כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

איור עכשיו. מפגש 14: גפן רפאלי

בחודש מאי בשנה שעברה פתחה המאיירת גפן רפאלי פרופיל חדש באינסטגרם תחת השם dailydoodlegram, ומאז היא מעלה שם מדי יום איור חדש, בהשראת תמונות של אנשים שהיא עוקבת אחריהם. את האיור היא מאיירת בעט שחור בגודל של כ-10/10 ס"מ. לאחר מכן היא מצלמת את התוצאה באייפון שלה ומעלה לאינסטגרם – אין יותר אנלוגי-דיגיטלי מזה… רפאלי, בת 28, בוגרת מסלול איור במחלקה לתקשורת חזותית בצלאל (2010), תשיק מחר (יום שישי) חנות מקוונת בשיתוף עם Square Island ורע בית מלאכה לצילום. ארוע הפתיחה, שבו יימכרו גם האיורים המקוריים, ייערך בחנות Square Island (לבונטין 7, תל אביב) בשעה 12:00.

geffenr1

"אני מאיירת את הדודלים ביד, מצלמת באייפון ומעלה לאינסטגרם. בתמונות שאנשים מעלים לאינסטגרם הבט מציצני אבל מצד שני אלו תמונות שאנשים בוחרים לחשוף. פעולת הדפדוף באייפון יוצרת פעולת ניכוס אינטימית, התמונות של אנשים אחרים מגיעות אלי, אני לא צריכה להתאמץ ולהגיע אליהם. יש בזה משהו הרבה יותר נגיש, זה מנגיש את האיור. כל הדינמיקה של הדולדגראם, יש בה משהו שמטשט את הגבולות בין הפרטי לציבורי, בין מדיום אחד למדיום שני, בין עבודה אחת לאחרת. הקולאז'יות היא לא רק בטכניקה אלא גם בחוויה עצמה, ברצף, ובזה שאנשים מחפשים את המקור לעבודות. העבודה לא עומדת רק בפני עצמה.

9402023e412211e2a56722000a1f9d88_7

"רוב האנשים אומרים שחלק מהכיף שלהם זה ללכת למקור בחזרה. זה חלק מהעניין: ההלוך ושוב הזה, הדיאלוג ביני לבין יוצרים אחרים, ביני לבין הצופים, בין הצופים לבין עצמם, להגיע ככה לאנשים אחרים. נוצרת ככה גם קהילתיות שמשתפת בחוויה עוד אנשים. יש בזה משהו יותר דינמי, חי, אפילו העניין של התגובות, של האפשרות להגיב, היא אחרת לגמרי מלפרסם את האיורים בספר או בתערוכה. הפלטפורמה הזו מאפשרת הרבה יותר חיים, הרבה יותר תקשורת, והיא משהו שחסר לי כמאייר, הפידבק הישיר הזה ביני לבין הצופים.

geffenr3

"הופתעתי מכך שאנשים אוהבים כל כך את הקונספט, שאנשים מגיבים ומשתתפים, חוץ מהעובדה שחלקם מקווים שהתמונות שלהם ישתלבו באחד האיורים שלי. בהתחלה פחדתי שכל מי שאני לא אשלב תמונה שלו באיור, או כל מי שאני לא עוקבת אחריו, לא יתעניין בפרוייקט, אבל מהבחינה הזו זה משמח. זה קצת כמו בלוג, שאנשים קוראים ועוקבים אחריו.

"עם הזמן קיבלתי כל מיני הצעות, ביניהן הרבה הצעות מאנשים שרוצים שאני אאייר להם קעקועים. אז אני צריכה להסביר בדרך כלל שזה לא מה שאני עושה, זה לא שאנשים שולחים לי מה לאייר ואני מאיירת. הגיעו אנשים מחו"ל, פנו במייל, מישהו ממגזין אינדי אונליין מגרמניה שהגיע אלי דרך הדבר הזה. התפוצה של הדודלגראם היא משהו ממש מגניב. איך עוד מישהו מגרמניה היה מגיע לכזה דבר?

app1_1_1030

"הקו שלי באופן כללי לא תלת מימדי, הוא דו מימדי. אני מעדיפה לעבוד בדרך כלל בצורה ידנית עם צבעי מים או דיו, אבל מצד שני מצאתי את עצמי עובדת בשנה האחרונה הרבה גם באופן דיגיטלי. אני חושבת שאנשים מאד מתגעגעים לידני, אולי כי רוב האנשים שמהם לא מהתחום, רוב מה שהם נחשפים אליו הוא איור דיגיטלי. כשהם נתקלים במשהו ידני, במיוחד באונליין או במחשב, זה מסקרן ומושך אותם; וגם אותי. גם אני מאד אוהבת לראות ולקבל השראה מעבודה ידנית, גם באונליין.

bialik1_1030

"אני כמעט לא מכירה מאיירים שבאופן פעיל עושים גם וגם, גם ידני וגם דיגיטלי. רוב המאיירים שאני מכירה מתמקדים או בידני או בדיגיטלי (אני לא מתכוונת לעיבוד של איור ידני אלא שהבסיס הוא ידני). גם כשאני מאיירת לאפליקציה אני תמיד עושה סקיצות ביד אבל אחרי זה הכל דיגיטלי. הלוואי והייתי מצליחה לקרב את הסגנון הדיגיטלי שלי לקו הידני שלי, אבל אני מרגישה שהוא התפתח במקביל לשני סגנונות מובהקים – הידני והדיגיטלי, שהוא מאד שטוח ויש לו צבעוניות מסויימת. הוא לא דומה בכלל לקו הידני שלי והוא שואב השראה מדברים אחרים לגמרי. אולי בגלל שהאיור הדיגיטלי שואב השראה מאיור דיגיטלי ואילו האיור הידני שואב את ההשראה מאיור ידני. כשאני מסתכלת על האיורים שלי אני רואה שני קווים שונים, שני סגנונות שונים. אבל אולי אני טועה. אנשים אחרים כן רואים שזה הקו שלי, אבל אני מרגישה ששני הסגנונות האלו לא מתחברים.

kaktus-copy_1030

פוסט זה פורסם כחלק מהמחקר לקראת התערוכה איור עכשיו שעתידה להתקיים בבית האמנים בתל אביב בשנת 2014. בלינק אפשר למצוא את כל הפוסטים שהתפרסמו עד כה בנושא.

2 תגובות על הכתבה

  1. קרן

    כל כך מעניין! מאיירת נפלאה

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden