כל מה שחשוב ויפה

פורטפוליו לייב 09: זהות וגאולה

שנייה לפני שמתחילות תערוכות הבוגרים וכולם יוצאים לחופשות הקיץ, מפגש תשיעי של פורטפוליו לייב בהשתתפות שירלי בר-אמוץ (!), פרופ' אווה אילוז (!) ושחר אטואן(!) בעוד שבועיים – יום שלישי ה-10/7 בשעה 20:30, בית העיר, ביאליק 27 ת"א.

וואוו! (מצטער, אבל זה באמת וואוו).

ובהרחבה:

מאז שסיימה את לימודיה במחלקה לצורפות ואמנות בבצלאל, זוכה הצורפת שירלי בר–אמוץ להצלחה ולהכרה בינלאומיות: עבודותיה מוצגות במוזיאונים ובגלריות בארץ ובעולם, בשנה שעבר זכתה בפרס אנדי לאמנות דקורטיבית לשנת 2012, ובימים אלו מוצגת במוזיאון תל אביב תערוכת היחיד שלה, ימים יפים. במרכז חלל התערוכה ניצב אקווריום זכוכית גדול שבו מיקמה בר–אמוץ את זיכרונות הילדות שלה מאירופה, את החיות "משם" – ברבורים, צבאים וארנבות ששוכנים ביערות העבותים לצד אגמים שלווים, הרים מושלגים ושדות ירוקים – הוסיפה להם חיות קרקס כגון דובים, אריות ופילים, ויצרה מהם כמאה מיניאטורות, רובן סיכות כסף עגולות, עשירות בדימויים ובצבעים עזים.

בר–אמוץ נוטעת ביצירות שלה הקשרים של "כאן ועכשיו" ויוצרת סיטואציה מהפנטת ביופיה, הכלאה בין אסון אקולוגי אפל ודוחה לבין משחק ילדים נוצץ ומפתה, בין חדר פלאות קסום לבין חנות צעצועים יוקרתית. לדוגמה, פיל קרקס שעומד בין בלונים העשויים מפנינים ונורות המנצנצות כיהלומים; קרנף שצמח לו על הגב גידול נוצץ בצבע ורוד, ספק גידול ימי ספק מוטציה; ארנב אחר שגוש סלעי שחור נדבק לאחוריו, נאבק ומנסה לגרור את המטען שלו בחוסר תוחלת; אייל נוסף ששרשרת פנינים עוברת דרך הקרניים והחלק האחורי של הגוף שלו, משתרכת מאחוריו ממתינה למגלשה או לעגלת מסע שיירתמו אליה.

מהו המטען הדמיוני שאיתו נאבקות החיות? על פי בר–אמוץ, שחזרה מ"שם" לקיבוץ מעברות, אין מדובר בדמיון כי אם במציאות שבה זיכרונות שנמחקו יצרו כמיהה לרומנטיקה ולנוסטלגיה שהמודרניזם החף מכל קישוט מחק; בניסיון ליצור משהו חדש, מקומי, ישראלי, באמצעות דימויים רומנטיים שמרככים מציאות קשה. והפער בין המראה הצבעוני והעליז לבין החיות ששוקעות בבוץ הטובעני, שמנסות לסחוב על גבן את עול ההיסטוריה, הוא שנותן קול לנציגי תרבות אירופה הגלותית של דור המייסדים, אותה תרבות חומרית של פורצלנים וגובלנים שהחברה הציונית דחקה ומחקה מתוך רצון ליצור תרבות חדשה.

האסתטיקה החדשה, הגישה הרעיונית והיחס החופשי לחומרים – כל אלה אופייניים למגמות העכשוויות בסצנת התכשיט האמנותי בעולם. אולם, הנושאים המעסיקים את בר–אמוץ נוגעים בשאלות של זהות מקומית ובערכים החברתיים הכרוכים בה. בסדרת מאמרים שהתפרסמה השנה, כתבה פרופ' אווה אילוז ב"מוסף הארץ" על מנגנוני האפלייה האתנית בישראל וניתחה את מקורותיהם בשיח, בחשיבה הלאומית ובהקשרים חברתיים, מעמדיים ומגדריים. המאמרים הללו, שזכו לתהודה יוצאת דופן, מבהירים את כוחה האיטלקטואלי של אילוז; מחשבתה בהירה, חדה, מפוכחת ונטולת פחד. בפעילותה בזירה האקדמית והציבורית, היא מפגישה בין שדות שונים של צריכה, מהגבוה ומהנמוך, ובין הנעות ריגשיות ואידיאולוגיות, ובכך חושפת את המנגנונים שמפעילים את העצמי ואת הטיפול בעצמי בתרבות העכשווית.

אילוז היא אינטלקטואלית ישראלית, חוקרת ומבקרת תרבות, שנבחרה על ידי העתיון הגרמני "דיצייט" כאחת מתריסר ההוגים שישנו את עולם המחר ופרסמה עד היום ששה ספרים, ביניהם: "אינטימיות קרה", "האוטופיה הרומנטית" וגאולת הנפש המודרנית, שיצא לאחרונה בהוצאת הקיבוץ המאוחד. היא משמשת כפרופסורית לסוציולוגיה וכחברה במרכז לחקר הרציונליות באוניברסיטה העברית. עבודותיה המחקריות עוסקות בעיקר בבחינת היחסים שבין התרבות הקפיטליסטית וחיי הרגש. היא בוחנת כיצד חיי הרגש המודרניים, בתחומים כמו זוגיות, אהבה, משפחה וקריירה, מעוצבים על ידי אתוסים קפיטליסטיים ופסיכולוגיים, המשמשים זה את זה בתוך התרבות הניאו-ליברלית.

סוגיות אלו ואחרות יעמדו במרכז הערב התשיעי בסדרת המפגשים "פורטפוליו בבית העיר". במפגש זה ישתתפו בנוסף לצורפת שירלי בר אמוץ, זוכת פרס אנדי לשנת 2012, ולפרופ' אווה אילוז, מחברת הספר "גאולת הנפש המודרנית", גם שחר אטואן, פרשן האופנה של עיתון "הארץ".

!!!

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden