כל מה שחשוב ויפה

איור עכשיו. מפגש 77: גבריאלה ברוך

די נדיר שפרויקט גמר מצליח ליצור סגנון מובחן ומזוהה, שמלווה יוצר במהלך הקריירה שלו והופך לטביעת האצבעה שלו. זה מה שקרה אצל גבריאלה ברוך, בת 29, בוגרת מסלול איור במחלקה לתקשורת חזותית, בצלאל (2011). במסגרת הפרויקט היא איירה תשעה שירים מהמאה ה-19 מתוך חמשירי האיגיון (נונסנס) של אדוארד ליר, והעניקה להם פרשנות ייחודית ומקורית: היא בחרה בסגנון שמשלב בין דימויים סוריאליסטים לבין דיוק ריאליסטי, שיצר תוצאה בעלת אווירה לירית ופואטית.

יש משהו בסגנון של ברוך שמצליח לקלוע לרוח התקופה. ואמנם, מאז שסיימה ללמוד היא פרסמה את העבודות שלה בארץ ובחו״ל, השתתפה וזכתה בתחרויות, הופיעה בפצ׳ה קוצ׳ה, וב-2012 היא הייתה האמנית של עונת התרבות בירושלים. בסמסטר האחרון היא אף לימדה איור באוניברסיטת ליי (lehigh) בבית לחם, פנסילבניה (ארצות הברית).

אני חוקרת את הסגנון שלי כל הזמן, אבל נשארת בגבולות שלו. זה לגמרי קורה מבחירה מודעת, מהמחשבה לאן אני רוצה להגיע. זה קו שהחלטתי עליו באופן מודע ועבדתי קשה כדי שאנשים יגידו ׳זה גבריאלה ברוך׳. האם זה טוב או רע? יש לזה מן הסתם שני צדדים

 

gbarouch

״בסוף השנה השלישית של הלימודים שלחתי את תיק העבודות שלי לארט דירקטור של 3×3, מגזין איור שאני אוהבת במיוחד, ושאלתי אותו מה הוא חושב. הוא ענה לי שארט דירקטורים מחפשים מאייר עם סגנון מובחן, כי מבחינה מסחרית הם רוצים לדעת עם מה הם עובדים. הם יודעים בדיוק מה הם מזמינים והם רוצים לדעת בדיוק מה הם מקבלים. בנוסף, ברגע שמזהים אותך בתור יוצר, קל לך יותר לבנות שם.

״אז הבנתי שזה מה שאני צריכה ובאותו רגע החלטתי שלשם אני חותרת. בשנה ד׳ זה פשוט התחבר. שם הסגנון התחיל להתגבש ושם הייתה ההצלחה הראשונה, אנשים התחילו להחמיא והבנתי שמשהו שם עובד. מאז אני חוקרת את הסגנון שלי כל הזמן, אבל נשארת בגבולות שלו. זה לגמרי קורה מבחירה מודעת, מהמחשבה לאן אני רוצה להגיע. זה קו שהחלטתי עליו באופן מודע ועבדתי קשה כדי שאנשים יגידו ׳זה גבריאלה ברוך׳. האם זה טוב או רע? יש לזה מן הסתם שני צדדים, אבל זה מה שרציתי. בסוף, אגב, נכנסתי למגזין…״.

gbarouch8

״העבודות הראשונות שפרסמתי היו פחות עבודות מוזמנות מלקוחות ויותר עבודות למטרת פרסום. הייתי יושבת על המחשב ומחפשת מגזינים של איור ושמות של ארט דירקטורים. הייתי שולחת מאות מיילים ובסוף שניים שלושה חזרו אלי ואמרו כן, אנחנו רוצים לפרסם עבודות שלך. זה היה בתחילת שנה ד׳ כשהרגשתי שיש לי עבודות שאני יכולה להוציא החוצה. ככל שקיבלתי יותר חשיפה יותר אנשים מבחוץ הכירו אותי ופנו אלי וככה הגיע עוד פרויקט ועוד אחד. במקביל פתחתי עמוד פייסבוק וקידמתי את עצמי.

״לוח השנה שאיירתי בדנמרק הגיעו אלי דרך פייסבוק. זה הכל עניין של דבר גורר דבר. וגם אז באופן קבוע המשכתי לשלוח מיילים למגזינים ולהשתתף בתחרויות. אנשים רואים את זה, כל מיני ארט דירקטורים בעולם, זה חלק ממאגר מידע שפשוט גדל ומתרחב. כשכבר היו לי מספיק לקוחות ותיק עבודות מספיק גדול חתמתי עם סוכנת בקליפורניה, ואני מקווה שזה יוביל לעוד שיתופי פעולה ועוד לקוחות״.

gbarouch9

״סצינה האיור המקומית מאד מגוונת וכוללת המון סגנונות. חלק מזה נובע בזכות האינטרנט, שמשמש כמקור עצום להשראה. הסגנון שלך בסך הכל בנוי מהרבה דברים שליקטת במהלך הדרך. ככל שאתה רואה יותר אתה יכול ללקט יותר.

״יש היום המון סגנונות והמון מאיירים טובים ברמה בינלאומית, שמקבלים פרסים, משתתפים בפסטיבלים, מפרסמים במגזינים, אני רואה באופן קבוע שמות ישראלים שמצליחים בעולם וזה כיף. כלל אנשים מסביב מתחילים לשים לב, משהו מתעורר. באופן כלל אנשים לא מעריכים מספיק את התחום מחוסר ידע, הם לא מבינים במה זה כרוך, ואני שמחה שיש יותר הבנה של מה זה איור״.

gbarouch1

״אני עובדת עם רפרנסים ומציירת בוואקום במברשת הכי בסיסית בקו הכי דק, שפשוט נותן תחושה ידנית. אני גם עובדת ברזולוציות מאד גבוהות ורק לאחר מכן מקטינה, מה שמייצר את התחושה של הפרווה או של הנוצות. זו עבודה מאד מפורטת וזה לוקח המון זמן בגלל כל הפרטים. בסוף אני צובעת בפוטושופ.

״יש לי חיבה לצבעים שאני משתמשת בהם באופן אינטואיטיבי. באיזשהו שלב אמרו לי להפסיק להשתמש בדפים צהובים. הפסקתי לתקופה ואז חזרתי, אני מרגישה שם הכי בנוח, אבל אני עדין חוקרת ונראה לאן זה הולך. ניסיתי לעשות משהו עם כחול וורוד בוהק וזה לא עבד…״.

gbarouch5

״בכל הקשור לעידן הדיגיטלי, מצד אחד אני מבינה את העצבות הזאת של לאבד את הדף, את הקראפט, את האותנטיות ואת החמימות האנושית, של הטעויות האנושיות. אבל אני חושב שהעידן הדיגיטלי פתח דלת לסגנונות מגוונים יותר, ליח״צ, לשיווק, לעבודה עם חו״ל. נכון להיום אני חושבת שמה שהרווחנו עולה על מה שאנחנו מפסידים. אבל מי יודע, אולי אשנה את דעתי״.

gbarouch7

פוסט זה פורסם כחלק מהמחקר לקראת התערוכה אומת האיור שעתידה להתקיים בבית האמנים בתל אביב בשנת 2014. בלינק אפשר למצוא את כל הפוסטים שהתפרסמו עד כה בנושא. gbarouch3

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden