כל מה שחשוב ויפה
פרוטזה בקוד פתוח. עיצוב: דנה יחיא שווקמן; צילום: Tikun Olam Makers
פרוטזה בקוד פתוח. עיצוב: דנה יחיא שווקמן; צילום: Tikun Olam Makers

איך מעצבים מכשור רפואי? תערוכת ״עיצוב לרפואה״ במכון טכנולוגי חולון

התערוכה ״עיצוב לרפואה״ בוחנת את האופן שבו נכנסים שיקולים עיצוביים אל פיתוחים של מכשירים רפואיים. היא מעניקה הצצה אל תהליך העיצוב והפיתוח הארוך והמורכב, והאתגרים שהוא טומן בחובו

כשמדובר במכשור רפואי, המחשבה הראשונה, ומן הסתם גם המצופה והמתבקשת, היא על התועלות שהוא מביא עמו – על הסיוע בנושאי אבחון רפואי, בשיפור מצבים פיזיים מורכבים, או בהקלה על ההתמודדות עימם. ספק אם מישהו כורך בו מחשבה על עיצוב ואסתטיקה, שהרי אלה, כך הורגלנו לחשוב, שמורים למוצרי הצריכה שמרפדים את חיינו. האמת העובדתית, מסתבר, שונה בתכלית, והיא הרעיון העומד בבסיס התערוכה ״עיצוב לרפואה״ – שם מוצלח בדו־המשמעות שהוא מגלם – המוצגת בגלריה ויטרינה במכון טכנולוגי חולון.

את הרעיון להציג תערוכת מכשור רפואי הגה דוד ראב״ד, דיקן הפקולטה לעיצוב ומעצב תעשייתי פעיל, שרתם אליו צוות מרצים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי. ״התחלנו לגלגל אותו לפני מספר שנים, אבל הוצאתו לפועל התעכבה, בין היתר בגלל הקורונה״, מספר המעצב עדי כתרי, חבר סגל במחלקה ומעצב פעיל. כתרי עצמו גם מציג בתערוכה ונמנה על צוות האוצרים לצד ראב״ד; אילונה לב, חברת סגל המחלקה ומעצבת פעילה; ורונה זינגר, מרצה במחלקה שאצרה לאחרונה (ביחד עם עדי המר) את התערוכה ״שובר.ת שוויון״ במוזיאון העיצוב חולון.

Syqe Medical ,SYQEAIR

Syqe Medical ,SYQEAIR

TAGA, Picodya

TAGA, Picodya

TheraSmile, סטודיו ליברלה

TheraSmile, סטודיו ליברלה

״לפני כשנתיים חזרנו לקדם את היוזמה, והחלטנו להרחיב את התמה. המחשבה הייתה שנכון יותר יהיה להאיר את תהליך העיצוב כולו שנעלם בדרך כלל מהעין, ואת החשיבות שיש לשילובו בפיתוח מכשור רפואי כבר מהשלב ההתחלתי שלו. המבט ההוליסטי של מעצבים והיכולות שלהם לזהות ולהבין צרכים, לשלב בין תחומים ובין צרכים והגבלות ולסנטז אותם לכדי אוביקט קוהרנטי, תוך התבוננות אמפתית כלפי המשתמשים כאקס פקטור – הם מהותיים ביותר באיכות המענה הקליני ובהצלחתו המסחרית״.

התערוכה הייחודית מציעה הצצה אל אחורי הקלעים של תהליכי פיתוח מכשור רפואי, ושופכת אור המחדד את השפעתו הקריטית של תחום העיצוב עליהם. ״בישראל, התעשייה הנוגעת במכשור רפואי מפותחת ביותר, כתוצר של קדמה חדשנית, מדעית וטכנולוגית שקיימת בארץ, והשילוב ביניהם מייצר פלטפורמה טובה לפעילות פיתוח״.

מעצמת מכשור רפואי

בשנים האחרונות קנתה ישראל מוניטין של מעצמת מכשור רפואי, עם כ־1,200 חברות העוסקות בתעשיות רלוונטיות כמדעי החיים והפארמה, מכשור ומחשוב. מדובר בהיקף מרשים לכל הדעות, שמגלם ופועל מתוך תפיסה אוניברסלית. כתרי מספר שישנן גם חברות בינלאומיות שמחזיקות בארץ מרכזי פיתוח.

בה בעת, למרות שתעשייה זו הייתה מהראשונות שעמדו על ערכו של שילוב עיצוב תעשייתי בתהליכי הפיתוח, מודעות הציבור לגבי חלקם של המעצבים.ות בהם נותר נמוך ועלום. ״את הפרדוקס הזה התערוכה מבקשת לנפץ״, נכתב במצע הרעיוני שנלווה אליה. ״בניגוד לתערוכות מקובלות בתחום העיצוב המציגות את קצה תהליך הפיתוח דרך עיצוב שלם ומוגמר, התערוכת תתמקד בהצגת תהליך העיצוב כחלק אינטגרלי ומהותי בפיתוח הכולל של המוצר (Form Follow Medical)״.

התהליך ככלל הוא ארוך, שונה מזה של עיצוב מוצר צריכה, עם הרבה פיתולים בדרך, כצורך לאתגר את מקסום הפוטנציאל המוצרי, חובת דיוק מקסימלית ובחינה מדוקדקת של הנחות היסוד העומדות בבסיסו, ווידוא שהן אינן מוטעות חלילה

לדידם של האוצרים הצגת ״עיצוב לרפואה״ היא בתוך כך שליחות שתכליתה לקדם את המודעות לחשיבות העצומה שיש לעיצוב בתעשיית המכשור הרפואי. ״לצד החשיבות הרבה שיש לו בפיתוח, יש בעיצוב שעניינו מכשור רפואי גם ערכיות, סיפוק ואתגר ברמה אחרת. חשוב לנו שהסטודנטים ייחשפו ויכירו יותר לעומק את התחום, ובבוא העת ישקלו להשתלב בו״.

כמעצב שנוגע במנעד רחב ומגוון של אוביקטים, מסביר כתרי שככל שהדברים נוגעים לעיצוב מכשור רפואי – הם מביאים איתם סיפור אחר. ״כל התהליך מתנהל אחרת. העבודה היא עבודת צוות וצריך לדעת לעבוד בשיתוף פעולה. מדובר במוצרים עתירי טכנולוגיה שדורשים מעורבות של הרבה שותפים כאנשי הנדסה, רפואה, טכנולוגיה ותחומים רלוונטיים נוספים.

דודי ראבד, אילונה לב, רונה זינגר, עדי כתרי. צילום: עופר עמרם

דודי ראבד, אילונה לב, רונה זינגר, עדי כתרי. צילום: עופר עמרם

עיצוב לרפואה, גלריה ויטרינה. צילומים: עופר עמרם

עיצוב לרפואה, גלריה ויטרינה. צילומים: עופר עמרם

התהליך ככלל הוא ארוך, שונה מזה של עיצוב מוצר צריכה, עם הרבה פיתולים בדרך, כצורך לאתגר את מקסום הפוטנציאל המוצרי, חובת דיוק מקסימלית ובחינה מדוקדקת של הנחות היסוד העומדות בבסיסו, ווידוא שהן אינן מוטעות חלילה. להבטים כמו חוויית משתמש בטוחה, יעילה, אמינה ושאינה מאיימת מנטלית, יש חשיבות מירבית בתחום שהוא רגיש מעצם הווייתו, כשמעבר לכך התהליך כרוך באישורים מאישורים שונים, בדומה לאלה שנדרשים בתחום הפרמצבטיקה״.

מטבע הדברים היעילות מתייחסת גם להבט הכלכלי, אם כי להבדיל מתחומי עיצוב אחרים, כתרי מציין ש״התשומות המושקעות בפיתוח והייצור בזירה זו גבוהות מהרגיל; לגופים יש יותר נכונות להשקיע בייצור של מכשירים ומערכות כאלה, ופחות התייחסות למשוואות בנוסח עלות־תועלת. התועלת היא המשמעותית והיא העיקר״.

הממד האסתטי, חלק בלתי נפרד מעיצוב באשר הוא, אינו פוסח גם על מכשור רפואי. אך שלא כבשדה מוצרי הצריכה, הוא אינו מונע משאיפות כמו יצירת ייחוד או גימיקיות, שמופעה נועד ללכוד את העין.

זו אסתטיקה מוכוונת שימוש, שאין בה דבר מתחרותיות. אסתטיקה היא צורך אנושי, ובתחום המכשור הרפואי, שאינו נקרא כמוצר רגיל, היא נשענת על ערכים כניקיון צורני, מינימליזם, בהירות גון וקוהרנטיות צורנית

״זו אסתטיקה מוכוונת שימוש, שאין בה דבר מתחרותיות. אסתטיקה היא צורך אנושי, ובתחום המכשור הרפואי, שאינו נקרא כמוצר רגיל, היא נשענת על ערכים כניקיון צורני, מינימליזם, בהירות גון וקוהרנטיות צורנית – ערכים בסיסיים שמייצרים אסתטיקה חפה מכל מה שעלול להיתפס כמאיים או תזזיתי מדי. במכשירים שמיועדים למגזר הפרטי, כמו קליניקות של רופאי שיניים, כן אפשר לראות יותר תעוזה – בצבעוניות למשל, כחלק מיצירת מארג אסתטי מזמין שמהווה גם כרטיס ביקור של הרופא״.

במסגרת תהליך האוצרות שכלל ביקורים בסטודיואים של מעצבים.ות ובחינת מוצרים רלוונטיים, נבחרו שמונה אוביקטים, תוך התמקדות מובנת בעיצובים שעליהם חתומים אנשי המחלקה לעיצוב תעשייתי בפקולטה – מרצות ומרצים, בוגרות ובוגרים. הבחירה חתרה להציג מנעד מגוון ככל האפשר של אוביקטים המדגימים את מכלול המרכיבים הנכרכים בתהליך עיצוב מכשור רפואי; את ההשפעה הישירה של המעצבים.ות על דרך התגבשות המוצר עד הגעתו לכדי תוצר מוגמר, ובכלל זה השפעה על מפעיליו (צוותים רפואיים־מקצועיים), על המטופלים, ועל הצלחתו המיטבית של ההליך הרפואי שלשמו נועד.

כך, תוך בחינת הקרביים המוצנעים בדרך כלל של האוביקטים וחשיפת הדרך שהובילה להיווצרותם לעין, התערוכה מציגה מערכות ומוצרים מרגשים ומרתקים בתחכום ובשכל העומדים בבסיסם. היא פורשת את רוחב הספקטרום שלו הם מעניקים מענים ופתרונות מאותגרי רגולציה, המשלבים יצירתיות במיטבה וטכנולוגיות קצה.

סיפוק וריגוש שמנגנים על מיתרים אחרים

בצוק העיתים שימים טרופים אלה מזמנים מקבלת הפרוטזה בקוד פתוח, שעוצבה על ידי דנה יחיא שווקמן במסגרת Tikun Olam Makers, יתר משמעות אקטואלית. הפרוטזה, שנולדה כפתרון ייעודי לצורך אישי שאופיין על ידי משתמש יחיד, היוותה בסיס לפיתוח שיטה להתאמה אישית כמענה למגוון רחב של משתמשים וצרכים שונים, בשל יתרונות של יצור זמין ונגיש בהדפסת תלת־ממד. הפרוטזה מורכבת ממעין גרב המולבשת על הגדם ותוסף הפעלה ייעודי שהצורך בו הוגדר על ידי המשתמש ותוכנן בשיתוף עמו. הקוד הפתוח של המוצר מאפשר שיתוף ידע גלובלי, המוביל את פעילות המיזם הטכנולוגי־חברתי שפעילותו מתפרשת ברחבי העולם.

בדומה לכך, נראה שגם מערכת Syqair, מערכת אמבולטורית אישית המאפשרת שימוש במשאף קנאביס להפגת כאבים ללא השפעות פסיכואקטיביות לא רצויות, תספק היום יותר מתמיד פתרון איכותי לקהל שנדרש לה. המערכת, שנושאת את שם החברה המפתחת, פותחה על ידי צוות העיצוב שלה המורכב מבוגרי המחלקה: גבע רוזנטל, איבי דינזל ואיתי קורגן. היא מעניקה למשתמש יכולת אמפירית לדייק את רמות המינון של החומר הפעיל באופן שתואם את סבילותו, כשבמקביל המכשיר לומד אותו ומשפר את ביצועיו בהתאם.

מערכת Delphi MD, שעוצבה על ידי כתרי בשיתוף עם Healx Medical, מצעידה את תחום האבחון הרפואי באופן משמעותי קדימה. מעורבות העיצוב בתהליך הפיתוח החלה משלבי הפיתוח הראשוניים ביותר, לצורך אפיון והתוויית אופני השימוש והתפעול המיטביים במענה לדרישות הלקוח.

מדובר במערכת דיאגנוסטית מהפכנית של המוח, הראשונה מסוגה בעולם שמבוססת על טכנולוגיית דימות אלקטרו־פיזיולוגית ישירה, ליצירת תמונה מדויקת של תפקוד המוח בזמן אמת ובאופן בלתי פולשני. המכשיר מאפשר לאמוד את מידת הסיכון של המטופל ללקות במחלת מוח ניוונית, ומסייע כך לנקוט ברפואה מונעת מותאמת אישית במקרים של זיהוי תהליכי ניוון, מחלות וטראומת מוח.

Delphi MD, עדי כתרי בשיתוף Healx Medical

Delphi MD, עדי כתרי בשיתוף Healx Medical

N9, עמית אביגדור, סטודיו TAMOOZ

N9, עמית אביגדור, סטודיו TAMOOZ

Ventoux, ראבד עיצובים (דודי ראבד ואילונה לב)

Ventoux, ראבד עיצובים (דודי ראבד ואילונה לב)

SMARTDOSE 3.5, עופר זיק

SMARTDOSE 3.5, עופר זיק

birds

פלטפורמת האבחון החוץ גופית B-Matrix-IVD שעוצבה על ידי עמית ברק מסטודיו TAGA, מאפשרת אבחון מהיר ברמת המעבדה בנקודת הטיפול במחיר סביר. שילוב המכשיר בסביבה הקלינית הנגישה ביקש לשוות למוצר עיצוב חדשני שיחרוג מנוף המוצרים המקובל בסביבתו וידגיש באמצעותו את החדשנות הטכנולוגית. למרות שנתוני הפתיחה הציגו אפיון מוצר מהודק ומערכת טכנולוגית מוכחת ומתפקדת, בוצעו באוביקט התאמות שתהליך פיתוחן הניב דיוק סגנוני וחידוד הקומפוזיציה המורפולוגית, תוך הקפדה על ארגונומיה ונוחות שימוש.

Ventoux, מערכת הנשמה רב־זירתית, שפותחה על ידי ראבד עיצובים (דודי ראבד ואילונה לב), מעניקה מענה  להתרחבות אפשרויות הטיפול הנהוגות היום גם בסביבות שאינן רפואיות פר־סה, כמו בעת אשפוז ביתי. המערכת הוורסטילית מותאמת למגוון מטפלים ובמגוון זירות טיפול, כשבמקביל שיטת השימוש עברה התאמה למפעילים שאינם מקצועיים תוך זמן הכשרה קצר.

מערכת TheraSmile שעוצבה על ידי אלה ליברמן מסטודיו ליברלה, מיועדת לקליניקות לרפואת שיניים – מערכת קלינאית להלבנת שיניים שייחודה הוא טיפול יחיד ופשוט יחסית שנדרש לצורך זה. הטכנולוגיה העומדת בבסיסה מפחיתה משמעותית את רגישות המטופל באמצעות הזרמה קבועה של נוזלים רעננים ומרגיעים המגנים על השיניים מפני ייבוש.

N9 היא מערכת וממשק טכנולוגי לתחום הבריאות מרחוק שעוצבה על ידי עמית אביגדור מסטודיו TAMOOZ. באמצעות ערכת תוספים ובשילוב סמארטפון אישי, המערכת מאפשרת לערוך בדיקות גופניות מרובות ומדויקות מבחינה קלינית בכל מקום ותזמון נדרש. ככזו היא מספקת לרופא מרחוק את המידע הדרוש לאבחון מדויק של מאפייני מחלה ולספק במהירות את התמיכה הרפואית הנדרשת. אתגרי העיצוב נבעו מהצורך לייצר התאמה מושלמת למגוון רחב של מכשירים חכמים ממגוון יצרנים, ולמשתמשים לא מקצועיים במרחב הביתי.

SMARTDOSE 3.5, מוצר פורץ דרך בתחום הטיפול הרפואי האישי שעיצב עופר זיק, הוא מכשיר שמתלבש על גוף המטופל, מורכב ממזרק לביש מבוסס סוללות להפעלה אישית ומחסנית (אמפולה) המכילה תרופה בהתוויה אישית. המכשיר מאפשר למשתמש תפעול עצמאי מלא, ומבטל כך את הצורך בביקור תדיר במרפאות לצורך ביצוע ההזרקות.

״מהות עבודת העיצוב ככלל מורכבת מאתגרים, כשמראש קיים רצון לחדש, וכל מוצר שיוצא מפס הייצור הוא רגע מרגש״, מסכם כתרי. ״אבל עיצוב מכשור רפואי מביא איתו סיפוק וריגוש שמנגנים על מיתרים אחרים״.


עיצוב לרפואה
אוצרים: דוד ראב״ד, עדי כתרי, אילונה לב, רונה זינגר
גלריה ויטרינה, מכון טכנולוגי חולון, הפקולטה לעיצוב, בניין 6
נעילה: 4.7

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

תגובה אחת

  1. מבקר

    תערוכה נהדרת!

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden