כל מה שחשוב ויפה

מאחורי הקסם יש המון בחירות עיצוביות

ביום שבת הקרוב, ה-7/6, תינעל התערוכה משחקים במוזיאון העיצוב שהיה לי העונג להיות חלק ממנה. מלבד התערוכה שאני אצרתי, שמציגה איורים מתוך 24 ספרי ילדים שיצאו לאור בישראל בחמש השנים האחרונות, האטרקציה האמיתית (אם מותר לי להגיד ככה…) נמצאת במעבדה ליד, שם מוצג פרויקט ציורי הקופסה (The DrawBox Project) של המעבדה לאינטראקציה במכון טכנולוגי חולון.

במסגרת הפרויקט מוזמנים ילדים ומבוגרים לצייר על נייר עם טושים, להניח את הציור בתוך קופסה, ובלחיצת כפתור אחת לשלוח את הצורות המצוירות לתוך עולם וירטואלי. בעולמן החדש הצורות מקפצות, נתקלות בצורות אחרות, מצייתות לחוקים פיזיקליים, מקבלות חיים. אסתטיקה חדשה של קו, צבע, צורה והתנהגות מתגלה על מסך גדול, והשמחה גדולה. בשלב שני של הפרויקט תועמד עמדה זהה בלונדון, ומבקרים בשני המקומות יוזמנו לצייר – צורותיהם ייפגשו על המסך בעולם מחובר.

ביקשתי ממיכל רינות מהמעבדה לאינטראקציה שתספר על הפרויקט, על תהליך העבודה ועל התוכניות לעתיד.

כל הצילומים: מוזיאון העיצצוב חולון, בני גם זו לטובה

כל הצילומים: מוזיאון העיצצוב חולון, בני גם זו לטובה

Yuval:

אהלן. מה שלומך?

Michal:

בטוב, בטוב, ימים עמוסים. רואה התחלה של אור עכשיו שנגמר הסמסטר. ואתה? האיור נראה כמו הצלחה גדולה

Yuval:

לגמרי. מאד מאד מרוצה, יש המון תערוכות שוות! אני שמח שיוצא לנו לדבר ממש ברגע האחרון לפני שהתערוכה במוזיאון העיצוב נסגרת, ושנוכל בכל זאת לגרום לאנשים שלא ביקרו בה לעשות את זה לפני שהיא ננעלת

Michal:

בהחלט! אני לא גדולה בשיווק ובטוחה שיש עוד כמה אנשים שלא מודעים למה שקורה במעבדה של מוזיאון העיצוב

Yuval:

לגמרי. פעם שניה שלך שם עם המעבדה. נכון?

Michal:

נכון. בתערוכת Decode ב-2011 הצגנו בגלריה העליונה את פרויקט Cubes, ובמקביל העברנו (שחר גייגר ולוקה אור, ואני בקטנה) את הקורס הבינתחומי שלנו Interaction Design Hands On, בתוך המוזיאון. זו היתה בהחלט הרפתקה!

Yuval:

תגידי כמה מילים על המעבדה לטובת מי שלא מכיר

Michal:

במעבדה לאינטראקציה – שיושבת במכון טכנולוגי חולון – אנחנו חוקרים ומעצבים את המפגש בין אנשים לבין טכנולוגיה. זה מקום לא פורמלי וכייפי שבו נפגשים סטודנטים מהנדסה ומעיצוב ויוצרים יחד. יש עכשיו מגוון אדיר של אפשרויות לעיצוב התנהגות בזכות הזמינות של חיישנים ובקרים שניתן ליצור איתם אוביקטים וחוויות חדשות.

Yuval:

את יכולה לתת דוגמה בבקשה?

Michal:

פרויקט ״ציורי קופסה״ שתיכף אתאר הוא דוגמה כמובן. עוד דברים שנוצרו שם השנה: בלון שמתנפח כשיש סביבו רעש מעל סף מסוים, וקיט DIY של אוריגמי אינטראקטיבי: צפרדע שילדים מקפלים ומשלבים בו דבק מוליך ונורות לד. ועוד אחד מקסים של סטודנטים: מטחנת בשר ישנה שמדברים לתוכה והיא מוציאה את ההברות מעורבלות.

Yuval:

נשמע מגניב… בואי תתארי אם כך את פרויקט ציורי הקופסה. מה הוא כולל, מאיפה הגיע הרעיון, מה ביקשו ממכם לעשות, וכן הלאה.

Michal:

מוזיאון העיצוב פנו אלינו וסיפרו שהם רוצים ליצור פרויקט סביב גני משחקים, שמחבר בין חולון לבין לונדון. אנחנו – צוות המעבדה – חיפשנו דרך ליצור חוויה שתהיה מעניינת גם ב״מונו״ – לילדים בחולון, וגם ב״סטריאו״, עם לונדון. רצינו לעשות משהו פשוט מאוד שיהיה קל מאוד להשתתף בו, בהתחשב בזה שהפרויקט הושק בשבוע העיצוב חולון, תקופה שבה בכל יום מגיעים למוזיאון כ-4,000 איש.

רצינו ליצור עולם משותף בין לונדון לחולון, שילדים יכניסו משהו משלהם לתוך מעין עולם וירטואלי והדברים מחולון ומלונדון ישהו בעולם הזה יחדיו. בהתחלה חשבנו על אוביקטים שיש להם בכיס, אחר כך חשבנו על ציורים – ציורים פשוטים של ילדים עם טושים על נייר. ילדים יציירו ציורים, והציורים שלהם יכנסו לתוך העולם הווירטואלי המשותף לשני המקומות. הציורים לא ייכנסו סתם כ״גוש״, אלא האוביקטים – צורות או יצורים שבתוכם – יופרדו ויפלו לתוך עולם שבו הם יפגשו אוביקטים אחרים: הם יתנגשו בהם, יקפצו, יתעופפו ויקבלו חיים משל עצמם

Yuval:

אני חושב שכדאי להסביר קצת יותר איך זה עובד, זה לא לגמרי ברור

IMG_0478

Michal:

מה שקורה הוא זה: ילדים באים לעמדה, ויש שם טושים צבעוניים ודפים. הם מציירים מה שהם רוצים, לוקחים את הדף ומניחים אותו בתוך קופסה שיש בה פתח וכפתור. לחיצה על הכפתור ״משגרת״ את הצורות המצוירות לתוך העולם, והילדים רואים מולם – בהקרנה גדולה – את הדברים שציירו נופלים, ממש מהתקרה, לתוך מרחב שמלא בצורות שילדים אחרים ציירו.

מאחורי הקלעים: אלגוריתמים של עיבוד תמונה וראיה ממוחשבת, וסימולציה של עולם פיסיקלי שבו מחושבים כל חוקי התנועה במרחב דו-מימדי. הציור מצולם במצלמת HD בתוך קופסת האור ומנותח למציאת כל קוי המתאר הסגורים הנמצאים בציור. כל קו מתאר מתורגם לייצוג וקטורי של פוליגון מורכב שמקבל תכונות פיסיקליות (מסה, מקדם חיכוך, תאוצה וכו) ונכנס לעולם הוירטואלי. הכל ביחד נשמע מסובך אבל זו החוויה הכי פשוטה בעולם – צייר ושגר! 🙂

Yuval:

כמי שביקר בתערוכה יותר מפעם אחת (…) אני יכול לספר שזה באמת מין קסם כזה. יש לי כמה דברים לשאול אותך: קודם כל על הקישור לאינטראקציה. מה היה חשוב לכם מהבחינה הזו בעבודה? אינטראקציה בין מי למי? בין מי למה?

Michal:

היה חשוב לנו לענות לשני בריפים – שזה יעמוד ויעניין ילדים בחולון, ושזה יוכל ליצור מפגש מעניין עם ילדים במקום אחר. את הבריף השני עוד לא בדקנו כי החיבור עם לונדון יקרה רק בהמשך. מבחינת ילדים בחולון, חיפשנו חוויה שתעניין לאורך כל התהליך: ביצירה, בשיגור ובהתבוננות של מה שקורה לצורות בהיכנסן לעולם. מאד פשוט וטבעי לילדים לצייר, כיף להם לשים את הציור בתוך העמדה ה״מכובדת״, וזה משמעותי בעבורם שמה שהם עשו מקבל ״במה״ ונכנס לעולם המשותף.

בנוסף לזה הצורות שנכנסות לעולם משתנות קצת – מה שלא מחובר מתפרק, הצורות מקבלות ״קו אסתטי״ משותף שנובע מההמרה הווקטורית. ילדים סקרנים שיש להם זמן עושים סיבובים רבים על העמדה, וחוקרים את הקשר בין הדבר שהם מציירים לבין האופן שבו הוא מתנהג בעולם החדש. שווה עוד לציין שכל העניין מלווה בסאונד – הנחיתה של הצורות לעולם וכל המפגשים ביניהם מקבלים ״סוניפיקציה״ – התנהגות בסאונד שהלחין בכישרון רב עירד לי מהמעבדה. ואם אנחנו כבר בקרדיטים אז את הקוד כתב דניל אומנסקי הנדיר, את הבנייה הפיזית עשתה נעמה אגסי, ואת תכנון ואפיון האינטראקציה עשינו כולנו יחד

DSCF2402 DSCF2460 DSCF2465

Yuval:

עכשיו אני חייב לשאול – איך כל זה קשור לעיצוב? כלומר, ברור לי איך אבל אשמח לשמוע מה לך יש להגיד על זה

Michal:

קשה לי לחשוב איך זה לא קשור לעיצוב! יש כאן עיצוב של חוייה אינטראקטיבית, שיימזגו בה פשטות, עניין, יופי, אתגר, ביטוי עצמי, עניין באחר, ועוד ועוד ערכים שחשובים לנו. למשל, בחרנו ליצור אינטראקציה פיזית – עם נייר וטושים – ולא עם אייפד, מה שהיה יכול להקל עלינו פלאים.

בשביל להשיג את עיצוב החוויה הזה נדרשו כמה חודשים של עיצוב: מוצר, סאונד וקוד שיגדיר מה יקרה ואיך. ההתנהגות הנוכחית היא תוצר של המון המון בדיקות ושינויים, כולל כמה דורות קודמים שבדקנו עם ילדים ושינינו את החוויה לאור ההתנהגות שלהם. כל אלה ביחד הם עיצוב אינטראקציה. אתה מבין? במילים אחרות – מאחורי הקסם יש המון בחירות עיצוביות

Yuval:

לגמרי! מה שיניתם לאור תגובות שקיבלתם מילדים?

Michal:

יש כמה פיצ'רים שהורדנו – כל מיני סיבוכים שהיו קשורים להתנהגות הפיזיקלית של האוביקטים בעולם – כי הבנו שהם לא נחוצים. עשינו גם ניסיונות עם גדלים שונים של דפים ועוביים שונים של טושים עד שמצאנו את הגדלים שלילדים הכי נוח לצייר איתםף ולתוכנה הכי נוח לראות ולפרש אותם. ממש הסתכלנו איזה סוגים של ציורים הילדים מציירים והתאמנו את האלגוריתמים לציורים האלה

Yuval:

וואלה. מעניין. אני יודע שזו שאלה קצת גדולה אבל כמי שנמצאת לא מעט זמן בתחום, מה העתיד של התחום? באמת כל החפצים ידברו איתנו וכל דבר יגיב שנעבור לידו וכן הלאה?

Michal:

שאלה מעניינת. אתה מניח שאם דברים יהיו ״חכמים״ הם יגיבו אלינו ויטרידו אותנו; אני הייתי מייחלת לעתיד הפוך: שדברים יהיו מספיק חכמים כדי לאפשר גם את השקט שלנו, או את זה שאיבדנו בשנים האחרונות. אולי הדברים החכמים האלה יעזרו לנו למצוא מינון נכון בין המפגש שלנו עם עצמנו, ועם מי שסביבנו ממש, לבין מה שרחוק ומה שמסיח.

הטכנולוגיה לא הולכת לשום מקום, כמו שאומרים, ויש בה יתרונות עצומים, אבל נראה לי שהאתגר הבא של כולנו הוא למצוא דו קיום יותר שפוי. חלק מהפתרון יהיה בטכנולוגיה יותר חכמה ורגישה, וחלק יהיה בתוך עצמנו, אני חושבת. יצאתי קצת נביאת זעם, לא? או אולי נביאת זן?

Yuval:

נביאת זן! אני הולך לאמץ את זה. מה עוד חשוב להגיד שלא אמרנו לפני שמסיימים?

Michal:

בצניעות, כן!? הממ… שווה לומר שהפרויקט התקיים הודות לתמיכת תוכנית ה – BIARTS לחילופי תרבות של המועצה הבריטית, משרד החוץ ומשרד התרבות והספורט בישראל. וגם משהו חשוב: בשלבים הבאים של הפרויקט – כי זו ממש רק ההתחלה – אנחנו חושבים להציב עמדות במקומות שהם לא (רק) מוזיאונים, אלא מקומות שנמצאים בהם ילדים מסיבות אחרות. אפשרות שמאד מרגשת אותנו זה לשים עמדה בבית חולים לילדים, מקום שבו ילדים נמצאים לאורך זמן ויש פוטנציאל גדול גם לחוויה המקומית וגם לחיבור עם ילדים במקום אחר. אנחנו מחפשים פרטנרים לזה!

דמיין שבצד אחד ילדים במוזיאון מכניסים ציורים – והם מקבלים אפיון גרפי מסוים – ובצד שני ילדים מבית חולים מכניסים צורות עם אפיון גרפי אחר. מפגש מעניין, נראה לי, עם פוטנציאל להיווצרות של תקשורת דרך הציורים. וזה לא צריך להגמר בשתי עמדות! יכולות להיות יותר.

Yuval:

הייתי שמח לראות את זה קורה

Michal:

יס! מאמינה שזה יקרה ונשמח לרעיונות ממי שקורא ורוצה להיות מעורב

Yuval:

מגניב 

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden