כל מה שחשוב ויפה
מתוקה רצח. צילומים: טוליפ אנטרטיינמנט
מתוקה רצח. צילומים: טוליפ אנטרטיינמנט

״מתוקה רצח״: לא לגמרי אימה, לא לגמרי קומדיה

יש לו רעיון שהוא טוב בבסיסו והדמות הראשית בו היא ילדה־ערפדית - חידוש כשזה נוגע לז׳אנר הערפדים הקולנועי השחוק - אבל כל זה לא מספיק כדי להפוך את ״מתוקה רצח״ לסרט אימה שייזכר לדורות

ערפדים יהיו לנצח כנראה חלק בלתי נפרד מהקולנוע. במשך כל שנות קיומה של המדיה הזו קיבלנו מאות סרטים סביב היצורים המכוערים (לא תמיד) ומוצצי הדם האלה: מנוספרטו, שהוא בעצם חיקוי גרמני לדרקולה (והרבה יותר מפחיד, בואו); דרך דרקולה (המקורי הפעם) של בלה לוגוסי, או למתקדמים יותר בגילומו של גארי אולדמן באפוס של פרנסיס פורד קופולה; ועד אדוארד, הערפד הבוהק והמסנוור מסאגת ״דמדומים״ הידועה לשמצה.

ישנן עוד מיליון ואחת דוגמאות, אז הסליחה עם מי שלא צוין כאן. לערפדים תמיד היה נתח מכובד של קהל מושבע, במיוחד בקרב חובבי האימה. נראה שגם עכשיו היצורים צמאי הדם הללו לא שבעים ואיכשהו תמיד חוזרים לעוד סיבוב של מעט רומנטיקה אובססיבית, קמצוץ של נרקסיזם והרבה ניבים חשופים, נשיכות וצווארים (ואיברים אחרים) מדממים.

בשונה מסרטי ערפדים אחרים, בסרט החדש ״מתוקה רצח״ (ג׳יזס, מה נסגר עם התרגום?) יש טוויסט קטנטן: הפעם לא מדובר בערפד שוגר דדי עם תסביך שמחפש כלה צעירה, או כזה המאוהב בנערה מתבגרת שנקרעת בינו לבין איש זאב, אלא דווקא בילדה ערפדית והבת של, ככל הנראה, דרקולה.

יוצרי הסרט, מאט בטינלי־אולפין וטיילר ג׳ילט, שחתומים על שני סרטי ״צעקה״ האחרונים והמצוינים, מביאים זווית חדשה ומרעננת, וטייק שונה לגמרי מכל סרט ערפדים שכנראה ראיתם. זמן לא רב לפני כתיבת שורות אלו, ״מתוקה רצח״ קיבל מחמאות וביקורות אוהדות מקיר לקיר, והוכתר כאחד הסרטים הטובים של הז׳אנר. סליחה מראש, אבל יש כאן דלי עם מים קרים כדי לכבות את ההתלהבות.

יש לו תסריט סביר, אבל האירועים בו, וגם האופי של הדמויות שלו – צפויים לגמרי. אין בסרט אף מהלך מפתיע שיכול להפוך את הקערה עתירת הדם הזו על פיה. גם לא באקט האחרון – שהוא צפוי מארץ הצפויים

במרכז העלילה ניצבת חבורה אקלקטית וגנרית של שישה פושעים המגוייסים למבצע חטיפתה של אביגיל, בתו הקטנה של אדם מסתורי. הפרט היחיד שהם יודעים עליו הוא שמדובר באיש עשיר מאוד. יש להם 24 שעות לשהות עם אביגיל באחוזה סגורה, כשאין יוצא ואין בא. בתום הזמן, מובטח לכל אחד מהם נתח שמן מאוד של ירקרקים מרשרשים. הבעיה: אביגיל היא לא עוד ילדה תמימה ומפוחדת. היא ערפדית צמאת דם.

צריך לומר את האמת, הרעיון שעומד מאחורי ״מתוקה רצח״ הוא טוב בבסיסו. כסרט, הוא מוגדר כאימה. בתכלס׳, כל האלמנטים שלו מצביעים על כך שהוא אימה קומית למהדרין. הבעיה העיקרית שלו היא שהוא רק קצת מזה וממש טיפה מזה, ולא משנה באיזה סדר. יש בו מספר קטעים משעשעים אבל לא ברמה של צחוק מתגלגל. מנגד, יש בו דם נשפך ואיברים קטועים, אבל לא מהסוג שחובבי אימה מושבעים יעופו עליהם.

יש לו תסריט סביר, אבל האירועים בו, וגם האופי של הדמויות שלו – צפויים לגמרי. אין בסרט אף מהלך מפתיע שיכול להפוך את הקערה עתירת הדם הזו על פיה. גם לא באקט האחרון – שהוא צפוי מארץ הצפויים (איפה זה בכלל?). לכן, לא ברורה התעופה האוניברסלית שיש סביב הסרט הזה. הוא לא לכאן ובטח שלא לכאן. הוא כן מוצר בידורי סביר עד סביר פלוס, אבל לחלוטין לא יותר מזה.

אולפין וג׳ילט הוכיחו בסרטי ״צעקה״ האחרונים שאימה טובה הם יודעים לעשות, גם כשמדובר כביכול בפרנצ׳ייז חרוש, לעוס וטחון. הם הראו שהם יודעים לכתוב תסריט מתוחכם שמביא את הטוויסט הדרוש בוולה מנצח לחיבורים. ב״מתוקה רצח״ זה פשוט לא עובד, ולא מזכיר במאומה את העבודה הנפלאה שלהם עם גוסטפייס וחבריו.

birds

בדומה לסרטי ״צעקה״, גם כאן מליסה בררה תופסת את הנישה של הדמות הראשית וה״פיינל גירל״. ובדיוק כמו ב״צעקה״, לדמות שלה אין כריזמה והיא לא מעניינת. קווין דוראנד, כטמבל עם מעט שכל והרבה שרירים, טוב יותר בתור קוף אימתני ב״כוכב הקופים: ממלכה חדשה״. דווקא אלישה ויר בת ה־14 (״מטילדה: המחזמר״) בתור אביגיל הרצחנית בולטת כאן לטובה. היא קריפית, מלחיצה וקצת מצחיקה.

״מתוקה רצח״ הוא עוד סרט שייכנס לספריית סרטי הערפדים הגדולה של ההיסטוריה הקולנועית, אבל לא אחד כזה שייזכר לדורות. למרות החידוש המרענן שהוא מציע, לוקח לו המון זמן להתניע (אולי יותר מדי), וגם כשהוא סוף סוף עושה זאת, הוא לא מצליח לשמור על קצב ועל רמה גבוהה של עניין.

אפילו ג׳אנקרלו אספוזיטו המצוין בדרך כלל, חיוור כאן עם שתי שורות בודדות בתסריט. עד שיש קטעים טובים בסרט, הם תמיד כמעט, ואין כאן סצנות יוצאות דופן, מרתקות או כאלו שיחזיקו אתכם על קצה הכיסא. אז מה כן יש ״במתוקה רצח״? לא הרבה, כשחושבים על זה.


מתוקה רצח
בימוי: מאט בטינלי־אולפין, טיילר ג׳ילט
109 דקות; ארצות הברית, 2024
2.5 כוכבים

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden