כל מה שחשוב ויפה
קרקס הבריחה: שבוע העיצוב ירושלים 2021

פורטפוליו לייב 17: גאווה

מפגש 17 בסדרה עם התסריטאי והיוצר אבנר ברנהיימרענת ניר, מפיקת אירועי תרבות מרכזיים לקהילה הלסבית בישראל, שאחד הבולטים שבהם הוא "לסבית קטלנית"; רינת קליין, העורכת הראשית של ערוץ הבידור הישראלי וערוץ שמונה.

יום שלישי ה-4/6 בשעה 20:30, בית העיר, ביאליק 27 תל אביב

ומה הפעם?

מאז שהחל אבנר ברנהיימר את קריירת הכתיבה שלו לטלוויזיה – כששימש כאחד התסריטאים בסדרה פורצת הדרך "פלורנטין" (ששודרה בערוץ 2 בשנת 1997) – הכתיבה שלו מלווה את התפתחות הקהילה הלהט"בית בישראל. ברנהיימר, שהיה אז בן 31, עסק בסדרה בשאלות של יציאה מהארון, שהעסיקו באותה תקופה גם את הקהילה סביב אירועים כמו נצחונה של דנה אינטרנשיונל באירוויזיון, מצעדי הגאווה הראשונים בתל אביב ועוד. חמש שנים לאחר מכן, בשנת 2002, יצא לאקרנים הסרט "יוסי וג׳אגר" לפי תסריט של ברנהיימר, שהשיק באופן רשמי את קריירת התסריטאות שלו, והציג סיפור אהבה בין שני חיילים. מאז יצר ברנהיימר את הסדרות "עד החתונה" בעבור רשת, את הסדרה היומית "פיק אפ" שכללה 100 פרקים בעבור ערוץ 10, את "בלו נטלי" בעבור יס, ואת "אמא ואבאז" בעבור הוט. בנוסף פרסם ברנהיימר טור אישי בשם "מיטה זוגית" בין השנים 1996-2005 ב"זמן הוורוד", שקובצו לאחר מכן לספר "אתה אוהב אותי", שיצא לאור בהוצאת חרגול בשנת 2005, וטור אישי במוסף "הארץ" בין השנים 2006-2009.

הסדרה "אמא ואבאז", יצירתו האחרונה של ברנהיימר, מספרת את סיפורו של תא משפחתי אלטרנטיבי – זוג גברים הומואים, סמי (יהודה לוי) וארז (יפתח קליין), המביאים ביחד ילד לעולם עם אישה סטרייטית, טליה (מיה דגן). הסדרה זכתה לתגובות רבות על האופן שבו מיוצגים זוג האבות בסדרה, כשברנהיימר נקלע למצב שבו רבים מצפים ממנו לתאר את הקהילה בצורה "ייצוגית", "מכובדת" ו"ראויה". זו לא הייתה הפעם הראשונה שכתיבתו של ברנהיימר נתקלת בביקורת, והדבר גם נכון לגבי כל מי שמציג בפריים טיים ובתקשורת ההמונים דמויות שנלחמות על הקבלה שלהן ואמורות להיות יצוגיות, גם אם הן לא כאלו.

בראיון שפורסם במוסף הארץ לקראת עליית הסדרה התייחס לכך ברנהיימר, כשאמר "אני חייב להיות אמיתי, להראות מורכבות. זו הסדרה הראשונה שיש בה שתי דמויות ראשיות הומואיות. האם דחוף לי לייצג אותם כהומואים מפרסומת של כמה כיף להיות הומואים? לא. אני חושב שלאנשים יהיו בעיות עם זה. בואי נגיד שהפוליטיקאים של הג'נדר בטח לא יהיו מרוצים. אני חושב שלהיות הומו אבא זה דבר חדש, ומפחיד ומעורר המון שאלות וממש לא בא לי לתווך את זה כפרסומת למשפחה המושלמת בקהילה".

מה השתנה בייצוג החזותי של הקהילה הלהט"בית בתקשורת ההמונים מאז 1997 ועד היום? מה האחריות של מי שכותב את אותן דמויות, כלפי הקהילה וכלפי עצמו? האם יש הבדל בין תיאור ונראות של דמויות הומואיות לבין דמויות לסביות או דמויות של חלקים אחרים מהקהילה? ועד כמה אחראים יוצרים כמו ברנהיימר לכך שהחברה הישראלית מוכנה לצפות בפריים טיים בסדרה שמספרת את סיפורם של שני אבות שמביאים ביחד ילד לעולם?

המפגש יתקיים כחלק מאירועי הגאווה של עיריית תל אביב יפו.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden