כל מה שחשוב ויפה

לא מספיק ליצור מוצר מעניין ולפרסם אותו בבלוגים או להציג אותו פעם אחת

בשנה שעברה פגשתי את המעצבת דפי רייס דורון במילאנו. זה היה במהלך שבוע העיצוב, בוונטורה למברטה, האזור שבו מעצבים צעירים ואקדמיות מציגים עיצוב אקספרימנטלי יותר לעומת העיצוב שנמצא ביריד המסחרי. רייס דורון, בוגרת התואר השני ב-RCA, הציגה ריהוט בשיטה שהיא פיתחה בשם ״75 אחוז שליטה״. חצי שנה לאחר מכן פגשתי אותה בשבוע העיצוב של איינדהובן, ובחודש שעבר פגשתי אותה שוב, עם רהיט חדש באותה השיטה, ביריד העיצוב של מילאנו – הפעם בסלון הלווין (הסאטליטה) במרכז הירידים של העיר.

כמי שמאמין שמעבר לכשרון ומזל אחד הדברים החשובים הוא התמדה, חשבתי שיהיה מעניין לשוחח איתה על העניין הזה של להציג בחו״ל, על ההבדלים בין כל הפעמים, והאם זה בכלל שווה את המאמץ; ובדרך גם לשמוע על השיטה שפיתחה, שבה היא מוותרת – כמו שמרמז השם – על חלק מהשליטה בתהליך הייצור.

75control_01_M

כל הצילומים: גיא הכט

Yuval:

הי דפי, אני פה

Dafi:

גם אני

Yuval:

מה שלומך?

Dafi:

מעולה, נהנית מהשמש… מה שלומך?

Yuval:

לא רע בכלל. עסוק בשבוע האיור אבל לא מתלונן

Dafi:

כן, ראיתי שאתה עושה פה הרבה חיל

Yuval:

לגמרי. תספרי כמה מילים על עצמך, לטובת מי שלא מכיר

Dafi:

אני דפי רייס דורון, מעצבת מוצר, בוגרת עיצוב תעשייתי בצלאל, ותואר שני בעיצוב מוצר ב-Royal college of Art. את הקריירה שלי התחלתי בכתר בדי-ויז׳ן ואחר כך כמנהלת העיצוב של מפעל כתר הום. אחרי ארבע שנים בכתר המשכתי ללימודים בתואר שני בלונדון. פתחתי את הסטודיו שלי לפני שנה וחצי בלונדון ולאחרונה חזרתי להתגורר בארץ כך שאני מנסה לתמרן בין שתי היבשות. ולא פחות חשוב, אמא לאביתר ואשה של אפי.

Yuval:

ומה את מעצבת?

Dafi:

כרגע בעיקר רהיטים בשיטה שהמצאתי-חקרתי בפרויקט גמר בתואר השני, וגם מוצרים לבית וכו׳. להרחיב?

Yuval:

ברור. בשביל זה אנחנו פה

DRD_75control_03_M

Dafi:

במהלך הלימודים המצאתי את שיטת הייצור 75% Control, שיטה חדשה לשימוש בפוליאוריטן מוקצף – ספוג שמייצרים ממנו בד"כ כריות לריהוט.אני יוצקת את הספוג לתבנית פתוחה, כאשר בתבנית הזכר נעולה מסגרת –  קונסטרוקציית העץ של הרהיט. כתוצאה מהריאקציה הכימית הטבעית שלו, הספוג גדל לתוך הקונסטרוקציה והיא זו שיוצרת את צורתו הסופית, בזמן שהספוג נדבק לקונסטרוקציה ונועל אותה.

זו הפעם הראשונה שיש שימוש בתפיחה חופשית של הספוג במוצר סופי.מטרת הפרויקט והמחקר ליצור קו מוצרים שעושים שימוש בתפיחה חופשית בתעשייה,  כך שכל אובייקט שונה מעט ויש לו איכויות של מוצר one off. לשם כך נסעתי למילאנו.

Yuval:

שניה לפני מילאנו. מה זאת אומרת את המצאת? איך הגעת לזה?

Dafi:

אחרי הרבה שנים בכתר הרגשתי שאני מבינה את תהליכי הייצור התעשייתי. הגעתי משם ללימודים והתחלתי לכייף, משחקים בחומרים והרבה שאלות על מי אני כמעצבת. השילוב של השניים הוביל לחשיבה שאני רוצה לנצל את הידע שלי כדי לאתגר את הייצור התעשייתי.

ואז גיליתי את הספוג, יש בחומר הזה משהו קסום

Yuval:

לגמרי

Dafi:

חומר שהוא כל כך תעשייתי מצד אחד ואפשר לעבוד איתו במעבדה הביתית מצד שני. התחלתי לעבוד איתו בצורה אינטואיטיבית, התחיל מסע של ללמוד לשלוט עליו. עברתי ליצור רהיטים שהקונסטרוקציה שלהם שולטת על צורת הספוג והחלטתי שהאתגר האמיתי יהיה לייצר בדרך זו בתעשייה.

עברתי לבנות תבניות מדויקות שיחזיקו את הקונסטרוקציה בצורה חכמה. כל פעם יצרתי רהיט חדש ודרך הרהיט למדתי איך לשפר את התבניות ואת השימוש בקונסטרוקציה. כרגע אני מייצרת בסטודיו שני שרפרפים: משולש ומלבני.

Yuval:

והשאיפה לעבור לייצור סדרתי?

Dafi:

כן זו המטרה, ועד שזה יקרה, אני מסמנת את הסדרה כך שמי שיקנה ידע באיזה שלב היה הפיתוח לפני הייצור הסדרתי.

Yuval:

נחמד! אז איך היה במילאנו? כי אני חייב להגיד – ראיתי אותך עם הפרויקט הזה במילאנו, באיינדוהבן ושוב פעם במילאנו, ואני תוהה אם זה שווה את המאמץ

Dafi:

כן יצא לנו להתראות הרבה בשנה האחרונה… מאז שסיימתי את הלימודים הזמינו אותי להרבה תערוכות ובמקביל המשכתי את העשייה והמחקר שאותם הצגתי במהלך התערוכות.

היריד במילאנו השנה הייה משמעותי, כי זה היה פעם ראשונה שהמוצר היה מוכן סופית מבחינתי לייצור תעשייתי. אבל מעבר לכך תוכל לראות הרבה מבוגרי התואר השני ממשיכים בעשיה שלהם, התואר השני הוא רק נקודת ההתחלה למחקר ארוך.

Yuval:

איך אומרים אצלנו, את לא עונה על השאלה… זה שווה את המאמץ?

Dafi:

את זה אני אוכל להגיד לך – אני מאמינה – רק בעוד שנה. עלו במילאנו הזדמנויות שנראות מבטיחות, ואם אני אכן אגיע לייצור תעשייתי אז מבחינתי עשיתי את שלי לשלב זה.

DRD_detail_03_M

Yuval:

מה ההבדל בין מילאנו הקודם, איינדהובן, ומילאנו השנה, מעבר לעניין המוכנות לייצור התעשייתי?

Dafi:

באינדהובן ובמילאנו בשנה שעברה הצגתי עם WORKS, קולקטיב של בוגרי ה-RCA שאני וחברי ללימודים הקמנו, בכל פעם יש תערוכה שמישהו אחר מארגן ואנחנו מאמינים בלעזור אחד לשני ליצור הזדמנויות. הצגתי איתם גם בשבוע העיצוב של לונדון (LDF) האחרון בגלריה בעיר וב-christie's.

Yuval:

ומעבר לקונסטלציה? היו הבדלים בתגובות? הרגשת שעכשיו היית יותר מוכנה ושהתוצאות שונות? שהיחס מהמבקרים שונה?

Dafi:

במילאנו הזה נבחרתי מתוך בוגרי ה-RCA מעשר השנים האחרונות. היתה לכך משמעות עבורי להיות בין בוגרים של השנים האחרונות ואני חושבת שנבחרתי כי ראו בקולג׳ את ההתקדמות ואת מוכנות הפרויקט לייצור. מבחינת המקום,יש כמות גדולה יותר של אנשים שבאים ל-Satellite, כך שההזדמנויות גדולות יותר, אבל אני חייבת לציין שיש משהו באינטמיות של הגלריות שבעיר, שהצגתי בהם בפעמים הקודמות: אנשים פחות רצים להספיק לראות עוד מוצר ויותר מתעניינים בעשייה ובתהליך.

כרגע למטרה של לפגוש חברות מסחריות הסאטליטה היה נכון יותר וייצר הזדמנויות שלא הצלחתי לייצר בעבר. והיה גם מעניין להציג עם אנשים שסיימו לפני הרבה שנים ושכבר יש להם פרויקטים שמיוצרים בחברות חשובות. יש להם פרספקטיבה שלא הכרתי

DRD_detail_02_M

Yuval:

תגידי, אם מישהו מתלבט אם להציג או לא במילאנו, מה ההמלצות שלך? אפרופו השאלה אם שווה או לא

Dafi:

קודם כל אני מאמינה שצריך להציג, בייחוד לאנשים שגרים במדינה שלנו. ככה נחשפים אליך אנשים וההזדמנויות מגיעות. בתערוכה הזו הרבה אנשים ואפילו אנשי פיתוח מחברות זיהו את הפרויקט שלי, כך שאני מאמינה שהחשיפה בתערוכות הובילה לכך.

אבל אני חושבת שצריך ליצור איזו פלטפורמה בארץ שתעזור לאנשים להציג. אני קיבלתי פעמיים מימון לסטנדים ממשרד התמ"ת של אנגליה. בפעמים אחרות עזרה של מעצבים זה לזה הפכה את העסק ליותר קל, ועכשיו הביתן מומן על ידי התואר השני.

Yuval:

מסכים לגמרי שהיה נחמד אם היה גוף שעוזר בכאלו דברים. אז מה עכשיו? מה הלאה?

Dafi:

עוד תערוכה בלונדון, Future of shopping ב-John Lewis, אני חוזרת לייצור שרפרפים ועובדת על פרויקט חדש שעוד מוקדם מלספר עליו. וגם שיתופי פעולה חדשים שעלו לאחרונה בארץ…

Yuval:

מגניב. מה עוד חשוב שלא אמרנו לפני שמסיימים?

Dafi:

אולי להוסיף שהעבודה בחו"ל וההצגה בתערוכות נתנו לי פרספקטיבה שונה על עולם העיצוב. לא מספיק ליצור מוצר מעניין ולפרסם אותו בבלוגים או להציג אותו פעם אחת. אם אתה רוצה להיות דמות משפיעה בעולם העיצוב, צריך להראות עשייה וחקירה מתמשכת

Yuval:

לגמרי ולהתראות שוב בשמחות…

Dafi:

בחזרה

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. מיה שלן

    מעצבת מוכשרת ביותר, עלי והצליחי!

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden