כל מה שחשוב ויפה

כאן למטה

בימים אלו מוצגות במוזיאון תל אביב לא מעט תערוכות מרשימות בהן מציגים בין היתר נורית דוד, רענן לוי, עדי נס (בהלנה רובינשטין), מארק רותקו, יעל ברתנא ועוד. לאחר שצפיתי בכל התערוכות, מה שלקח לא מעט זמן, הייתי אומר שלא כדאי לוותר על אף אחת מהתערוכות. במילים אחרות: כדאי להקדיש לכך כמה ביקורים מכיוון שקשה להכיל הכל בפעם אחת.

אחת התערוכות שהרשימו אותי במיוחד היא תערוכת היחיד של הצלם ברי פרידלנדר, שבועות ספורים לפני שתיפתח לפרידלנדר תערוכה נוספת גם במוזיאון לאמנות מודרנית שבניו יורק. אני חייב להגיד שלא ממש הכרתי את מכלול עבודותיו של פרידלנדר למרות שלא פעם נתקלתי בעבודותיו בעבר. אחד הדברים המאפיינים את הצילומים שלו הוא שקשה לקלוט אותם במבט אחד ונדרש ריכוז רב על מנת להבחין בפרטים שמרכיבים אותם, דבר שלעתים קשה לעשות במוזיאון. מבחינת הפרספקטיבה קשה לעין להתמקד במקום אחד, מכיוון שפרידלנדר מעבד במחשב עשרות ולעתים מאות צילומים ויוצר מהם תצלום אחד המכיל נקודות מבט שונות על אותה התרחשות. התוצאה היא דימוי גדול מימדים ומאד מרשים שאינו מוגבל בזמן ושנדמה כאילו הוא ממשיך להתרחש גם לאחר שאנחנו עוזבים אותו.

אולם, מה יעשה מי שרוצה להתמקד בצילומים באורך רוח? בדיוק לשם כך מומלץ להצטייד בקטלוג התערוכה, המאפשר את אותה התבוננות ומציג בנוסף תקריבים מתוכם. אמנם הפורמט הגדול הולך לאיבוד במעבר לקטלוג אך האיכות הצילומית אינה נפגעת. משה ניניו, אוצר התערוכה, כותב במאמר הפותח את הקטלוג: "בהתקרבות נחשפת דרישה, שכמו מופעלת מתוך התמונה עצמה, למבט בוחן, בלשי, וזאת כתוצאה מהפרעה, נפץ קטן החבוי ברצף התמונה ומתפקד כמתג הנעה: במקרים המוצהרים אלה דמויות החוזרות יותר מפעם אחת באותה זירת תמונה; במקרים אחרים, זמינים פחות לתפיסה מיידית, זו עשוייה להיות נפילת צל לא סבירה, פרספקטיבה לא קבילה. התגובה להפרעה אינה שונה בהכרח מסתם עצירה של תמיהה לנוכח מה שנדמה כשגיאה, מאי נוחות קלה לנוכח פעלול. מה שמופעל באמצעותה הוא דרישה-הצעה למבט חוזר…" (עמ' 11).

המחיר אמנם אינו זול (200 שקלים) אולם זו הזדמנות מצויינת לבחון בעיון מבחר מייצג ומשמעותי מעבודותיו של פרידלנדר הנטועות עמוק בהוויה הישראלית, ושההקשר הפוליטי והחברתי נוכח בהן באופן עמוק. מי שיש לו סבלנות מומלץ לחכות עד שבוע הספר אז (כמו בפסח ובראש השנה) מוענקת בדרך כלל הנחה של 20% על כל הקטלוגים של המוזיאון.

– – –

(פורסם במדור חדר קריאה, מגזין שמנת, גליון אפריל, בגרסה מעט שונה)

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden