כל מה שחשוב ויפה

תערוכות בוגרים 2012: סיכום ביניים

שש תערוכות מאחורי: תקשורת חזותית בגורן; תקשורת חזותית במנשר; תקשורת חזותית, עיצוב תעשייתי ועיצוב פנים במכון טכנולוגי חולון; החוג לאמנויות העיצוב בסמינר הקיבוצים; עיצוב תעשייתי מכליל בהדסה; תקשורת חזותית, עיצוב תעשייתי, עיצוב תכשיטים ועיצוב פנים, מבנה וסביבה בשנקר.

היום, אחרי התערוכה בשנקר, חשבתי לעצמי שאם הייתי צריך לכתוב את הכתבה המסכמת שלי לעיתון מחר הייתי מאושר: יש לי הרבה מה להגיד, יש דברים שמעניין לדבר עליהם, פחות עבודה כזו או אחרת ויותר דברם כלליים כמו מה זו תערוכת בוגרים, למי היא מיועדת, מה מציגים, מה לא מציגים, מה אפשר ללמוד מהתערוכת השנה וכן הלאה. יש רק בעייה אחת, או ליתר דיוק שש: יש עוד שש תערוכות לפני.

לא מאמינים? בבקשה: תקשורת חזותית, עיצוב תעשייתי, צורפות ועיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל; עיצוב פנים במכללה למנהל; עיצוב תעשייתי, עיצוב אדריכלות פנים, תקשורת חזותית ותקשורת אינטראקטיבית במכון אבני; תקשורת חזותית בוויצו חיפה; עיצוב קרמי וצורפות במכון לאמנויות בתל חי; ואם אספיק גם עיצוב גרפי בתילתן.

12 מוסדות, 23 מחלקות, 35 מעלות, 80 אחוז לחות. לא פשוט העניין הזה…

ובכל זאת, כמה דברים שאפשר להגיד בינתיים מבלי לקלקל את הכתבה המסכמת ומבלי שעדין ראיתי הכל:

– בשנה שעברה תערוכות הבוגרים התקיימו במקביל לפריצת מחאת האוהלים. כבר אז תהיתי עד כמה זה ישפיע על תערוכות הבוגרים השנה, וחשבתי שנראה לא מעט פרויקטים שיושפעו מהמחאה. בינתיים זה לא המצב.

– יוצאת דופן מבין מה שכבר ראיתי היא התערוכה בגורן שחלק גדול מאד מהפרוייקטים (אפשר להגיד שרובם) עוסקים בסוגיות חברתיות. הבעיה שרובם לא ברמה מספיק גבוהה, אם כי משנה לשנה הרמה שם עולה. ואם כבר, גם בעיצוב פנים בחולון יש כמה פרויקטים מעניינים בהקשר הזה.

– לא שזה היה מאד מפתיע אבל המחלקה לתקשורת חזותית במנשר סוגרת לאט לאט את הפער בינה לבין המחלקות המובילות, עמית טריינין עושה שם עבודה מאד יפה כראש מחלקה.

– המחלקה לתקשורת חזותית בחולון ויתרה השנה כמעט לגמרי על הפרינט, והכל הוצג על מסכים. היה אפשר לראות את הניצנים לכך כבר בשנה שעברה, הבעיה היא שהתחום עדין לא מספיק מפותח ועדין הטכנולוגיה מאפילה לא פעם על העיצוב. לא היה מזיק אגב אם היו מתייחסים שם יותר לעיצוב התערוכה.

– גם בתקשורת חזותית של שנקר יש מגמה לעבר האינטראקטיב והאפליקציות. מבלי לדבר על איכות העבודות עדין, הפריע לי שכל האפליקציות הוצגו כסרטונים על מסכי מחשב ואי אפשר היה להתנסות איתן באייפון או באייפד אמיתיים.

– ככלל בשנקר, במיוחד בתקשורת חזותית אבל גם בעיצוב תעשייתי, הוצגו לא מעט פרויקטים שהרחיבו מאד את ההגדרה של עיצוב ושל סוג הפרויקטים שלגיטימי להציג בתערוכות בוגרים.

– בעיצוב תעשייתי של שנקר אחד הפרויקטים המפתיעים היה דלת! בהדסה היו כמה פרויקטים מעניינים שעסקו באוכל.

– יש המון המון בוגרים. זה לא חדש אבל  זה מפתיע אותי בכל פעם מחדש. אחת התוצאות הבלתי נמנעות של כך היא רמה לא אחידה של פרויקטים בכל מחלקה.

– עיצוב התערוכה של תקשורת חזותית בשנקר מוצלח גם השנה (התמונה שבראש הפוסט היא חלק מהשילוט רגע לפני, בסוף הפוסט היא כבר אחרי). הקונספט הפעם – אין שום דבר על הקירות, הכל תלוי, הקירות צבעוניים. בהקשר הזה אני מודה שאני מאד סקרן לגבי התערוכה של בצלאל, האינסטגרם של מיכל סהר ושל נעמה טוביאס עובד בימים האחרונים שעות נוספות ועושה את עבודתו נאמנה. גם האינסטגרם של טרי שרויאר וג'ובוי מוויצו חיפה פעיל מאד למי שרוצה לקבל הצצה אל מה שמצפה בוויצו.

– ואם כבר אינסטגרם אז גם אני מעלה בכל יום כמה תמונות נבחרות מכל תערוכה.

– וכרגיל, רבים מהפרויקטים שהכי מעניינים אותי ושיש בהם הכי הרבה רבדים הם הפרוייקטים שיש בהם עיסוק במתח שבין האונליין לאופליין, במעבר בין פורמטים, במתח שבין הפרינט לאינטראקטיב (וזה המקום לגלות שביום שישי תתפרסם במוסף הארץ כתבה שלי שעוסקת באייקונים של מערכות הפעלה ובייצוגים הוויזואלים שלהם. אחלה כתבה. באמת).

– זהו לבינתיים. מחר בצלאל, בטוח יהיה מעניין. בעוד שבוע / שבוע וחצי כתבה שלי בגלריה על כל התערוכות. ואם אתם פוגשים אותי מסתובב סהרורי בין העבודות תבואו להגיד שלום. זה תמיד כיף

 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

11 תגובות על הכתבה

  1. שמרית

    נשמע מטורף. אני לא מצליחה לעבור מחלקה אחת בלי לקבל סחרחורת. תהיה חזק 🙂

    1. yuval saar

      אכן מטורף! ותודה.

  2. חדוה

    היה כיף לפגוש אותך! מסכימה לגבי חוסר האחידות וסקרנית לקרוא את הסיכום, במיוחד כי אני יצאתי מותשת אחרי תערוכה אחת.

    1. yuval saar

      גם אותך! גם אני יוצא מותש אחרי תערוכה אחת, אבל איכשהו אני מצליח בכל יום לדמיין כאילו זאת התערוכה הראשונה שאני רואה באותו שבוע. לא יודע איך.

  3. ירונימוס

    אהלן, חשבתי שהפתיחה של שנקר היא ב-18 ושהפתיחה של בצלאל היא ב-19. אני מניח שקיבלת הזדמנות לראות את כל הדברים לפני הפתיחה – יפה 🙂

    1. yuval saar

      אכן, כן. סיורי העיתונאים מתקיימים בדרך כלל יום קודם או בבוקר הפתיחה

  4. עופר

    נשמע מייגע ומהנה בו בעת!
    מסקרן אותי המעבר הזה לאפליקציות ולאינטראקטיב. מכיוון שכל נושא פיתוח האפליקציות הוא צעיר מאוד, בוודאי במונחים אקדמיים, תהיתי עד כמה המוסדות בשלים ללמד את זה.
    אולי אני טועה ותפתיע אותי, אבל אני מנחש שלרוב מדובר במנחים ותיקים ומנוסים (ומצוינים!) ש(אני אולי מכליל בגסות, סליחה אם פגעתי במישהו) שרוב הסיכויים שלאו דווקא צברו מספיק ידע, ותק ונסיון משמעותי בפיתוח של אפליקציות לאייפון ולאנדרואיד. איך מצליחים (אם מצליחים) להביא את הסטודנטים למקום טוב יותר בהנחיה, אם הידע בתחום הזה הוא עדיין יחסית דל במוסדות האקדמיים? האם ראית ביטוי לזה גם בתוצרים?

    שוב, בהחלט ייתכן שאני טועה, אתה פשוט מתאר שזה תופס מקום מאוד נכבד בכמה תערוכות של תקשורת חזותית, ואני סקרן לדעת אם גם המוסדות עצמם עשו את השיפט הטכנו-עיצובי שנלווה להתפתחויות האחרונות.

    ומשפט אחרון – לא יתכן שמציגים אפליקציות על גבי מסך ולא על גבי אייפד או אייפון (אם כבר, הדבר הנכון בעיני זה *גם* במידות של טאבלט *וגם* במידות של סמארטפון)…

    1. yuval saar

      הי עופר. זה אכן מייגע ומהנה.
      בקצרה אני אגיד שהמוסדות לאט לאט ומי יותר מי פחות עשו שיפט גם בסגל המרצים. לדוגמה, בראש מבלול אינטראקטיב בשנקר עומד בן בנחורין, בן 34 בסך הכל, אבל מאד מוכשר ועם הרבה נסיון בתחום. זה אכן לא פשוט.
      לגבי מסך או טאבלט – השיקולים לכאן ולכאן, אני עוד אתייחס לכך בעתיד.

  5. ניר

    יש קישור לכתבת האייקונים?

  6. ניר

    מגניב, תודה!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden