כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

איור עכשיו. מפגש 38: לנה רבנקו

במשך 12 שנה עבדה לנה רבנקו – בת 36, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל (2000) – כמעצבת שמתמחה במיתוג בסטודיו של ברוך נאה. לפני שנה וחצי, ולאחר שפתחה במקביל גם בקריירה אמנותית, החליטה לעזוב את הסטודיו ולפתוח בקריירה עצמאית. מאז היא הספיקה להציג תערוכות ביפן ובסין, להציג פעמיים בחממת האמנים של צבע טרי, ובסוף השבוע הבא (22-24/11), היא תציג את עבודותית ב״סטודיו״ שברחוב הרכבת 2 בתל אביב.

lravenko

״סיימתי את הלימודים והתחלי לעבוד אצל ברוך נאה. אחרי שנה התפטרתי ונסעתי למזרח: הודו, תאילנד, לאוס, בורמה, קמבודיה, ויאטנם וסין, עד שנגמר לי הכסף וחזרתי. בהודו הייתי חמישה חודשים ואני זוכרת שרציתי לקנות ציורים ושהטובים ביניהם היו נורא יקרים. במקום לקנות החלטתי לעשות קורס ולצייר. ראיתי שהם מציירים על ניירות ישנים שעוררו אצלי השראה.

״כמה שנים אחרי שחזרתי נזכרתי בניירות האלו. לקחתי כמה ספרים ישנים וציירתי על הדפים שלהם. את מה שיצא שלחתי לחבר ביפן ואמרתי לו תמכור ונתחלק בכסף, זה היה נראה לי מתאים להם. למזלי יצא שבאותה תקופה הוא לימד אנגלית מישהי שערכה מגזין אמנות מקומי. הוא הראה לה את העבודות והיא אמרה בוא נעשה תערוכה. יצא שהתערוכה הראשונה שלי הייתה בקיוטו ב-2006. ככה נכנסתי לעולם הזה״.

lravenko172 lravenko128

״משם הכל התחיל להתגלגל במסלול מאד מוזר. אחר כך הייתה עוד תערוכה גם בטוקיו, העליתי כמה עבודות לפליקר וכתוצאה מכך פנו אלי מג׳קסטאפוז, ומשם פנתה אלי גלריה די מגניבה בקליפורניה של אמן גרפיטי, שלקחה עבודות שלי לארט באזל. פתאום נהייתי בברנז׳ה בכל מיני מקומות לא צפויים. אחרי זה הייתה גם תערוכה בשנחאי.

״כשנולדה בתי השנייה הבנתי שאני צריכה להתחיל לתכנן את הקריירה שלי גם בארץ ומאז הצגתי בתערוכה קבוצתית באורבניקס ובצבע טרי ב-2011 וב-2012. במקביל יצאו ספרים ביפן – לא ספרי ילדים, ספרי אמנות״.

lravenko053

״רק אז, באיזשהו שלב, התחלתי לתפוס בטחון והחלטתי להתפטר אבל לא רק בגלל שהתחלתי לעשות אמנות. אחרי 12 שנה הרגשתי שמיציתי, רציתי משהו שאני יודעת שהוא שלי, שאין לו בריף, שאין לו לקוח. בלימודים מלמדים אותך שהעבודה היא הקתרזיס של הלימודים אבל אז אתה מתחיל לעבוד ואתה מבין שהלימודים הם הקטרזיס, שרק שם אתה יכול לעשות דברים שלא קשורים לכלום. מצד שני באמנות יש את הגורם הנעלם, לפעמים זה נמכר ולפעמים לא. אני לא יכולה לפעול לפי מה נמכר יותר ומה פחות, אני אאבד ככה את כל מה שנלחמתי בשבילו״.

lravenko126

״בגלל שאני עובדת על כל המיתוג במחשב, על האמנות אני עובדת רק ביד. זה מה שעושה לי את זה. לא בגלל שאני נגד מחשב, אני מאד אוהבת את המחשב אבל רציתי לפנות לעצמי משהו אחר, לעבוד בתהליך אחר. באמנות אני עובדת על סדרות: אני חושבת על רעיון ואני מפתחת אותו לסדרה. מה שאני אוהבת בעיצוב זה שיש פרויקט, אתה ממצה, גמרנו, ואתה עושה משהו אחר. אתה מפעיל את המוח בכל פעם מחדש.

״באמנות בהתחלה לא עבדתי בסדרות וראיתי שאני שוקעת כל פעם בערך לאותו נושא ורציתי לגוון גם שם. חשבתי איך לעקוף את הבעיה ולהתחדש וככה הגעתי לעבודה בסדרות. אני מוצאת נושא, חופרת, חופרת, חופרת, ממצה, עושה תערוכה, עוברת הלאה. זה מאפשר לי גם להחליף טכניקות״.

lravenko122

״ההבדל בין איור לאמנות הוא אישי, אני לא יודעת להגיד באופן כללי. אצלי ההבדל הוא בתהליך, זה משהו אחר לגמרי. כשאני עובדת על עיצוב יש בריף, אתה מתכנן, חושב על דמויות, עושה תהליך שכלתני. באמנות אני לוקחת עט והרבה פעמים אני לא יודעת לאן היא נוסעת. זה הכיף, אין את השליטה. דרך החשיבה שונה לגמרי אצלי, לא יודעת איך זה עובד אצל אנשים אחרים. אולי זו הסיבה שאני לא יכולה לאייר סיפורים. כתבתי ספר ואמרתי לעצמי 'טוב, אני יודעת לאייר', אבל אני לא מצליחה לאייר אותו. מתישהו זה יקרה״.

lravenko034

״מה שקורה עכשיו בעולם האיור המקומי הוא מרתק. הרמה מאד עלתה וזה קשור לכמה דברים. קודם כל רשת האינטרנט מאד התפתחה ואפשר להגיע היום להמון מקורות השראה ולראות הרבה דברים. אבל לא פחות חשוב, הסטודנטים של היום לא צריכים להילחם עם קשיים טכניים כמו שאנחנו הייו צריכים. פעם הכל היה מאד איטי, אפילו פעולה כמו שמירת קובץ. היתרון של המהירות משפיע לטובה, אתה לא מתעכב על שטויות. הדבר הבעייתי בכל זה הוא שיש יותר מדי דברים שדומים אחד לשני״.

lravenko150

פוסט זה פורסם כחלק מהמחקר לקראת התערוכה אומת האיור שעתידה להתקיים בבית האמנים בתל אביב בשנת 2014. בלינק אפשר למצוא את כל הפוסטים שהתפרסמו עד כה בנושא.

lravenko023

2 תגובות על הכתבה

  1. לימור

    מאוד מעניינת ומוכשרת.
    "בגלל שאני עובדת על כל המיתוג במחשב, על האמנות אני עובדת רק ביד."- מזדהה עם כל מילה.

  2. בני גולן

    עבודה יפה…..מוצא חן בעיני רעיון ה "עבודה בסדרות "……. בניית תהליך שמביא גם לגילוי עצמי וגם לצמיחה מקצועית…..

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden