כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

איור עכשיו. מפגש 20: ניב תשבי

הפעם הראשונה שנתקלתי בשמו של ניב תשבי הייתה בתערוכת הבוגרים האחרונה של בצלאל, לפני פחות משנה. המיתוג של התערוכה, שנעשה על ידי מיכל סהר, כלל איורים מקסימים של תשבי, שיצר לכל אחת מהמחלקות דמות יחודית בשני צבעים בטכניקה שנראתה כמו סטנסיל. תשבי, בן 26, סיים את לימודיו במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל בשנה שעברה. בנוסף לעבודתו כמעצב וכמאייר הוא גם מצלם ובימים אלו הוא עובד על ספר ילדים ראשון.

nivtishbi1

"הסגנון שאני משתמש בו לא פעם הוא הכלאה של איור וקטורי ודפוס רשת, דברים שרחוקים שנות אור אחד מהשני. הוא מתאפיין בסקאלה צבעונית של שלושה צבעים שמפיקים ביחד צבע נוסף, משהו שמגיע מהדפס, ולכן יכול לחיות גם בדפוס רשת. מצד שני יש בו גם השפעה של המחשב ואולי בגלל זה הרבה אנשים מבלבלים אותו עם איור וקטורי. הוא עושה רושם של איור וקטורי אבל אני מקווה לחשוב שאני מצליח לחמם אותו קצת. התהליך הוא כזה: אני עושה סקיצות בפוטושופ עוד לפני שאני בכלל נוגע בנייר, בודק קומפוזיציות, צבעוניות, ורק אחר כך אני פונה לנייר. יש פער גדול בין איור לדפוס לבין מה שקורה על המסך וזה אולי עוזר לי לצמצם אותו. את רוב עבודת האיור אני עושה על הנייר ואחר כך סורק אותו למחשב. בכל מקרה אני לא חושב שהתהליך משנה, התוצאה יותר חשובה".

    niv_tishbi_09

"העבודה על השפה החזותית לתערוכת הבוגרים האחרונה של בצלאל, בשיתוף פעולה עם מיכל סהר, היה דומה. היא ראתה איור סטנסיל שלי ובאה עם הרעיון לפתח אותו לשפה חזותית ומיתוג כולל של תערוכת הבוגרים. המחשבה הייתה ליצור דמות לכל מחלקה בטכניקה של סטנסיל ידני שיועד לריסוס על הקירות. כשעבדתי על האיורים ניסיתי לעשות סטנסילים אבל גם כאן נכנס החיקוי של המחשב.

"בסוף היו סטנסילים ואיירבראש אבל הדרך הייתה דומה: עשיתי סקיצה למחשב, עברתי לנייר, החזרתי למחשב, חיקיתי פעולה של סטנסטיל לבדוק איך זה עובד. רק אז השלב הסופי היה להדפיס סטנסילים ולרסס. הכל הפוך. גם פה התוצאה כאילו ידנית. אני יודע שזה נשמע מצחיק: האיור מתחיל במחשב, מצויר בעיפרון, נסרק למחשב, מודפס, מוציאים שבלונות ורק אז חוזרים לריסוס הידני".

 niv_tishbi_01

"בזמן האחרון יש סלידה מאיור שנראה ממוחשב. מצד שני יש המון מאיירים שמאיירים רק במחשב ואני מעריץ את מה שהם עושים. לא פעם הופתעתי כשגיליתי שכל התהליך שלהם ממוחשב, אבל אני לא רוצה להיכנע למחשב. הבעיה העיקרית שלי עם המחשב קשורה לקבלת ההחלטות. יש נטייה לחשוב שיותר מהר לאייר במחשב. הוא בטח מזרז תהליכים אבל במקרה שלי הוא לא לוקח יותר זמן מאיור ידני: יש לך הרבה אפשרויות לבדוק, אולי ככה, אולי ככה, ולנסות את זה, ואת זה, ולעשות כמה פעמים שרוצים undo, וזה נפלא ומביא להמון מקומות שלא היית מגיע אליהם אחרת, אבל זה גם מעכב לפעמים. במקום לחשוב שניה ולהגיד רגע, לחשוב מה רצית להשיג ולעשות ולמצוא בעצמך, במקום להסתכל פנימה, המחשב מציע לך המון תשובות ופתרונות ונורא 'קל' למצוא אותן".

niv_tishbi_07a

"בשנתיים האחרונות גרתי תשעה חודשים בברלין. בכל פינה שתלך שם תראה משהו מעניין, גלריות שמציגים בהן איור, משהו שכמעט ולא קיים פה. בכל שבוע-שבועיים נפתחות תערוכת איור, יש הרבה יותר חנויות שמציעות איור. אתה יכל להרגיש גם יותר סצינות אלטרנטיביות, לוקאליות. אבל זה שפע שקיים לא רק שם, שבמידה מסויימת את צדדיו השליליים אתה יכול לחוות גם כאן. הרבה מהדברים שראיתי שם הכרתי, זיהיתי, כי ראיתי באינטרנט פעם משהו דומה. במידה מסויימת היום אתה לא חייב להיות שם כדי ליהנות מזה, יש היום שפע שהוא לפעמים נורא ואיום. לכל מאייר יש היום בלוג, פליקר, פינטרסט, אינסטגרם, פייסבוק ועוד חשבון פייסבוק נוסף לפרסונה האמנותית שלו. וכל קו שהוא יוצר יתועד שם וישותף עם העולם. אותי משמח לחשוב שכשראיתי תערוכת איור טובה פיזית היא נחקקה והשפיעה עלי הרבה יותר מכמות הדימויים שאני צורך כל יום".

niv_tishbi_04

"מצד שני אני מבין שצריך להיות חלק מהעידן הדיגיטלי. זאת עובדה. מאייר צריך לדעת למתג את עצמו. אולי הוא לא 'צריך' אבל הוא יכול להשתמש במרחב הדיגיטלי כדי לקדם את עצמו ואת האמנות שלו. אני לא מכיר הרבה מאיירים שאין להם לפחות פלטפורמה אחת מבין אלו שהזכרתי מקודם. כתוצאה מהשפע יש צורך לבדל את עצמך ולמצוא את הנישה היחודית שלך בתוך העולם הזה. אתה צריך סגנון מובהק, זה גם חלק ממיתוג, ואלו מחשבות שיש לי עם עצמי. מצד אחד אני לא מאד רוצה להתקבע על סגנון מסוים, מצד שני אני מבין שזה נחוץ להראות שיש לך בשורה ויזואלית או משהו מאד מעניין להגיד. סגנון זה חשוב אבל גם סגנון מעניין לא יחזיק מעמד הרבה זמן. אתה צריך שקודם כל יהיה לך משהו מעניין להגיד".

niv_tishbi_11

פוסט זה פורסם כחלק מהמחקר לקראת התערוכה אומת האיור שעתידה להתקיים בבית האמנים בתל אביב בשנת 2014. בלינק אפשר למצוא את כל הפוסטים שהתפרסמו עד כה בנושא.

3 תגובות על הכתבה

  1. בתיה

    זה לא מובן בכלל שאתה בוגר טרי עם תובנות מאד עמוקות על איור כאלה שדורשות פרספקטיבה. שלא לדבר על העבודות 🙂

  2. אלה

    תענוג:))

  3. אסף

    איזה כיף שיש מאייר כזה בארץ- דבש טהור

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden