כל מה שחשוב ויפה
אורי גרשט. רימון, מתוך סרט דיגיטלי HD, אוסף מוזיאון ישראל, ירושלים

התרסקות: אורי גרשט במוזיאון תל אביב

יואב עופר סבור שהתערוכה החדשה של אורי גרשט במוזיאון תל אביב, רסיסים, היא לא תערוכה קלה לעיכול: מצד אחד היא גרנדיוזית ואסתטית להפליא, ומצד שני היא כמו כתב חידה הבנוי רבדים רבדים, ודורש מהצופה בסיס ידע רחב

בכניסה לחלל התערוכה ״רסיסים״ נגלים לצופה שלושה סרטי וידאו משולבים בסאונד שבהם מנפץ האמן אורי גרשט מראות, הניצבות מול זרי פרחים מלאכותיים שמהווים חיקוי לזרי הפרחים של יאן ברויגל האב. הפרחים באגרטלים נוצרו בעבודת מלאכה ידנית וטכניקת הצילום מתבססת על שימוש בעדשות מיוחדות ובמצלמות HD. התוצאה היא צילומי וידאו עוצרי נשימה שמצליחים לשבור את קירות המציאות ולנוע על הציר שבין מציאות לאבסטרקט מוחלט.

הטכניקות הרבות שמנצל גרשט מצליחות לגרום לצופה לתהות מהי אמת ומהי אשליה. לאחר התבוננות בסרטונים ממשיך הצופה לחלל אחר שבו מוצגות תמונות סטילס של פרחים מרוסקים והשתקפויותיהם ברסיסי מראה. גם התמונות הללו עשויות באותה ההקפדה והדיוק כמו סרטוני הווידאו וממשיכות להדהד את המסר. לצד אלו ניצבות גם עבודות קודמות של גרשט וציורי ז׳אנר קלאסיים של פרחים.

במהלך השיטוט בתערוכה עדיין בוקעים קולות הניפוץ מהחדר הראשון.

אורי גרשט. פרחים מתפוצצים 01- 2008

אורי גרשט. פרחים מתפוצצים 01- 2008

גרשט, יליד 1967, חי ופועל בלונדון. התערוכה, שאצר ד״ר דורון לוריא, כוללת יצירות שעליהן עבד גרשט בשבע השנים האחרונות, לצד יצירות קודמות שהציג ב־2008 בתערוכה ״רסיסי זמן״. גרשט מתבסס על קרקע ענפה של ציורי טבע דומם מצפון אירופה של המאה ה־17. ציורים אלו, בדומה לעבודותיו, הם יצירות אניגמטיות המכילות אלגוריות ומשמעויות עמוקות. העבודות האחרונות בתערוכה מתבססות על ציורי פרחים באגרטל של יאן ברויגל האב שבהם נתקל גרשט במוזיאון לתולדות האמנות של וינה.

גרשט משתמש בציורים אלו בחכמה: מצד אחד אלו ציורים אשליתיים ונדמה כי כמעט וניתן לגעת בפרחים שבציור; מצד שני ברור כי אין קשר בינם ולבין המציאות. הפרחים המתוארים בציורים פורחים בעונות שונות ובאזורים גיאוגרפיים שונים. ציורי הוואניטאס הם אלגוריה שמזכירה כי החיים חולפים וכי המוות ממתין לכולם. גם הפרחים המוצגים בציור בשיא פריחתם, סופם לקמול.

את המצע הסימבולי הזה מטעין גרשט במשמעויות מודרניות חדשות. במציאות שבה אנחנו חיים, הפער בין המציאות לתפישה שלנו אותה הולך וגדל. אנחנו מוצפים כל העת בדימויים שקריים ומוגזמים, צורכים אשליות שאין לנו בהן צורך, וחיים בסביבת מסך שמבטיחה לנו הרבה, אך בפועל נותנת מעט. באקלים החדש הזה עולה גם סף הריגוש שלנו ואנו נדרשים כל הזמן לדימויים חזקים יותר שגם אליהם אנחנו הופכים לאדישים. בעמידה מול התערוכה חייב הצופה לתהות על הסימולקרה האשליתית שבה אנו חיים. כך, גם האסתטיקה של התערוכה עצמה הופכת מטרה ללעג.

גרשט מתייחס בתערוכה גם ליחסים בין אסתטיקה ויופי לכאוס ולחורבן, לפורנוגרפיה של ההרס, למשיכה של המין האנושי להרס ולקטל. רעש הניפוץ החזק המלווה את סרטי הווידאו ותמונות הסטילס של זרים מרוסקים ורסיסי זכוכית, מזכירים תמונות של אירועי אלימות וטרור החל מפיגועי 11 בספטמבר ועד לרצח רבין. המציאות העכשווית בארץ מטעינה עוד יותר את הדימויים הקשים ויוצרת אווירה בלתי נעימה. ציורי הוואניטאס המציצים מבין הרסיסים מזכירים שוב כי החיים הם שברירים.

אורי גרשט. השתקפויות, מראות איחוי, 2014 

אורי גרשט. השתקפויות, מראות איחוי, 2014

אורי גרשט. השתקפויות, מראות מציאות (בעקבות יאן ברויגל האב), 2014

אורי גרשט. השתקפויות, מראות מציאות (בעקבות יאן ברויגל האב), 2014

בהסתכלות על עבודותיו של גרשט, מעניין לבחון את השילוב שנוצר בין אמנות לאומנות. עיצוב פרחים מלאכותיים, שנחשב לעבודת מלאכה, משולב בעבודות אמנות קלאסיות וצילומים. גם השילוב של תחומי אמנות שונים לכדי תערוכה עקבית אחת הוא מרשים, החל מציורים קלאסיים מהמאה ה־17, דרך צילומי סטילס, עבודות וידאו וסאונד. גרשט מצליח ליצור חיבור סינרגי בין תחומים שונים ששומר על הצופה מסוקרן ובקשב. מבחינה צילומית, גרשט מצליח לנתק בחן רב את השלשלאות הכובלות בדרך כלל את הצילום למציאות. הצילום בתערוכה מצליח לקבל נפח חדש, כזה שמאפשר לצופה לנתק אותו מן המציאות שממנה נוצר ולשקוע בעולם החדש שנגלה מתוך התמונה.

התערוכה של גרשט היא אכן גלולה לא פשוטה לבליעה. מבחינה חיצונית היא יפה ומלוטשת כל כך עד שהיא כמעט ויוצרת אנטגוניזם. עם זאת, זה גם סוד כוחה: היא משלבת בהצלחה רבה בין אסתטיקה ויזואלית מרשימה למסר עמוק ורב רבדים. כמו ציורי הוואניטאס, גם העבודות בתערוכה הן פתח לדיון אינטלקטואלי.

אורי גרשט. ציפור נופלת, צילום סטילס מתוך סרט, 2008

אורי גרשט. ציפור נופלת, צילום סטילס מתוך סרט, 2008

*כוכבית מייצגת שדות חובה

מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden