כל מה שחשוב ויפה
שאול כהן, דגמים היברידיים

העובדה שאנחנו חשופים לכל כך הרבה פרויקטים ואוביקטים שנולדים בכל העולם בכל רגע, הופכת את החיפוש לאובססיבי יותר

במסגרת שבוע העיצוב ירושלים, שיפתח מחר (רביעי ה-24/12) בבית הנסן, תפתח גם התערוכה חילוף חומרים – META BOLISM, בהשתתפות סטודנטים מהתמחות ״אודות עיצוב״ בתכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל (התכנית שבה אני מלמד מזה שש שנים). העבודות שיוצגו בתערוכה (אוצרים: גלית שבו ויהונתן הופ) מציעות שני צירי התייחסות לחיבור שבין עיצוב לקידמה טכנולוגית. האחד, אוטופי במהותו, מציע אפשרויות עיצוביות שמציעות עתיד משופר בעזרת טכנולוגיות חדשות, עתידיות או אף מדומיינות. האחר, ביקורתי, מהווה ריאקציה לחידושים ולמרוץ הפיתוח, כזה השואל שאלות וחושף דילמות שמתייחסות ליכולות ומיומנויות אנושיות, ולעיתים מתבצר בטכנולוגיות עבר ״נמוכות״.

בערב הפתיחה תערוך מאי קסירר הדגמה של ייצור אובייקטים במדפסת תלת ממד. ביום שבת ה-27/12 בשעה 11:00 יתקיים שיח יוצרים בהנחיית אוצרי התערוכה ובהשתתפות איתי לניאדו, דנה בן-שלום, הדס אילני ודפנה בלוך. התערוכה תציג גם לאחר אירועי שבוע העיצוב, ותינעל ביום חמישי ה-8/1/2015.

ביקשתי מגלית שתספר מה אפשר ללמוד מהעבודות שמוצגות בתערוכה, מה מעסיק את המעצבים, ואיך היא מתמודדת עם האתגר להציג עבודות מורכבות שלא תמיד קל להבין אותן. אבל לפני הכל, עוד תמונה:

איתי לניאדו, לב נייר

איתי לניאדו, לב נייר

Yuval:

הי גלית, בוקר טוב. מה שלומך?

Galit:

בוקר טוב. מה שלומך?

Yuval:

אני בסדר, ואת?

Galit:

אין שני ימים זהים…

Yuval:

כן… מזדהה. בואי נתחיל עם התערוכה המתקרבת ״מטה בוליזם״ בשבוע העיצוב ירושלים: מה את יכולה לספר עליה בכמה מילים – כמה עבודות, כמה מציגים וכן הלאה

Galit:

בשמחה. בתערוכה יוצגו 30 עבודות שנבחרו בשל העובדה שיש להן זיקה לשתי גישות של מעצבים אודות טכנולוגיה – יחס אוטופי או יחס ריאקציונרי. כל הסטודנטים הם מעצבים שלומדים בתואר השני בעיצוב בבצלאל, כמעט כולם במסלול ״אודות עיצוב״, מלבד שניים שלומדים במסלול ״עיצוב טכנולוגיה״. העבודות נוצרו במעבדות העיצוב ובסדנאות הרעיוניות בשנה שחלפה

Yuval:

אז את יודעת מה, אני לרגע אתפרץ לדלת פתוחה. השיעור האחרון שהעברתי בתוכנית, שמשותף לשלושת המסלולים (ניהול עיצוב, אודות עיצוב וטכנולוגיה) עסק בנושא של טכנולוגיה, ואני תוהה אם אנחנו לא עושים עוול למונח – כי גם פטיש ומסור הם טכנולוגיה, וגם נול ידני הוא טכנולוגיה. באיזו טכנולוגיה התערוכה עוסקת – של העידן הדיגיטלי או באופן כללי?

Galit:

אז הדלת באמת פתוחה, ומלבד העובדה שברור שאין עיצוב בלי טכנולוגיה (כלשהי) אנחנו רוצים לבדוק כמה דברים – לבדוק תוצרים (זמניים כמובן) של ההסתערות על טכנולוגיות דיגיטליות, על ידי מעצבים, ולהזכיר שגם מסור ונול הן טכנולוגיות, ואולי כשרצים קדימה בהתלהבות כדאי להעיף מבט אחורה מדי פעם. אז הבדיקה היא בשני וקטורים הפוכים – דיגיטלי, כזה שרץ קדימה, ווקטור הפוך לו של בדיקה מחדש של טכנולוגיות (או מיומנויות, או ידע, או טכניקות) של העבר

Yuval:

אולי תתני דוגמה לשתי עבודות משני הווקטורים, או משני הצדדים של המשוואה?

הדס אילני ודפנה בלוך, neo urban nature

הדס אילני ודפנה בלוך, neo urban nature

Galit:

העבודה של הדס אילני ודפנה בלוך מנסה לעצב את אופני ההסתגלות האבולוציונית של צמחים לסביבה אורבנית עתידית, ואיך תיראה ההפצה שלהם אחרי שהזרעים שלהם ״יהונדסו״ להתמודד עם מה שכרגע מונע מהם להתרבות.

העבודה של איתי לניאדו, שנעזרת בחיישנים בכדי לקרוא את פעימות הלב שלנו בכל פעם שאנחנו עומדים לידה, ולהפעיל לב נייר שמונח על השולחן בכדי להזכיר לנו שהוא פועם ובאיזה קצב, היא עבודה שמשתמשת ביכולות חדשות בכדי לעצב מחדש.

מהצד השני דנה בן שלום מוצאת טכניקות ישנות לשימור ירקות, שהן הרבה יותר מוצלחות משימוש במקרר, כאלה שאף אחד כבר לא זוכר, ומעצבת סידרת עזרים לכלי מטבח, שבנוסף להארכת חיי הירוקים, משנה את סביבת האחסון, דפוסי האכילה, והנראות שלה בבית.

דנה בן שלום, שימורים

דנה בן שלום, שימורים

Yuval:

אז הנה אני מתפרץ לדלת פתוחה פעם נוספת. לפעמים קשה להבין עבודות שנעשות במסגרת תואר שני – בבצלאל כמו בכל העולם – ובטח בתערוכות. כאוצרת התערוכה, וזו לא פעם ראשונה שאת מתמודדת עם השאלות האלו – מה מנחה אותך בבחירת העבודות? עד כמה השאלה של בהירות ונגישות מעסיקה אותך באופן ההצבה, וכן הלאה?

Galit:

זה מאד נכון. אני מנסה לבדוק אילו תהליכים גם מתקשרים את עצמם בעזרת התוצרים (הסופיים או אלה שנעשו בדרך), אבל מרגישה גם קצת מיסיונרית ומנסה לחשוף דברים שנראה לי חשוב שיוצגו, גם אם צריך לעצור ליד העבודה (מה שאנחנו לא עושים באופן אוטומטי) ולחוות משהו קצת יותר מורכב מדימוי אסתטי בלבד. נכון שאנחנו רגילים לדפדף בין קולבים ולבחור בחלקיק שנייה מה מעניין אותנו, אבל מעצבים היום עוסקים בסיטואציות שלפעמים צריך להתרכז בכדי לחוות.

אני חושבת שזה אפשרי, רק צריך לייצר את האפשרות של יכולת ריכוז בחלל תערוכה, לזמן קצוב, כמו לכל חוויה שהיא עצירה לרגע במירוץ של היומיום. אני גם חייבת להגיד שזה הופך להיות יותר קל להציג את העבודות בתואר השני משנה לשנה, כי השפה מתחדדת, התוצרים יותר ויותר מאפשרים את זה. ומלבד זאת, זו בחינה עצמית, כל שנה מחדש, וכל שנה התשובה תהיה אחרת…

Yuval:

את חושבת שזה מספיק, לייצר את האפשרות של ריכוז?

Galit:

לא, ריכוז הוא רק התחלה. דרך העריכה והתצוגה היא דילמה בפני עצמה בכל פעם מחדש. השנה, יהיו הרבה הדגמות של העבודות על ידי היוצרים, שיתוף של המבקרים בהפעלה או בניסוי, ושיח של מעצבים.

אני מודעת לזה שיש כמה קהלים, ו״קהל״ זה לא משהו הומוגני. מעצבים שמגיעים לא צריכים ״תירגום״, הם חווים את זה בעבודה היומיומית שלהם ומתחברים לדילמות. ילדים מרגישים באופן בלתי אמצעי את העבודות והרבה מהם לא צריכים הסברים או ״מגירות״ לסדר בהן את התוצרים.

ויש שלא מבינים, נכון.

Yuval:

אוקי. בואי נחזור לעבודות. מה אפשר ללמוד מהביקור בתערוכה על מה שמעסיק כיום מעצבים?

איתי יעקב, שחורדינית

איתי יעקב, שחורדינית

Galit:

הרבה שאלות תרבותיות. איתי יעקב, לדוגמה, בשתי עבודות שמסתכלות על תפישת היופי, ואיך טכניקה (חמצון שיער) או מדיה (תיעוד רגעי הכתרה של מלכות יופי ברצף של כמה עשרות שנים) באחרת, מייצרות שפה משועתקת ולא אישית. יש הרבה עבודות שמנסות לעצור את הרכבת ולחפש השראה במה שהיה נקרא פעם -low-tech. במבט כללי – העיסוק בעיצוב כאורגניזם שצורך חידושים ופיתוחים כמו אויר לנשימה, זולל אותם וממשיך לחפש עוד. משמח ומפתיע שיש פחות עיסוק ב״אני ואני ואני ואני״.

Yuval:

אמרת מקודם שהעבודות נוצרו במעבדות העיצוב ובסדנאות הרעיוניות בשנה שחלפה‎. מה את יכולה לספר עליהן? במה הן עסקו שאלו התוצרים שלהם?

Galit:

המעבדות עוסקות בארבע דילמות גג ״ניצחיות": שפת עיצוב; סביבה, קיימות, עודפות (לא באופן ישיר אלא כדילמה תמידית של מעצבים); מעבדת עתיד (שת״פ עם מדע וטכנולוגיות חדשות); ביקורת ושינוי חברתי. שתי הסדנאות הן כלי לפיתוח שפה אישית, מתודולוגיה עצמאית לכל יוצר, דרך ללמוד איך לעבוד עם עצמך ולהפעיל את עצמך בתוך הקונטקסט.

Yuval:

והחיבור לשבוע העיצוב ירושלים? כי השנה התוכנית שלו קצת יוצאת דופן לעומת שנים קודמות. על פניו נראה לי שחיבור השנה טבעי יותר

Galit:

באופן משמח החיבור השנה טבעי, שבוע העיצוב עצמו זז לכיוון תהליכים עכשוויים יותר, אולי בסוף המיינסטרים יגיע אלינו… בלי לתכנן, ישנם פרויקטים דומים: יפעת הולנדר-אמר תציג פרוייקט חברתי שיצרה, שמעודד אנשים לבוא עם בגדים ישנים שלהם שהם עדיין אוהבים, ולבקש ממנה שינויים עדכונים בכדי ללבוש אותם שוב, מתוך בחינה של כל מעגל תרומות הבגדים בארץ, ומסקנה מעניינת לגבי דפוסי הצריכה וחיים שניים של בגדים. באותו זמן יופעל פרויקט דומה בשבוע העיצוב.‎

יפעת הולנדר אמר, Re-wearable

יפעת הולנדר אמר, Re-wearable

Yuval:

מה שמזכיר לי פתאום את שם התערוכה שלא דיברנו עליו – מטה בוליזם. יכולה להגיד עליו כמה מילים?‎

Galit:

כן, בשמחה. העובדה שאנחנו מציגים בעיקר פרויקטים ממעבדות העיצוב, ולא תערוכת בוגרים (תערוכת בוגרים רשמית תיפתח ב-19/2 בבית בנימיני בתל אביב ובה יוצגו שמונת הבוגרים והפרויקטים המסכמים השלמים), איפשרה התייחסות לנושא שמעסיק את ההתמחות, גם בשיחות ובדילמות שלנו כמעצבים, יוצרים, מנחים, סטודנטים לגבי מקום המעצב.

התבוננות על ״עולם העיצוב״ כאורגניזם רעב, שמחפש מזון בכדי להמציא את עצמו מחדש ולהתעדכן, מציעה ראייה על כל הפרויקטים של המעצבים היוצרים מתוך פילטר של חיפוש המזון (שהוא בעיקר טכנולוגיות חדשות), עיכול שלו, הפקת האנרגיה הדרושה ליצירת רעיונות עיצוביים חדשים, וההיפטרות מהפסולת בסופו של דבר. וחוזר חלילה.

והעובדה שאנחנו חשופים לכל כך הרבה פרויקטים ואוביקטים שנולדים בכל העולם בכל רגע, הופכת את החיפוש לאובססיבי יותר.

Yuval:

לגמרי. משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?

Galit:

שמלבד שבוע העיצוב שנפתח ביום רביעי מתוכננים עוד שני אירועים מעניינים של התכנית: התערוכה של בוגרי אודות עיצוב והשקת ספר בבית בנימיני ב-19/2 וכנס ב-12/3 שבו יציגו בוגרים מכל ההתמחויות של התכנית פרוייקטים יוצאי דופן, כמיצבים וכהרצאות קצרות בבית הנסן בירושלים. תבוא!

Yuval:

ברור שאני אבוא. יש לי ברירה…

Galit:

תמיד יש 🙂

דנה זליג, עצים

דנה זליג, עצים

תמרה אפרת ועדן אוחנא,עצים וציפויים

תמרה אפרת ועדן אוחנא, עצים וציפויים

 

עדן אוחנא,סוגshellבית

עדן אוחנא, סוג shell בית

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden