כל מה שחשוב ויפה
NickWatch, השעון החכם לילדים של ניקלודיאון. צילומים: מ״ל
NickWatch, השעון החכם לילדים של ניקלודיאון. צילומים: מ״ל

פרס הרד דוט לשעון החכם לילדים של ניקלודיאון

אלון אברמי חושב על ה־NickWatch כמו ילד שחושב על מקל מעץ. ״בדמיון המקל יכול להפוך לחרב, למקל קסמים או לגיטרה. השעון מתרגם את החוויה הזו לחיבור שבין הפיזי לדיגיטלי״

יובל: הי אלון, בוקר טוב. מה שלומך בימים מורכבים אלו? וברכות על הזכייה ב־Red Dot, כל ידיעה טובה בתקופה הזו משמחת עוד יותר

אלון: קודם כל תודה רבה, זה בהחלט דיסוננס מוזר – בין היומיום והמציאות שאנחנו חיים בה כרגע, לבין ההודעה המפתיעה על קבלת הפרס

יובל: כן. מבין לגמרי, ולא סתם פרס – אחד הנחשבים בעולם העיצוב. יש לי הרבה מה לשאול על ה־NickWatch, השעון החכם לילדים של ניקלודיאון שזיכה אתכם בקטגוריית ילדים ותינוקות, אבל קודם תגיד משהו על עצמך ועל חממת החדשנות של פרמאונט בישראל, שם אתה בתפקיד סמנכ״ל המוצר

אלון: אז אני אתחיל קצת על עצמי, ואעבור לדבר על החממה ומה אנחנו עושים שם. קוראים לי אלון אברמי, בן 34, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל (מסלול משחקים) ופילוסופיה, כלכלה ומדע המדינה באוניברסיטה העברית. מעט אחרי הלימודים תוך כדי סגר קורונה שני ושאלות על מה עושים עכשיו, פנה אליי אופיר שריף, חבר יקר ובחור מוכשר מאוד באופן כללי, והציע לי להצטרף לצוות הקמה של חממת החדשנות של פרמאונט בישראל שבדיוק קרמה עור וגידים.
החממה (ששמה בישראל בטא) היא חברת בת של קרן השקעות שהוקמה על ידי תאגיד המדיה הענק פרמאונט, במטרה לנצל את הכישרון שקיים בארץ להרמת פרויקטים אינטראקטיביים בצורה מהירה שלאו דווקא אפשרית כשעובדים בקצב של תאגיד – שם כל תהליך לוקח שנים.

יובל: תן עוד דוגמאות למה שאתם עושים שם?

אלון: החממה מתמחה ביצירת חוויות אינטראקטיביות לילדים, בשילוב עם המותגים המובילים של ניקלודיאון. שני מוצרי הדגל של החממה הם NickWatch – השעון החכם לילדים עליו זכינו בפרס, ו־Nick Academy – פלטפורמה לימודית לילדים בגילאי יסודי בתחומי מדע, חלל, תכנות ועוד

יובל: נייס. אז בוא נדבר על השעון ונתחיל רגע נראה לי מהשאלה הכי עקרונית: למה ילדים צריכים שעון חכם, כאילו לא חסרים להם מסכים בחיים… מניח שאני לא הראשון ששאל את השאלה הזו

אלון: בכלל לא, זו שאלה מצוינת להתחיל בה 🙂 

באופן כללי הקונספט של שעונים חכמים לילדים הוא צורך שמגיע מההורים – לפני הטלפון הראשון כבר יש גיל שבו הילדים מסותבבים לבד, וההורים רוצים לתת להם את העצמאות להתחיל ולחקור את העולם באופן עצמאי, ומצד שני לדעת שהם בידיים בטוחות. המטרה בשעון חכם היא להעניק לילדים מעין ״כניסה מודרכת״ לעולם הדיגיטלי, בחוויה בטוחה שלא מבוססת על המסך.

השעון החכם מאפשר להורים ״לדחוף למעלה״ את הגיל של הטלפון הראשון, על כל מה שמגיע איתו – אינטרנט, אפליקציות, רשתות חברתיות

יובל: אז מאיפה מתחילים? ספר קצת על התהליך

המטרה בשעון חכם היא להעניק לילדים מעין ״כניסה מודרכת״ לעולם הדיגיטלי, בחוויה בטוחה שלא מבוססת על המסך. הוא מאפשר להורים ״לדחוף למעלה״ את הגיל של הטלפון הראשון, על כל מה שמגיע איתו – אינטרנט, אפליקציות, רשתות חברתיות

אלון: אז האמת היא שזה היה תהליך אדיר. אי שם לפני שלוש וחצי, פרמאונט פנו אלינו עם רעיונות מאוד ראשוניים על כניסה לשוק ה־Wearables לילדים. עוד לא היה ברור אפילו אם זה שעון או משהו אחר. תוך כדי תנועה, בשיתוף פעולה של החממה עם חברת העיצוב Teague והשותף הטכנולוגי שלנו Trackimo, הגענו לאפיון הקונספט של מה זה אומר בכלל ״שעון חכם לילדים״.

עד היום, השוק של השעונים החכמים לילדים הוא מאוד בסיסי – רוב המוצרים בתחום הם למעשה מכשירי מעקב שההורים שמים על היד של הילד, בלי שום מחשבה על החוויה שהילד מקבל. אנחנו באנו בגישה אחרת – מטרת העל של השעון היא להעניק לילדים חוויה שאינה מבוססת מסך, שתדע להפעיל אותם במרחב ובדמיון

יובל: מה זה אומר חוויה שאינה מבוססת מסך?

אלון: זה אומר שהחוויה בשעון לא יכולה להיות עוד מסך שהילדים יתמכרו אליו – אלא שהאינטרקאציה כולה היא כזו שמנצלת את האלמנטים השונים של האוביקט הפיזי – סנסורים של תנועה, סאונד דיזיין, רטט, וכמובן גם המסך, ליצירת חוויה שמתרחשת בעולם האמיתי. 

בגלל שזו הייתה המטרה שלנו, התהליך של אפיון המוצר היה חוויה סופר־מאתגרת ומלמדת על יצירת קונבנציות מאפס – איך גורמים לילדים לזוז עם האוביקט הזה, איך הניווט בו מרגיש, איך מייצרים חוויה משחקית שבה המסך הופך לדמות משנית

אלון אברמי. צילום: מ״ל

אלון אברמי. צילום: מ״ל

יובל: תן כמה דוגמאות לתשובות לשאלות האלו שקיימות בשעון שנבין יותר?

אלון: כלל החוויות המשחקיות על השעון מבוססות תנועה – השעון מגיע עם אפליקציית משחקים, שבה כל משחק מבוסס על סוגי תנועות מסויימים. למשל במשחק ״בית הספר לנינג׳ות״ מאסטר ספילנטר מלמד את הילדים כיצד להפוך לנינג׳ות באמצעות קפיצות ומכות באוויר. במשחק ״איזון״ – הילדים צריכים לזוז כמה שפחות כדי להצליח לאזן חפצים שונים על הראש של בובספוג.

מעבר למשחקים הפיזיים, השעון מגיע עם מלא חוויות שמצריכות שימוש בדמיון – למשל אפקטים קוליים, כלי נגינה, או כתיבת סיפור – כשבמקרים אלו, השעון משמש כמעין נקודת יציאה עבור הילדים לחוויות שהם ממציאים בעצמם. אני חושב שהדוגמה הכי טובה להסביר את הכוונה היא לחשוב על השעון כמו שילד חושב על מקל מעץ. בדמיון שלו, המקל יכול להפוך לחרב, או למקל קסמים, או בכלל לגיטרה. השעון לוקח את החוויה הזו ומתרגם אותה לחיבור שבין הפיזי לדיגיטלי

יובל: אהבתי. מטאפורה מעולה 🤡

אלון: 😎

אין דרך ״לרמות״

יובל: מה המקום שלך ושל עיצוב בכל הסיפור הזה? כי לחשוב על מה אפשר לעשות עם שעון הרבה אנשים יכולים, אבל לתרגם את זה למוצר שעונדים על היד ושקל להשתמש בו זה כבר יותר מסובך…

אלון: פה נכנס לפעולה הצוות שהיה צריך לקחת את הצהרת המשימה המאוד כללית – ״איך מפעילים ילדים בדמיון ובמרחב״ לצורך העניין – ולהפוך אותו למציאות. הקטע בעבודה עם ילדים בגילאים האלה הוא שאין דרך ״לרמות״ – אם החוויה לא מספיק טובה, אתה תדע את זה תוך 3 שניות. אז היינו צריכים באמת להמציא קונבנציות של אינטראקציה מסוג חדש שתדע לתפוס את הילדים מהרגע הראשון, שתהיה כיפית ומעניינת, ובעיקר מאוד ברורה לשימוש ואינטואיטיבית.

זה אומר הרבה פלייטסטים עם הילדים, יצירת איטרציות על החוויות המשחקיות עצמן, הבנה מעמיקה של מה עובד ומה לא ושיפור קבוע של החוויות מסיבוב לסיבוב

היתרון שלנו הוא שהחידוש שאנחנו מביאים הוא לא טכנולוגי בעיקרו – סנסורים של תנועה קיימים כבר שנים (געגועים ל־Wii). היתרון שלנו היה בגישה – איך לוקחים כמה אבני־בניין מאוד בסיסיות ומייצרים באמצעותן אינטראקציה מסוג חדש

יובל: והאוביקט עצמו? הפיזי?

אלון: העיצוב של האוביקט הפיזי עצמו נעשה בשיתוף פעולה הדוק עם פרמאונט (שהיו חלק אינטגרלי בכל התהליך) ועם חברת העיצוב Teague – שהם שם מוביל בעולם עיצוב המוצר. בתור חלק מצוות ההקמה של החממה, זה היה מרתק ללמוד מהם על האספקטים השונים של ניהול פרויקט בסדר גודל כזה, החל מהגישה שלהם לעיצוב וחומר ועד לכיצד ניגשים לראיונות משתמשים למשל

יובל: אני רוצה לשאול משהו על טכנולוגיה – אמרת שהתהליך התחיל אי שם לפני שלוש וחצי שנים, שבמונחים טכנולוגיים קרו כל כך הרבה דברים בזמן הזה, כל יום הרי מביא איתו משהו חדש… איך מתמודדים עם זה?

birds

אלון: זו שאלה מעולה. אני חושב שבבסיס, היתרון שלנו הוא שהחידוש שאנחנו מביאים הוא לא טכנולוגי בעיקרו – סנסורים של תנועה קיימים כבר שנים (געגועים ל־Wii). היתרון שלנו היה בגישה – איך לוקחים כמה אבני־בניין מאוד בסיסיות ומייצרים באמצעותן אינטראקציה מסוג חדש. פה אני חושב גם שהרקע שלנו כמעצבים בא לידי ביטוי בצורה המשמעותית ביותר – איך לגשת למשימה, ובתוך המגבלות להצליח לייצר משהו חדש ומעניין

יובל: וגם, אני יכול לנחש, חושבים כבר על הגרסה(אות) הבאה ומה יהיה אפשר לשפר בה ואיזה טכנולוגיות להטמיע בה

אלון: לגמרי, המחשבה על הצעד הבא היא בכל החזיתות – איך המוצר הבא ייראה ומה הוא יכלול, ומהם הפיצ׳רים הבאים שייתנו הכי הרבה ערך להורים ולילדים. אני יכול להגיד שיש כמה פיצ׳רים שאני מאוד גאה בהם שנמצאים בתהליך וייצאו בקרוב (:

יובל: נייס. אז איפה נמכר השעון, כמה עולה, לאיזה גילאים הוא מיועד?

אלון: השעון מיועד לילדים בגילאי 5-11, ועולה בארץ 399 ש״ח. הוא כולל סים מובנה, שמאפשר תקשורת ללא הגבלה בארץ ובחו״ל, והפעלתו תלויה ברכישת תוכנית מנוי (חודשית או שנתית) שנותנת גישה לכל השירותים (תקשורת, מיקום, תוכן). בארץ אפשר לקנות את השעון בסניפי באג ו־KSP ובאתר שלנו

יובל: מה עוד? משהו חשוב נוסף להגיד לפני שנפרדים?

אלון: אממממ שאלה טובה. רק בחזרה אולי לשאלה הראשונה – שיחזרו כל החטופים והחטופות, ושיהיה טוב

יובל: אמן

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

תגובה אחת

  1. חבל

    קצת מזכיר לי את סיפור המבחן בטכניון שבו סטודנטים התבקשו לתכנן צינור דם לאילת ואף אחד לא טרח לחשוב למה.

    השעון הזה מכיל סים ומבוסס בלותות', כלומר – שתי הטכנולוגיות הכי מסוכנות ואסורות לילדים, והם אמורים כמובן ללבוש אותו 24/7 … העיקר שהעיצוב מרשים. בהחלט מרשים. כמו סרטי התעמולה של לני ריפנשטאהל.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden