כל מה שחשוב ויפה

המחלקה לרעיונות מופשטים והמחלקה לרעיונות קונקרטים

דמיינו לעצמכם בית ספר לאמנות שבמקום המחלקות הרגילות, מחלקות הלימוד שהוא כולל הן המחלקה ללימודים במרחב אישי, המחלקה לעירוניות והפוליטיקה של המרחב, המחלקה ללימודי והבנת המנגנון, המחלקה לרעיונות מופשטים והמחלקה לרעיונות קונקרטים. לא הייתם רוצים ללמוד שם?

בסוף השבוע הבא – 15/16 לנובמבר – יש לכם הזדמנות. במסגרת ארועי ״אוהבים אמנות 2013״ יוקם פרויקט מטרופוליס – ״בית ספר״ לאמנות בקריית המלאכה בתל אביב, שעומדת מאחוריו התפישה שהמרחב העירוני הוא בית הספר והמורים הם האמנים שפועלים במקום ומלמדים בחללי הסטודיו.

שלושת המארגנים של הפרויקט המסקרן הזה – קרני ברזילי, יהונתן משעל וערן איזנהמר – מעוניינים לבחון אלטרנטיבה למבנה הפיזי הרגיל של בית ספר ולחשוב בצורה אחרת על תכנון עירוני דרך חיבור של עיר, חינוך ואמנות. שניים מהם – קרני וערן – הסכימו לספר על אחורי הקלעים של התהליך ועל הרציונל שעומד מאחורי הפרויקט (למי שסקרן כבר עכשיו פה נרשמים לשיעורים ופה אפשר לקבל עוד פרטים).

Yuval Saar:

שלום

karni:

היי

eran:

הי יובל

Yuval Saar:

כולם פה. בואו נדבר על פרויקט מטרופוליס! אבל לפני כן תספרו קצת על עצמכם

eran:

אדריכל עצמאי בוגר מכללת ויצו ב-2006

karni:

קרני, אוצרת עצמאית, תואר ראשון בעיצוב פנים מהמכללה למנהל (2005), סטודנטית לתואר שני בתוכנית הבינתחומית באוני' ת"א. אצרתי את "תלוי בגוף" בגלריה מנשר, practice makes perfect בגלריה טבי, "איש שלא הבחין בשום דבר" של מירב שחם באלפרד, תערוכה זוגית לרני ששון ואיריס גולדברג במנשר

Yuval Saar:

מירב שחם! מהמם. ויש גם שותף שלישי לפרויקט. נכון?

karni:

כן, יהונתן משעל: אמן, צלם ומורה, עושה סיורים בדרום ת"א, כותב בערב רב

Yuval Saar:

מאיפה אתם מכירים? מה חיבר ביניכם?

eran:

יונתן ואני מכירים משנת 2000 ומשהו, חברים, עשינו יחד פרויקט דומה ב-2010 בבת ים בביאנלה לאדריכלות נוף ועוד כמה שיתופי פעולה קטנים

karni:

יהונתן ראיין אותי לערב רב לפני שמונה חודשים, ואז הציע לי להצטרף לצוות 🙂

Yuval Saar:

מעולה. מה שאומר שאולי גם אנחנו נעשה משהו ביחד…

karni:

בכייף!

eran:

בכיפ:)

Yuval Saar:

בכל אופן, מה זה פרויקט מטרופוליס?

eran:

אחרי הלימודים, שבהם התעסקתי בנושאים שקשורים לאדריכלות וחינוך, עשיתי פרויקט גמר שעסק בעיר ובחינוך ובהצעה לקשר חדש בינם ובמבט חדש על עירוניות ועל חינוך. ההצעה הייתה דומה בכללי לפרויקטים שעשינו אחר כך. הרעיון הוא שהעיר היא בית ספר: כל אחד הוא מורה וכל אחד הוא תלמיד. החינוך הוא החיים

Yuval Saar:

מה שאתה אומר נשמע מאד כללי, אתה יכול לפרט קצת יותר, להסביר תכלס מה זה אומר

eran:

כיום העיר עוסקת ומתפתחת בעיקר סביב כלכלה-קפיטליזם. המחשבה הייתה שהעיר יכולה להתקיים ולהתפתח סביב חינוך, שכן חינוך הוא בסיס משותף ומהותי בחיים שלנו. זו מחשבה אדריכלית אורבנית, כיצד עיר שהמהות שלה הוא חינוך מתפתחת. למשל, אפשר לחשוב איך העיר הייתה נראית עם המערך של חינוך היה נראה כמו מערך הצרכנות, חנויות וכו׳, תלמידים שמסתובבים ברחובות, לימודים בכיכרות העיר ומתחת לבתים, ברחובות וכד׳.

התפיסה החינוכית היא שבתי ספר לא רלבנטים לחיינו. בבסיס בית הספר מתקיים לאור מהות בסיסית שהיא אחדות זמן ומרחב, כולם לומדים באותו זמן ובאותו מקום, הצוות הנגיש לתלמיד הוא מצומצם. מנגד העיר מציעה את החיים והלימוד מהם. בפרקטיקה התלמיד ילמד בעיר, יסתובב בין מקומות לימוד באחריותו ובאחריות הוריו (כיום האחריות היא על בית הספר) ויבנה יחד עם חונך מלווה את דרכו בחיים

karni:

מטרופוליס הוא פרויקט שעוסק בסוגיות של חינוך בעיר בהקשר אמנותי. קריית המלאכה היא מתחם שמכיל כ-150 חללי סטודיו וגלריות לצד מספר אוספים/אספנים שהתמקמו שם. זיהינו את המקום הזה כמרחב עירוני שיש בו התרחשות רחבה בהקשר האמנותי, לחשוב עליו כבית ספר לאמנות שפתוח לקהל ונגיש, לא ממקום של "ביקור סטודיו" (*מה האמן עושה… טכניקה וכו') אלא כמפגש עם תכנים שהם לא בהכרח נחשפים אליהם במפגש מיידי עם אמן. מטרת המפגשים היא חשיפה של האמן, נושא מחקר/תהליך/תחום עניין של אותו אמן, לקהל הרחב, להמחיש ממשית את האופן שבו המתחם מכיל תכנים מסוגי ידע שונים – חילקנו למחלקות שונות

Yuval Saar:

זה נשמע סופר מעניין ומסקרן. אז מה יקרה בסופהשבוע המדובר? מה אני אוכל ללמוד?

eran:

יש 45 מפגשי לימוד בנושאים רבים, אמנים ותיקים וצעירים, בעלי אוספים, ביניהם אוסף בנו כלב ואוסף הארץ – סיור עם אפרת לבני, שניהם לרוב לא פתוחים לציבור. באמנים: לארי אברמסון, יאן ראוכוורגר, הלל רומן, ציון אברהם חזן בגלריה ZIZ, נעה גינזבורג בשיחה על ציות וקונפורמיזם בעבודתה, אלה מנור – צלמת שתציג היכרות עם עדשות lensbaby, אלין אלג'ם שתרצה על ״הזר המורד וגיבור העל״, שי יחזקאלי ידבר על ציור מינורי. ויש מחלקות מעניינות: המחלקה ללימודים במרחב אישי, המחלקה לעירוניות והפוליטיקה של המרחב, מחלקה ללימודי והבנת המנגנון, ועוד כמה

karni:

כמו המחלקה לרעיונות מופשטים והמחלקה לרעיונות קונקרטים

אסף שחם

אסף שחם

Yuval Saar:

עכשיו אני תוהה, מבלי לפגוע חס וחלילה באף אמן, מה הערך המוסף של לשמוע על הנושאים האלו מהאמנים האלה? או אולי השאלה צריכה להיות – איך נבחרו הנושאים שכל אמן מלמד?

karni:

בית הספר נבנה בהתאם למה שקיים – המקום הוא קריית המלאכה, המורים הם אלו שנמצאים שם, והתכנים הם נושאי המחקר שלהם והנושאים שמעסיקים אותם. לפי זה אצרנו את המחלקות השונות

Yuval Saar:

איך בכלל עשיתם את המיפוי? עברתם דלת דלת?

eran:

גם מדלת לדלת, יצרנו קשרים עם אמנים במקום, צרפנו אותם והם הפנו אותנו לאחרים, על פעילות חלק מהם ידענו ופנינו אליהם, והיה קול קורא

Yuval Saar:

ועוד שאלה לפני שנחזור למהות – מישהו מימן את התענוג הזה? או מממן?

eran:

עירית תל אביב מממנת באמצעים הצנועים שלה… האמנים גם מקבלים תשלום כמובן

Yuval Saar:

גם משהו… ובחזרה לפרויקט. מהרגע הראשון שסיפרתם לי עליו הוא נשמע מגניב ומעניין. ופה השאלה שלי – האם מתוכנן המשך? ומה הערך של דבר כזה אם הוא חד פעמי בסופשבוע אחד? ואולי השאלה צריכה להיות מה אתם מצפים שיקרה? מה אתם רוצים שהמבקרים יגידו אחרי שהם יבואו לשיעור או שניים?

eran:

הפרויקט הוא דרך להצגת הרעיון לקהל הרחב ודרך לבדיקת הצדדים המעשיים. מכאן אנו יכולים ללמוד ולהסיק לגביו ולהתקדם תיאורטית ומעשית, כך גם עשינו בפרויקט הקודם בבת-ים (שהיה סיפור אחר)

karni:

אנו מקווים שאנשים יחשפו לקריית המלאכה ולפעילות (האמנותית) שמתרחשת בה וכן, המטרה היא להרחיב את הבית ספר גם למקומות אחרים.

eran:

המבקרים נחשפים להסתכלות חדשה על אורבניות, חינוך ואמנות והקשר בינם וברמה אחרת פוגשים אמנים ונושאים שמענינים אותם באופן בלתי אמצעי

Yuval Saar:

אתם כותבים שזה ניסוי לקראת הקמתו של ״בית ספר״ חדש לאמנות, שבו המרחב העירוני מהווה מקום ללמידה ולשיתוף ידע. הפנטזיה שלכם היא באמת להקים מוסד כזה אם הייתם יכולים?

eran:

כן. להקים, לא לנהל

karni:

בנוסף, רוב האמנים שנמצאים במתחם הינם מורים במוסדות מה שמעלה הרבה שאלות אודות חינוך ואמנות

Yuval Saar:

קרני – מה למשל? איזה שאלות? כי זה משהו שמעסיק גם אותי, ולא רק אותי, בתחום העיצוב: מה מלמדים, איך מלמדים, מי מלמד

karni:

כן, גם את בחינת המנגנון וגם הקשר והניתוק מהעיר… מהניסיון שלי במכללה למנהל (שם אני מלמדת) הסטודנטים מנותקים מהעיר, רוב הפרויקטים מתייחסים לת"א ולא לסביבה הקיימת והמידית (ראשון לציון). ההתנסות האישית החווייתית של לשוטט בעיר, מה שומעים, מה רואים, יש פער בין התוכן למקום

eran:

בהבט אדריכלי, לימוד בחלל כיתה שאינו מזוהה ואין ללומדים בו זיקה הוא בלתי אפשרי. כמוהו הניתוק מהעיר ומהחיים. כמוהו השהות במוסד/בניין אחד

Yuval Saar:

מעניין! אולי תגידו גם מילה על השם, מטרופוליס

eran:

פה הלכנו על אסוציאציה: קריית המלאכה – מטרופוליס

Yuval Saar:

אתם חושבים שזה יהיה מספיק ברור, הקשר לחינוך?

karni:

אין קשר לחינוך. השם נובע מהמקום, ממחשבות על עיר, השראה…

Yuval Saar:

אוקי… ונראה לי שכדאי להזכיר שוב את מה שבאמת חשוב: מה עושה מי שרוצה להשתתף, איפה אפשר לקבל עוד פרטים? צריך להירשם? זה עולה כסף?

eran:

פה אפשר לקבל עוד פרטים, ופה נרשמים

karni:

לאיזה שיעור לרשום אותך??

Yuval Saar:

או! כל הכבוד על האסרטיביות. תאמיני או לא אבל אני רוצה לשמוע על האוסף של הארץ… למרות שיצא לי מן הסתם לעבור במסדרונות לא מעט, יהיה מעניין לשמוע עליו יותר

eran:

נרשמת

karni:

אגב, עד עכשיו יש 480 נרשמים!

Yuval Saar:

וואלה… 480! כל הכבוד.

karni:

אני גם ממליצה על אמיר שרפמן וליאת סגל (יש לה נגיעה לעיצוב), ועל נעה גינזבורג

נעה גינזבורג

נעה גינזבורג

Yuval Saar:

מצוין! אבל אם כבר אני מגיע לארוע כזה אני מעדיף אמנות ולא עיצוב (ויסלחו לי כל המעצבים…)

karni:

חחח

Yuval Saar:

עוד משהו שחשוב לכם להגיד לפני שאנחנו מסיימים?

eran:

תודה רבה 🙂

Yuval Saar:

בכיף

karni:

ביי

Yuval Saar:

שלום שלום

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden