כל מה שחשוב ויפה
נגה ארז ואורי רוסו בדגמים של אריאל ברקה, מור אלפסי, אווה דגני, גילי בראון. צילום: שי פרנקו
נגה ארז ואורי רוסו בדגמים של אריאל ברקה, מור אלפסי, אווה דגני, גילי בראון. צילומים: שי פרנקו

מה חדש // ״אתחול אופנה״ עם נגה ארז בשנקר

נגה ארז החליטה שהיא רוצה למחזר את כל בגדי ההופעה מסיבוב ההופעות הקודם שלה, ולייצר מהם דגמים חדשים. הסטודנטיות מקורס ״אתחול אופנה״ במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר התגייסו למשימה

מי אני 

אורית פרייליך, אמנית ומעצבת, מרצה בכירה במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר.

במשפט אחד

שיתוף פעולה ייחודי בין קורס ״אתחול אופנה״ במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, לאמנית נגה ארז, שפנתה לשנקר על מנת שיעצבו וייצרו מערכות לבוש למסע ההופעות שלה. 

 מה חדש

שיתוף הפעולה עם נגה ארז, שהתחיל להתגבש כבר ביוני 2023, נעצר בגלל אסון אוקטובר והתחדש בדצמבר עם פתיחת שנת הלימודים. ארז, אמנית בעלת סטייל משובח, מבינה לעומק את החיבור של אופנה לגיבוש זהות ובידול באופן התואם את האג׳נדה הירוקה שלה. 

לדבריה, תחום הקיימות בכלל ובאופנה בפרט, קרובים לליבה כאמנית וכבת אדם. היא מקפידה להיות במודעות תמידית ולקראת סיבוב ההופעות הבינלאומי של אלבומה החדש The Vandalist, שעתיד לצאת בספטמבר השנה, החליטה שהיא רוצה למחזר את כל בגדי ההופעה מסיבוב ההופעות הקודם ולייצר מהם דגמים חדשים. 

דגם של מור אפסי ואריאל ברקה. צילום: שי פרנקו

דגם של מור אפסי ואריאל ברקה

דגמים של עדן קיכלר ונוגה ונריק. צילום: שי פרנקו

דגמים של עדן קיכלר ונוגה ונריק

דגם של אוריה איזיביצקי. צילום: שי פרנקו

דגם של אוריה איזיביצקי

דגם של עומר כרמלי. צילום: שי פרנקו

דגם של עומר כרמלי

קורס אתחול אופנה, הוא קורס בחירה לסטודנטים לעיצוב אופנה בשנה ג׳. לכל סטודנט ניתן חופש יצירתי, תוך דבקות בערכי קיימות ושימוש חוזר במוצר שכבר נעשה בו שימוש. לאורך כל חודשי התהליך ארז הייתה מעורבת לצד הסטייליסט האישי שלה, תומר אלמוזנינו. בין השאר הציגו השניים לסטודנטים את ה״מוד־בורד״ שלהם ואפשרו להרחיב את מעגל השימוש בבגדים נוספים מאלו של נוגה. 

כשהגיעו למחלקה ארגזי הבגדים שבהם איחסנה ארז את הבגדים הקודמים ששימשו אותה בהופעותיה הקודמות, ספרנו מיד את כמות הז׳קטים, החולצות, הברמודות והטייצים (לא כולל כובעים, אקססוריז, חגורות ויריעות של בדים מודפסים בגזרות). סך הכל היו 152 פיסים והבנו שעם האוצר הזה ננצח ושיש ביכולתנו לייצר בידול בין כל הסטודנטים, מבחינת שפה עיצובית ייחודית שתהיה לכל אחד ואחד מהם. 

המפגש עם ערכי הקיימות בקורס הוא השלב שבו הסטודנטים מתחילים להבין את המשמעות של ״אתחול אופנה״, ושלמרבה הצער ההבנה כרוכה באובדן החופש לרכוש כל בד שרוצים בחנויות הבדים בנחלת בנימין, כמו גם התובנה שעל כולנו להקפיד להפריד בין בדים טבעיים (משי, צמר, כותנה, פשתן) לבדים לא טבעיים, או בין בדים שמעורבים בתוכם גם סיבים טבעיים וגם סיבים סינתטיים. זה תהליך שלא ממש פשוט למי שרגיל בחופש יצירה מוחלט וכך מבינים הסטודנטים את המחוייבות הערכית לתהליך הגלובלי שמהותו יצירת שינוי תפישתי ורכישת סט ערכים חדש. 

המפגש עם ערכי הקיימות בקורס הוא השלב שבו הסטודנטים מתחילים להבין את המשמעות של ״אתחול אופנה״, ושלמרבה הצער ההבנה כרוכה באובדן החופש לרכוש כל בד שרוצים בחנויות הבדים בנחלת בנימין

לשותפתי להנחייה הטכנית, דבי אלחייני, יש מקום חשוב: מלבד הידע הטכני יש חשיבות עצומה לשימוש בבדים שכבר ״ראו ימים יפים מאלה״ המחייבת הכנסת אלמנטים קראפטיים לעשייה המעשית במטרה להשביחם. צבי קורן מהמחלקה לכימיה של שנקר הצטרף כדי להנחות את הסטודנטיות בצביעת טקסטילים (סדינים ישנים, מפות) מחומרים טבעיים ובדרך שאיננה מזהמת. 

חלק מהסטודנטים השתמשו בעודפי התלבושות של ארז כדי לייצר לה פריטי לבוש, וחלק אחר בפריטים אישיים: חליפות ישנות של סבא, בגדי ספורט אישיים שכבר לא בשימוש, תחרות ובדים מסטודיו לכלות, סדינים מהקיבוץ – ועוד. בסך הכל השתתפו בקורס 16 סטודנטיות וסטודנט אחד: אוריה איזביצקי, מאיה אלון, מור אלפסי, גילי בראון, אריאל ברקה, נוגה וונגריק, דגני ויטקאוסקייטה אווה, עומר כרמלי, עמית לוי, רוני מרקמן, זוהר סטולמן, שיר עמר, ליהי פולק בן פורת, עדן קיכלר, אור רבין, עלמה שפיגלר.

נגה ארז ואורי רוסו בדגמים של אריאל ברקה, מור אלפסי, אווה דגני, גילי בראון. צילום: שי פרנקו

נגה ארז ואורי רוסו בדגמים של אריאל ברקה, מור אלפסי, אווה דגני, גילי בראון. צילומים: שי פרנקו

דגם של זוהר סטולמן: צילום שי פרנקו

דגם של זוהר סטולמן

דגמים של עדן קיכלר ונוגה ונריק. צילום: שי פרנקו

דגמים של עדן קיכלר ונוגה ונריק

טיים ליין

קורס אתחול אופנה, שמתקיים מ־2016 במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, רואה חשיבות גדולה בהקניית ערכי הקיימות בענף האופנה, ושם לו למטרה להעמיד דור מעצבים חדש שישריש בתעשייה את השינוי המיוחל. מאז התקיימו מספר רב של שיתופי פעולה עם גופים ציבוריים ועם גורמים פרטיים מהתעשיה. 

לדוגמה, צה״ל ומשרד הביטחון שנתנו לנו מדים, כומתות ואמצעי הסוואה שיצאו מכלל שימוש; חברת רנואר, שמהם קבלנו עודפי ייצור שלא נמכרו לאורך שלוש עונות; חברת ״דלתא ישראל״ שתרמה גרבים, מגבות ערד שהעבירו עודפי ייצור ועוד.

מהלך ארוך שנים זה מקורו, בתפישת העולם שהיא נר לרגלי, על הצורך המיידי שעלינו לשאול את עצמנו: איזה מין אופנה העתיד צריך במטרה להביא למיצובו מחדש. כאקטיביסטית וכמרצה לעיצוב אופנה התובנות שלי הן שנחוץ אורך רוח, ראייה ריאליסטית של המציאות ולמידת שטח כפי שיש לרץ מרתון. מכאן שמתי לעצמי את המטרה האחת, למנוע מקורס ״אתחול אופנה״ להפוך לטרנדי.

birds

מהו פרויקט החלומות שלך ומה צריך לקרות כדי שהוא יתגשם?

להגיע למצב שבו בוגר.ת שנקר מהמחלקה לעיצוב אופנה, שמנהלת עסק אחראי ומקיים, תציע לנו שיתוף פעולה. וכבר מסתמנן אחד כזה בדרך. 

אולי יעניין אותנו גם

בכנס ״גלובל פאשן אג׳נדה״ שמתקיים בקופנהגן דנמרק מידי שנה – מארי, מלכת דנמרק, מובילת דעת קהל אם לא האיכותית ביותר שאני מכירה, פותחת את הכנס מידי שנה ועולה לנאום כשבידיה ה״שרביט״ של הענף המזהם ביותר שאותו היא הפכה קרדום לחפור בו. וכן, היא תמיד תלבש 100% בר־קיימא בעיצוב דני מקומי.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

הוסיפו תגובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden