כל מה שחשוב ויפה

לעצב ולבנות אפליקציה זה אתגר מרתק שדורש מלא ניסוי וטעיה ומפעיל את כל החושים שלך כמעצב

הפעם הראשונה שנתקלתי בשמו של דן גרינברג הייתה לפני שלוש שנים. לימדתי בבצלאל ובאותו היום הייתה הגשה של סטודנטים במחלקה לתקשורת חזותית שעיצוב אריזות חדשות לאקמול פוקוס (הכדור החביב עלי!). העפתי מבט על ההצעות וזו של גרינברג הייתה המוצלחת ביותר בעיני. שמחתי לגלות לאחר מכן שזו הייתה ההצעה שזכתה ויצאה מאוחר יותר לשוק. שנה לאחר מכן בחרתי בגרינברג להשתתף בפרויקט הבוגרים המצטיינים של גלריה. פרויקט הגמר שלו היה עיצוב תדמית לאגודת ה״איג־נובל״ (ig.nobel), אגודת מדענים מאוניברסיטת הארוורד שמפרסמת מחקרים מדעיים שונים ומשונים. גרינברג הפגיש בין עיצוב לתכנים מדעיים טקטסטואליים, באמצעות פורמטים שונים כגון מגזין אינטרקטיבי לאייפד, כרזות להרצאות, אתר אינטרנט ועוד.

עברו שנתיים וגרינברג עובד כיום ב־Fried Cookie, סטודיו שהוקם לפני כשנה וחצי במסגרת מיוחדת של סטארטאפ בשם AfterDownload, חברה שמפתחת טכנולוגיות להפצה של תוכנות שנכון להיום חברות כמו נורטון, אדובי, גוגל כרום וכו׳ פונות אליה כדי להגיע למשתמשים חדשים. בנוסף הם מפתחים ויוזמים באופן עצמאי אפליקציות, שאחת מהן, good weather, משלבת בין מזג אוויר למשחקים ממכרים.

weather

Yuval: שלום שלום ובוקר טוב

Dan: בוקר אור

Yuval: מה שלומך ואיך שרדת את תקופת החגים?

Dan: שלומי מעולה, אני שרדתי, האינבוקס שלי של ״חשוב ולא נקרא״ קצת פחות

Yuval: אההה… אתה מאלה. אצלי אין כזה דבר ״חשוב ולא נקרא״. אם יש דבר שאני אוהב לעשות זה למחוק ולהיפטר ממיילים ומה שלא טופל פשוט נמחק

Dan: אני חי ב״חשוב ולא נקרא״, אני כל היום רק מסמן ומחזיר, כל החיים שלי בג׳ימייל, אני גם ממיר אנשים ל״חשוב ולא נקרא״

Yuval: זה באמת מעניין איך כל אחד מטפל במיילים שלו, אבל לא לשם כך התכנסנו. אנחנו פה כדי לדבר על עוגיות מטוגנות! מה פשר השם באמת?

Dan: זה מצחיק כי באמת זאת תמיד השאלה הראשונה ששואלים אותי, אני חושב שאני פשוט צריך להמציא סיפור יותר מרתק כדי לא לאכזב, אבל האמת שלפני שנה בערך כשהקמנו את הסטודיו, חיפשנו שם קליט ובאותו זמן היינו בניו יורק והלכנו למשחק בייסבול והיינו בהלם מהמנהג שלהם לקחת עוגיית אוריאו, לצפות אותה בקמח ולטגן אותה בשמן עמוק (עם אבקת סוכר מעל). ואז כשחזרנו לארץ החלטנו שזה יהיה השם

Yuval: סיפור מעולה! אל תשנה אותו. מי זה אנחנו?

Dan: אני הצטרפתי לאפטרדאונלואד בתור העובד השישי עוד בזמן הלימודים בבצלאל והקמתי בתמיכה של המנכ"ל עומר קפלן את הסטודיו הפנימי המיוחד הזה. בסטודיו אנחנו חבורה של ארבעה מעצבים בוגרי בצלאל וויצו חיפה ושני פתחים, ואת הסטודיו מובילים אני ואחוה כהנא (המעצבת הכי טובה בארץ) שאיתה למדתי באותה בכיתה בבצלאל ואחרי הלימודים חברנו ביחד

Yuval: תגיד רגע באמת כמה מילים על עצמך לפני שנמשיך: בן כמה, מתי סיימת את הלימודים ומה עשית מאז ועד היום

Dan: אני בן 29, סיימתי את הלימודים במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל לפני שנתיים. בשנה שעברה גם היה לי העונג להצטרף לרונאל מור, ראש תחום אינטראקטיב בבצלאל, וללמד איתו בקורס ״יזמות במרחב האינטראקטיבי״, שזאת בעצם המהות של מה שאנחנו עושים בסטודיו: מפתחים רעיונות באמצעות עיצוב עד שהם מבשילים למוצרים או אפליקציות שאנחנו יוכלים גם לבנות לבד וליישם.

Yuval: וואלה. אני רוצה להבין רגע משהו: אתם סטודיו עצמאי שעובד גם בשביל אפטרדאונלואד? אני מבין נכון?

Dan: אנחנו סטודיו שלא לוקח עבודות חיצוניות, והזמן שלו מתחלק בין הדברים שאנחנו עושים לאפטרדאונלאוד (שזה עיצוב UI של המערכת שלנו ושיווק) והוא יחידה עצמאית גם בפני עצמה שיוזמת ומרימה פרוייקטים. פייסבוק לדוגמה היא חברה שיש לה מודל דומה של סטודיו עיצוב וחדשנות פנימי שהוא חלק מהחברה הגדולה

Yuval: זה קצת כמו דיי ג׳וב ונייט ג׳וב? כשהיומיום הוא השוטף ובמה שנשאר אתם מפנטזים?

Dan: חחח, כן. זה סוג של להנות מכל העולמות, גם להיות חלק מגוף גדול עם תמיכה כלכלית ומשאבים וגם להיות עם החופש והגב לבנות וליצור בלי הגבלה. זאת סימביוזה מעולה, והאמת שזאת באמת הנקודה הכי מעניינת אצלנו, כשכולם מרוויחים, כי מעצבים ברמה גבוהה נכנסים לסטארטאפ שלא היה נגיש למעצבים כאלה אלא אם הוא היה פונה לסטודיו חיצוני, וברגע שהמעצבים הם חלק כזה אינהרנטי מהארגון כמו אצלנו אז גם המעורבות והתרומה שלנו מאוד גדולה. זה חלק באמת מאיזושהי מגמה כללית בעולם שהייתי שמח לראות יותר בארץ

Yuval: זה נכון. העניין של מעצב כיזם ובטח בעידן הדיגיטלי הוא משהו שקורה יותר ויותר. תספר קצת על העבודה לסטרטאפ, במה היא כרוכה, ואחרי זה נדבר על שאר הדברים

Dan: דבר ראשון באופן כללי לעבוד בסטארט־אפ זאת חוויה מדהימה, לראות משהו גדל מכלום למשהו גדול, לעבור 3 משרדים בשנתיים, להתבגר ולגדול לחברה של 45 עובדים, זה כמו רכבת הרים ארוכה. ולעבוד כמעצב בסטארט־אפ ששם את העיצוב בפרונט זה מבחינתי השיא. בדרך כלל זה אומר לקחת איזה רעיון ולפצח איך לתת לו פנים, אם זו מצגת שהחבר׳ה בשיווק צריכים להעביר למיקרוסופט בארצות הברית, או לחשוב על מיתוג למוצר ספציפי או לעדכן את המיתוג של החברה כולה. להשתמש כל הזמן בכלים שלך ובזווית הראייה השונה שלך על תהליכים עסקיים ולעזור לבנות אותם ולתמוך בהם. אני מאוד מאמין בזה שלמעצבים יש כלים מאוד עמוקים של פיצוח קונספט וזה בא לידי שימוש כמעט כל יום בסביבה דינאמית של סטארטאפ שיכול כל כמה חודשים להסתובב על צירו ולרדוף אחרי יעד אחר

Yuval: תגיד, בכנות, אתה מרגיש שיש לכם מספיק נסיון כמעצבים להוביל כאלו תהליכים? הרי רק סיימת ללמוד לפני שניה וחצי. אני לא טוען שלא, אגב. אני פשוט תוהה על העולם הזה, הדיגיטלי, על ההבדלים בין הדורות, כי פעם דור היה 25 שנה והיום הוא שנה ורבע…

Dan: שאלה מעולה. תראה, אני חושב שזה שילוב של כמה דברים. דבר ראשון אנחנו קצת אמיצים ותמיד אומרים לעצמנו ״למה שלא נצליח״ וזה בדרך כלל עובד. דבר שני, אנחנו גם נכשלים לפעמים והיו לנו פרוייקטים שמכל מבחינות לא צלחו כי לא היה לנו מספיק ניסיון, אבל זה גם חלק מהסביבה שלנו שמאפשרת לנו לגדול ולהתפתח. ואני חושב שהדרייב שלנו להתקדם וללמוד עוזר לנו. לדוגמה אחוה, היא תמיד הייתה משתגעת מזה שהיא הייתה מעצבת אתר והיו הורסים לה אותו בתכנות, אז לפני כמה חודשים היא הלכה ללמוד תכנות ועכשיו היא בונה גם את העמודים שהיא מעצבת, שלא נצטרך להתפשר על שום פיקסל. בנוסף, לפני שמונה חודשים רונאל מור התחיל לתת קצת מזמנו אצלנו בסטודיו והוא מנטור מדהים בשבילנו

Yuval: מדהים. וחלק מהדרייב זה גם לחשוב על מוצרים / אפליקציות משלכם?

Dan: בטח, לעצב ולבנות אפליקציה זה אתגר מרתק שדורש מלא ניסוי וטעיה ומפעיל את כל החושים שלך כמעצב – למי זה פונה, איך למתג את זה וכשזה מוצר אינטרקטיבי, איך זה זז, איך זה נשמע וכו׳, ובעיקר גם איזה בעיות אני יכול לפתור ואיזה חוויה אני יכול ליצור שהיא שונה עם הכלים שיש לי

צילומסך משולחן העבודה של אחוה על המסכים של האפליקציה

צילומסך משולחן העבודה של אחוה על המסכים של האפליקציה (קליק להגדלה)

Yuval: ספר קצת על האפליקציות שתכננתם, עיצבתם והשקתם בסטודיו

Dan: במאי השנה התחלנו את הפרוייקט עם שישה מוצרים לפיסי (איפה שהיה לנו זמין וקל לפתח). כתבנו לעצמנו בריפים פשוטים כמו בואו נעשה אפליקציה לחיתוך רינגטונים או תוכנה לניקוי הדפדפנים מעקבות אישיות בשם Privacy Agent – לכולן ניסינו ליצור ייחודיות דרך עיצוב ברמה גבוה, שפה גרפית אחידה בשילוב עם פונקציונאליות ושימושיות (ולא כמו שזה בדרך כלל ההפך)

לפני כחודשיים התחלנו לעבוד על הפרוייקט הראשון שלנו למובייל. שוב התיישבנו לכתוב לעצמו בריף לפרוייקט שלא יהיה גדול מידי (זמן ועלויות) ולא קטן מידי כדי שלא יהיה לא אפקטיבי שלא נצליח ללמוד את השוק החדש הזה שאנחנו נכנסים עליו. בסופו של דבר החלטנו ללכת על אפליקציית מזג אוויר, שמי שעוקב אחרי בלוגים של עיצוב זה קצת נהיה כבר כמו פטיש של מעצבים.

שוב התחלנו להתגלגל עם סקיצות ורעיונות כדי למצוא איך אנחנו יכולים להביא איזשהי אמירה חדשה בקטגוריה הזאת שיש בה המון אפליקציות יפות מאוד. בסופו של דבר התבייתנו על אפליקציה בשם good weather שתהיה שילוב של מזג אוויר שמגריל לי כל בוקר מיני־משחק בצורה אקראית על פי מזג האוויר (צריך לנסות כדי להבין).

לפני שלושה שבועות לחצנו על ה־submit לאפל וחיכינו. מהרגע שזה עלה לאוויר התגובות הפתיעו אותנו. מהיום הראשון כבר התחילו לצוץ כתבות בכל מיני בלוגים שהביאו המון הורדות ומשתמשים. ולאחר 6 ימים הגיע המייל המיוחל (שלא דמיינו שיגיע) מ-Apple שמבשרת שהצוות של החנות מבסוט עלינו ומודיעים שהם רוצים עוד חומרים גרפיים בשביל לקדם אותנו ב-App Store, וככה, לאחר שבוע, קיבלנו מקום של כבוד בעמוד הבית של החנות בקטגורית הטופ 25 ואנחנו מוצגים באפליקציות הראשיות בקטגוריית מזג האוויר ויש לנו כבר עשרות אלפי משתמשים, בעיקר בסין

Dan: יש עכשיו ברגע זה 28 משתמשים עם האפליקציה פתוחה בעולם, אחד מביירות (מביאים שלום:)

Yuval: אני אחד מהם!

dangen: יש שניים בתל אביב

weather_laser_animatedweather_screen_animated

Yuval: כסף עושים מזה? (הייתי חייב לשאול…)

Dan: כרגע לא. עד היום האפליקציות שלנו היו בחינם כי רצינו להגיע למקסימום משתמשים אבל הפרוייקטים הבאים שאנחנו עובדים עליהם כרגע בסטודיו יהיו כבר מוצרים שנתחיל למכור

Yuval: אתה יכול לספר? לתת רמז? מה זה הולך להיות?

Dan: אני לא רוצה להיות פוק סטארטאפים ולהגיד ״זה סודי אני צריך להחתים אותך״ אבל זה סודי… אני יכול להגיד שזאת אפליקציה שהיא חיה איתך גם בדפדפן וגם במובייל במקביל

Yuval: כן, כן. ידעתי שזה מה שתגיד. אז נחזור לדברים שאתה כן יכול לדבר עליהם: שוב, אמנם סיימת רק לפני שלוש שנים את הלימודים אבל סיכמנו שזה כבר נצח בכל מה שקשור לדיגיטל, אז מעניין אותי לשאול אותך על הלימודים ועל המחלקות לתקשורת חזותית באופן כללי. מה ההבדל הכי גדול בין התקופה שבה התחלת ללמוד לבין 2013 מבחינת הסטודנטים ותוכניות הלימודים?

Dan: נכון תמיד כשאתה עוזב את בית הספר אז פתאום בונים אולם כושר חדש ונוצץ? אני חושב שבדיוק בתקופה שסיימנו התחיל השינוי הגדול בתפיסה כלפי עיצוב אינטרקטיב והיום זה מתחיל לקבל את הפוקוס הראוי לזה. בבצלאל עדי שטרן (ראש המחלקה) עשה שינוי אמיץ ומבורך שהביא לביטול המסלולים (פרינט/אינטרקטיב/וכו׳), ואז סטודנט שבא באוריינטציה מסויימת של פרינט לדוגמה יכול להחשף ולהיות חלק מקורס של אינטרקטיב וממה שאני מרגיש יש התחלה של שינוי. לדעתי צריך כבר לבטל את ההפרדה הסמנטית הזאת, מעצב טוב צריך לדעת לבוא לידי ביטוי בכל מדיום או פורמט, והאתגרים הם אותם האתגרים

Yuval: זה נכון… משהו חשוב להוסיף שלא אמרנו?

Dan: כמו שציינתי קודם, יש מגמה שאני רואה אותה במרחב שלי (בעיקר בארצות הברית) של מעצבים גרפיים מדהימים שמשתלבים בחברות ומובילים תהליכים. יש לנו בישראל המון אנשים מוכשרים שיוזמים, בונים חברות ומתחילים להכיר בערך העמוק של עיצוב, ולדעתי זה משהו שצריך לטפח ולגדל. זה מה שאנחנו מנסים ליצור אצלנו בפרייד קוקי ואני מקווה לראות את זה יותר ויותר בארץ.

Yuval: אמן!

Dan: היר היר

icons

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden