כל מה שחשוב ויפה
גיא לוי, בדרך, 2023, אקריליק, פסטל ושמן על נייר - צלום נטע הבר
גיא לוי בבית חנקין. צילומים: נטע הבר

הרשימה המשותפת // 6.6.24

מה נשתנה? בבית חנקין; נסרין אבו בכר, אירם אגבריה ושמס הווארי זועבי בלובי מקום לאמנות; יעל סלומה במוזיאון יפו; אילן כרמי בגלריה אינדי; אמנות הפיקניק במרכז תאו; שרית אכטברג בגלריה מחניים

מה נשתנה? בבית חנקין

מקבץ התערוכות ״מה נשתנה?״ מוצג בחלל האלטרנטיבי של בית חנקין בכפר יהושע (אוצרות: נטע הבר ומירב רהט), במסגרתו מוצגות שלוש תערוכות, כל אחת מהן מציעה נקודת מבט שונה אל הזמן שבו אנחנו נמצאים: ״מרחבי זמן״ – תערוכה קבוצתית שמתייחסת לרצף אין סופי חוזר ונשנה של מלחמות; ״מרחבי פעולה״ – תערוכה קבוצתית שבה עבודות המעידות על חמלת אדם ועשייה הומנית; ו״שושן צחור״ – תערוכת יחיד למירב רהט שמציגה עבודות עמלנות רפטטיבית ככלי של תקווה.

במהלך אוצרותי המתאפשר בגין אופי חלל המשרדים בכפר יהושע (12 חדרים המחוברים זה לזה במסדרונות), התערוכות מתערבבות זו לתוך זו, מטשטשות גבולות בין זמן ומרחב, בין מה שהיה למה שהווה, ובוחנות את מקומה ומשמעותה של פעולת האמנות בעתות משבר. בין החללים האינטימיים נפגשים גופי עבודה של יוצרים שונים. נקודות מבט הנוצרות בין פתחי החדרים קושרות ומחברות בין יצירות הניצבות בקצוות שונים, כשבניהם מהדהדת השאלה מה נשתנה? ויתרה מזאת, מה ניתן לשנות?

סימה מאיר. צילומים: נטע הבר

מרין כהן

שרית קרופקה

שרית קרופקה

מירב רהט


נסרין אבו בכר, אירם אגבריה ושמס הווארי זועבי בלובי מקום לאמנות

״טרנזיט״, תערוכה משותפת לנסרין אבו בכר, אירם אגבריה ושמס הווארי זועבי תפתח הערב (6.6) בלובי מקום לאמנות (אוצרים: אורית מור וסאהר מיעארי). שלוש האמניות מציגות עבודות במדיומים שונים ובטכניקות מגוונות – ציור על בדים כמו סדינים וילונות וציור על אובייקטים כמו צלחות, לצד ציור על קנבס בשילוב מיצב.

באמצעות פרקטיקה המשלבת עבודה עם חומרים נוזליים, שמקורם במרחב הביתי, וצבע דליל המקשה על השליטה במדיום, הן בוחנות בעבודותיהן את גבולות הגוף ואת גבולות זהותן הפוליטית־חברתית. הן מאירות, כל אחת בדרכה, את המהלך האיטי – מעין מעבר מושהה שכמו מבקש להשתבש או להיפגע – שבו החומר הופך למערך ייצוגי רב־הקשרים.

אירם אגבריה. צילומים: דניאל חנוך

אירם אגבריה. צילום: דניאל חנוך

אירם אגבריה. צילומים: דניאל חנוך

נסרין אבו בכר. צילום: דניאל חנוך


יעל סלומה במוזיאון יפו

״הרועה״, תערוכת יחיד ליעל סלומה תפתח מחר (7.6) במוזיאון יפו (אוצר: יואב וינפלד). התערוכה כוללת מיצב בן שישה סרטי וידאו, עבודת וידיאו שאורכה שש שעות וסדרת רישומים – כולם עוסקים בהצטלבות בין אלוהים, אמונה ומוזיקה פופולרית.

בלב התערוכה ניצב מיצב הווידאו ״מסעו של הצליין״. שש הקרנות וידאו מהן מורכב המיצב מתפרשות על פני המבנה העתיק של מוזיאון יפו, והופכות את חלל המוזיאון לאתר תפילה ספק דתי, ספק חילוני. כל אחד מששת סרטי הווידאו מוקדש לפסוק אחד מ״מזמור לדוד״ (תהילים, כ״ג) – הפרק הקאנוני מספר תהילים – ועשוי ממונטאז׳ שבו הפסוק חוזר על עצמו שוב ושוב, במאות שירים ווידאו־קליפים שונים של מוזיקה פופולרית.

יעל סלומה, הרועה

יעל סלומה, הרועה


birds

אילן כרמי בגלריה אינדי

״בראשית ברא״, תערוכת יחיד לאילן כרמי, תפתח הערב (6.6) בחלל החדש של גלריה אינדי בקריית המלאכה (ליווי אוצרותי: ג׳ניפר בלוך). כרמי מצלם את השמיים במשך שנים, באופן יומיומי, ספק כפייתי. הצילום נעשה הן במבט אנושי מהקרקע כלפי מעלה, והן ממבט ציפור מגביהת טוס, ברחבי העולם.

במהלך אותה תקופה הארץ סוערת. מגיפה עולמית, מהפכות פוליטיות וחברתיות, הפגנות מתמשכות, ומעל הכל טבח ה־7.10 והשלכותיו. והשמיים שקטים או גועשים בדרכם. התערוכה מציגה כל יום בשנה האחרונה, ומפגישה בין הטבע של מעלה לתוהו ובוהו של מטה.

אילן כרמי


אמנות הפיקניק במרכז תאו

״אמנות הפיקניק״ תפתח מחר (7.6) במרכז תאו בהרצליה (אוצרות: תמר למדן וכרמית שיין), ומזמינה לחקור את החוויות המוצגות דרך מסורת הפיקניק. זוהי חגיגה של אושר על זמני הקיים במיזוג בין הטבע, האוכל והחיבור האנושי, שהופכת את המנהג הפשוט לאיחוד של הנאות חושיות. פיקניקים הם יותר מארוחה בחוץ; הם מפגשים שמראים את מהות הביחד. העבודות חוקרות את הרצון האנושי להיות בחברת אחרים תוך כדי הנאה מהיופי של עולם הטבע והתמודדות עם ההיבטים הפחות זוהרים של פיקניק.

נעמה בן משה. צילום: רוני כנעני

נעמה בן משה. צילום: רוני כנעני


שרית אכטברג בגלריה מחניים

״בקו הדק״, תערוכת יחיד לשרית אכטברג תפתח בשבת (8.6) בגלריה מחניים בקיבוץ מחניים (אוצרת: שלומית ליוור). בתערוכה סדרת ציורי שמן גדולי ממדים על בד שחור ושתי עבודות וידאו. העבודות עוסקות במערכות היחסים הבין־דוריות במשפחה, בוחנות כיצד הן משתנות עם הזמן וכיצד משתנים יחסי הכוחות.

התערוכה בוחנת את האיכויות שמביאה לחיינו המשפחתיות, שבה הקשר מעניק אהבה ומגן, אך לעתים הופך כובל ומגביל. באמצעות התבוננות על אמה המזדקנת אכטנברג מתעמתת עם ההתבגרות של עצמה, עם השינויים שצפויים להתרחש בקשר עם ילדיה ועם ההבנה שהזמן משנה את יחסי האחריות והתלות בין הדורות.

שרית אכטנברג. צילומים: מ״ל

שרית אכטנברג. צילומים: מ״ל

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden