כל מה שחשוב ויפה

איור עכשיו. מפגש 84: אסנת פייטלסון

בדומה למאיירים ומעצבים רבים, גם אסנת פייטלסון – בת 30, בוגרת מסלול איור, המחלקה לתקשורת חזותית, שנקר (2012) – התחילה את דרכה במחשבה לפעול בעולם האמנות. במשך שנה היא למדה בסדנה לציור ורישום בירושלים. ״תמיד אהבתי איור, בתור ילדה הייתי בוחרת את הספרים בגלל האיורים, אבל כשסיימתי את הלימודים בסדנה לא רציתי לצייר יותר. הלכתי לאיבוד, חשבתי שאני רוצה להיות אמנית אבל במהלך הלימודים הבנתי יותר מה זה אומר. זה בלבל אותי לצייר מתוך הנפש שלך ואז למכור את זה בגלריה״.

לאחר מכן היא נרשמה לחוג לתולדות האמנות באוניברסיטה העברית, שם היא למדה במשך שנה וחצי. ״הבעייה שם הייתה שהדיבור הוא שאלו האמנים ואתה לא אמן, אבל עדין הרגשתי שאני רוצה לעשות, לייצר בעצמי״. היא עברה לתל אביב וניסתה להתקבל בפעם הראשונה לשנקר. היא לא התקבלה, ״הייתה לי תחושה שאני כבר לא אסתדר בשום מסגרת״, והחליטה לנסוע להודו, ביחד עם מי שהיה אז בן זוגה – ירון מנדלוביץ׳. שם, בהודו, פתחו השניים את מותג הטי-שירטס, ג׳לדה.

בפעם השנייה היא כבר התקבלה. ואף על פי שהיא סיימה את הלימודים לפני פחות משנתיים – היא תשתתף בתערוכה של התמחות איור במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, שתיערך במהלך שבוע האיור 2014 ותציג עבודות של מרצי ההתמחות ושל בוגרים שלה לדורותיהם!

יש ממש טרנדים, כמעט ואפשר לחלק את המאיריים לקטגוריות. יש הרבה השפעה אחד על השני. היו תקופות של סגנון של ראשים גדולים וגופים פרוותיים, והייתה תקופה של אנשי גומי כאלו; יש את היותר ריאליסטים ויש את בעלי הסגנון של קווקוי הטושים

osnat

״טיילנו במשך שנה ורצינו להמשיך לטייל ושיהיה לנו מה למכור. חשבנו למכור טישירטים: אני אוהבת לצייר ולירון יש תמיד הרבה רעיונות. בהתחלה הן היו אמורות להציג את כל מה שאנחנו אוהבים אבל עם הזמן זה נהיה מסעות וטיולים. חזרנו לארץ, ניסיתי להתקבל שוב לשנקר והתקבלתי, נשארנו פה ופיתחנו את העסק, ובסוף החולצות היו רק החלומות על המסע״.

 pet4web

״בשנקר הרגשתי בפעם הראשונה במקום הנכון, במיוחד בשנה ב׳ כשבחרתי במסלול איור. פתאום הייתי מוקפת באנשים שאוהבים אותם דברים כמוני: כולנו ציירנו מגיל אפס, היינו הילדים שמציירים הכי יפה בכתה, מקשקשים במחברות בבית ספר, ועכשיו מציירים בסקצ׳בוקים.

״במהלך הלימודים הלכתי והתרחקתי מאיור ספרי ילדים שאיתו הגעתי לשנקר, זה מה שבמקור רציתי לעשות. עם הזמן הבנתי שהאיורים שלי לא כל כך ילדותיים, הם לא חמודים בשום צורה, יש בהם משהו קודר. למרות זאת יצא לי לאייר את ספר הנוער ׳סוד הגן הנעלם׳. הדבר הראשון שאמרו לי שהאיורים שלי קודרים מדי, למרות שזה ספר כל כך קודר״. siberia_T

מאז שסיימה את הלימודים עבדה פייטלסון כמאיירת ומעצבת ב״רשת״, ב-open ובדה מרקר, במקביל לעבודות פרילאנס. ״אני על התפר בין איור לעיצוב, לא רק מאיירת ולא רק מעצבת, על הגבול. רוב האיורים שלי הם פוסטרים, כרזות, פחות איורים לספרים, יש בהם פחות סיפור מתמשך. אני לא אוהבת לאייר את אותן דמויות הרבה פעמים, אוהבת את האימג׳ האחד.

״כשאתה מאייר לטי שירט אתה חייב לחשוב על גוף, איך זה יושב על בן אדם, זה מאד מגביל, יותר מפוסטר. האיור לא יכול להיות מורכב מדי, הוא צריך להיות משהו שאתה תופס בשניה. בג׳לדה הבנו שמה שנמכר זה מה שמבינים ישר: אה, זו החולצה עם הדב, פנדה חלל – זה מהיר.

״אני עובדת עם חברה שעושה מוצרי הנייר – אין שם סיפור. זה דב שצריך להתאים בקטן ובגדול, ואם יש סיפור הוא מאד קצר. שלוש מילים. משפט. דב עם משקפים של היפסטר. זהו. בגלל זה באיור לספר הייתה לי בעיה, ובאמת כל האיורים שלי נראו בהתחלה כמו איורים לפוסטר״.

 globes_final

״את העבודות שלי אני תמיד מתחילה בעיפרון ביד. אחרי זה אני עוברת עם רפידוגרף, יוצרת את הקווים וצובעת בפוטושופ. העבודה במחשב פתרה לי הרבה בעיות עם צבע. בנוסף אני עובדת הרבה עם דפוס משי, עבודה שהתחילה עם החולצות. אני אוהבת לעבוד עם שלושה צבעים, עם חמישה, גם עם אחד, גם שחור לבן. זה בסופו של דבר מגדיר איך האיורים שלי נראים: קוים וכתמים גדולים של צבע״.

lighthouse_T

״אני מרגישה שיש היום הרבה השפעה מחו״ל ושכולנו רואים את אותם בלוגים, רואים אותם דברים ומושפעים מאותם מקומות. יש ממש טרנדים, כמעט ואפשר לחלק את המאיריים לקטגוריות. יש הרבה השפעה אחד על השני, אולי זה גם קשור לאיפה ומתי כל אחד למד. היו תקופות של סגנון של ראשים גדולים וגופים פרוותיים, והייתה תקופה של אנשי גומי כאלו; יש את היותר ריאליסטים ויש את בעלי הסגנון של קווקוי הטושים.

״אני לא יודעת אם כל אחד בוחר את סגנון האיור הבינלאומי שמשפיע עליו או שאנחנו מושפעים אחד מהשני. אני מנסה ללכת רחוק, לא לעשות בהכרח את מה שמי שיושב לידי עושה. צריך להיזהר מההשפעה של האינטרנט מהבחינה זהו, להיות מודע ממי לוקחים השראה ואיך משתמשים בה״.

space_bear_decal

פוסט זה פורסם כחלק מהמחקר לקראת התערוכה אומת האיור שעתידה להתקיים בבית האמנים בתל אביב בשנת 2014. בלינק אפשר למצוא את כל הפוסטים שהתפרסמו עד כה בנושא.

couture4web

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. מיכאל

    האם היא הנכדה של יונה פייטלסון?

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden