כל מה שחשוב ויפה
תמיד כאן, תמיד בצלאל
מתוך התערוכה ארוגים בתודעה. צילומים: ליאוניד פדרול

יש כוחות רבים שלומדים ופועלים בתחום מתוך תשוקה, חזון והמצאה, ודבקים במרכזיות הטקסטיל בחיינו

בחודש שעבר נפתחה במוזיאון ארץ ישראל התערוכה ארוגים בתודעה, אמנות טקסטיל עכשווית בישראל. כ־60 אמנים, מעצבים ויוצרים רב־תחומיים, מציגים בתערוכה את היצירה העכשווית בטקסטיל בישראל, בהיקף ראשון מסוגו. אוצרת התערוכה, אירנה גורדון - כמי שמגיעה מחוץ לעולם הטקסטיל - מספרת איך השפיעה עליה העובדה שזו תערוכה ראשונה מסוגה

 

270_Dikla-Levsky

דיקלה לבסקי. כל הצילומים: לאוניד פדרול

Yuval:

הי אירנה, מה שלומך?

Irena:

טוב, תודה

Yuval:

מעולה, בואי נתחיל! אולי תספרי קודם כל קצת על עצמך לטובת מי שלא מכיר, מאיזה רקע את באה ומה הקשר שלך לטקסטיל

Irena:

אני אוצרת של סדנת ההדפס ירושלים ב־14 השנים האחרונות, ובעשר השנים האחרונות אני במקביל אוצרת עצמאית של אמנות עכשווית שפועלת בגלריות, בחללים אלטרנטיביים, במוזיאונים ועוד. אני כותבת על אמנות ודוקטורנטית לתואר שלישי.

אין לי רקע בטקסטיל. הוזמנתי על ידי המוזיאון לאצור את התערוכה והתהליך התחיל כבר לפני ארבע־חמש שנים. הטקסטיל מופיע הרבה באמנות עכשווית ואני מכירה את מופעיו בשדה הזה. לעיצוב הטקסטיל התוודעתי במהלך העבודה על התערוכה. הלכתי לראות תערוכות בוגרים, פגשתי חוקרים ויוצרים בתחום. את הקשר בין הדפס לטקסטיל ניתן למצוא בפן החומרי־טכני – צריבות והדפסות ברשת הן חלק בלתי נפרד מן הטקסטיל וגם בפן הרעיוני, שכן הדפס הוא תחום שמחבר בין תחומים באמנות החזותית כמו ציור ורישום עם פיסול/חריטה, גילוף בחומר וצילום, ועיצוב הטקסטיל אף הוא תחום שהוא טרום המוצר המוגמר והמבוסס על מחשבה, על החומר, התהליכים והדימוי, ויכול להתחבר לכל מיני תחומים אחרים

Yuval:

מעניין אותי אם כך מה למדת בזמן העבודה על התערוכה, מה את יודעת היום על התחום שלא ידעת קודם?

Irena:

ראשית הכרתי הרבה יוצרים ומעצבים בתחום עיצוב הטקסטיל שהעשייה שלהם מרתקת וחושפת הרבה נקודות ממשק, עם המחשבה והפרקטיקה שעומדים מאחורי האמנות העכשווית. נחשפתי ביתר שאת לשדה המחקר הביקורתי והחינוכי של התחום, שעוסק בפוליטיקה של הטקסטיל במשמעות שהוא נושא עימו, ביחס בין אומנות לאמנות, וכיצד שדה זה הוא שמוביל את הלימודים בעיצוב טקסטיל בעולם ובארץ ומאפשר לבוגרים של התחום לפרוץ לכיוונים שונים – לפעול בתחומי עיצוב הטקסטיל אך גם בעיצוב תעשייתי, בשיתופי פעולה בינתחומיים, בתחום האמנות החזותית ועוד.

עוד למדתי שלמרות שתעשיית הטקסטיל בארץ כמעט ואיננה בימינו, יש כוחות רבים – ותיקים וצעירים – שלומדים ופועלים בתחום מתוך תשוקה, חזון והמצאה, ודבקים במרכזיות הטקסטיל בחיינו

Yuval:

זה באמת נכון העניין של התשוקה אצל היוצרים בתחום. איך בחרת את העבודות לתערוכה?

Irena:

חיפשתי עבודות שיאירו פן מהותי של הטקסטיל ושל המחשבה עליו באופנים שונים ומגוונים; עבודות שיהיו עם תודעה עצמית על הטקסטיל ומה שהוא נושא בתוכו, כך ששהמשמעות שלו תעלה על פני השטח, תעלה אל התודעה של הצופים, שכן אנו מקבלים את הטקסטיל כמובן מאליו ביום יום שלנו. כמעט מחצית העבודות נוצרו במיוחד עבור התערוכה בדיאלוג ביני לבין האמנים.

לצד עבודות חדשת בחרתי בעבודות קיימות שחשבתי שהן משמעותיות ושנעשו בארץ במהלך השנים האחרונות. היה לי חשוב לבחור עבודות של מעצבי טקסטיל שהן לא המוצר עצמו אלא מבטאות את הרעיונות העומדים מאחורי היצירה של כל מעצב טקסטיל, הן מבחינה חומרית והן מבחינת הדימוי – עבודות שנוגעות במפגש בין סוגי חומר שונים, שחוקרות את היסודות של הטקסטיל – את השתי הערב, את הגריד, את הפרימה שלו, כיצד הדימוי נולד מתוך החומר או החומר מתוך הדימוי, יחסי טבע תרבות, עיסוק בזהויות פוליטיות ותרבויות, כיסוי וגילוי, האדרה ובזות, ועוד. נושאים אלה חוברים לתכנים של העבודות השייכות לאמנים החזותיים הפלסטיים שמשתתפים בתערוכה (יש כ־30 מעצבי ואומני טקסטיל וכ־30 אמנים חזותיים)

Yuval:

את יכולה לתת דוגמאות?

גלי כנעני

גלי כנעני

ישעיהו איש גבאי

ישעיהו איש גבאי

Irena:

לדוגמה, מהכיוון של עיצוב הטקסטיל, גלי כנעני שעבודותיה עוסקות במושג של הבגד וחלקיו, בפונקציונליות שלו, במוכר שהופך לזר, ביחס בין אריגה והדפסה, ובין יצירה לפרימה שלה. העבודה של ישעיהו איש גבאי יוצרת טקסונומיה של הטקסטיל והזיכרון הבינדורי שלו, באמצעות רכיבים צעירים שהוא מנקב מתוך שכבות של סדינים שמקורם במזרח אירופה ועברו במשפחות שונות בין הדורות. עוד דוגמאות?

Yuval:

כן, עוד דוגמה או שתיים

Irena:

מהכיוון של מעצבי הטקסטיל?

Yuval:

מהאמנות הפלסטית

רוית כהן גת

רוית כהן גת

Irena:

יש את העבודה של רוית כהן גת גולה סנגם מ־2004, שולחן שמכוסה שריג ועליו צלחות העטופות בשריג. זהו השולחן המשפחתי במרכז הבית – המשוייך מסורתית לאישה ולתפקידיה החברתיים. השולחן הזה מראהו כמזבח שעליו ׳הוקרבו׳ חייהן של הנשים בסיפור המשפחתי שהוא מגולל – סיפור בינדורי של סבתא רבתא של האמנית שעלתה מפרס לארץ ונישאה כשהייתה בגיל אחת עשרה, לפי מנהג הימים ההם, וילדה ילדים שאותם גידלה בעודה ילדה בעצמה, ויום אחד נכנסה למיטתה ולא יצאה ממנה למשך עשרים השנים הבאות.

העבודה, שמתכתבת ביודעין עם יצירתה הנודעת של ג׳ודי שיקגו ״הסעודה החגיגית״ (The Dinner Party), נוגעת בתפקידי הגילוי והכיסוי של הטקסטיל וכיצד בעבודת הרקמה והאריגה טבועים סודות וסיפורים משפחתיים אפלים, כמו גם קודים תרבותיים, והיא גם מגלמת את הקשר הלשוני והרעיוני בין טקסטיל לטקסט ובאופן מאד דרידיאני את האופן שבו ריבוי המשמעויות והיכולת לפרום ולקרוא ולכתוב מחדש את הטקסטיל/ הטקסט היא אינהרנטית לתחום

Yuval:

זו תערוכה ראשונה בהקף כזה לתחום הטקסטיל בישראל. נכון?

Irena:

נדמה לי שכן, במפגש שהיא מאפשרת בין מעצבי טקסטיל ואומנים בתחום ובין אמנים חזותיים. ראית את התערוכה במקרה?

Yuval:

ראיתי את התערוכה ובהקשר הזה רציתי לשאול, כמה היה לך חשוב לעשות תערוכה ״חשובה״, מתוקף המעמד כתערוכה ראשונה מסוגה?

Irena:

מה דעתך, זה פועל?

Yuval:

מה פועל? לא הבנתי?

Irena:

היה לי חשוב ליצור נוכחות של הרעיון ושל החומר – של הריבוי המחשבתי והפרקטי כמו גם שיורגשו המעוף, התעוזה, הרגש והפוטנציאל. היה לי חשוב לפרוש יריעה עשירה ומעוררת מחשבה שתראה את המרכזיות של הטקסטיל ואת המופעים המרתקים שלו בארץ בעת הנוכחית. מקווה שהתערוכה מצליחה בכך

Yuval:

החומר הטקסטילי נוכח ועובר ללא ספק, אבל אני רוצה לשאול שוב – כמה היה לך חשוב לעשות תערוכה חשובה, מתוקף המעמד כתערוכה ראשונה מסוגה?

Irena:

אולי אני לא מבינה את שאלתך

Yuval:

אשאל אחרת: איך השפיעה עליך העובדה שזו תערוכה ראשונה מסוגה?

Irena:

זה הטיל עלי אחריות גדולה דווקא משום שאיני באה מתחום הטקסטיל, ליצור תערוכה שתהיה סמן דרך במובן של תערוכות עתידיות בתחום והצורך וההכרח לתת במה לתחום

Yuval:

יפה! משהו חשוב להוסיף לפני שמסיימים?

Irena:

רציתי להוסיף כדוגמה את עבודתה של עביר עטאללה – דווקא משום שמדובר בתצלומים של טקסטיל

עביר עטאללה

עביר עטאללה

Yuval:

כדוגמה למה?

Irena:

כדוגמה לעבודה שמאירה את המשמעות המגדרית של הטקסטיל, את היחס בינו לבין הגוף ובין הזהות הפרטית והקולקטיבית דווקא באמצעות מופע צילומי ולא טקטילי של החומר

Yuval:

מעניין. אקדיש לה תשומת לב בביקור הבא במוזיאון…

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden