כל מה שחשוב ויפה

איור עכשיו. מפגש 54: צבי פדלמן

אחד הז'אנרים הפחות מקובלים באיור בארץ הוא האיור ההיפר-ריאליסטי. לכן, שמחתי לגלות את העבודות של צבי פדלמן, ולו בגלל שהן שונות כל כך מרוב מה שאנחנו רואים בתחום. פדלמן, בן 51, בוגר המחלקה לעיצוב גרפי בוויצו חיפה (1989), הוא ראש המחלקה לתקשורת חזותית במכון אבני מ-2007 (ומלמד שם מ-1990). במשך 20 שנה הוא עבד כארט דירקטור במשרדי פרסום, עיצב מגזינים כמו בנין ודיור, אייר ועיצב מעל 200 ספרים (של חני נחמיאס, עוזי חיטמן, מיכל סנונית ועוד).

במקביל לפעילות האקדמית שלו בשנים האחרונות פדלמן מתמקד בעיקר בעיצוב תפאורות לתיאטרון ובאיור היפר–ריאליסטי. עבודותיו הוצגו בתערוכת שונות וביניהן תערוכות היחיד "סכמת טיפול" שהוצגה במכון לאמנות בת ים ו-Land of Exile שהוצגה בצוותא, תל אביב.

בגיל 50 החלטתי שאני עושה מה שאני אוהב מבלי להתחשב ביקורת. ככל שהעליתי יותר עבודות לפייסבוק גיליתי שאנשים סולדים מהסגנון הזה, חלקם אפילו ביטלו את החברות איתי. אז הבנתי שאני מצליח ושאני בכיוון הנכון

tfedelman

"התחלתי להתעמק באיור ההיפר–ריאליסטי כשאשתי אמרה לי 'נמאס לי מהקווים השחורים שלך'. עד אז האיור שלי תמיד התחיל בקו ובצורה קריקטוריסטית. הקו התוחם הזה מאד מגביל, במיוחד אם אתה רוצה לפתח צורת איור אחרת לגמרי. החלטתי שאני מתחיל לאייר ללא קו, ובשביל זה הייתי צריך להיכנס לעולמות שלא הייתי בהם קודם.

"האיור ההיפר–ריאליסטי הוא כמו צילום שעובר את גבולות הצילום. יש בו ממד צילומי מובהק שמועבר דרך איור למרות שאין בו שימוש באיור כרפרנס. התוצאה היא תמונה כל כך חדה ומדוייקת, כך שאין צורך בחשיבה, אין ממד מופשט, של להבין או לא, להזדהות או לא. פה ההזדהות הטוטאלית נעשית על ידי העיניים, רק אחרי זה מגיעים חשיבה או רגש. זה מאפשר להקצין הכל למימדים קולנועיים.

"מצאתי את עצמי מתעמק בשאלות כמו איך נראית שכבת קרקע קפואה או איך נראות נקבוביות גוף האדם, זה הביא אותי לרבדים נפשיים שאף פעם לא התעסקתי איתם. אין פה לקוח או צרכן סופי שצריך להתחשב בו. בגיל 50 החלטתי שאני עושה מה שאני אוהב מבלי להתחשב ביקורת. ככל שהעליתי יותר עבודות לפייסבוק גיליתי שאנשים סולדים מהסגנון הזה, חלקם אפילו ביטלו את החברות איתי. אז הבנתי שאני מצליח ושאני בכיוון הנכון".

zfeldman6

"העבודה על כל איור לוקחת המון זמן וצורת האיור הזאת גורמת לך להתנתק לחלוטין מהסביבה עד רמת אוטיזם מוחלט. הכל נעשה עם עיפרון דיגיטלי על מסך וואקום בפוטושופ. הסביבה הממוחשבת באונליין מחברת למקורות אינפורמציה שונים, ועוזרת להיות מושפע מסגנונות וזרמים אמנותיים שמתהווים תוך כדי העבודה, למרות שזו סביבת העבודה הסטרילית, הנקייה וחסרת הריח, אך מפנקת ב'אנדו'.

"זה מה שחיפשתי, להשבית את המוח מכל מחשבה שקשורה למה שהכרתי מעולם השיווק או הפרסום ולהתחבר למקום בטכניקה שלא דורשת חשיבה אלא התמקצעות טוטאלית. זה כמו שאני אגיד לך תכבה את המוח. אתה לא יכול. אבל הצורה הזו שאתה עובד ימים ולילות על תמונה אחת או על נושא אחד גורמת לך להתעמק בנושאים שלא הכרת או התעסקת איתם קודם. בשנה האחרונה אני מתעסק ב'תופת' של דנטה ברבדים שלא חשבתי שאני אוכל אי פעם להגיע אליהם. בעולם של 'קאט אנד פייסט' וחוסר חשיבה מעמיקה זה גורם לי לחזור למקורות שלא קשורים בהכרח למה שנדרש ביום יום".

zfeldman10

"אין הרבה מאיירים היפר–ריאליסטים בארץ כי זו טכניקה שדורשת ממך מחויבות עצומה, התמקצעות, ויכולת טכנית ברמה גבוהה מאד. ציור היפר–ריאליסטי הוא ציור איטי יותר לעומת איורים אחרים. הבעיה הכי גדולה זה הנושאים. רוב הנושאים שאנשים מאיירים הם בנאלים ושטחיים, בציור היפר–ריאליסטי הנושא עצמו הופך לחלק חשוב מאד מבחינת מקוריות והעוצמה של האיור.

"האיור ההיפר–ריאליסטי עומד מול שני מכשולים שאין להם תשובה, לאחר חשיפה של מאות שנים לאמנות הקלאסית והקונסרבטיבית. ראישת, במסגרת האמנותית איור נחשב פחות מציור, מאיירים נחשבים פחות מציירים. הדבר השני הוא שהאיור הדיגיטלי נתפס כאיור קל יותר, שדורש פחות תעצומות נפש, כי אין בו למשל את ההתעסקות עם ערבובי צבע שיש באמנות".

מעצבים ומאיירים נדרשים לייצר שפה חזותית ואישית. פיתוח השפה ההיפר–ריאליסטית שלי נעשה על מנת לייצר זהות מוחלטת ושונה משאר המאיירים בשוק. גם הסטודנטים נדרשים בשלב ההתמקצעות לייצר זהות אישית

zfeldman13

"אנחנו נמצאים בתקופה שיש בה שפע מוגזם, פריחה מואצת מאד של מאיירים, מעצבים ואנשים אוטודידקטים בתחומי העיצוב והאמנות. מעצבים ומאיירים נדרשים לייצר שפה חזותית ואישית. פיתוח השפה ההיפר–ריאליסטית שלי נעשה על מנת לייצר זהות מוחלטת ושונה משאר המאיירים בשוק. גם הסטודנטים נדרשים בשלב ההתמקצעות לייצר זהות אישית למרות שהיא מאד בוסרית וראשונית על מנת להיקלט בשוק העבודה.

"התרבות הדיגיטלית מאפשרת חשיפה הרבה יותר גדולה. החיבור לאמנים, לתיקי עבודות ולפלטפורמות מכל העולם מאפשר לך לבדוק כל הזמן אם אתה עדין רלבנטי. אין לי שום נוסטלגיה לעבר, העידן הדיגיטלי מאפשר לנו לעבוד במהירות הרבה יותר גדולה, עם חשיפה הרבה יותר גדולה, ולקבל פידבקים מאנשים שאני לא מכיר את שמם ולא יודע איפה הם גרים. החשיפה הזו מייצרת זרם אדרנלין שגורם לי ליצור ביתר שאת, ומוציאה אותך מדלת אמותיך שזה המחשב, הווינטלטור והמנורה".

zfeldman15

פוסט זה פורסם כחלק מהמחקר לקראת התערוכה אומת האיור שעתידה להתקיים בבית האמנים בתל אביב בשנת 2014. בלינק אפשר למצוא את כל הפוסטים שהתפרסמו עד כה בנושא.

zfeldman19

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden