כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

איור עכשיו. מפגש 85: אורית ברגמן

הפעם הראשונה שאורית ברגמן ביקרה בפסטיבל ספרות הילדים בבולניה הייתה לפני 12 שנה.

״באותה תקופה יצא הספר הראשון שלי, רק התחלתי לאייר״, היא מספרת, ״ובתמימותי הלכתי למכור אותו באירופה. לא קבעתי פגישות, כלום, פשוט נסעתי. במסגרת היריד בכל יום יושבים ארט דירקטורים במשך שעה ורואים תיקי עבודות. עמדתי בתורים עצומים של מאיירים עד שהגיע תורי. הם דפדפו, אמרו ׳זה לא מתאים לנו׳, וזהו.

״בפעם השנייה כבר עבדתי על הנסיעה שלושה חודשים מראש. קבעתי מלא פגישות ואז כבר נפגשתי עם ארט דירקטורים שראו את העבודות שלי, ומהפגישות האלו נוצרו קשרים כמו לדוגמה הקשר עם ההוצאה הצרפתית שלפני חודש הוציאה לאור את הספר השלישי בסדרה החדשה שלי״.

גם אני השתפרתי כמאיירת לאורך השנים. את הספרים הראשונים שאיירתי אני רוצה לקנות ולהשמיד, אבל מכיוון שאני לא יכולה אני מראה אותם לסטודנטים ומדברת על תהליכים שיוצר יכול לעבור עם הזמן

orit_bergman

ברגמן, בת 47, היא בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל (1993) ובשש השנים האחרונות היא מלמדת בה איור ועיצוב. היא זוכת פרס העיצוב מטעם משרד התרבות והספורט לשנת 2009 וזוכת פרס מדליית כסף מטעם מוזיאון ישראל לאיור ילדים לשנת 2010. לאחר סיום הלימודים עבדה במשך שמונה שנים בהיי-טק בתפקידי קריאיטיב שונים שעסקו בתכנים לאינטרנט, חלקן בניו יורק. לאחר התפוצצות הבועה ונפילת מגדלי התאומים חזרה ארצה והחליטה להתמקד באיור. היא החלה לאייר לעיתונות ובמקביל איירה פרויקטים כפרילאנס והחלה לעבוד על ספרי ילדים.

אחד הפרויקטים המרשימים שהביא לשיא את הכשרון האיורי שלה היה ב-״ק״, מופע תלוי מקום שהתקיים במוזיאון אסירי המחתרות בירושלים במסגרת פסטיבל ישראל 2009. על עבודתה זו זכתה ברגמן מדליית כסף מטעם אגודת המאיירים האמריקאית, המאיירת הישראלית הראשונה החיה ועובדת בארץ שזכתה בפרס זה. במסגרת שבוע האיור 2014 תציג ברגמן כמה מהעבודות האלו בתערוכה הגרסה המאויירת במוזיאון ארץ ישראל. בנוסף היא תציג גם כחלק מפרויקט האיור של פסטיבל הסופרים הבינלאומי, שיוצג במקביל בירושלים ובבית אריאלה (פרטים בקרוב), ובתערוכה משחקים במוזיאון העיצוב שנפתחה אתמול במוזיאון העיצוב חולון.

11-1 תמונה 1

״הרעיון להציג את העשייה של ספרות הילדים בארץ היה יוזמה של עפרה פרחי, הנספחת התרבותית ברומא. היא ביקשה מאורנה גרנות (אוצרת משנה לאיור ספרי ילדים בספריית אגף הנוער של מוזיאון ישראל) לבחור ספרות ילדים מאויירת טוב וכתובה טוב. זו לא אמורה הייתה להיות תערוכה היסטורית אלא תערוכה שמטרתה להציג את העשייה בשנים האחרונות. חלק נוסף בביתן הישראלי היה קיר אמן שלי שהציג את הספרים שאיירתי ואת הספרים שאיירתי וכתבתי.

מעצבת הביתן, האדריכלית עירית אחיאל, יצרה ביתן מאד יפה, מאד שונה על רקע שאר הביתנים. הקונספט היה תצוגה ועיון במקביל: הייתה ספה, היו כורסאות, היא יצרה מקום מזמין לשבת. הספרים הוצגו בתוך מסגרות של תמונות שהיה אפשר לעיין בהם. יחסית לדוכנים האחרים ההצע היה מוגבל, לא אינסופי, מה שאיפשר לקבל תמונה מהימנה של הדברים הטובים שקורים בתחום, גם אם נעצרת רק לרבע שעה. התגובות של המבקרים היו מצויינות. המון אנשים נעצרו לצלם את הדוכן, ניגשו ואמרו כמה הוא מיוחד, התלהבו נורא מהעיצוב״.

coverS

״היה מעניין לראות שיש טעמים שונים במדינות שונות. האיור הצרפתי שונה מהגרמני ושונה לגמרי מהאמריקאי. באופן גס, האיור בארץ מושפע יותר מהאיור האירופאי. הדברים המעניינים והחדשניים קורים הרבה פעמים במדינות מפתיעות. השנה באיור בפורטוגל היו דברים מדהימים, גם בקוריאה – אבל זה כבר לא מפתיע. לפני עשר שנים זו הייתה אירן.

״הבדל נוסף שהיה אפשר להבחין בו הוא שבשנים קודמות האיור הדיגיטלי היה מוקצה, ועכשיו הוא ברירת מחדל. יחד עם זאת, עדין ׳אסור׳ שיראו אותו, שירגישו אותו, למרות שכולם משתמשים בו. זה שוק נורא שמרני, ביחוד באירופה, במובן הקראפטי שלו. זה מאד בלט, היו הרבה דברים שנעשו דיגיטלי. במקביל יש גם הרבה חזרה לטכניקות עתיקות של הדפסים, גם אם עושים אותן במחשב. כבר אי אפשר לדעת אין נעשית העבודה.

״מה שנחמד באיור האירופאי הוא שיש ז׳אנר של אוונגרד בעולם ספרי הילדים שפשוט לא יכול להתקיים בארץ, אין לזה מספיק קהל: ספרים בלי עלילה, ליריים, ספרים שהקהל שלהם הוא לא בהכרח ילדים, סוג של אמנות״.

sharkBlue

״לפני ואחרי היריד העברתי בטורינו ובמילאנו הרצאה וסדנה לסטודנטים לאיור בשנים ב׳ וג׳. באופן טבעי הם צעירים יותר, לא רק בגיל אלא גם במה שמעניין אותם. זה שלב אחר בחיים, הם יותר קרובים לבת שלי… הם מוכשרים באותה מידה, אבל הנושאים שהם בוחרים לעסוק בהם שונים. העברתי שם סדנת פופאפ ונתתי להם תרגיל פשוט שעוסק ביחס בין טקסט לבין המילה שאמורה להופיע על העבודה – ברכותי או תנחומי. כשאתה מקבל את העבודה אתה קורא את מה שכתוב, ואחרי שאתה פותח אותה אתה מגלה משהו נוסף.

״היו שתי גישות עיקריות. האחת, נאיבית לגמרי, משהו שבארץ לא היתי מקבלת – ברכותי ומשהו עם פרחים; הדבר עצמו. הגישה השניה הייתה ציניות שאופיינית לגיל ההתבגרות – ברכותי ובית קברות או משהו כזה, שזה נחמד לראות שזה עוד שם. בטח שלא עלה שום דבר פוליטי או חברתי, הכל אישי״.

13

״לפני 12 שנה לא הוצג איור בביתן הישראלי, הוצגו רק כתבי יד. גם לפני שנה הספרים הוסתרו, שמו אותם בצד. וגם עכשיו וגם לפני 12 שנה הרגשתי כמו נמלה, למרות שעכשיו שהביתן הציג בגדול את השם שלי – כל הדבר הזה כך גדול ויש כל כך הרבה כשרון, שאי אפשר בו זמנית להרגיש גם קטן וגם במקביל שאתה חלק מזה, מהעשייה. מאיירי ספרי ילדים עובדים בדרך כלל בחדר שלהם. אנחנו עובדים לבד ומבחינתי בזמן העבודה אין עוד ספרים. ולמרות שאני יודעת שזו תעשייה, זה די מדהים, ועוד יותר מפתיע שמתפרנסים מזה….

״ככלל בשנים האחרונות יוצאים בארץ הרבה יותר ספרים מאויירים טובים, והם גם יותר עכשוויים. המאיירים יודעים מה קורה בעולם, ומשתנים בהתאם. גם אני השתפרתי כמאיירת לאורך השנים. את הספרים הראשונים שאיירתי אני רוצה לקנות ולהשמיד, אבל מכיוון שאני לא יכולה אני מראה אותם לסטודנטים ומדברת על תהליכים שיוצר יכול לעבור עם הזמן.

״עם השנים התחזקתי באמונתי שהפרויקטים שאתה יוזם הם הפרויקטים שמקדמים אותך. לדוגמה היציאה לבולוניה שהביאה לי את הספר הראשון בצרפת, ובמקום לחכות שיציעו לי ספר נוסף שלחתי להוצאה את הסדרה וזה התקדם משם. גם מפרויקט שלא יצא לפועל יצרתי המון קשרים.  בשנה שעברה אמרו שהיריד היה ריק, שהייתה תחושה שמשהו הולך להיעלם. השנה היה מלא, מפוצץ, ואני מאד מקווה שתחושת ההתחדשות הזו בעולם ספרות הילדים תגיע ארצה״.

 car2

פוסט זה פורסם כחלק מהמחקר לקראת התערוכה אומת האיור שעתידה להתקיים בבית האמנים בתל אביב בשנת 2014. בלינק אפשר למצוא את כל הפוסטים שהתפרסמו עד כה בנושא. 08

2 תגובות על הכתבה

Comments are closed.

הוסיפו תגובה
פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden