כל מה שחשוב ויפה

גיא טמם: אני לא מחפש לכתוב כתובות ותעודות הוקרה

קליגרפיה, טושים, עפרונות, אותיות: נדמה לי שאני לא צריך להסביר למה בחרתי לראיין את המעצב גיא טמם, שלפני שנה וחצי גילה את עולם ה-lettering ונשבה בקסמו (לא מצאנו מילה מקבילה בעברית שתתאר את העיסוק הזה, אולי לכם יש הצעה?). עד שיהיה לגיא אתר אפשר לראות את התוצרים באינסטגרם שלו, ושנייה לפני שנתחיל, הנה טעימה מהסנדוויץ׳ שיוגש מאוחר יותר:

sndwich1.1

yuvalsaar:

בוקר טוב. מה שלומך?

Guy:

בוקר מעולה, שלומי טוב תודה, איך אצלך?

yuvalsaar:

נראה לי שטיפה הצטננתי אבל עוד מעט אצא לשמש והכל יהיה טוב

Guy:

כן, שמש יודעת לעשות את זה הכי טוב

yuvalsaar:

לגמרי. בוא נדבר על אותיות, קליגרפיה וטיפוגרפיה, אבל לפני כן תגיד כמה מילים על עצמך, מה למדת, איפה, מתי ומה עשית מאז

Guy:

בן 37, נשוי+1, למדתי עיצוב גרפי בוויצו בחיפה, סיימתי ב-2006. לאחר מכן עבדתי ב-jcs במחלקה של ערוץ הספורט, עיצוב לברודקאסט. אחרי שהבנתי שהעניין הזה פחות לטעמי, עברתי לפרינט ועבדתי שנתיים אצל דויד חליבה, סטודיו למיתוג. אחרי זמן מסויים שהתחילו להגיע אלי לקוחות באופן פרטי החלטתי לצאת לדרך עצמאית

yuvalsaar:

עם איזה לקוחות אתה עובד? מה עשית מעניין בשנים האחרונות כעצמאי?

Guy:

איכשהו יצא שאני עושה הרבה מיתוג למסעדות ואוכל, ולצד זה עשיתי מיתוג גם לחוף מינרל בים המלח, עבדתי עם מיקרוסופט תקופה ארוכה, פה ושם קצת עיצוב אלבומים וליווי צמוד למותג מדוזה בארבע השנים האחרונות (שזה הכי כיף)

yuvalsaar:

ואיך הגעת לקליגרפיה?

Guy:

תמיד חיפשתי את העיסוק הצדדי במשהו מנותק ממסחריות ומלקוחות שדורש התעסקות אחרת. באופן כללי תמיד עניינו אותי אותיות אבל עיצוב פונטים נראה לי כמו פרקטיקה שהיא אולי קצת יותר מדי בשבילי. באחד מהחיפושים אחר רפרנסים, נתקלתי בעבודות של קליגרף בשם רפאל בוגוסלב, והתחלתי לחפור בעבודות שלו. משם המשכתי לחפש יותר עמוק כל נושא שקשור לקליגרפיה ול-Lettering, מילה שעוד לא מצאתי לה מקבילה בעברית. אחרי שהמוח שלי עף אמרתי לעצמי שאני גם רוצה לעשות ככה יפה. הנה סרטון ששווה לראות בהקשר הזה.

yuvalsaar:

וואלה. מתי זה היה כשאמרת שאתה גם רוצה?

Guy:

לפני שנה וחצי בערך, אולי קצת יותר… קניתי טוש קליגרפי והתחלתי לשחק איתו, בעיקר בעברית. ניסיתי למצוא איזה משהו, לא היה ברור לי מה, ואיכשהו תמיד נתקעתי על הכתב הקליגרפי העברי שמחובר בזיכרון להרבה דברים שפחות עניינו אותי. לכן החלטתי שאני שם בצד את העברית ומתחיל ללמוד קליגרפיה לטינית על כל מה שהיא מציעה, כל הסקריפטים עם העיטורים, האותיות הגותיות וכו'. חודשים שלמים על יוטיוב, גוגל וכל פיסת מידע שיכולתי להשיג, בנוסף לשעות ארוכות מאוד אחרי העבודה להתאמן, מה שעדיין קורה אגב… זאת פרקטיקה מאוד חמקמקה, אתה חייב תמיד לאמן את השריר

yuvalsaar:

מה למדת בשנה ומשהו הזו על התחום?

Guy:

על התחום למדתי המון, על מבנה נכון של אותיות, מאיפה מגיעות הצורות והמבניות של הפונטים שאנחנו משתמשים בהן. סתם לדוגמה, משהו שמפתיע בדרך כלל מעצבי אותיות, רוב האותיות העבריות נכתבות בזווית ציפורן של 60 מעלות, ורק באלכסון של ה-א' וה-צ' הזווית היא 80 מעלות, כדי לייצר קו מעט יותר דק וליצור איזון יותר נכון באות.

אבל אני חושב שמעבר להכל למדתי שיש אינספור אפשרויות וצורות חדשות שרק מחכות להיווצר. יש משהו בכתב העברי שהוא מאוד פרקטי, לעומת הסקריפטים הלטינים שנראה שמישהו ממש נהנה ליצור, ובכתב העברי התחושה היא שהיא עוצבה תוך כדי בריחה 🙂 כאילו תחושת הרדיפה האופיינת לעם היהודי משתקפת גם באותיות…

yuvalsaar:

יצא לך לדבר עם קליגרפים מחו״ל? יכול להיות שהם יגידו הפוך, כי זה רק משהו שלנו נראה?

Guy:

כן, יש משהו שהוא אקזוטי בעברית כמו גם בערבית, אבל ה"תלונה" היא שאין קצב בעברית, בעוד שבערבית יש קצב מדהים וגם הרבה סקריפטים לטינים. חוסר הקצב הזה נובע גם מהמבנה הריבועי של האותיות. בכתיבה הקליגרפית הכתיבה של כל אות מורכבת מכמה משיכות, היא מורכבת יחסית ואין זרימה בכתיבה עצמה. אני לא מחפש לכתוב כתובות ותעודות הוקרה, אותי מעניין את מה שאני מגדיר קליגרפיה למעצבים, היכולת למצוא פתרונות טיפוגרפים שהם מעבר לשנות איזה סריף בפונט על המחשב, ולחפש בתוך העולם הזה צורות חדשות. יש לי כמה דוגמאות ללוגוטייפים שנבנו בהתאם לתפיסה הזאת

yuvalsaar:

קדימה, אין כמו דוגמאות

Mineral1 Mineral2

Guy:

בלוגו שעיצבתי לחוף מינרל הם רצו משהו שישדר טבעיות והרגשת חופש, אז עשיתי הפשטה מאוד בסיסית לטבעי. חיפשתי משהו שמגיב למשהו וממשיך בעצמו לצורה חדשה, אז אחרי חיפושים שמתי לב לתגובה של טושים מסויימים לנייר. אתה מכיר את זה שאתה כותב עם טוש על עיתון אז נוצרת התפשטות של הצבע/דיו? שמתי לב שאפשר לדגום חלק מההתפשטות הזאת לצורה חדשה ולהגדיר אותה כמאפיין של אות

yuvalsaar:

בטח שמכיר…

speedog1speedog2

Guy:

ב״ספידוג״, רשת של מזון ומשלוחי מזון לחיות, בא לידי ביטוי מה שלמדתי מהכתיבה של סקריפט לטיני שנקרא copperplate. את הסקיצה הראשונית עשיתי עם טוש עם ראש של מכחול שייתן לי את הוריאציה של עובי הקו. החיבור בין האותיות, ההטייה והקצב נבעו מתוך הבנה של איך נבנה הסקריפט הלטיני. יש חוקים מאוד ברורים לאיך לכתוב אותם, וזה נכתב עם ציפורן גמישה שנותנת את עובי הקו לפי הלחץ שאתה מפעיל.

גם ב״סנדוויץ'״ הסקיצה הראשונית נעשתה עם טוש קליגרפי באופן מאוד חופשי כדי למצוא את החיבורים ואת ה"דימוי" שמעניינים אותי ולהתמקד בהם, ואחר כך הסקיצה נכנסת לשלב שבו אתה מחליט על המשקל, הדינמיות, ופינישים שמחזקים את המסר שאתה רוצה להעביר. גם פה ההתבססות היא על איך זה נעשה בסקריפטים הלטינים, למרות שיש לא מעט דוגמאות ללוגוטייפים בעברית עם אותם מאפיינים, זה הכל הגיע מלמידה והתבוננות משמאל לימין.

אני רוצה להוסיף גם את העובדה שאני שמאלי. כמעט באופן מוחלט כל הסקריפטים בנויים לימניים, וכדי להגיע לזוית העט הנכונה אני צריך לכתוב כשהדף נמצא 90 מעלות אנכית אלי, ואני כותב בעצם מלמעלה למטה במקום מימין לשמאל ולהפך…

sndwich1sndwich2

yuvalsaar:

זה בדיוק הזמן לשאול למה לעשות את זה ביד, אם אפשר לעשות היום הכל במחשב? או כמעט הכל?

Guy:

יש שתי דרכים להסתכל על זה. אחת, אני חושב שיש משהו בעשייה ידנית שהמחשבה יותר זורמת, ממש כמו לקשקש בשיחות טלפון משהו שממש מעודד את המחשבה… ולוקח אותך איתו, מצב שקשה לייצר מול המחשב וזה בדיוק הכמעט הזה שהמחשב לדעתי לא מכסה

yuvalsaar:

והדרך השנייה?

Guy:

הדבר השני הוא מה שנקרא accidental qualities, או בעברית, איכויות שנוצרות בטעות, וזה נובע מהמון דברים: חוסר ריכוז, הנחה לא נכונה של העט, ובכלל, ברגע שאתה יודע מה "נכון", יותר קל לשבור את זה, ולמצוא את הדבר החדש הזה שאתה מחפש, אתה מרגיש את העשייה

yuvalsaar:

אז מה עכשיו? לאן אתה רוצה לקחת את זה?

Guy:

לעשות מלא פוסטרים מלאי משפטי מוטיבציה… סתם לא. אחד זה להמשיך לחפש, ולנסות למצוא דברים חדשים… ושנית גם מעניין אותי להעביר את זה הלאה, במסגרת לימודית כלשהי, בין אם סדנאות או קורס. אני עובד על בניה של קורס שייתמקד בדיוק בעניין הזה של החיפוש, גם ברמה העיצובית וגם ברמה האמנותית

yuvalsaar:

נשמע כמו קורס שהייתי שמח להשתתף בו, למרות שאני יודע שאין סיכוי שיהיה לי זמן…

Guy:

תהיה גם סדנה של יום אחד 🙂

yuvalsaar:

ומי שרוצה בינתיים להתנסות לבד, איך אתה ממליץ להתחיל?

Guy:

יוטיוב!

yuvalsaar:

יוטיוב! מה היינו עושים בלעדיו?

Guy:

אני חושב שהמפתח הוא לא לחשוב יותר מדי אלא להגיד, היי זה מגניב אותי ובא לי לעשות את זה, להתחיל לחפש חומרים, ומשם כבר מתגלגלים הלאה לדברים אחרים, והרבה רצון כי ההתחלה יכולה להיות מאוד לא מעודדת

yuvalsaar:

לא לחשוב יותר מדי זה משהו שאני מוכן לאמץ בקונטקסט הזה…

Guy:

האמת שאני לא יודע מה הייתי עושה בלי יוטיוב, בינתיים למדתי שחמט, טניס וגם אפילו טריקים בפריזבי, אינסוף ואין זמן

yuvalsaar:

נראה לי יש לך יותר מדי זמן פנוי…

Guy:

הכל נעשה בשעות אחרי עבודה. אם אתה מוריד קצת מהשינה קצת מהבירה ולחלוטין את הטלויזיה, תאמין לי שתהיה מופתע מכמה זמן פנוי נשאר לך.

yuvalsaar:

טוב, זה כבר לדיון לפעם אחרת

Guy:

לגמרי

 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

7 תגובות על הכתבה

  1. אורי

    מעניין מאוד. ומה רע בביטוי "כתיבה תמה"?

    1. yuval saar

      איכשהו זה נראה לי קצת רחוק

  2. גיא

    כתיבה תמה מתייחס לקליגרפיה, לפירוש הלטיני של המילה שהפרקטיקה עצמה היא לכתוב את האותיות עם כלי ייעודי, לטרינג זה יותר כמו לצייר את האותיות עם עיפרון עט מכחול או כל דבר אחר…

  3. דניאל

    מעורר השראה!!! אשמח לשמוע אם באמת יהיה קורס כזה..

  4. דנה

    האם אתה (גיא:)) מלמד במוסד כלשהו?

    1. גיא

      היי דנה,
      לא באופן קבוע, יש כמה תוכניות לשנה הבאה
      וגם השנה יהיו כמה שיעורים באקדמיות השונות.

    2. גיא

      ודרך אגב, אני תמיד פתוח להצעות בכל מה שקשור להרצאות סדנאות וכו'.

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden