כל מה שחשוב ויפה

איור עכשיו. מפגש 26: אורי טור

את המאייר אורי טור פגשתי לראשונה כשפרסמתי בגלריה את פרויקט פלאצו המקסים, שבמסגרתו טור ושני חבריו – יואב טמיר וצח כהן – הזמינו מאיירים לאייר על קירות הבית שבו הם גרו לפני שזה ייהרס ובמקומו ייבנה בית חדש. כצפוי, שניה אחרי שנכנסתי לבית כבר הוקסמתי: כל קירות הבית היו בשלב כזה או אחר של איורים בשלל צורות וצבעים שגם מי שלא חובב מושבע של איור היה מוצא בהם ענין רב. טור, בן 30, הוא בוגר מסלול איור במחלקה לתקשורת חזותית שנקר (2010). הוא עבד בעבר כגרפיקאי במעריב ובשנה האחרונה הוא עובד בשייקר בחצי משרה כאנימטור. במקביל הוא עושה עבודות עצמאיות, בעיקר באנימציה ובעיקר בחו"ל, ובחודש שעבר הציג את עבודותיו בפסטיבל פיקטופזמה בברלין.

otoor1

"פרוייקט פלאצו היה מיד אחרי הלימודים. צח ואני היינו צריכים למלא את החלל שהלימודים הותירו בנו, היינו חייבים לעשות משהו. לקחנו עלינו משהו נורא גדול, היינו נאיבים לגבי כמה שנספיק, אבל זה עזר לנו להכיר המון מאיירים אחרים. פתאום הצלחנו לראות את הקהילה הזו, אלו קשרים שנשארו עד היום".

5211213200_1d16ca315b_b

"פרויקט הגמר שלי היה קליפ לשיר lion in a comma של להקת אנימל קולקטיב. עד היום פונים אלי בגלל הקליפ הזה. הוא היה יחסית אהוב, התחיל להתפשט בכל מיני בלוגים בעולם. אז בלוגים היה דבר גדול יותר. איכשהו עד היום אנשים זוכרים את הקליפ הזה, שולחים מייל שבו הם אומרים משהו כמו 'יש לי להקה, אני רוצה שתעשה קליפ'. הרבה רוצים בחינם וזה לא משהו שרציתי לעשות. מפה לשם עשיתי כמה דברים קטנים, משהו לתחנת רדיו בלוס אנג׳לס, קצת איורים. התחלתי לקבל כל מיני פניות. התפטרתי מהעבודה שלי במעריב ועשיתי קליפ לעצמי לשיר של להקת פנדה בר, קליפ בסיסי נטול צבעים, קצת טיפוגרפיה, וגם זה קצת עזר לפרסם את עצמי אבל כמעט הכל בחו"ל.

"באיזשהו שלב התחילו להגיע הצעות יותר קונקרטיות לקליפים ובחרתי להקת היפ הופ מסיאטל. אני רואה הרבה עבודות של קולגות שעושים הרבה דברים לחו"ל אבל גם לארץ אבל אני אף פעם לא זכיתי להתעניינות בארץ. לא ממש. קצת גישושים ועניינים אבל לא משהו קונקרטי. הלהקה מסיאטל שלחה לי את האלבום שלהם שהיה מדהים ואני זוכר שחשבתי שלא יכול להיות שהם לא מגה מפורסמים כי זה היה ממש טוב. יותר מזה: הם פתחו קיקסטארטר כדי לשלם לי. הייתי בשוק שהם הצליחו, זה היה תחילת קיקסטארטר, זה לא היה ברור מאליו, די מפתיע.

"אחרי הקליפ הזה פנו אלי מסוכנות חדשה שנפתחה בקנדה ומייצגת כל מיני במאי קליפים מוכשרים והיום יש לי סוכן שמייצג אותי בכל העולם. עכשיו סיימתי קליפ ללהקה אלקטרונית, מין רטרו ניינטיז די מגניב, מפיניקס אריזונה. אני סיימתי את העבודה ואני מחכה שהם יוציאו אותו בזמנם החופשי. שלחתי את אחד הקליפים שלי לפסטיבל האנימציה של פיקטופלזמה. הם שלחו לי מייל שהקלפי התקבל ושהם יקרינו אותו וביקשו שאם אני מגיע לפסטיבל שאני אודיע להם. הם היו נורא נחמדים והחלטתי לנסוע. כתבתי להם, ואז אחרי כמה ימים אני מקבל מייל שבו הם מציעים לי להיכנס לליינאפ בתור מרצה, לקבל תערוכה – שבמקרה שלי זה מיצג של לופים בבנין הראשי – ולהעביר הרצאה של 40 דקות. מין הסתם אמרתי כן אבל נכנסתי להיסטריה.

"בסוף היה אחלה. ניגשו אלי 'מעריצים', זה היה מטורף. שאלו אותי כל מיני שאלות, המארגן של הפסטיבל אמר לי שכל החברים שלו אמרו לו שאני חתיכת שקרן כי אני אומר שעובד בפלאש אבל זה לא נראה כמו פלאש. מעבר לכך הכרתי גיבורים שלי, זה היה פסיכי".

8467781717_23a19b10fa_o

"יש לי תקופות שאני רוצה רק לאייר. סיימתי קליפ וכל מה שאני רוצה זה לצייר וששום דבר לא יזוז. היום אני עושה הכל במחשב. זה מאבק תמידי שבו אני מנסה שהשפה האיורית שלי, שאני מכיר מהנייר ולא מהמחשב, תצא כמו שצריך. זה מאד חשוב לי ולקח לי הרבה זמן עד שזה קרה ועד היום זו עבודה קשה יותר מלאייר ישר על נייר. אני נורא אוהב לצייר בספרי סקיצות, כל האינסטגרם שלי זה דברים רק מהסקצ'בוק, ואני נאבק עם הפלאש עד שיוצא לי כמו שצריך. לקח לי זמן עד שהייתי מרוצה מהקו הדיגיטלי שלי.

"זה לא צריך להיראות שזה לא נעשה במחשב. ממש לא. יש אנשים שהשפה שלהם היא תוצר שהמחשב מכתיב אותה. זה מדליק אותי, אני אוהב את זה, הסגנונות השתנו והתפתחו בזכות כלי חדש. אבל כמו שאמרתי, לקח לי כל כך הרבה זמן להגיע לקו ידני שאני שלם איתו ואוהב אותו וגאה בו וזה לא מובן מאליו. זה לא יוצא לי בקלות באותה מידה כמו בנייר".

8695911253_5491e612f9_b

"כל הדיון של דיגיטלי מול אנלוגי מתחיל להתמסמס כי העולמות מתחילים להשתלב אחד עם השני. כמעט כל מה שתעשה יעבור דרך המחשב, לפעמים בשביל להמשיך לבנות אותו ולפעמים בשביל לתעד אותו. באופן כללי, דברים נהיים יותר מגניבים. אתה פחות אומר 'איור' וחושב על ספרי ילדים מסורתים, זה הפך להמון דברים אחרים. המילה איור, המושג עצמו, כבר לא מה שהיה פעם, הוא השתנה, אתה משתמש בו לא במשמעות המקורית שלו. איור הוא כבר לא משהו שבהכרח מאיר משהו, ובאופן אישי אני נורא אוהב את זה".

8671090789_df8b19b5ec_b

פוסט זה פורסם כחלק מהמחקר לקראת התערוכה איור עכשיו שעתידה להתקיים בבית האמנים בתל אביב בשנת 2014. בלינק אפשר למצוא את כל הפוסטים שהתפרסמו עד כה בנושא.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

6 תגובות על הכתבה

  1. Guy

    מטורף!
    לא הכרתי אותו – גילוי מרתק – תודה!

  2. שמרית

    דברים מדהימים אחד אחד!! אורי, אתה ממש חלוץ!

  3. אלה

    מאייר (ואנימטור) מופלא! הדברים של אורי תמיד מהפנטים אותי ומעוררים בי השראה כי הם פשוט לא דומים לשום דבר אחר. רק אלוהים יודע מאיפה הם באים אבל בבקשה שימשיכו:)

  4. yuval saar

    Guy, שמרית ואלה: נכון, נכון ונכון!

  5. רועי

    העומס הזה נ-ה-ד-ר-! אליפות!

  6. דור

    תותח!!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden