו לעבוד על הרעיון ב־2016, כשסיימו לימודים לתואר שני (קאזל־דופרה התמחה בלמידת מכונה, והשניים האחרים במנהל עסקים), וחזרו ונפגשו שוב. עם המכירה, המיזם שנולד כעיסוק צדדי של החבורה הפך למרכז חייהם.

אדמונד דה בלאמי. דימוי: ויקיפדיה

אדמונד דה בלאמי. דימוי: ויקיפדיה

הסרט ״האקרים של אמנות״ שביים תיבו סב ויוקרן במסגרת פסטיבל ״אפוס״ בשבוע הבא, מתאר את דרכם מתחילתה – כשפיתחו את הרעיון הראשון; דרך ההתרגשות של המכירה המוצלחת בכריסטיס והבלבול של ההצלחה הפתאומית; ועד לשנת 2023 אז הם פוגשים לראשונה את הרוכש שקנה את הפורטרט הראשון.

למרות ההצלחה במכירה הפומבית, לוקח לקולקטיב ארבע שנים עד שמוצאים גלריה שתציג את עבודותיהם. בינתיים הם מפתחים פרויקטים נוספים, כולם מבוססים על אלגוריתמים של למידה ממוחשבת שהתאימו אותם לצרכיהם. הם סורקים הדפסים יפניים ובאמצעות האלגוריתם יוצרים מתוכם שילובים חדשים, ואת אלו הם מדפיסים ביפן בטכניקות מסורתיות של הדפס. לאחר המכירה ההיסטורית של ה־NFT של ״5,000 הימים הראשונים״ של האמן הדיגיטלי ביפל ב־69 מיליון דולר בשנת 2021, הם נכנסים גם הם לעולם ה־NFT ומוכרים את עבודותיהם גם בצורה הזאת.

השאלות מהי אמנות ומהי אמנות טובה הן שאלות עתיקות כימי ההיסטוריה של האמנות. למרות שאין כללים (ובוודאי שאין אלגוריתם) עדיין אפשר לדבר על איכות באמנות, דרך המבט הסובייקטיבי של צופים מנוסים יותר ומנוסים פחות

הסרט מתבונן בעיקר באופן שבו מפלסים חברי אובויוס את דרכם אל עולם האמנות – מהחיפוש אחרי רעיונות והמחקר שהם עושים, החיפוש אחרי מקום תצוגה לעבודותיהם, הניסיון להתחבר עם גלריה שתייצג אותם ושיתופי פעולה מסחריים. זהו מבט מעניין על המנגנונים של עולם האמנות הבינלאומי, ובעיקר אל הצדדים הכספיים והמסחריים שלו.

למרות שבתחילת הדרך גלריות נחשבות לא ששות לעבוד איתם והם מקבלים רק תשובות שליליות, ארבע שנים אחרי שיצאו לדרך כאמנים הם מתחילים לעבוד עם מגדה דניס – בעלת גלריה פריזאית שלה שלוחות בינלאומיות, שמתמחה באמנות רחוב ואמנות עכשווית, ונחשבת לאחת מ־50 הגלריות המובילות בפריז.

 

birds

אבל נראה שהסרט מדלג על השאלה החשובה באמת: האם האמנות שיוצר הקולקטיב היא אמנות טובה? השאלות מהי אמנות ומהי אמנות טובה הן שאלות עתיקות כימי ההיסטוריה של האמנות. פילוסופים שונים ניסו לתת להן תשובות, עוד מימי אריסטו ו״הפואטיקה״, ומדור לדור התשובה משתנה. למרות שאין כללים (ובוודאי שאין אלגוריתם) עדיין אפשר לדבר על איכות באמנות, דרך המבט הסובייקטיבי של צופים מנוסים יותר ומנוסים פחות.

אובויוס משתמשים באלגוריתמים קיימים שאותם הם מתאימים לצרכיהם. המחשב והאלגוריתם הם המברשת והמכחול שלהם, לצד אמנים מסורתיים שמייצרים חלק מהעבודות שלהם – כפי שאמנים בעלי סטודיו גדול כג׳ף קונס – נעזרים באמנים ואומנים לייצור העבודות שלהם. אלגוריתם לא קם במצב רוח יצירתי ומצייר, הוא כלי עבודה שאמן מפעיל. היכולות המרשימות של כלי ה־AI הגנרטיביים לעיתים משכיחים עובדה זו.

האם יש הבדל בין האופן שבו עלינו להעריך אמנות אלגוריתמית ואמנות פלסטית אחרת? נדמה שהסרט שוכח להתבונן בשאלות הבסיסיות של האמנות: אם הרעיון שמוביל אותם הוא רעיון מעניין? האם התוצאה מעניינת? יפה? מעוררת מחשבה? במקומן בוחר הסרט להתבונן בהצלחה מסחרית כחזות הכול, ומחמיץ דיון מעניין יותר – על ערכה של האמנות שיצרו.


האקרים של אמנות
בימוי: תיבו סב
75 דקות; צרפת, 2023
הסרט יוקרן במסגרת פסטיבל ״אפוס״ ב־26.4 במוזיאון תל אביב

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden