כל מה שחשוב ויפה

לצייר מחדש את המונה ליזה

האם ההצעה של מארק נואד למפת הרכבת התחתית המופתית של לונדון - שנשארת נאמנה לגיאוגרפיה העירונית - דומה לניסיון לצייר מחדש את המונה ליזה?

אחרי שבאופן ספונטני החלטתי שאת ראש השנה הקרוב אבלה בלונדון, התחלתי לנסות לעשות סדר ולתכנן קצת תוכניות. תוך כדי נעזרתי במפת הרכבת התחתית של לונדון – מה שהזכיר לי את המחשבה של נדב ברקן שפורסמה באנטייטלד, על מפת הרכבת התחתית בלונדון. נדב כתב שהמפה שהיא ״לא פחות מיצירת מופת, וניתן לראות את השפעתה עד היום על דורות של מעצבי אינפורמציה״. לא הייתי יכול לנסח את זה טוב יותר. הוא גם לא התעצל וניתח אותה קודם כל כמעצב גרפי – גריד, קידוד צבעוני, אייקונים, וכן הלאה.

כמו שהוא ציין, הדבר המהפכני ביותר בעיצוב המפה היה הוויתור על גיאוגרפיה, מלבד הקשר לעיר שמעל, שמיוצג על ידי תרשים של נהר התמזה שמחלק את העיר לצפון ודרום. וזה הזכיר לי את הסיפור הבא: לפני שנתיים (כמדומני) הוחלט לפשט את המפה כדי להפוך אותה לקריאה יותר, לוותר על השטחים האפורים שמחלקים את העיר לאזורים ולוותר כליל גם על הנהר. כתוצאה מכך התעוררה סערה בדעת הקהל ובקרב תושבי העיר, ואפילו ראש העיר הגיב על התוכנית והודיע בחשבון הטוויטר שלו שהמהלך נעשה ללא ידיעתו, ושהוא מתנגד לכך. הרקע האפור הוחזר לבסוף, כך גם הנהר.

 

לפני חודש נתקלתי בהצעה של המעצב הלונדוני Mark Noad לעיצוב מחדש של המפה. בניגוד להארי בק, המעצב של המפה המקורית שהתעלם מהגיאוגרפיה של לונדון, נואד החליט דווקא להיצמד אליה. עיון בהצעה שלו מגלה לונדון אחרת, נאמנה יותר למתווה הגיאוגרפי של העיר, למרחק בין התחנות ולכיוון הנסיעה. השאלה שצריך כעת לשאול היא האם מדובר במפה נוחה יותר למשתמש או שדווקא המפה הקודמת, הפחות מדוייקת, קלה יותר לשימוש ולהתמצאות. התגובות, כצפוי, לא חד משמעיות. במגזין dezeen, שם נתקלתי במפה לראשונה, היה מי שטען שדווקא ההפשטה נוחה יותר, ושהנסיון לעצב מחדש את המפה דומה לנסיון לצייר מחדש את המונה ליזה.

אף על פי שאני מסכים שהמפה הנוכחית היא יצירת מופת עיצובית, ואולי בגלל שאני מכיר את לונדון די טוב (באופן יחסי כמובן), ואפילו עיצבתי פעם קורות חיים על בסיס המפה, אני דווקא מעדיף את ההצעה החדשה. אני גם לא חושב שהיא פחות נוחה או מבלבלת יותר, אבל מעבר לכך יש לי מחשבה אחרת, שאני לא בטוח שהיא נכונה אבל אני בכל זאת אנסה לנסח אותה.

כשבק עיצב את המפה של הרכבת התחתית, לא היינו מורגלים במפות מסוג זה. 80 שנה לאחר מכן, עם אתרי אינטרנט מורכבים ואפליקציות אייפד וסלולר מתוחכמות, אני סבור שגם אנחנו כבר יותר מתוחכמים: אנחנו מכירים איך מפות מהסוג הזה נראות, מכירים את הקודים הצבעוניים ואת ההבדל בין תחנות שאפשר להחליף בהן קווים לבין אלו שלא, ובקיצור – כבר לא מפחדים ממפות קצת יותר מורכבות שנאמנות יותר למציאות.

קשה לי לראות את ההצעה החדשה מתקבלת, ולו בגלל העובדה שאם המפה הנוכחית עובדת – למה לשנות (ובטח לאור ההתנגדויות שעוררו השינויים שנעשו לפני שנתיים). אין לי גם מושג אם הטענה שלי נכונה או לא, האם אנחנו בשלים לעיצוב מתוחכם יותר. נשאר לי רק לתהות האם תהיה יום אחד רכבת תחתית גם בתל אביב, ולאחל בהזמנות זו לכולם שנה טובה!

– – –

פורסם לראשונה במגזין אנטייטלד

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden