כל מה שחשוב ויפה
ניל וקארין רומנו, הגלריה החדשה בטדי. צילום: מ״ל
ניל וקארין רומנו, הגלריה החדשה בטדי. צילום: מ״ל

הרשימה המשותפת // 16.5.24

Girls Just Wanna ויאיר חובב בגלריה החדשה בטדי; אסנת בן דב בגלריה רוטשילד; שורש רע בבית האמנים ירושלים; ספורטיבו אוטופיה במרכז מעמותה; אחוז בכל היקר במוזיאון תל אביב; הרגש הגוף ושכבה חושפת בגלריה לאמנות בטבעון; חשיבותה של רצינות בגלריה כורש 14

Girls Just Wanna ויאיר חובב בגלריה החדשה בטדי

שתי תערוכות חדשות ייפתחו הערב (16.5) בגלריה החדשה בסדנאות האמנים באצטדיון טדי ירושלים. הראשונה, Girls Just Wanna (אוצרת: איילה לנדאו), תערוכה קבוצתית שבבסיסה סיפור חייה של האמנית לואיז בורז׳ואה. התערוכה בוחנת את המתח הקיים בין חוויית הבגרות ובין הילדוּת החיה בתוכנו. העבודות מתייחסות לשושלות מסורתיות, מיתולוגיות ואמנותיות הקשורות בנשיות, אך גם חורגות ממנה – חומרים רכים, חמים ומתכלים, המזכירים את מחזוריות החיים, ופעולות עמלניות המסמלות בין היתר זיכרון, מסורת וקישוטיות, כמיהה ליופי מתוך כאב וריפוי.

השנייה, ״מי בחלון״, תערוכת יחיד לצלם יאיר חובב (אוצר: מתן בן טולילה), שלפני למעלה מעשור בחר להפנות את מבטו אל בתי כלא בישראל. המסדרונות וחדרי האסירים, חדרי האוכל, העבודה והמנוחה זוכים למבט צלול, חף משיפוטיות ומביקורת. התצלומים נושאים רכות וקושי, דלות ויופי, והנוכחות האנושית מורגשת בכל אחד מהם. הם מהווים צוהר למרחב שאינו נגיש לנו. ההשתהות על הפרטים האינטימיים והפעוטים משקפת רגעים המספרים על האסירים, ולמעשה – עלינו כחברה.

ענת בצר בגלריה החדשה בטדי. צילומים: אלעד שריג, יאיר חובב

ענת בצר בגלריה החדשה בטדי. צילומים: אלעד שריג, יאיר חובב

גליה הילי פסטרנק

גליה פסטרנק

יאיר חובב

יאיר חובב


אסנת בן דב בגלריה רוטשילד

״נור״, תערוכת יחיד לצלמת אסנת בן דב תפתח הערב (16.5) במשכנה החדש של גלריה רוטשילד ברחוב משה מאור בתל אביב. התערוכה מוקדשת לאמה נור. בעקבות מותה בשנה האחרונה.

האובדן שחוותה האמנית ניסך על חפצים יומיומיים מעיזבונה של האם. בן דב מצלמת קומפוזיציות נקיות ופשוטות לכאורה, באור טבעי. חפץ, צמח, חרק כלשהו ניצבים במרכז הפריים. בדרך כלל על שולחן, לעיתים על גבי מפה או מפית. הדמיון בין תצלומיה לציורי טבע דומם בולט לעין. הנושאים הם קלאסיים, יופי רגעי ובר חלוף בתהליכי קמילה ומוות, והציווי לחיות את הרגע.

אסנת בן דב בגלריה רוטשילד. צילומים: מ״ל

אסנת בן דב בגלריה רוטשילד


שורש רע בבית האמנים ירושלים

״שורש רע״, תערוכה קבוצתית שעוסקת ברוע האנושי, תפתח בשבת (18.5) בבית האמנים ירושלים (אוצרת: סאלי הפטל נוה). התערוכה מבקשת להפנות מבט אל הצדדים האפלים בטבע האדם, על דחפיו ועל יצריו הבלתי מרוסנים,  ומצביעה על הקלות הבלתי נתפסת, השרירותית לעתים, שבה מתחוללת הידרדרות מוסרית ונחצים גבולות אתיים. העבודות בתערוכה מציגות היבטים שונים של רוע אנושי, ללא שיפוטיות הן מצביעות על נוכחותו האימננטית של הרוע בכל חברה ובכל אדם, ועל דפוסי התנהגות המקבעים ואף מנרמלים אותו במסגרת מבנים חברתיים, תרבותיים ומדיניים.

המחשבות והעבודה על התערוכה החלו לפני למעלה משנה, בטרם התרחשו אירועי ה־7 באוקטובר, שטלטלו שוב את תפיסתנו על קנה המידה של האכזריויות והרוע האנושי.  על אף המורכבות והקושי לעסוק בנושא זה לאור האירועים הקשים והטרגיים שעברנו, הוחלט לקיים את התערוכה ולהישיר מבט אל הרוע.

ירון אתר, בית האמנים בירושלים. צילומים: מ״ל

ירון אתר, בית האמנים בירושלים. צילומים: מ״ל

רועי כהן

רועי כהן

רון אסולין

רון אסולין


ספורטיבו אוטופיה במרכז מעמותה

״ספורטיבו אוטופיה״, פרויקט קבוצתי ייפתח מחר (17.5) במרכז מעמותה בבית הנסן (אוצרים: קבוצת סלה־מנקה). ספורטיבו אוטופיה נולד כמועדון כדורגל ללא שחקנים. בהתחלה היו המילה, ההמנון והרצון להיות יחד (קבוצת סלה־מנקה, הליצן איקס ומקהלת גיא בן הינום). לאחר מכן, בדומה לאימוני נבחרת לפני משחקי גביע העולם, קבוצת אמנים נפגשה לרזידנסי אינטנסיבי כדי לממש את החזון של ספורטיבו אוטופיה – מועדון ספורט לא תחרותי, שמעודד את כל בני האדם – באמצעות תשוקות, פרשנויות, מחקרים ופרקטיקות בין־תחומיות של כל אחת ואחד מחברי וחברות הקבוצה.

המועדון ייפתח לקהל הרחב ויאפשר לחוות מגוון עבודות אמנות שמקצתן הן תשתיות ומִתקנים של המועדון, וכן להשתתף באימונים השונים שיתקיימו בזמן פעילות המועדון/תערוכה. בהשתתפות: ליילה רוז וקים קרטס, יהב גל והדס חי, אילנה הופמן, אילנה טייב הגרטי, השוטרת אז־אולי, ג׳קי פערל, אבי קריספין, שיר רז.

ליצן איקס ומקהלת גיא בן הינום. צילום: דן רוברט להיאני

ליצן איקס ומקהלת גיא בן הינום. צילום: דן רוברט להיאני

אילנה טייב הגרטי

אילנה טייב הגרטי

אבי קריספין. צילום: פייטר ואן דרי

אבי קריספין. צילום: פייטר ואן דרי


אחוז בכל היקר במוזיאון תל אביב

״אחוז בכל היקר״, תערוכה של יצירות מופת על נייר, מוצגת במוזיאון תל אביב (אוצרת: ענת דנון סיון), ומספרת את סיפורו של אוסף הרישום וההדפס במוזיאון בזמן מלחמה מראשיתו, בסוף המאה ה־19, ערב מלחמת העולם השנייה, בשעה שבה אמנים ואספנים נסו על נפשם מאימת הנאצים בחיפוש אחר מקומות מקלט, ועד לזמננו בתחילת המאה ה־21.

התערוכה נפרשת כשדה של דימויים הקשורים בזיכרון ושכחה, כתגובה למצבים של אובדן, מוות ופליטות. מוצגות בה יצירות של אמניות ואמנים בינלאומיים מהידועים בעולם, בהם אדוארד מונק, מארק רותקו, פבלו פיקאסו, מארק שאגאל, אגון שילה ועוד, לצד אמניות ואמנים ישראלים עכשוויים כמו מאיה אטון, סמאח שחאדה, סעיד אבו שאקרה, מיכל הלפמן ועוד.

אגון שילה, מוזיאון תל אביב. צילומים: אלעד שריג

אגון שילה, מוזיאון תל אביב. צילומים: אלעד שריג

לסר אורי

לסר אורי

סעיד אבו שקרה

סעיד אבו שקרה


birds

הרגש הגוף ושכבה חושפת בגלריה לאמנות בטבעון

שתי תערוכות קבוצתיות ייפתחו מחר (17.5) בגלריה לאמנות במרכז ההנצחה בטבעון. הראשונה, ״הרגש הגוף״ (אוצר: יניב שפירא), תערוכה שהתגבשה מתוך הזמן הנוכחי ועניינה הוא במרחב החמקמק של רגש, זה שאי אפשר לאחוז בו, שאין לו צורה או חומר. העבודות המוצגות בה חולקות ניסיון ליצור רגע ההפוך לקונקרטי או לממשי, מעין ״אקלים״ או אטמוספירה. משתתפות: זיוה בן־ערב רבינוביץ, סופי ברזון מקאי, נגה לינצ׳בסקי, נעה רז מלמד ואפרת קליפשטיין.

השנייה, ״שכבה חושפת״ (אוצרת: מאיה גצוב פק), שבה מתארחת ״גלריה הצד השני״ של המכון לאמנות תל־חי לתערוכה בהשתתפות עירית בראל בסן, שי גולדשטיין, מוריה אשכנזי וגל מקליין מיטשל. התערוכה מתבוננת בהגנות הפרוצות ומדגישה כמו בד משי על גוף, את העירום. המבט על המכניזם המתקלף מעטיפות, מאפשר חשיפה של אמת חסרת פשרות, טראומטית, ביקורתית, יצרית ואלימה. מאחורי הכסות מסתתרים סודות וזיכרונות. השכבה החושפת מסמיקה, מלאה בבושה ואשמה, לצד תשוקה.

סופי ברזון מקאי בגלריה לאמנות בטבעון

סופי ברזון מקאי בגלריה לאמנות בטבעון


חשיבותה של רצינות בגלריה כורש 14

״חשיבותה של רצינות״, תערוכה בהשתתפות שי איגנץ, שחר מרקוס, מיכל נאמן, סשה סרבר ואלעד רוזן, מוצגת בגלריה כורש 14 בירושלים (אוצרת: דביר שקד). התערוכה מבקשת לחשוב מחדש על הרצינות, או חומרת הסבר, שבה עולם האמנות תופס את עצמו. היא מסתכלת בעין מחוייכת וצורה סאטירית על המערכת בתוכה אנחנו פועלות – מערכת הצגת יצירות האמנות על שלל גווניה: האוצרות, הניהול, הפרסום והשיווק, מערכת גיוס המשאבים, תכנית האירועים.

העבודות בתערוכה כולן מסתכלות במבט מחויך אך בה בעת גם רציני על מנגנוני עולם האמנות, ההיבטים החברתיים, כלכליים, מעמדיים ופוליטיים שלו, המנהגים וההליכות הנהוגים בו, והדרכים שבהן נקבע מהי אמנות טובה, מהו טעם טוב, מי שייך ומי לא. היצירות בתערוכה מחוייכות, אך בבסיסן עומדת ביקורת, או אמירה, כנה ומעמיקה.

מיכל נאמן בגלריה כורש 14. צילום: אלעד שריג

מיכל נאמן בגלריה כורש 14. צילום: אלעד שריג

אלעד רוזן. צילום: מ״ל

אלעד רוזן. צילום: מ״ל

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

';
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden