כל מה שחשוב ויפה

אייקון בעידן הענן

נסו לחשוב מתי בפעם האחרונה השתמשתם בדיסקט, או בטלפון חוגה, ההוא עם השפופרת והחוט המסתלסל; מתי לקחתם דיסק והכנסתם למערכת כדי להקשיב ללהקה האהובה עליכם? אף שהתשובה תלויה בגיל המשיב – סביר להניח שזה היה מזמן. אך כשבוחנים כמה מהפעולות השכיחות ביותר שמאפיינות את העידן הדיגיטלי, מגלים שמדי יום כולנו עושים שימוש בייצוגים הוויזואליים של האובייקטים האלו.

כך, לדוגמה, האייקון שמייצג את פעולת השמירה במערכות הפעלה רבות הוא עדיין דיסקט. כדי לפתוח תמונה או תיקייה תיאלצו ללחוץ על אייקון בצורת תיקיית קרטון, וכדי להתקשר למישהו בטלפון המגע שלכם, או אפילו רק כדי לענות לשיחה, תצטרכו לגעת בסמל של שפופרת. בנוסף, תוכנות מוזיקה רבות משתמשות עדיין באייקון של דיסק, ואילו הדואר האלקטרוני מיוצג על ידי סמלים כמו בול, או מעטפה. גם במקרים האלה השאלה הרלוונטית היא מתי לאחרונה כתבתם מכתב, תחבתם אותו למעטפה, הדבקתם עליה בול ושילשלתם אותה לתיבת דואר אמיתית, אדומה, שנמצאת ברחוב – לא במחשב או בטלפון שלכם.

הסיבות לשימוש בסמלים של העולם "הישן" ברורות. אלמנטים מהעולם המוחשי עוברים לעולם הדיגיטלי משום שהראשון התקיים שנים רבות לפני שהשני נוצר. לא בכדי מקור הלקסיקון של העולם הדיגיטלי בעולם הפיזי: שולחן העבודה, נהפך לדסקטופ, פח האשפה מצא אף הוא את מקומו על מסך המחשב, וגם שמות הדפדפנים נקראים על שם מושגים כמו חוקר ומגלה ארצות (אקספלורר), יסוד כימי (כרום), ספארי, אופרה, שועל אש ואחרים.

המאה ה-21 מציבה אתגרים רבים בפני העולם הדיגיטלי ובפני מפתחי מערכות ההפעלה השונות. אחד החשובים והקשים שבהם הוא הגיבוש שפה חזותית חדשה. אולם, על אף שמדובר בדימויים שלכאורה עבר זמנם, הסיבה לכך שעדיין ממשיכים להשתמש בהם ברורה: הדימויים הללו כל כך מוכרים ומזוהים עם הפעולות שהם מייצגים, שצריך סיבה טובה במיוחד כדי לשנות אותם. בנוסף, גם אם נשנה ונחליף אותם בדימויים חדשים ורלוונטיים יותר – מה יקרה בעוד כמה שנים כשגם הם כבר לא יהיו רלוונטיים? תרחיש כלל לא מופרך בהתחשב במהירות שבה דברים משתנים ובקצב המסחרר שבו רשתות חברתיות קמות ונופלות.

את האתגר הזה הצבנו בפני מעצבים, שקיבלו על עצמם את המשימה לחשוב על מערכת חדשה של דימויים ואייקונים שיסמלו כמה מהפעולות הבסיסיות שאנחנו עושים מדי יום: פתיחת קובץ או תיקייה, שמירת קובץ, שליחת דואר אלקטרוני, השמעה של קובצי מוזיקה ומענה לשיחת טלפון. המגוון שהם הציעו נע מאייקונים מינימליסטיים שעושים שימוש רק באותיות ועד אייקונים שקיבלו את ההשראה שלהם ממסכי הסמארטפונים והטאבלטים, שיצרו שפה חדשה של מחוות מגע.

(פורסם במקור במוסף הארץ בתאריך ה-20/7)

סטודיו RSVP

נוסד ב-2010 על ידי קבוצה של אנשי עיצוב, תוכן וטכנולוגיה. הסטודיו מנוהל על ידי ניב פרחי (32), בעל תואר ראשון בתקשורת מהמכללה למנהל ותואר שני בספרות מאוניברסיטת תל אביב, ועל ידי עידית פרנקל (37), מעצבת. הסטודיו כולל חמישה אנשי צוות נוספים.

"המשימה שקיבלנו תבעה מאיתנו לנסות לחזות קצת את העתיד, ואחרי התפלפלויות הגענו לכמה כיוונים רעיוניים ועיצוביים, והתגבשו כמה הנחות מוצא. הראשונה היתה שאייקונים פיגורטיביים, דוגמת האייקונים שאנו מכירים היום, איבדו קצת מהרלוונטיות שלהם, גם בגלל תחלופת מדיומים ופורמטים וגם מתוך בשלות ממשקית ו'חינוך' של המשתמש.

"אייקונים אחרים, דוגמת 'שמירה', ייעלמו בקרוב משום שיהיו מיותרים, כפי שהם מיותרים כיום ב'גוגל דוקס'. ולבסוף, אנו מאמינים שלחצני הפעולות שאנו מכירים היום יוחלפו במחוות (קוליות ופיזיות) והאייקונים יהפכו למשהו משני, מעין רשת ביטחון.

"מתוך ניסיון ליצור אייקונים על זמניים, הפשטנו אותם מאמצעים פיגורטיביים מטאפוריים ויצרנו אייקונים טיפוגרפיים, שקולים ומינימליסטיים. ההשראה לעיצוב הגיעה מן העיצוב השווייצרי הבינלאומי ושפת ה'מטרו' החדשה של מיקרוסופט.

"בהקשר זה כדאי לציין שאף שמדובר במיקרוסופט ולא באפל, אנו מאמינים שהעתיד הממשקי הקרוב יהיה כרוך בווריאציות ופיתוח של שפת המטרו של מיקרוסופט, זה נראה לנו נכון. התוצאה שהגענו אליה לבסוף היא אייקונים שהעלו אצלנו אסוציאציות של הטלפונים הסלולריים הראשונים עם לחצני ה–send וה–dial הגדולים, כאילו הממשק עשה סיבוב מסביב לעולם עם הרבה 'שוויץ וצרמוניה', וחזר לאותו מקום בסיסי, רק בשל יותר".

בן בנחורין

בן 34, מעצב בעל סטודיו עצמאי. בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, ראש מסלול אינטראקטיב במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר.

"כשהתחלתי לחשוב על עיצוב חדש לאייקונים שמייצגים פעולות יומיומיות כמו שמירה או שליחת מיילים, הנטייה הראשונה שלי היתה לעצב משהו משחקי וצבעוני יותר, אבל אז התחלתי לחשוב על מהות הפעולות ולא בהכרח על הצד הוויזואלי שלהם.

"רוב האייקונים ברשימה, שמייצגים את הדואר האלקטרוני, הטלפון והמוזיקה, אמנם לא מעודכנים, אבל הפעולות הבסיסיות שהם מסמלים מוגדרות על ידי אייקונים אוניברסליים: הם כבר לא בגדר מטאפורה, אלא מהווים מושגים בפני עצמם, גם אם המקור שלהם כבר לא מוכר. אפילו הדיסקט, שילדים היום לא מכירים כאובייקט פיזי, עדיין מוכר להם בתור פעולת שמירה, כך שהמקור שלו לא רלוונטי.

"לעומת זאת, האייקונים שמייצגים מוזיקה ודואר אלקטרוני התרחקו מהסימנים הראשונים – תווים ולא דיסק במקרה של מוזיקה, למשל, או הסימן שטרודל לדואר האלקטרוני ולא מעטפה. יחד עם זאת, הפעולה שבאמת מעניינת אותי היא פעולת השמירה, שהמהות שלה משתנה מאוד בימים אלה. עם התרחבות נפחי הזיכרון במערכות ממוחשבות וההטמעה המלאה של אפליקציות ברשת, בעתיד – ואפילו כבר בהווה – לא יהיה צורך לשמור, אלא רק לשכפל, לשחזר, או להעביר.

"כל פעולה נרשמת אוטומטית בענן, ואנו רק מנווטים בין גרסאות ובין פעולות 'undo' ו'redo'. העולם החדש הזה זקוק לאייקונים מסוג אחר. לשם כך הצעתי קופסה שחורה, שמייצגת מכל אבסטרקטי יותר. את המכל אפשר למלא בקבצים – פעולה המקבילה לפעולת השמירה המקומית, הקטלוג – ומשמעות הסימנים שעל המכל היא 'save' בשפה בינארית, לשם הנוסטלגיה. לבסוף, ישנה פעולת ההעברה אל הענן ומהענן, שם הכל קורה".

רוני לוית

בת 33, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בצלאל, בעלת סטודיו עצמאי, מתמחה באינפוגרפיקה ובייצוג ויזואלי של נתונים ומידע; מלמדת במחלקות לתקשורת חזותית בבצלאל, שנקר ומנשר.

"כשבחנתי את האייקונים הקיימים לא היה קשה להבחין בעולם הדימויים הארכאי ובכך שהוא מאוד ספציפי, מכיוון שכולו נוצר בהשראת עולמות המשרדים והביורוקרטיה. זה עולם שאנחנו מכירים את הדימויים שלו והוא משותף להרבה מאוד אנשים, ולכן קל לנו להתחבר אליו.

"אחרי שהבנתי את זה, חשבתי מה היה קורה אם עולם הדימויים לא היה מתפתח סביב הביורוקרטיה המשרדית, אלא סביב מקצועות אחרים; מה היה קורה אילו היינו יכולים לקחת את העקרונות שהאייקונים שאבו מהם את ההשראה ולתת לכל מקצוע את עולם הדימויים שלו, כך שכל אחד יוכל לבחור את עולם הדימויים לפי מה שהוא עוסק בו. אולי, אם מי שהחליט על האייקונים הקיימים לא היה מכיר את העולם המשרדי, הוא לא היה מפתח את הדימויים האלו, יש בכך אפילו משהו קצת שרירותי.

"כך, לדוגמה, אצל הלוליין או אצל מנהל

הקרקס שליחת הדואר האלקטרוני לא תיוצג על ידי מעטפה, אלא על ידי תותח שמשגר את הלוליין לאוויר; שמירת קבצים תיוצג על ידי נמר בכלוב; ופתיחת קובץ חדש תיוצג על ידי שליפת שפן מהכובע (או מהשרוול). באותו אופן, עולם הדימויים של המאמין הנוצרי ישפיע על האייקונים של מערכת ההפעלה שבה הוא משתמש. במקרה זה, פעולת השמירה תיוצג על ידי דמותו של ישו; שליחת דואר אלקטרוני תיוצג על ידי דימוי של תפילה, רמז למשהו קדום הרבה יותר ממכתב, ופתיחת קובץ תיוצג על ידי דימוי של הארה – גילוי של משהו חדש".

סטודיו Bee-Creations

הוקם ב-2003 על ידי ערן בכרך (38) ועידו צמח (37), בוגרי המחלקה לתקשורת חזותית בוויטל (לימים שנקר). הסטודיו מונה כיום בנוסף לשניהם עוד שלושה אנשי קריאייטיב.

"מסכי הסמארטפונים והטאבלטים יצרו שפה חדשה של מחוות מגע. האופן שבו נטמעה שפה זו הוביל אותנו להציע קונספט של אייקונים, המהווים מקרא עבור מחוות מגע שמבוצעות במרכזו של המסך לפעולות כמו שמירה, שליחת דואר אלקטרוני, ביצוע שיחת טלפון וכדומה.

"הצורות שנבחרו הן פרשנות אסוציאטיבית ואינטואיטיבית לאופן התנועה של האצבעות על גבי המסך בעת ביצוע כל אחת מהפעולות. בנוסף, הצבעוניות מחזקת את התחושה הטכנולוגית ומובילה את המשתמש ליישום הפעולה. על מנת להתרחק מהחפצים שסימלו בעבר את האפליקציות המסומנות באייקונים, ניסינו לחזור לבסיס ולחשוב על מהות הפעולה, וליתר דיוק, על התחושה של הפעולה העומדת מאחורי כל אייקון.

"האייקונים הנוספים שיצרנו מהווים תמצות צורני ואבסטרקטי של אותן פעולות. הפולדר מיוצג על ידי אלמנט של חלוקה, מיון והפרדה. האייקון של המוזיקה סוגנן באופן חופשי וקצבי שמתפרש לצדדים. כפתור ה'שמור' מורכב מאלמנט סגור ותחום בתוך אלמנט אחר, דבר שיוצר גם תחושה של התכנסות כלפי המרכז. האייקון של השיחה הוא סימן 'וי' שנפרש כמו מניפה ומסמל יצירת קשר וחיבור. ולבסוף, אפליקציית המייל מייצגת את אוטוסטרדת המידע, עם הודעות נכנסות ויוצאות וריבוי של מידע".

*כוכבית מייצגת שדות חובה

3 תגובות על הכתבה

  1. אמירה

    כתבה מרתקת, יוצאת דופן ומקצועית. ממש הצצה לתהליכי עיצוב בעידן דינאמי ומשתנה מיום ליום,

    1. yuval saar

      תודה! באופן אישי אני מאד מרוצה מהתוצאה הסופית

  2. עומר

    יש פילוסוף צרפתי שדיבר על זה פעם, ז'אן בורדיאר: סימולקרה וסימולציה

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden