כל מה שחשוב ויפה
מיה מוצ'בסקי פרנס - מתוך התערוכה "קרוב לקיר" במוזיאון תל אביב. צילום: אריאל קן

פורטפוליו לייב 20: מאה שנה לרדי-מייד

יולי-אוגוסט חלפו ועוד מעט יהיה אפשר גם להצהיר באופן רשמי על "אחרי החגים". זה בדיוק הזמן לספר על מפגש 20 (!) של פורטפוליו לייב בבית העיר, שיתקיים ביום שלישי ה-1/10 בהשתתפות:

> מעצבת הטקסטיל גלי כנעני ואמנית הקרמיקה מיה מוצ'בסקי פרנס

> רותי דירקטור, האוצרת הראשית של מוזיאון חיפה לאמנות

> ד"ר אורי ברטל, ראש המחלקה להיסטוריה ותיאוריה, בצלאל

והפעם: אמנות, עיצוב, קראפט, תערוכות, מוזיאונים ו-100 שנה לרדי-מייד!

ישנם דברים רבים המשותפים לשתי הזוכות בפרס אנדי לשנת 2013, מיה מוצ'בסקי-פרנס וגלי כנעני. שתיהן נשים, שסיימו את התואר הראשון ב-1996 במחלקות שבהן הן מלמדות כיום: מוצ'בסקי פרנס במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, כנעני במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. שתיהן המשיכו ללימודים בחו"ל, הציגו בתערוכות רבות, זכו בפרסים. ואף שהן פועלות בתחומים שונים, האופי של העבודות שלהן בדרך כלל לא מסחרי: אלה לא אובייקטים כמו תיק או אגרטל אלא עבודות קונספטואליות. דבר אחד בכל זאת מבחין בין השתיים. בעוד שכנעני רואה בעצמה מעצבת, מוצ'בסקי-פרנס מגדירה את עצמה כאמנית, ולחלופין בעלת מלאכה.

בחודש יוני נפתחו במוזאון תל אביב תערוכות היחיד של השתיים: "שרוולים" של כנעני ו"קרוב לקיר" של מוצ'בסקי-פרנס. שתי התערוכות מעוררות סקרנות באשר לחומרים שמהם יצאו לדרך ולתהליך היצירה, ובשתיהן נבחנים גבולות החומר והמדיום. כנעני מפרקת ופורמת חלקי בגדים ויוצרת בהם סדר חדש. מוצ'בסקי-פרנס משעתקת חפצי יומיום – רדיו טייפים, שטיח, חישוקי הולה-הופ – ויוצרת אותם מחדש בעזרת החומר הקרמי.

השימוש בחפצים קיימים במעשה האמנותי – בפועל וכמקור השראה – נוכח גם בתערוכה "מן-המוכן – 100 שנה לרדי-מייד", שנפתחה בתחילת החודש במוזיאון חיפה לאמנות. כיום נתפס הרדי-מייד כאחת ההצעות הנועזות והמהפכניות ביותר ביחס לאמנות המודרנית. אוצרת התערוכה, רותי דירקטור, ביקשה לבחון מה ואיך עושים היום עם מורשת דושאן: האמנם מורשת הרדי-מייד גורפת עד כדי כך, שיש לתהות האם קיימת אמנות שאיננה רדי-מייד? האם קיימת אמנות שאיננה הצבעה, לקיחה, שאילה וניכוס? האם האמנות יכולה לחמוק מרודנותו של הרדי-מייד, ועם זאת, לחמוק מעצם הגדרתה כחפץ ולפיכך כסחורה? ולבסוף – האם נותר היבט רדיקלי בשימוש בחפץ מן-המוכן בעולם שבו חפצים הם חלק מהשיטה הקפיטליסטית?

gcnaani1

צילום: רוני כנעני

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden