כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לפורטפוליו

ספרו לנו על פרויקטים חדשים ומלהיבים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים – hi@prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

אונליין אופליין: פורטפוליו לייב, מפגש 5

לפני שבוע, ביום שני בבוקר, שברתי את בוהן רגל שמאל שלי. כואב, לא כיף, מאד דבילי (וכן, אפשר לרחם עלי). כעבור יומיים עברתי ניתוח קטן שבמהלכו הכניסו לי כמה ברגים לכף הרגל, קיבלתי נעל מיוחדת מכוערת במיוחד שאני אמור ללכת איתה במשך חודש וחצי והומלץ לי לדרוך על הרגל כמה שפחות.

כן, כן.

מה שאומר שכבר שבוע לא יצאתי מהבית, חוץ מאותו טיול קצר לבית החולים. כבר שבוע שהכל בהולד, שזה לא נורא לכשעצמו. כבר הספקתי לראות 9 פרקים של העונה השנייה של אימפריית הפשע, אני משלים חוסרים ב"בוס" המעולה, רואה כל יום פרק של השידורים החוזרים של הבית הלבן (זה הגילטי פלז'ר שלי) וכן הלאה. ההפסקה מהחיים גרמה לי לחשוב במיוחד על המפגש הבא של סדרת המפגשים שאני מעביר בבית העיר.

נכון: הנה מגיע מפגש נוסף, חמישי במספר (!). יום שלישי, 3/4 בשעה 20:30. ומי הפעם? האמת, מדובר בפאנל חלומי: המעצב, המאייר והאנימטור הכה מעולה Jewboy; טליה זליגמן, ממקימי ועורכי מגזין התרבות המקוון אנטייטלד; ואיתי ולדמן, עורך מגזין טיים אאוט תל אביב. 

ומה הפעם? בקצרה – הנושא החביב עלי: אונליין – אופליין.

ובהרחבה:

הטשטוש בין העולם הדיגיטלי לבין העולם הפיזי הוא אחד המאפיינים הבולטים של החיים במאה ה-21. אם פעם היה נהוג להבחין בין העולם הווירטואלי – שמתקיים ברשתות החברתיות, בפורומים, בטלפונים החכמים ובאתרי האינטרנט – לבין "החיים האמיתיים", שמחייבים לכאורה קשר פיזי, בשנים האחרונות נוצר עולם היברידי חדש ומרתק שמשלב בין השניים ולא מפסיק להשתנת ולהתאים את עצמו למציאות החדשה. מה שבעבר נתפס אולי כגימיק משעשע או נחלתם של משוגעים לדבר, כיום, כשלרבים מאיתנו יש טלפונים חכמים עמוסי אפליקציות ומחשבים נישאים שמשרתים אותנו 24 שעות ביממה, קשה להפריד בין השניים.

אם בעבר העולם הפיזי היה זה שהשפיע על העולם הווירטואלי מבחינת מבנה, היררכיה או אסתטיקה, כיום שני העולמות משפיעים זה על זה באופנים שונים. הסיבות למעבר אלמנטים מהעולם המוחשי לעולם הדיגיטלי ברורות, ולו מפני שהראשון התקיים אלפי שנים לפני שהשני נברא. לא בכדי כל עולם המושגים של העולם הדיגיטלי מקורו בעולם הפיסי: שולחן העבודה נהפך לדסקטופ, פח האשפה מצא אף הוא את מקומו במסך המחשב, וגם שמות הדפדפנים נקראים על שם מושגים מהעולם הישן – חוקר ומגלה ארצות (אקספלורר), ספארי, אופרה, שועל אש ואחרים. המעבר ההפוך, שבא לידי ביטוי יותר ויותר בשנים באחרונות, מצריך התייחסות נפרדת.

בכתבה שהתפרסמה בעבר ב"גלריה" התייחס לכך Jewboy, שאף שניכר שלצורך עבודותיו הוא נעזר בתוכנות גרפיות ואנימציה מתקדמות, הן עדין שומרות על אופי מוחשי ומחוספס. הוא טען שהשפעת העולם הדיגיטלי על העולם הפיזי נובעת בראש וראשונה מכך שהמחשב, על כל ישומיו, החליף את כל הארסנל של כלי העבודה שהתקיים לפניו. "אנחנו מזמינים את האוכל במחשב, שומעים מוסיקה במחשב, קוראים את העיתון במחשב. אם תבקש מסטודנט לעשות היום סקיצה בידיים, הוא לא יבין על מה אתה מדבר. אפילו לכתוב במקום להקליד נראה להם מוזר. וכשאתה מבקש מהם לחפש השראה הם ישר הולכים לאינטרנט. אין כזה דבר כבר לצאת לרחוב ולהסתובב. הכל קורה כאן", הוא אמר והצביע על המחשב הנייד שלו. "זה המקום שבו אנחנו משתמשים למצוא את הרפרנסים הוויזואליים שלנו. אם פעם יצאנו החוצה והבאנו אלמנטים למחשב, היום זה עובד גם בכיוון ההפוך".

דוגמה מובהקת להשפעת שני העולמות זה על זה אפשר למצוא באפליקציית הצילום אינסטגרם, שהפכה בפרק זמן מהיר במיוחד לאחת מהרשתות החברתיות המצליחות של הזמן האחרון. בפן הצילומי שלה, מדובר באפליקציית צילום שמשתמשת בקדמת הטכנולוגיה כדי ליצור תמונות שנראות כאילו הן צולמו במצלמות ישנות מלפני 40 ו-30 שנה. את ההצלחה של אינסטגרם אפשר להסביר בכמה דרכים. טליה זליגמן, ממקימי ועורכי מגזין התרבות המקוון "אנטייטלד", סבורה שההצלחה המטאורית של אינסטגרם קשורה בראש ובראשונה לשילוב המדויק בין ה"fun" – המשחקיות, לבין היצירתיות. בכתבה שסיפרה את הסיפור של אינסטגרם במוסף הארץ הסביר מיכה קירשנר, ראש המחלקה לצילום בוויצו חיפה, את המשיכה שלנו לאסתטיקה ההיא של פעם: "יש באסתטיקה הזאת מן הגעגוע או מהנוסטלגיה לעולם שהיה, לעבר שאנחנו תמיד תופסים אותו כטוב יותר. ההווה תמיד קשה – הוא מאלץ אותנו להתמודד עם מס הכנסה, מחירי הקוטג', שכר הדירה. לקבל חלב ישירות מהרפתן ועטיני הפרה, זה נשמע רומנטי יותר. הזמן מעגל את פינות הכאב; הזיכרון הופך להיות מלוטש יותר, רומנטי יותר, וזה מה שכובש".

סוגיות כמו המעבר של אסתטיקה בין עולמות האונליין והאופליין, החזרה לעבודת הידיים דווקא בעידן הדיגיטלי והסיבות לכך שאנחנו לא עוזבים את המחשב, יעמדו במרכז הערב החמישי בסדרת המפגשים "פורטפוליו בבית העיר". שאלות נוספות שיידונו במפגש יהיו האם יצירה ידנית בעידן הדיגיטלי היא גימיק שנועד לפאר את היכולות הטכניות של היוצרים או שמאחורי תהליך היצירה שלהם יש עומק ומחשבה? האם הניסיון להישאר נאמן למסורות ומלאכות יד עתיקות הוא מאבק בקידמה שסופו כשלון ידוע מראש? ואיך משפיעים המרחק ההולך וגובר בין אנשים לבין העשיה, אובדן הכישורים ואובדן הידע של איך דברים נעשים על חדשנות ויצירה.

לא תבואו?

6 תגובות על הכתבה

  1. לי

    וואו !!
    אני חייבת להגיע, נשמע מעולה, בדיוק הדברים שמעסיקים אותי לאחרונה…

    + החלמה מהירה כמובן 🙂

    1. yuval saar

      תודה! ותבואי להגיד שלום

  2. ב.

    בטח נבוא. בעיקר כדי לשמוע את טליה

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden