כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

פורטפוליו לייב: מפגש שני

זהו. אחרי המפגש הראשון והמוצלח, אפשר לספר על המפגש הבא.

בעוד שבועיים – ביום שלישי ה-10/1 בשעה 20:30 – יתקיים המפגש השני של פורטפוליו בבית העיר וההתרגשות רבה. אני באמת שמח ונרגש לספר שהאורח שיפתח את הערב השני יהיה לא אחר מדוד טרטקובר (בסוף הפוסט תוכלו לגלות מי האורחים הנכבדים האחרים שיתלוו אליו). אמנם נדמה לי שלא צריך להציג את טרטקובר אבל בכל זאת נגיד עליו כמה מילים.

"טרטקית אינה שפה רשמית בישראל, ובכל זאת, מעטים כיום הם הישראלים שאינם דוברים אותה ברמה כזו או אחרת. את הטרטקית לא לומדים באולפן. היא מחלחלת לתודעה במשך שנים דרך כרזות, ספרים, סיכות, מדבקות ומודעות". כך כותב עורך הדין מיכאל ספרד על התרומה התרבותית של המעצב דוד טרטקובר (טרטה בפי חבריו) בספר חדש המאגד עבודות של המעצב מארבעה עשורים. לא בכדי מדבר ספרד על שפה טרטקית, שכן שמו של המעצב נהפך כבר מזמן למותג בפני עצמו, בישראל ובחו"ל. וכך גם נקרא הספר, בפשטות, "טרטקובר" – השם מופיע באותיות לבנות ובולטות על שדרתו של הספר עב הכרס – כ-500 עמודים – שראה אור לפני שלושה חודשים בהוצאת עם עובד.

עטיפת הספר. בראש הפוסט – פרט מתוך הכרזה "אנחנו אוהבים אותך מולדת", 1987

הספר מגולל את הסיפור של מדינת ישראל כפי שהוא משתקף מנקודת המבט של טרטקובר – התרבותית, החברתית והפוליטית. בין השאר מופיעים שם עטיפות תקליטים איקוניות, למשל של "מחכים למשיח", של שלום חנוך, ו"ארץ ישראל הישנה והטובה" של אריק איינשטיין; הלוגו לסרטו של קלוד לנצמן "שואה"; מגילת העצמאות באינטרפרטציות שונות; הכרזות הפוליטיות משנות ה-80 – בהן בית הקברות הצבאי המוכתר כ"מחנה הלאומי" לציון שנתיים למלחמת לבנון הראשונה ו"מי ימלל גבורות ישראל" בעקבות הטבח בסברה ושתילה; סדרת הכרזות "I'm here" שבה שילב את דמותו בסיטואציות ביטחוניות טעונות, לבוש בווסט כתום של כוחות הצלה שעליו כתוב "אמן"; סדרת "הכתם", שבה דיוקנאותיהם המצולמים של אנשים שונים, מטרטקובר עצמו ועד לאליקים רובינשטיין, מכוסים בכתם אדום בצורת השטחים; ועוד.

אולם, למרות הנוכחות וההשפעה הגדולות שלו, אין לטרטקובר ממשיכים של ממש ביצירה הישראלית הפוליטית. למה בעצם? למה רואים היום פחות עבודות פוליטיות? כי אין מי שיפרסם אותן? כי אנחנו לא רוצים לראות אותן? או אולי הטכנוגלוגיה אשמה: האם בעידן הדיגיטלי של הצפת הדימויים כבר אין צורך במעצב או באמן שיתווך לצופה את המציאות? האם אפשר להסתפק בצילום הבודד או בתמונת שפותחות את מהדורות החדשות ומופיעות בעמודים הראשונים של אחרי החדשות והעיתונים היומיים? אם תמונה אחת שווה אלף מילים, מה קורה כשיש מיליון תמונות?

הקשר בין עיצוב ואמנות לפוליטיקה, היכולת של תקשורת חזותית ושל צילום העיתונות להשפיע על המציאות, והשפעתה של המהפכה הדיגיטלית על התרבות החזותית בהקשרים אלו, יעמדו במרכז הערב השני בסדרת המפגשים "פורטפוליו בבית העיר". במפגש השני בסדרה ישתתפו בנוסף לטרטקובר גם גליה גור זאב, האוצרת של תערוכת צילומי העיתונות "עדות מקומית", שנפתחה בחודש דצמבר במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב; ואבי משולם, שעד לאחרונה שימש כעורך הראשי של עיתון "מעריב" ולפני כן שימש כעורך הראשי של אתר "וואלה!" במשך שש שנים.

– – –

לקריאה נוספת על טרטקובר, כדאי לקרוא את הראיון שלי איתו שהתפרסם בגלריה לפני כמה חודשים. על המפגש הקודם של פורטפוליו לייב אפשר לקרוא בקטגוריית לייב של הבלוג.

גם הפעם אי אפשר להזמין כרטיסים מראש, ולכן מומלץ להגיע מוקדם כדי לתפוס מקום!

2 תגובות על הכתבה

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden