כל מה שחשוב ויפה

20 שנה לפוטושופ

"תמונה כבר לא שווה בהכרח 1,000 מלים! כיום, התמונה שהמצלמה מצלמת היא לא בהכרח התמונה שאנו רואים בעיתונים ובמגזינים. הטכנולוגיה הופכת את השאלה מה אמיתי ומה לא למורכבת עד כדי כך שלא תמיד אפשר לענות עליה". כך נפתחה ביום קר אחד בפברואר 1990 ידיעה במהדורת חדשות שהציגה לעם האמריקאי את תוכנת הפוטושופ. 20 שנה מאוחר יותר המלה פוטושופ כבר משמשת כפועל, והמשפט "הצילום חייב לעבור פוטושופ" הוא אחד המשפטים הנפוצים כיום בתעשיית הפרסום, האופנה, הבידור ואף בצילומי עיתונות ובקמפיינים פוליטיים.

בסוף השבוע התפרסם בגלריה על פני ארבעה עמודים פרוייקט שיזמתי לציון יום ההולדת ה-20 של תוכנת הפוטושופ. מיד כשקראתי על כך – אני כבר לא זוכר איפה, לדעתי זה היה באיזה בלוג עיצוב מחו"ל – ידעתי שיש פה פוטנציאל למשהו מעניין. ניסיתי לברוח מקלישאות ומדיונים משמימים, ולנסות להבין קצת יותר למה תוכנת הפוטושופ, שהפכה למושג, היא אחד המאפיינים הבולטים של העידן שבו אנחנו חיים.

בסופו של דבר הפרוייקט הורכב מחמישה חלקים (ואני מקווה שיצא מעניין. כרגיל, מומלץ יותר לקרוא בגרסת הפרינט) (ולאיור הנהדר אחראית יעל בר):

  • שמונה אמנים, מעצבים וצלמים בחרו עבודה שלהם שמתייחסת למושג הפוטושופ. הבריף לא היה בהכרח לעשות עבודה בפוטושופ אלא לבחור או ליצור עבודה שמתייחסת למשמעות של התוכנה בעידן המודרני. המשתתפים בפרויקט: אוהד מטלון, דורון רבינא, דורין פרנקפורט, יובל שאול, יוסי למל, יותם הדר, מיכה קירשנר ומירי דוידוביץ'.
  • טקסט של עמרי הרצוג שעניינו הויתור המהיר של התרבות המערבית על ההבחנה החזותית בין אמיתי לכוזב, בין ממשי למדומיין
  • טקסט של מיקי קרצמן שעוסק בשאלות המרכזיות בעידן הפוטשופ – מהם כללי האתיקה החלים על צלמים דוקומנטריים וכיצד ניתן להוכיח את מקוריותו של התצלום
  • טקסט קצר שלי על ימיה הראשונים של התוכנה, שנקראה בימיה הראשונים "דיספליי" ו"אימג' פרו"
  • ולבסוף ראיון שלי עם האמן והסטייליסט ראובן כהן ועם המעצבת יערה קידר (שכותבת את הבלוג הנפלא נקודות), שמסכימים שלא התוכנה היא הבעיה, אלא התרבות שהמציאה אותה.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. אריה

    עיבוד תמונה להדפסה כולל ריטושה של תמונה הוא אקט רגיל בתהליך הצילום, והיה נהוג מקדמא דנא, גם אם לא באופן גלוי, הרי שבחדר החושך ובחדר ההדפסה נהגו צלמים להפעיל מניפולציות שונות של חשיפה\הסתרה כדי לתמרן את הלידי הכסף בחומר המודפס ולשנות בסופו את הדימוי המודפס. פוטושופ היא תוכנה פופולרית ומאפשרת לתמרן בצורה קיצונית דימוי מצולם אבל זה לא דבר חדש בכלל

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden