כל מה שחשוב ויפה
עדי טוך מתוך התערוכה ״לא רק קערת דובדבנים״

לא רק קערת דובדבנים

בשבוע שעבר נפתחה בבלגיה בגלריית sofie lachaert התערוכה ״not just a bowl of cherries״, ובה מציגים כ-40 מעצבים קערות שנוצרו בהשראת שם התערוכה, טוויסט על הפתגם (והשיר) ״החיים הם רק קערת דובדבנים״. לצד משתתפים כמו סטודיו פורמהפנטזמה וסטודיו Unfold, אפשר למצוא בה גם ארבעה מעצבים צעירים ישראלים – תומר בוטנר, עודד ובמן, עדי טוך ושירה קרת. הארבעה מספרים לפורטפוליו כיצד נוצר הקשר שלהם עם הגלריה, מה החיבור שלהם לשם התערוכה ומה עניין אותם לבדוק בתהליך העבודה.


תומר בוטנר ועודד ובמן

תומר בוטנר ועודד ובמן

תומר בוטנר ועודד ובמן
בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי, שנקר. ובמן ב-2008 ובוטנר ב-2012

בוטנר: ״פגשתי את סופי, בעלת הגלריה, במסעדת דה ג׳יין באנטוורפן בשנה שעברה (שעמם אני עובד כבר שנתיים). השפים של קבוצת המסעדות הזו מאוד מחוברים אליה ולוקחים ממנה הרבה השראה, והיא גם עושה הרבה כלים בעצמה שמשתמשים בהן במסעדות. הייתה לנו שיחה טובה, היא הביעה עניין גדול בסצנה הישראלית וזכרה לטובה רבים מהסטודנטים שלה באיינדהובן.

״מפה לשם היא העלתה את הרעיון לעשות תערוכה של מעצבים תל אביבים אצלה בגלריה ואני הופקדתי על מלאכת האיסוף. בינתיים זה עוד לא קרה אבל לפני חודשיים בערך היא כתבה לי אם אני מעוניין להציג בתערוכה שהיא עושה לכבוד יובל הכסף לגלריה. שאלתי אותה אם אני יכול להזמין מעצבים נוספים והיא הסכימה, וכך התחלנו עודד ואני לעבוד על הקערה שלנו ושירה הוזמנה להציג את שלה.

״מבחינת החיבור שלי לכותרת התערוכה, אני לוקח את המשמעות הכי בסיסית שלה: רציתי ליצור אובייקט שמשקף את העמל וגם כזה שיש לו סיפור מורכב שיש בו קושי, גם באנשים מאחורי העשייה וגם באילוצים שלנו בישראל ובטכנולוגיה שבחרנו באופן כללי.  בקיצור את הצד שהוא לא הדובדבנים…״.

tomer-oded2

שני חלקים זה לצד זה

tomer-oded3

תהליך העבודה

ובמן: ״בפרויקט הזה רצינו לעבוד בתהליך תעשייתי ככל האפשר. חשבנו על אילוצים כמו משקל, משלוח וזמן ייצור. פנינו לבית היציקה של דני – בעל מלאכה בן 82 שעוסק ביציקות חול מאז שהוא ילד. מעבר לכך שמדובר באדם מקצועי, אדיב ונעים, בית המלאכה שלו מלא באופי. הבנו בעזרתו את האפשרויות של הטכנולוגיה הזאת והתחלנו לעבוד.

״הפרויקט היה מבחינתנו תירוץ לעבוד ביחד ולהשתמש ביכולות של דני ככל האפשר. הלוגיקה של הפרויקט נבעה מהדרך שבה דני עובד, והאסתטיקה מהאופי של בית היציקה והמוצרים שאותם הוא מייצר. הבחירה בארבעה חלקים זהים שמרכיבים את הקערה מאירה מבחינתנו את הטכנולוגיה הייחודית הזאת. מצד אחד זה אמצעי שכפול בסיסי שאפילו לא מצריך תבנית מסודרת, ומצד שני התוצאה לא תמיד אחידה וצפויה מראש״.


AT05_InvertedVolume

עדי טוך
בוגרת המחלקה לצורפות, בצלאל (2004), ובעלת תואר שני מסיר ג׳ון קאס, לונדון, 2009

״כיום אני מתגוררת ועובדת בלונדון, והקשר עם הגלריה נוצר בתערוכת קולקט השנתית בסאצ׳י גלרי בלונדון, שם הצגתי עם גלריית קונטמפוררי אפלייד ארטס הבריטית. מאוד אהבתי את מה שהגלריה הבלגית הציגה בקולקט ושמחתי כשקיבלתי בקיץ שעבר הזמנה להשתתף בתערוכה.

״בעבודה שלי התייחסתי לבריף שמדבר בין השאר על משמעות הקערה. אני עובדת במתכת בטכניקות צורפות מסורתיות ובתערוכה אני מציגה שלוש קערות – אחת עשויה כסף, שניה מצופה זהב אדום ושלישית בגימור פטינה (צביעה כימית של מתכת). העבודות הן מחקר של הכלה – שתי קערות עם דופן כפולה, אחת מהן מכילה חול אדום והשניה פנינים – אפשר לראות דרך הפתח, לשמוע רחש בתזוזה ולהרגיש את התוכן, אבל כשהופכים את הקערה הוא נשאר בפנים, קצת כמו מלכודת. התוצאה היא מיכל אולטימטיבי ששומר על תוכנו.

AT04_RedSandBowl

״קערה שלישית היא גוף סגור חלול, התפתחות של צורת קערה וגם בדיקה של איזון כשהאובייקט מתייצב במתח שיווי משקל. השפעה של נפח, טקסטורה ומשקל על איפיון והערכה של חפץ מרתקים אותי. אני מתעסקת הרבה בנושא הכלה ופנים וחוץ, והאובייקטים שאני יוצרת מתקשרים גם דרך מגע או שימוש״.


 

Monolith_photo-by-hagar-cygler-copy

שירה קרת
בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי, בצלאל, 2010

״הקשר עם הגלריה נוצר דרך תומר (תודה תומר!) שהעביר לי את הקול קורא לתערוכה. העבודה אמנם לא נוצרה במיוחד בעבור התערוכה, אך אני מרגישה שהיא מאוד מתחברת למשפט הזה. אני מציגה בתערוכה מספר אובייקטים מתוך סדרת מונולית: כלים מכילים וכלי הגשה עשויים שיש קררה, שבוחנים את המורפולוגיה של אבן המעוצבת בידי מים.

״אבן נשחקת על ידי זרמי מים בתהליך שאורך אלפי שנים. באמצעות שימוש בזרם מים עוצמתי ומניפולציות שונות באופן החיתוך, דרושות מספר דקות כדי לחקות בקנה מידה קטן את התהליך והמורפולוגיה הטבעיים. באמצעות הטכניקה הזו האובייקטים שנוצרים הינם בלתי צפויים, מורכבים ויחידים מסוגם.

Monolith_photo-by-hagar-cygler-copy1

״בתור מעצבת תעשייתית, שצריכה לפעמים להתמודד עם עיצוב אובייקטים מורכבים שצריכים לעבוד, חפצים בעלי פונקציה פשוטה כמו קערה מהווים קנווס נקי, או מגרש משחקים שבו אני יכולה לעשות ככל העולה על רוחי. הפונקציה הראשונית אמנם מתווה איזושהי צורה כללית, אך משאירה מרווח רחב לחומריות, טכניקה וקונספט. במובן זה התערוכה עוסקת במשהו רחב יותר מקערות: היא עוסקת בנקודת מוצא מסויימת ובנקודות מבט מגוונות עליה".

Monolith_photo-by-hagar-cygler-copy3

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden