כל מה שחשוב ויפה

איור עכשיו. מפגש 90: מתן ליברמן

אחד הצמדים והחיבורים המסקרנים ב״מאייר מאייר מאייר״, התערוכה שמקיימת המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר בשבוע האיור, הוא החיבור בין דוד פולונסקי ומתן ליברמן. ״נבחרתי לעבוד עם פולונסקי לשמחתי הרבה!״, מספר ליברמן. ״אני מאוד מאוד אוהב אותו ותמיד יש מה ללמוד ממנו. בהתחלה חשבתי שנעשה משהו גרנדיוזי וגדול כמו להביא מטוס לתערוכה עצמה, אבל אז המציאות אמרה את שלה וזה לא יצא לפועל…

״התחלנו לעשות משהו קליל וכיף שיהיה לשנינו נוח מבחינת לוחות הזמנים. בסופו של דבר עשינו משחק דודל שיצא ממש מגניב. העבודה התבצע בצורה של פינג פונג, אני שלחתי לדוד איור והוא החזיר לי איור שלו. יצא לנו לופ אנימטיבי שכל איור / סקיצה קשורה אחת לשניה כמו המשחקים של פעם, שהיו שולחים נייר עם התחלה של ציור והחבר ממשיך את הציור״.

ליברמן, בן 27, בוגר מסלול איור במחלקה לתקשורת חזותית, שנקר (2009). מאז שסיים ללמוד עבד אצל ברוך נאה ואייר לידיעות אחרונות, לקק״ל ועוד. לאחר שהפרומו שאייר לסדרת האנימציה Zack and Quack (שנקראה קודם לכן quick quack duck) עשה את העבודה והיא נמכרה לניקולדאון, המשיך לעבוד בה.

היום זה חלק מהעבודה, אתה חייב כל הזמן לעדכן. אני לא מרגיש עומס יתר, זה חלק מהמקצוע, מה גם שלפרסם ולקבל ביקורת זה כיף, לראות שאנשים אוהבים את הציורים שלך. איך פעם היו מקבלים תגובות? היו שולחים מכתבים למערכת? אני לא יודע. על זה אולי אנשים אחרים יכולים לספר…

matanlib

״הסדרה היא פרי עבודה של שלושה אנשים שעבדו בפרימוס לשעבר – ארז גביש, גילי דולב ורונן שני – שפנו אלי בבקשה לאייר את הפרומו. עבדנו משהו כמו חודש ולרבה השמחה הם הצליחו למכור את הסדרה לניקולודאון. כיום הסדרה מונה 52 פרקים שמספרים על הרפתקאות ילד וברווז בעולם פופאפ, כמו הספרים של פעם. אני חושב שבגלל זה ניקולדאון התהלהבו מזה, ילדים נורא מתחברים לזה.

״אני עשיתי את רוב הסביבות, מה שנקרא set designer, ובנוסף עבדו איתי עוד שלושה מעצבים. למדתי המון תוך כדי העבודה, הם נתנו לי את החופש להתעסק עם זה, זו הפקה מאד גדולה ואחריות ענקית. יום יום יושבים במשרד מול המחשב וצריך לעצב, נגיד, מגרש סקייטבורד. מתחילים בשלב הרעיון, בסקיצות, בניית מודל ראשוני ורק אז עוברים לסטוריבורד. העבודה שנעשתה פה, האנימציה בקוריאה, הכתיבה בריטית, ממש הפקה גלובלית. בסך הכל העבודה ארכה שנתיים וחצי / שלוש, זה לקח המון זמן, הייתי מחוייב לה לגמרי וזה נתן לי ידע ברמה אחרת. כיום הסדרה משודרת בכל העולם״.

matanlib1-1

matanlib2_1  matanlib5

״לפני הצבא נפצעתי בברך וכתוצאה מכך לא גוייסתי. תמיד רציתי לעשות משהו עם ציור ובזמן הפציעה לא יכולתי לזוז אז ציירתי, ומשם זה התפתח. לפני כן הייתי ספורטאי, שחיתי, שיחקתי כדורסל, מה שהשפיע על משמעת העבודה שלי כמאייר. בתור שחיין אתה לבד, כל הזמן במים, כמו מאייר. בכדורסל זו עבודה קבוצתית, אתה חייב את הצוות שלך, כמו באנימציה: אתה לא יכול להגיע להשגים משמעותיים לבד, אתה חייב לדעת להסתדר בצוות, ובטח שבישראל.

״יש משהו באופי של מאיירים ישראלים, נקרא לזה ציני, קצת יותר מחוספס. יש משהו ישראלי בחוצפה, בהומור, בניואנסים הקטנים. ה׳שתי שניות האלו׳, אין לי כח לצייר יפה אבל אני מצחיק… אין מה לעשות, זה כיף לקשקש, יש משהו משחרר בסקצ׳בוק, שמאפשר לך להיות ׳ישראלי׳…״.

YouTube Preview Image

״יש מחסור בהזדמנויות עבודה בארץ בתחום האנימציה לעומת חוץ לארץ. מצד שני יש פה הרבה עבודה, במיוחד לעומת לפני חמש שנים כשסיימתי את הלימודים. יש היום כל כך הרבה אנשים טובים, סופר מוכשרים, ברמה ממש גבוהה.

״אני לא נולדתי לעידן הדיגיטלי אבל אני חלק בלתי נפרד ממנו, עדין מסתובב עם סקצ׳בוק ביד. תוכנות אני לומד תוך כמה ימים, אין לי בעיה. אני מעורב בכל הרשתות, תמיד חלק מזה, חייב להיות, זה חלק מהחובה המקצועית כרגע. אם פעם היו עושים את זה בדרך אחרת היום זה חלק מהעבודה, אתה חייב כל הזמן לעדכן. אני לא מרגיש עומס יתר, זה חלק מהמקצוע, מה גם שלפרסם ולקבל ביקורת זה כיף, לראות שאנשים אוהבים את הציורים שלך. איך פעם היו מקבלים תגובות? היו שולחים מכתבים למערכת? אני לא יודע. על זה אולי אנשים אחרים יכולים לספר…״.

reka_002

״הפרויקט של קק״ל שנעשה עם פילטרנט, התחיל בכלל במשהו אחר, והוא התפתח לאט לאט עד שהוא הגיע לדמויות של קק״ל, שאני עדין חושב שהן לא מנוצלות מספיק. התבקשתי ליצור את ארבע דמויות היער של קק״ל: יערון, הדמות הראשית שאני הכי אוהב, לילי, בומבה ושומשום. כל אחד מייצג צד אחר של קק״ל: בומבה את ההיסטוריה, לילי את הפרחים ובטבע ושומשום את הספורט האתגרי.

״יערון היה צריך להיות זקן, מדריך מנסה, שאוהב את הארץ. שומשום היה צריך להיות אתגרי, רוכב על אופניים, ספורטיבי. ולילי ילדת פרחים. לכל אחד אופי עמוק ומובחן שהיה יכול להתפתח לסדרה, ואני מצטער שזה לא קרה, אני באמת אוהב את הדמויות האלו, ממש התחברתי אליהן״.

kakal

פוסט זה פורסם כחלק מהמחקר לקראת התערוכה אומת האיור שעתידה להתקיים בבית האמנים בתל אביב בשנת 2014. בלינק אפשר למצוא את כל הפוסטים שהתפרסמו עד כה בנושא.

Screenshot-2014-04-23-23.48.51

*כוכבית מייצגת שדות חובה

2 תגובות על הכתבה

  1. עפרה

    תותח על , כל הכבוד !!!!!

  2. גיא גרניט

    מתן נהדר.
    ושיתופי פעולה של שני מאיירים זה תמיד כיף.
    נזכרתי עכשיו בשת"פ שהיה לו ב-2009 עם דן אלון ממש אחרי הלימודים, שאיכשהו עוד זמין אונליין http://eyoor.blogspot.com/2011/09/blog-post_4778.html

    אגב, אמנם אנימציה זה התחום של "שוליית הקוסם", אבל ניסיתי ללא הצלחה להשיג קצת מאחורי הקלעים של "Zack and Quack". זה יכול להיות נהדר. וכמובן מחכה לרגע שאצפה באיזה פרק

Comments are closed.

הוסיפו תגובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden