כל מה שחשוב ויפה

מאיר סדן: טיפוגרפיה על קצה המזלג

ביום ראשון האחרון התפרסם במזלג, בלוג העיצוב של רונן ברלינר, המדריך הטיפוגרפי העברי השלם מאת מאיר סדן. לא מדובר במדריך הראשון שסדן מפרסם. לפני תשע שנים הוא פירסם בקונספציה מדריך טיפוגרפי מעשי, כשהיה רק בן 18 (!).

יצא לי לא מזמן להעביר הרצאה לקבוצה של 25 נערים ונערות בני 18-19 על עיצוב, וניסיתי לחשוב לפני כן מה אני ידעתי על עיצוב בגיל הזה. כלום. אני לא חושב שהכרתי אפילו את המילה הזו.

אבל נחזור לסדן.

"הכוונה היתה להגדיר מספר חוקים פשוטים שמסבירים איך עושים טיפוגרפיה טובה", הוא מספר במזלג. "עם הזמן וההתפתחויות הטכנולוגיות, המדריך הפך למיושן. גם העובדה שניסיתי לכתוב על מצבים אידיאליים במדריך מעשי גרמו לכך שחלק מעצות המדריך היו כמעט בלתי ניתנות ליישום, או לא רלוונטיות ברוב המקרים. התלבטתי אם בשכתוב המדריך אצמד שוב לאידיאלים, או שאשפר את העצות הפרקטיות. להלן ניסיון להסביר גם את האידיאלי וגם את המעשי, בתקווה שהפעם הם יסייעו זה לזה ולא יתנגשו".

– – –

סדן הוא בוגר המחלקה לעיצוב תקשורת חזותית בבצלאל, עובד כמנהל קריאייטיב בפילטרנט, חברת מרקטינג בתחום האינטרנט החברתי, ובנוסף כותב על עיצוב בכל מיני מקומות, מעצב פונטים, אתרים וספרים בהזדמנויות שונות.

למשל:

נתחיל באתר ובבלוג שלו – העוקץ. אם תהיתם פעם מה זה טיפוגרפיה, אני חושב שזה מקום טוב להתחיל בו.

הוא חבר בפרויקט UNTITLED של אברהם קורנפלד וטליה זליגמן, שמורכב מקבוצת יוצרים, "חושבים" ו"עושים" להגדרתם של יוזמיו, ומתפקד כגלריה הולכת ומתעדכנת של צילום וציור, וכארסנל מאמרים בנושאי עיצוב ואמנות במובנים שונים ומנקודות מבט שונות. לפרויקט הזה מגיע פוסט משלו, אולי בהדזמנות

הוא חבר מערכת ב-reDesign, בלוג-מגזין עיצוב בחסות מטבחי רגבה. על אף הקשר המסחרי, מערכת האתר מתפקדת באופן עצמאי לחלוטין, ומביאה המלצות שלעתים קרובות לא מכילות ולו מטבח אחד… כאחד מחברי המערכת, הוא כותב וממליץ על אתרים מעניינים, מוצרים חדשים ותערוכות שוות בנושאי עיצוב גרפי, עיצוב מוצר, אינטראקטיב ועוד. המגזין מעוצב ע"י אמיתי גלעד, ומופעל ע"י חברת פילטרנט.

הוא כותב ב-Direct Brand Networking, הבלוג של חברי פילטרנט, החברה שבה הוא עובד. החברה עוסקת בסוגים שונים של פרויקטי תוכן וקהילה עבור חברות וארגונים שונים – בין היתר רגבה, עבורם היא מפעילה את reDesign וקק"ל. בבלוג הם כותבים על כל מה שמעניין אותם – בין אם זה קשור לשיווק באינטרנט, מדיה חברתית, וגם על אמנות, סרטים, מופעים, או דעות שיש להם בנושאים אקטואליים שונים.

ומה שנקרא – ועוד.

ואם זה לא היה ברור, אני חושב שכל מי שטיפוגרפיה מעניינת אותו, אפילו אם רק קצת, כדאי שיקרא את המדריך.

– – –

[גילוי נאות: אני לא מכיר את סדן, מעולם לא נפגשנו, מקסימום החלפנו מייל או שניים. אני לא יודע איך זה קרה אבל אני חושב שהגיע הזמן שזה ישתנה].

*כוכבית מייצגת שדות חובה

7 תגובות על הכתבה

  1. שלומית

    אני כל כך מעריכה את יכולת הפירגון שלך. זה לא
    מובן מאליו, בכלל לא.

    וחוץ מזה תודה על הפוסטים שלך שמעשירים אותי בתחום בו אני בורה לחלוטין.

  2. יובל

    זה אולי ישמע דבילי אבל זה הכי כיף לפרגן, במיוחד שאפשר
    ובמיוחד שמגיע

  3. ח ל י

    אני אמרתי לך שזה הכי מתאים, או לא אמרתי לך??!!

    טיפוגרפיה זה עולם קסום ממש.

  4. עידית פארן

    לקרוא, לנסות להבין
    להיכנס לקישורים
    לטייל ביניהם
    (להבין)
    יובל, זה דיי מגניב מה שאתה עושה עם זה
    אני מקווה שכבר הכרתם, אתה ומאיר…

    (הכי הזדהיתי עם המשפט שכתבת שם למעלה על בני 18 -19, הכי)

  5. מאיר

    וואו! תודה מקרב לב על כל הפירגון

    אני אוהב לראות בבלוגים המקומיים העוסקים ב-design review קהילה קטנה, ולא מן הנמנע שעוד ניפגש ונשתף פעולה בהזדמנויות… ושוב תודה…

  6. גלית חתן

    אם היה אז אינטרנט כמו היום, הייתי שוקלת את זה 🙂

    ואת האתר ReDesign אני מאוד אוהבת

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden