כל מה שחשוב ויפה

איור עכשיו. מפגש 82: יונתן פופר

העבודה הראשונה של יונתן פופר, עוד לפני הלימודים, התפרסמה בעיתון הקיבוצים הדף הירוק. מאז הוא הספיק לא מעט… בתקופת הלימודים הוא כבר אייר לבלייזר, ולאחר מכן הוא אייר חולצות לג׳לדה, אייר לשבעה ימים וכיום הוא מאייר לכלכליסט ואת הטור קבוע של אראל סגל בסופשבוע של מעריב.

על הטור של סגל מספר פופר – בן 31, בוגר מסלול איור במחלקה לתקשורת חזותית, שנקר (2012) – ש״בינתיים זו חוויה נורא מעניינת. אתה יודע מי זה ומה הדיעות שלו, ואני אמנם לא שמאלני כמו ההורים שלי, אבל הרבה פעמים קורה שמה שהוא כותב מתנגש עם מה שאני רוצה לצייר ואז אני צריך למצוא דרך איך לאו דווקא להגיד את מה שהוא אומר בטור, אלא להציע אלטרנטיבה ולנסות להראות דווקא את ההפך…״.

אני חושב שאחת הסיבות למגוון האדיר הוא שאנחנו, ילידי 80׳ והלאה, דור שנחשף יותר לאיור, בכל הטלוויזיות והאנימציה והערוצים. מי שגדל לפני כן היה צריך להסתפק בערוץ אחד. זה לא עניין של איכות, פשוט היה פחות מה לראות. אנחנו דור שקיבל את האמריקה הזו לפנים, אם זה בכבלים, בחנויות הקומיקס ובשאר ערוצי המדיה

 

ypopper

לאחרונה סיים פופר לעשות קליפ אנימציה ״ליריק וידאו״ לסינגל חדש של TYP. ״כשהם פנו אלי חשבתי שהם רוצים קליפ רגיל אבל אז הבנתי שיש תחום אחר שלא הייתי מודע אליו. הרבה אמנים מוציאים היום קליפים רק עם הטיפוגרפיה, רק עם המילים של השירים, לפני שהם משקיעים בקליפ הרשמי. פעם שהיית קונה אלבום היית יכול לקרוא את המילים בזמן שהיית שומע את השיר, והקליפ הטיפוגרפי בא לענות על הצורך הזה כי היום כבר לא קונים כבר דיסקים, מורידים הכל באינטרנט.

״הם הגיעו אלי דרך חברים משותפים בפייסבוק. 70 אחוז מהעבודה שלי מגיעה אלי מרשתות חברתיות כאלו או אחרות. אני לא יודע אם מאיירים יודעים להעריך את הכוח של זה, זה מדהים. עצם זה שיש לי ברשימת החברים את העורכת הגרפית של הניו יורקר זה מדהים, בין אם היא רואה את העבודות שלי או לא״.

״העבודה על הקליפ הייתה מאתגרת. טיפוגרפיה זה דבר נורא מפחיד בכלל, ובעיקר מאיירים. זה היה נסיון נחמד לצאת מהאלמנט שלי ולהתנסות עם זה. שמעתי את השיר והוא נורא התחבר לי לפופ של שנות ה-80 או לתחילת הניינטיז. יש הרבה שורות בשיר של ׳ספינינג אייטיז מיוזיק׳ וזה לקח אותי לעולם העיצובי הזה, שיש בו רק cmyk, וחשבתי שיכול להיות נחמד לשלב את זה בקליפ״.

yp-6

״כמעט באופן מוחלט אני עושה איור דיגיטלי, אבל תמיד מתחיל על הנייר, אני לא אוהב לצייר ישר על המחשב. אני נורא אוהב צבעי מים, זה כיף לצייר ככה, אבל אני לא מרגיש שהגעתי לשלב שבו הציור שלי בצבעי מים יכול להיות מסחרי. בכל מקרה זה משהו שאני אשמח לנסות ולהתפתח בו.

״אני מאד בצד של אלו שמאמינים שהמחשב הוא פשוט עוד כלי. המנעד שלו גדול, מה שהופך אותו לכלי שיכול לשמש אותך להרבה דברים. יש בתוכו הרבה אפשרויות שיכולות להבדיל אותך ממאיירים אחרים. זה הכל עניין של בחירה: כמו שיש מניירות בצבעי שמן או בנייר ועפרון, גם במחשב אתה יכול לגלוש למקומות האלו. נראה לי שחשוב לדעת לקחת את מה שאתה אוהב בטכניקות אחרות וליישם אותן במחשב במה שיחודי לך״.

yp-3

״יש מגוון אדיר של סגנונות ואמנים היום בישראל. אני לא יודע אם זה קשור לאינטרנט אבל מה שנורא יפה זה שכמעט כל אחד יכול למצוא את הנישה שלו, את הזרם שהוא יכול ללכת איתו. יש איור ׳אירופאי׳ ויש ׳אמריקאי׳, וכל העניין של הרשת החברתית יכול לעזור לך ליצור קשר ולעקוב אחרי אמנים שאתה אוהב או מעריך בדרך פשוטה וקלה. בכל מקרה סצינת האיור בארץ עדין יותר מתקדמת מהלקוחות, אין עדין מספיק מודעות.

״אני חושב שאחת הסיבות למגוון האדיר הוא שאנחנו דור שנחשף יותר לאיור, ילידי 80׳ והלאה. אני זוכר מתקופת הילדות שאבא שלי הביא קומיקס של טרזן וספיידרמן, והיו גם כל הטלוויזיות והאנימציה והערוצים. מי שגדל לפני כן היה צריך להסתפק בערוץ אחד. זה לא עניין של איכות, פשוט היה פחות מה לראות. אנחנו דור שקיבל את האמריקה הזו לפנים, אם זה בכבלים, בחנויות הקומיקס ובשאר ערוצי המדיה״.

yp-10

״אחד הדברים שדחפו אותי למקצוע הוא הסיפוק המיידי. זה נורא כיף שביום שלישי אתה עובד על איור ויום למחרת הוא מתפרסם בעיתון. אתה ישר קוצר את המחמאות, מרגיש את הסיפוק של ציור חדש, לעומת לחכות שלושה חודשים עד שתרגיש מסופק מפרויקט שעשית באנימציה.

״מבחינה זו אנימציה תמיד תהיה פחות מושקעת מאיור לפרינט. העבודה עליה מכריחה אותך להתסכל על המכלול ולא על הפריים הבודד. כשאתה עושה איור אחד אתה מנסה שהוא ייצא הכי טוב שלך, מנסה לראות כל פגם, כל קו לא נכון, לעבוד כמו שצריך על כל הצבעים, ובאנימציה אין לך את היכולת לעשות את זה אלא אם אתה אולפן גדול. עיצוב דמות במשך חודש זה לאו דוקא הרבה זמן, אבל אף אחד לא ישלם לך בארץ על חודש״.

yp-4

פוסט זה פורסם כחלק מהמחקר לקראת התערוכה אומת האיור שעתידה להתקיים בבית האמנים בתל אביב בשנת 2014. בלינק אפשר למצוא את כל הפוסטים שהתפרסמו עד כה בנושא.

 yp-5  

*כוכבית מייצגת שדות חובה

תגובה אחת

  1. משה

    מעולה! תענוג לקרוא!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden