כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

8 תגובות על הכתבה

  1. אדי גולדפיין

    היי,
    שיחה מעניינת, עוד לא קפצתי פנימה לבלוג אבל בהחלט מסקרן לראות. שני דברים טיפה צורמים נאמרו כאן, האחת שלך בתשובתך על נושא מיעוט תערוכות עיצוב בארץ ואתה מסכם ״מה יש שם בכלל? נייר. אתה מייד מרכך אמנם… ״ אני מגזים״ אבל המילים בכל זאת נאמרו. השני כמובן של יותם שלדעתו ״מספר האנשים שעושים בארץ עבודות שראויות לתצוגה מול קהל אפשר לספור על יד וחצי״ זה משפט מתנשא, מעליב וממש מקומם. אני לא מבין יובל, את תגובתך האלגנטית ״לפינה הזו לא ניכנס עכשיו", אתם כבר בפינה הזאת, למה לתת לדברים כאלו לעבור בבלוג שלך? מה זה אומר לסטודנטים ומעצבים צעירים? אני במקומך הייתי ממליץ ליותם שימצא דרך לגדל עוד אצבעות!

    1. yuval saar

      הי אדי.
      קודם כל תודה על התגובה. אני חושב שקצת פספסת מבחינתי את הכוונה של הדברים.
      1. לגבי ה"בסך הכל נייר": לא היתה פה כל כוונה לזלזל במעצבים הגרפים ובחומרי הדפוס, בטח שלא בתור מעצב גרפי שעדין זה מה שהוא עושה חלק מהזמן שלו. הכוונה הייתה בסך הכל להגיד שהתקציב לכאלו תערוכות צריך להיות נמוך באופן ניכר מכיוון שהביטוח והשינוע של חומרים גרפים זול בהרבה – הם תופסים פחות מקום, החומרים שמהם הם עשויים זולים יותר ופעמים רבות לא קורה כלום עם פוסטר קצת מתקמט. תמיד אפשר להדפס עוד (בהנחה כמובן שלא מדובר בתערוכה היסטורית).
      2. לגבי ה"פינה שלא ניכנס אליה". שוב, בתור מעצב גרפי, שעיצב משהו כמו 150-200 עטיפות לספרים. כמה מהן ראויות להיכנס למוזיאון? ולמה? אני חושב שהסיבה העיקרית לכך היא לאו דוקא הכשרון של מעצב כזה או אחר אלא שיתוף הפעולה שהם זוכים לה מצד גופי התרבות. כמה כרזות מעולות להצגות תיאטרון או לסרטים יצא לך לראות בארץ בשנים האחרונות? כמה עטיפות של ספרים – לעומת מה שקורה באנגליה למשל? כמה מעצבים גרפים יוצרים עבודות שלא למען לקוח אלא כצורת ביטוי אישית? אמנם אני לא פה בשביל להגן על יותם אבל לא הייתי ממליץ לו כל כך מהר למצוא דרך לגדל עוד אצבעות.
      ומה זה אומר לגבי סטודנטים ומעצבים צעירים? שהחיים לא פשוטים ושצריך להתאמץ כדי ליצור בכלל, ליצור במדינה הזו בפרט.

    2. יותם ה.

      תודה על התגובה, אדי.
      בהמשך לתגובה של יובל, שאני מסכים איתה ב-100% –
      אמנם את התגובה ליובל כתבתי בלי לחשוב או לחשב יותר מדי, כי זה אופיו המיידי של צ'ט, גם עכשיו כשאני חושב על זה שוב, אני מגיע בערך לאותה מסקנה.
      אם נסתכל על מבחר העבודות בעיצוב גרפי שנכנסו לאוספים של מוזיאונים חשובים ברחבי העולם, נוכל לראות סלקציה שחותרת להציג את הטוב והחשוב ביותר, וכשאני מדמיין תערוכת עיצוב גרפי, אני לא רואה סיבה לשאוף לפחות מזה, כמה לא-קולגיאלי שזה נשמע.

      1. יותם ה.

        ותוספת:
        כשעניתי ליובל התכוונתי לאנשים שפועלים היום. ברור שאם חוזרים אחורה, אז יש בהחלט עוד לא מעט מעצבים שאת עבודותיהם ראוי להציג במוזיאון.

        ואם נדבר במספרים – באוסף המקיף והחשוב של מוזיאון moma בניו יורק יש כ-3000 פריטים של עיצוב גרפי, מכל העולם ומכל הזמנים. אם נצמצם את זה לישראל ולהיום, נגיע בערך לכמות שציינתי – לדעתי. כמובן שכל אחד זכאי לדעה משלו, ואני מייצג את עצמי והשקפתי בלבד.
        (צריך גם לחשוב על איזה אופי של עבודות מתאימות למוזיאון – כי אריזות הקורנפלקס שמעצבים ארץ, לדוגמא אחת מיני רבות, יפות ככל שתהיינה, מקומן אינו במוזיאון – לדעתי.)

  2. גליה

    הראיון מרתק, והבלוג החדש נפלא. תודה גדולה לשניכם. הצטערתי שאין בבלוג של יותם הדר גם מידע לגבי תערוכות עיצוב עתידיות בעולם (כך שאפשר יהיה לכלול אותן בנסיעות מתוכננות). הכל, כנראה, כבר כל כך זמין ברשת, עד שנראה שמידע אודות המיקום הפיזי של תערוכה כמעט ואיננו נחוץ, אבל בכל זאת.

  3. שמרית

    ראיון מעניין מאוד והבלוג מהמם (קרה לי משהו בעיניים, נראה לי שלא מצמצתי מספיק). אני זוכרת את התערוכה 40 עבודות לציון 40 שנות כיבוש, תערוכות שראיתי במוזיאון העיצוב בלונדון, את תערוכות המעולות במוזיאון הקריקטורה והקומיקס בחולון (אני זורקת את הראשונות שעולות לי לראש..). אלה תערוכות שמדברות על תרבות, תקופה, על חיים על פני כדור הארץ. זה שונה בהמון מאומנות? זה משנה? אני חושבת שההגדרה של אומנות נפגעת פה כמו ההגדרה של עיצוב גרפי.

    1. yuval saar

      הי שמרית. תערוכות של עיצוב גרפי יכולות כמובן לדבר על תרבות ותקופה, אני לא חושב שיותם התכוון בהכרח להציג רק כרזות של סרטים או עטיפות של ספרים. ולגבי ההגדרות – אין מה לעשות, לעיצוב יש בדרך כלל לקוח יותר מוגדר עם בריף יותר מסודר מאשר יצירת אמנות. זה לא עניין של נפגע או לא, יש משהו פחות טבעי בעבודות עיצוב שנמצאות במוזיאון מאשר יצירות אמנות – בין אם זה כי אנחנו רגילים לראות אמנות במוזיאון ופחות עיצוב ובין אם כי מדובר בשני דברים בכל זאת קצת שונים זה מזה.
      כך או כך זה לא משנה את העובדה שכמעט ולא היו בארץ בעשור האחרון תערוכות עיצוב גרפי במוסדות הגדולים והחשובים.

  4. mirit

    מדיה מקסימה ומעניינת לראיון. לבטח גם משפיעה על צורת הדינמיקה בין המראיין למרואיין ולכן על התוצאה. קראתי צורה.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden