כל מה שחשוב ויפה

עזרי טרזי: עולם העיצוב מחפש את דרכו

בעשור הזה פרץ העיצוב את המעגלים של יודעי דבר והיה לנחלת ההמונים. ובה בעת הוא נתון במשבר מתמשך, שהוחרף עם המיתון הכלכלי. בין מגמות כמו עיצוב כאמנות ומנגד סדר-יום אקולוגי חברתי - העיצוב העכשווי מחפש את דרכו

השבוע התפרסמה בגלריה כתבת סיכום העשור שלי בתחום העיצוב. עוד לפני שידעתי שאצטרך להכין אחת כזו, ידעתי שהיא תגיע, וכבר לפני הראיון הראשון תהיתי – איך אפשר לסכם עשור. מאיפה מתחילים? מה הדבר החשוב שקרה? האם אפשר בכלל להצביע על מגמות בתחום כלשהו בעשור כל כך עשיר ומגוון.

היה לי ברור מההתחלה שככל שאתיימר מראש לצאת בקביעות נחרצות כך הנסיון לסכם את העשור יהיה מועד לכשלון. אבל, הבעייה הכי גדולה שנתקלתי בה, הייתה לכתוב על תחילת העשור, או על סוף העשור הקודם. לספר על מה שקורה בעולם העיצוב בשנתיים האחרונות אני יכול גם באמצע הלילה מתוך שינה. זה מה שאני עושה בכמעט שנתיים האחרונות. אבל איך מספרים על תקופה שבה לכמעט ולא הייתי מעורב בעולם הזה, בהתחשב בכלל בעובדה שרק לפני עשר שנים סיימתי את לימודי העיצוב (הגרפי) שלי.

מהר מאד הבנתי שהתשובה נמצאת בבחירת המרואיינים הנכונים ובנסיון לשאול את השאלות הנכונות. ממרואיין למרואיין התמונה התבהרה ולאחר שש שיחות מעניינות הצטיירה תמונה שאפשר היה להתחיל לקרוא לה מגובשת. במקביל חיפשתי בארכיון של העיתון את כל הכתבות שהופיעה בהם המילה עיצוב שהתפרסמו בעשור הזה, מ־1999 ועד שהגעתי אני לתפקיד.

כשהגעתי לרשימה ״משרתם של אדוני החירות המזויפת״ שכתב פרופ׳ עזרי טרזי, אז ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, ופורסמה בגיליון יום שישי של עיתון ״הארץ״ בחודש אפריל בשנת 2000, ידעתי שיש לי איך לפתוח את הכתבה:

״דיבור ריק ועשייה אופנתית וצינית בשם העיצוב האקולוגי והחברתי רק מעמיקים את שלל השאלות הניצבות לפני מעצבים כיום. מהו בעצם כוחם הממשי של מעצבים? כיצד מחנכים לעיצוב בעידן חדש מעין זה? מהו עיצוב בעל משמעות? האם ייתכן שינוי מהותי בלא שינוי ערכי? ואולי השאלה הגדולה מכולן היא מה יגרום למין האנושי להפעיל את הכוחות היצירתיים והשפויים שבו כדי לתקן מה שכבר נפגע?״

ההמשך כבר היה (מעט) פשוט יותר.

האם משהו השתנה בעשור האחרון בעולם העיצוב? ואם כן – האם מדובר בשינוי מהותי? התשובה היא כן ולא, תלוי מי שואל, ותלוי את מי שואלים.

מי שרוצה מוזמן לקרוא את הכתבה עולם העיצוב מחפש את דרכו.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

5 תגובות על הכתבה

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לדעתי,
    עיצוב זה כמו פוקר.
    במחנה יהודה בירושלים משחקים פוקר, ובלאס ווגס משחקים פוקר. במחנה יהודה משחקים פתיחה עשרה גרוש, ובלאס ווגס פתיחה- מילון דולר. אבל חוץ מזה המשחק אותו משחק, הקלפים- אותם קלפים, הכללים- אותם כללים, החוקים אותם חוקים, רק במחנה יהודה משחקים עם עשרה גרוש פתיחה, ובלאס ווגס עם מיליון דולר פתיחה. חוץ מזה אין הבדל.
    אפילו הרמאויות זה אותו דבר, ואפילו אפשר להגיד שהשחקן במחנה יהודה לא פחות טוב מזה שבלאס ווגס, ואולי אפילו יותר טוב. אבל במחנה יהודה משחקים על עשרה גרוש פתיחה, ובלאס ווגס על מיליון דולר…
    גם עיצוב זה ככה.

  2. עדי שטרן

    יובל,
    הכתבה טובה ומעניינת, כרגיל. אני הראשון לומר תמיד כמה חשובה ומשמעותית העשייה שלך לתחום עיסוקנו.
    אבל, דווקא בהקשר זה, אני מוחה נמרצות: ניכוס המונח 'עיצוב' לעולם העיצוב התעשייתי בלבד הוא בעייתי ומזיק. אפשר כמובן (וצריך) להתווכח איזה תחומים נחשבים *עיצוב* ואיזה לא. האם עיצוב שיער כן או לא וכדומה, אבל, התעלמות מהסוגיה והתייחסות אך רק לעיצוב התעשייתי יוצרת תמונה מעוותת שאף תורמת להדרה של תחומים כגון עיצוב אופנה, צורפות או תקשורת חזותית מתוך עולם העיצוב.
    כמובן שאפשר להחליט לסכם את העשור רק בתחום העיצוב התעשייתי (החלטת מערכת?), אבל אם מדובר בסיכום העיצוב של העשור… צריך להיה להתייחס לתחומים נוספים.

    במקרה הזה, הטרמינלוגיה היא קריטית.

  3. יובל

    בגדול אתה צודק, הטרמינולוגיה היא קריטית

    כמובן שמדובר בהחלטת מערכת, שבכנות גם פתרה לי לא מעט בעיות
    גם ככה לסכם עשור זו משימה לא פשוטה, אז להתמקד בתחום אחד זה קצת יותר פשוט

    לא פעם אנחנו נאלצים לעשות החלטות מסוג זה. הנה, בפרויקט הבוגרים המצטיינים בעיצוב בקיץ האחרון השתתפו רק סטודנטים מהמחלקות לתקשורת חזותית, ולא מעיצוב תעשייתי
    גם פאנל ראשי המחלקות שפורסם בראשית הסמסטר עסק בתקשורת חזותית ואני מרגיש שגם שם דובר לא מעט על השינוי שעבר המקצוע בשנים האחרונות

    בקיצור – יש מקום לכולם, גם אם לא תמיד באותה הכתבה

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden