כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

איור עכשיו. מפגש 45: לי שיין

בתערוכה טקסטילירי שאצרה איילה רז והוצגה בגלרייה פריסקופ בשנה שעברה, הציגה לי שיין תכשיטים, שמוצעים כיום למכירה במוזיאון ישראל ובמוזיאון טיקטוטין, ויוצגו בקרוב בתערוכה ביפן. בסרטו האחרון של אבי נשר, "פלאות", היא עבדה כקונספט ארטיסט. בשבוע האופנה הישראלי האחרון היא שיתפה פעולה עם מעצב האופנה ששון קדם. פרויקט הגמר שלה הוצג בשנה שעברה במוזיאון תל אביב לאמנות בתערוכה "שמונה קוב", שנערכה כחלק מאירועי הפתיחת שנת האמנות של תל אביב.

איך להגדיר אם כך את שיין: מאיירת? אמנית? מעצבת? כל התשובות נכונות? והאם זה בכלל משנה? "כשפרויקט הגמר שלי התחיל להסתובב הגיעו השאלות: זה אמנות? איור? עיצוב? היה לי קשה לשייך את מה שאני עושה לעולם אחד אבל הבנתי שככה העולם עובד ושצריך לקבל את זה", אומרת שיין בת ה-32, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בוויצו חיפה (2011), שלמדה לפני כן כובענות ובובנאות בבית הספר לאמנויות הבמה של רקפת לוי.

הקשר שבין איור ולבוש מושך אותי, והתכשיטים קורים כשאני מרגישה שהאיור יותר מדי שטוח' כשהדו מימד יותר מדי דו מימד. כשזה קורה אני מנסה להוציא אותו מהנייר

lshein

"העבודה כקונספט ארטיסט בסרט 'פלאות' הייתה שילוב של שתי אהבות גדולות שלי: ארט וקולנוע. במבט לאחור, זה 'גילגול' של עיצוב תפאורות שפעם עשיתי, רק לסביבה ממוחשבת ודו מימדית. יש את התסריט העבה ויש את מה שקורה בין השורות. איפיון דמויות, רקעים, התנהגות, ארט, הכל זה פרשנות ויזואלית שלך לתוכן: אילו תכנים הדמות מרססת על הקירות? איך נראה החדר שלה? איפיון ירושלים כגותהאם-סיטי, מקום סוראליסטי שיש בו עירבוב של נבלים, גיבורי על, ודמויות שבסך הכל רוצות לסגור את החודש".

lshein8

lshein2

"אני עובדת בעיקר בשחורים. שחור בשבילי זה צבע מאד צבעוני ואני אוהבת לבנות סקאלות של שחור, בונה מאגר של משקלים שונים. אני מצלמת טקסטורות שאני יוצרת – ערימות של דברים, מחלות עור של עצים, כל מיני דברים שמסקרנים אותי – ומשלבת אותם בעבודה שלי. אני אוהבת לסרוק הרבה דברים, זה נותן לתחושת הריבוי משהו שטוח שמזכיר חריטות או עבודה בדפוס משי. גם כשהכנתי עבודה שהצגתי בהונג קונג בנושא עתידנות שנת 2020, שנעשתה כולה במחשב, סרקתי גירודי תמונה שחיבלתי בהן עם אמולסיות ושילבתי את הסריקה בעבודה".

lshein6

"אני מנסה לא ליפול לקלישאה ולהגיד שעולם של חומריות הוא עולם הולך ונעלם. על כל הוצאת ספרים שנסגרת קמים פנזינים והפרינט בועט בפוסטרים, במודעות להופעות, המדיה הזו לא הולכת לשום מקום. צריך להיזהר מהמחשבים כי יש תחושה של שבלוניות. אתה צריך לבוא עם חזון כשאתה בא למחשב. לכולם יש אותן מברשות, כולם עובדים עם אותן תוכנות, השאלה מה אתה עושה עם זה. העיפרון והכתמים על הנייר זה כתב היד שלך, ברגע שאתה מכניס אותו למחשב הוא עובר פילטר לטוב ולרע. פעם הייתי יותר נגד המחשב אבל היום הדברים יותר מסקרנים אותי. סרטי מדע בדיוני, לדוגמה, הם דברים מדהימים שנעשים במחשב. יש מקום לחצות את הקווים ולהפוך למשהו אחר. הכל שאלה של מינונים: כבדהו וחשדהו. ממש ככה".

צריך להיזהר מהמחשבים כי יש תחושה של שבלוניות. אתה צריך לבוא עם חזון כשאתה בא למחשב. לכולם יש אותן מברשות, כולם עובדים עם אותן תוכנות, השאלה מה אתה עושה עם זה. העיפרון והכתמים על הנייר זה כתב היד שלך, ברגע שאתה מכניס אותו למחשב הוא עובר פילטר לטוב ולרע

lshein3

"הקשר שבין איור ולבוש מושך אותי, והתכשיטים קורים כשאני מרגישה שהאיור יותר מדי שטוח' כשהדו מימד יותר מדי דו מימד. כשזה קורה אני מנסה להוציא אותו מהנייר. ככלל נושא התרבויות והשפות שמעסיק אותי באיור מעסיק אותי גם באוביקטים, כמו שפת סתרים אישית ששואבת השראה מאותיות עבריות קדומות ופירוק שפות קדומות, ומבטא עניין אישי שלי למתח שבין קדום ועתידני, הן בטכניקה והן בנושא".

lshein4

"אני מודה שאת הפייסבוק ואת עניין החשיפה עוד לא פיצחתי, ולפעמים אני גם נוטה לקחת חופשות יזומות ולהקפיא את החשבון. הקהל והחנויות בצורה טבעית מבקשים הפרדה בין השניים, אבל זה משהו שתמיד קשה לי להפריד, האיור והאוביקטים הם עיסה אחת. כשאני מעלה איור לפייסבוק שואלים אם הפסקתי עם התכשיטים, וכשמעלה תכשיטים שואלים אם הפסקתי עם האיור. אני מרגישה בבית במיוחד במקומות שהם בין לבין, בין המדומיין לאנושי, הסטטי והדינאמי, המחשב והיד, האיור והאמנות".

lshein5

פוסט זה פורסם כחלק מהמחקר לקראת התערוכה איור עכשיו שעתידה להתקיים בבית האמנים בתל אביב בשנת 2014. בלינק אפשר למצוא את כל הפוסטים שהתפרסמו עד כה בנושא.

lshein7

4 תגובות על הכתבה

  1. יוהו

    מדהימה!

    1. נעמה

      מעניין מאוד ושונה

  2. אבנר פינצ'ובר

    תודה יובל ולי. לי – מעיין נובע של כישרון אינסופי, עם שפות חדשות שלה שמחדשות ומתחדשות חדשות לבקרים.

    יש לי הרגשה שהולכת להיות תערוכה שתהווה ציון דרך של ממש בנוף.

  3. שירה

    מחכים לתערוכה!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden