כל מה שחשוב ויפה

ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו

לכבוד יום ההולדת ה־13 (!) של פורטפוליו - שהתקיים בחודש ינואר - החלטנו שמגיעה לנו מתנה שווה במיוחד: אתר חדש. ואם כבר אתר חדש אז גם כתובת חדשה: prtfl.co.il

מגזין פורטפוליו מפרסם מידי יום כתבות, ראיונות, ביקורות וחדשות בתחומי העיצוב, האמנות והאופנה. למגזין, שהוקם בשנת 2005, עשרות אלפי קוראים מידי חודש, והוא משמש בנוסף כפלטפורמת תוכן לתערוכות, לסיורים בארץ ובחו״ל, למפגשים עם יוצרים ועוד.

קראו עוד על פרוטפוליו

להתעכב, לחשוב, לפרק, להפוך, לחפור

ב-7 בספטמבר תפתח במפעל האחים עיני באזור התעשייה לוד התערוכה לשחזר טקס, לספר טקסטיל, שמסכמת פרויקט משותף למחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר ולחברת האחים עיני. בתערוכה, שתעבור בתחילת הסמסטר לגלריה לורבר בשנקר, יוצגו תוצרי הסטודנטים שהעניקו אינטרפרטציה אישית לתשמישי קדושה וטקסים יהודיים. במהלך הקורס הועבר לסטודנטים ידע ייחודי בשחזור שטיחים, רקמות וצביעת חוטים בחומרים טבעיים, שנצבר בחברת האחים עיני במשך שלושה דורות. הסטודנטים עיצבו מגוון יצירות ייחודיות בהתייחסות לטקסים ומוטיבים יהודיים מסורתיים.

ביקשתי מהאמנית והמעצבת גלי כנעני, שהעבירה את הקורס והנחתה את הסטודנטים בעבודה, לספר על התהליך ועל התוצרים.

קרן משעלי

בתמונה פה ובראש הפוסט: קרן משעלי

 Gali:

הי יובל, אתה מחובר?

Yuval:

כן! מה שלומך?

Gali:

אני בסדר, חופש גדול, אתה יודע…. ואתה?

Yuval:

אז זהו שיש לי הרגשה שהחופש הגדול שלך – איך נאמר זאת בעדינות – מעט שונה משלי…

Gali:

מעניין, גם לי יש את אותה הרגשה בדיוק… בכל מיקרה, זה תיכף נגמר

Yuval:

ככה אומרים

Gali:

וחוץ מזה, זה בעצם לא החופש הגדול שלי…

Yuval:

אכן. בואי נדבר על עניינים שברומו של עולם: יודאיקה

Gali:

קדימה!

Yuval:

אז נתחיל בהארדקור: יודאיקה! אני אנחש נכון אם אני אגיד שהסטודנטים חשבו שזה לא הנושא הכי סקסי בעולם?

Gali:

אני חייבת להגיד שהופתעתי. אמנם היה אפשר להתבלבל כי הכותרת של הסילבוס דיברה על טקס, אובייקט, ועל שיחזור (תיכף אסביר), והמושג יודאיקה לא הופיע במובלט. אבל ההרשמה לקורס – זה היה קורס בחירה – הייתה גבוהה, וכבר בהתחלה, כהתברר שמדובר בטקס יהודי, היה שיתוף פעולה נלהב, והמון סיפורים אישיים-משפחתיים שצפו ועלו. כמובן שהיו גם אלה (מיעוט קטן) שהיה להם קשה יותר להתחבר, אבל זה האתגר שלי כמנחה

Yuval:

ועכשיו ההסבר

Gali:

הקורס היה בשיתוף פעולה עם חברת האחים עיני – חברה משפחתית העוסקת בניקוי שטיחים ובשיחזור ושימור של שטיחים עתיקים. לכן כל עניין השיחזור הווה ציר מרכזי בקורס, לצד הציר הטיקסי-יהודי. השיחזור, או עיסוק עם הרכבה/בניה מחדש של מה שהתפרק או נהרס, מתחבר מאוד עם העיסוק האמנותי-עיצובי הפרטי שלי, כך שזה היה קרוב לליבי.

line

למעקב אחר פרסומים חדשים, הצטרפו לעמוד הפייסבוק של פורטפוליו
line

אליאן ישראלי

אליאן ישראלי

Yuval:

איך התנהל הקורס?

Gali:

הקורס נפתח בשתי סדנאות שעברו הסטודנטים במתחם האחים עיני בלוד – מדובר במעין מערת אלדין מלאה באוצרות – אוספים שונים (מגהצים עתיקים למשל), פרטי טקסטיל, וכמובן שטיחים מרהיבים. באולם מרווח יושבים מספר בעלי מלאכה מומחים שעוסקים בפעולות שונות של שיחזור: בנייה מחדש של קאנטים, פראנזים וכשיש שטיח שחלק ממנו חסר – ממש אורגים מחדש את אותו חלק, בטכניקה מיוחדת.

סדנה נוספת הייתה במחלקה של צביעת החוטים: כדי לשחזר חלק של שטיח צריך להגיע לצבע המדוייק של החוטים שממנו הוא ארוג. אם השטיח עתיק ודהוי, צריך לקבל את אותו צבע דהוי. כל זה נעשה בצביעה ידנית מצבענים טבעיים. הסדנאות האלה היוו נקודת מוצא לעבודות בהמשך. חלק מהסטודנטים השתמשו ממש בטכניקות השיחזור שלמדו. אצל אחרים זה נשאר ברקע, יותר כהתנסות

Yuval:

נשמע מאד מעניין, אבל איך כל זה קשור ליודאיקה?

Gali:

מטרת הקורס הייתה עיצוב של אובייקט לטקס יהודי, שזה אחד הפנים של יודאיקה. מכיוון שמדובר במחלקה לעיצוב טקסטיל, האובייקט היה צריך להיות טקסטילי.

Yuval:

אולי תתני דוגמה לאוביקט או שניים ואז החיבור יהיה יותר ברור

ערן טואף

ערן טואף

Gali:

אחד הסטודנטים, ערן טואף, בחר ליצור תכריכים. הוא השתמש כנקודת מוצא בכתונת פסים שהייתה שייכת לסבו שעלה מעירק (גם הכתונת עצמה היא אוביקט, פריט לבוש, טיקסי). בתכריכים שארג הוא השתמש בעקרונות עיצוביים הקיימים בכתונת: מבנה האריגה, מקצבי הפסים, הצבעוניות. בחלקים מסויימים הוא אפילו השתמש בחוטים שמהם הייתה עשויה הכתונת שאותם פרם וארג מחדש.

שתי סטודנטיות אחרות, דנה סקג׳יו ובר אביוב, השתמשו בתפילת הדרך ליצירת אוביקט טיקסי. בר יצרה שטיח סרוג, שמתייחס בעיצובו גם לשטיחי תפילה מוסלמיים ושחלק מהטקסט של תפילת הדרך מוצפן בו והופך לאורנמנט. השטיח מעוצב כך שהוא יכול גם להילבש כמעין שכמיה וכך התפילה וההגנה שהיא אמורה לספק הולכת עם הלובש לכל מקום.

דנה יצרה סדרה של יריעות בטכניקה מורכבת של אריגה, ליבוד והדפסה, כשגם שם התוכן הטקסטואלי של תפילת הדרך משמש כבסיס. היא פירקה והרכיבה מחדש את הטקסט, בנתה פונטים משלה ופירקה גם אותם ויצרה יריעות מרשימות היכולות לשמש גם כפרוכות למשל.

עוד חפצים לדוגמה: טלית, כלים לבשמים לטקס הבדלה, צמיד לנדוניה, מגילה ועוד…

בר אביוב

בר אביוב

Yuval:

אז אני חייב לשאול משהו, שאני בטוח ששאלתי אותך כבר בעבר ביחס לעבודות שלך: למה לפרק משהו ולהרכיב מחדש? ממה נובעת הפעולה הזאת?

Gali:

בעשייה הממשית של השיחזור (כמו זו שנעשית בחברת האחים עיני) כמובן שאין פעולה אקטיבית של פירוק אלא הזמן והשימוש הם שגורמים לבליה באזורים מסויימים ואפילו להרס. בעבודות שלי הפירוק משמש אותי כפעולה מחקרית, אולי אפילו כזו הנושאת אופי ארכאולוגי. היא מאפשרת לי לחשוף בבד או בבגד רבדים שאינם נראים כשהוא שלם. אני חושבת שיש משהו בפעולה הזו שמחייב אותך להתעכב, לחשוב על דברים אחרת, להפוך אותם ולהפוך בהם, ואפילו ״לחפור״. אני מוצאת שבעבודה עם הסטודנטים זה יכול להיות כלי מעניין שמביא לתוצאות לא צפויות.

במסגרת הקורס ביקרנו גם במוזיאון ישראל, בתערוכה ״קוד הלבוש״ – תערוכה רחבה מאוד המציגה לבוש יהודי טקסי (לידה – התבגרות – חתונה – מוות) מקהילות שונות לאורך מאות שנים. שם אפשר היה לראות במספר הזדמנויות פריטים שהיה להם שימוש מקורי מסויים, למשל בגד לכלה, שבהמשך פורק, הורכב מחדש והפך לפרוכת. כך שההקשר הזה קיים גם כערך תרבותי. זהו עיקרון שנקרא ״מעלין בקודש״ – לוקחים פריט מסויים בדרגת קדושה מסויימת והופכים אותו לפריט ״מחודש״ בדרגת קדושה גבוהה יותר.

Yuval:

מעניין! תגידי, מעבר לסדנאות בהתחלה, מה הייתה המעורבות של האחים עיני בתהליך ובקורס?

Gali:

רוני וארז עיני נתנו הרצאה בפתיחת הקורס וסיפרו את הסיפור המשפחתי שלהם. הם נתנו רקע רחב על תחום השטיחים בכלל ושטיחים יהודיים בפרט: אחד הדברים המעניינים הוא לדוגמה העיקרון של הצפנת טקסטים, פסוקים ומוטיבים יהודיים בתוך השטיחים. בגלל הצורך לא להבליט את היהדות השתמשו בכתב ראי, בקליגרפיה שהופכת לאורנמנט, או בהפשטה של מוטיב עד שהוא אינו מזוהה באופן מיידי כיהודי. הם השתתפו בביקורת הביניים ובביקורת הסופית ובעיקר היוו בית פתוח לסטודנטים. לא הייתה שום דרישה לעסוק דווקא בשטיחים או במשהו שקשור דווקא אליהם. הייתה יד חופשית לגמרי מבחינתם לגבי התהליך או התוצאות של הסטודנטים.

זה קצת שונה משיתופי פעולה בהם יש ציפייה מצד המפעל לקבל מהסטודנטים עיצובים שאפשר ליישם.

Yuval:

יפה. האמת, אני סקרן עכשיו לראות את התוצרים. משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?

Gali:

כשהייתי עסוקה בהכנות לקורס וחיפשתי חומר על יודאיקה עכשווית, והופתעתי מכמה מעט אובייקטים טקסטיליים יש. ברוב התערוכות שעוסקות בנושא אפשר לראות בעיקר עבודות של מעצבי מוצר ואחר כך של צורפים. כך שיש עוד הרבה מה לעשות…

Yuval:

זה נכון

danas2

דנה סקג׳ו. למטה: מתוך ספר הסקיצות

danas1

פורטפוליו באינסטגרם
עקבו אחרינו
Silence is Golden