כל מה שחשוב ויפה
קרקס הבריחה: שבוע העיצוב ירושלים 2021

שבוע העיצוב חולון 2015: דודי ראב״ד

שבוע העיצוב חולון 2015
פורטפוליו מלווה את פעילות הפקולטה לעיצוב במכון טכנולוגי חולון


המרואיין השני בסדרת הפרסומים על ההכנות לשבוע העיצוב חולון – כחלק משיתוף הפעולה בין פורטפוליו לפקולטה לעיצוב במכון טכנולוגי חולון- הוא פרופ׳ דודי ראב״ד, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי במכון. ״השותפות בהובלת שבוע העיצוב חולון (יחד עם מוזיאון העיצוב ועיריית חולון) היא בין השאר מעורבות בקהילה שבה אנחנו מתפקדים: העיר חולון, שבה אנחנו ממוקמים, וקהילת המעצבים, שמוזיאון העיצוב מהווה בעבורה ׳סמן ימני׳ בכל הקשור בחשיפת העיצוב לקהל הרחב״, אומר ראב״ד.

״צריך לזכור שהיוזמה להשתלב בשבוע העיצוב בחולון הייתה שלנו. איש לא כפה אותה עלינו והרעיון בבסיס העניין היה לייצר נוכחות עיצובית אחרת, חתרנית במהותה, לא מוזיאלית, בשבוע העיצוב. יצרנו עיצוב בגובה העיניים – בעיקר מפני שעיצוב הוא כזה שנעשה על ידי אנשים, באמצעות אנשים, לטובת אנשים – שנתקלים בו בדרך למכולת, בתור לתספורת, בהמתנה לכוס הקפה בבית הקפה השכונתי. קראנו לו ׳עיצוב יוצא לרחוב׳ והוא אכן יצא לרחוב תרתי משמע. במידה מסוימת של נאיביות, נתלינו בעץ גבוה במיוחד (מה זה גבוה? עץ עוג!) של פסטיבל העיצוב בלונדון, שהמוטו בו הוא שהעיצוב הוא בכל מקום״.

למדתי שחולון אינה לונדון, בין השאר בכמות המשאבים שניתן להעמיד למיזם שכזה. למדתי שאם רוצים שבוע עיצוב שנוגע באנשים, מישהו, איפשהו, חייב להכניס יד לכיס עמוק ולגייס לכך תקציב, משום שלהתלהבות ולמחויבות של סטודנטים לעיצוב יש גבול עליון

holonphoto2

מה הערך הפדגוגי של פעילות כזו בתוך האקדמיה, ואיפה עובר הגבול בין הלימוד להתנסות המעשית?

״אין לטעמי גבול בין לימוד עיצוב תעשייתי והתנסות מעשית. לימודי עיצוב הם במהותם learning by doing. תהליך לימוד וחקר הוא תהליך ליבה בסיסי שכל מעצב עובר כשהוא עובד על פיתוח עיצובי של מוצר או שירות במטרה יישומית מוצהרת. המסגרת שהקמנו למימוש המעורבות שלנו בשבוע העיצוב היא קורס אקדמי לכל דבר, שאפשר לכנותו ׳בן דוד׳ של שיתופי הפעולה עם תעשייה וארגונים חברתיים.

״לימוד עיצוב תעשייתי בלא מעט אספקטים הוא הכי קרוב לחינוך (גם אם זה נשמע פומפוזי). חינוך ל׳חשיבה עיצובית׳, חינוך לערכים של אסתטיקה, חינוך למעורבות, חינוך ללקיחת אחריות, חינוך להוביל תהליכים – חינוך. ארגז הכלים והמיומנויות שאנחנו מלמדים בארבע שנות התואר הוא רק הציפוי שעוטף את העשייה ואת ההתנסות האינטנסיבית.

״גם במקרה של שבוע העיצוב מתקיים לימוד וחקר לגיבוש אסטרטגיה מוטת מטרות, מוגדר קהל מטרה, נשקלים אמצעים, נקבעים דגשים, מתמקדים בניהול זמן, מקיימים דיאלוג עם שותפי פיתוח, ומה לא?! בסופו של יום הסטודנטים גם מפיקים ומנהלים בפועל את פרי תכנונם ויכולים לחוות באופן ישיר וחד כל היבט מעשי של התכנון שלהם. ההתמודדות של קבוצת סטודנטים עם ישום אסטרטגיה עיצובית מחד, ושותפות רחבה עם שאר הכוחות הפועלים, ליצירת שבוע העיצוב, היא שיעור מאלף בחלק מהותי בעבודתם של מעצבים המתמקד בניהול עיצוב, שגם הוא נושא הנלמד במחלקה״.

 

מה למדת מהפעילות של השנה שעברה – מה היה טוב וצריך להמשיך, מה רצית לשנות, וכן הלאה…

״למדתי המון. מה יכולתי לשנות? הרבה פחות! למדתי שחולון אינה לונדון, בין השאר בכמות המשאבים שניתן להעמיד למיזם שכזה. למדתי שעיצוב שמשתלב בחיי היום יום של הבריות, מלהיב אותם ומייצר ריגוש ושותפות שמדברים אליהם, לא משנה אם הם פוגשים בו במוזיאון העיצוב, בפיצרייה ׳שנכבשה׳ בפסח לטובת תערוכה עיצובית, או בהשתלטות מרצון על חלון ראווה של סלון תסרוקות. למדתי שאם רוצים שבוע עיצוב שנוגע באנשים, מישהו, איפשהו, חייב להכניס יד לכיס עמוק ולגייס לכך תקציב, משום שלהתלהבות ולמחויבות של סטודנטים לעיצוב יש גבול עליון.

״בשנה שעברה קיימנו למעלה מ-30 פעילויות במסגרת שבוע העיצוב, שהתחלקו שווה בשווה בין תערוכות ומיצגים ברחבי חולון ו׳התערבויות עיצוביות׳ בתוך מוזיאון העיצוב. השנה, מסיבות תקציביות, נתמקד בפעילות בסביבת מוזיאון העיצוב בחולון בתקווה ליצור מומנטום שיבוא לידי ביטוי בשנים הבאות״.

IMG_0784

״עיצוב תעשייתי בכלל, ובארץ בפרט, עדיין רחוק מתודעת הבריות. כמו האיש שאמר שהוא ׳מדבר 40 שנה והוא לא ידע שהוא מדבר פרוזה׳, עיצוב תעשייתי משיק לכל פעולה בחיינו, אבל מעטים יודעים לקשר את זה למה ולמי שעומד מאחורי זה. בעולם ישנם שני ׳קטרים׳ שמושכים את המודעות ל׳עיצוב׳ לתוך התודעה הציבורית. הראשון הוא תעשייה ענפה ומסורתית ותרבות של עשייה בת מאות שנים (יפן, מדינות סקנדינביה, איטליה וכדומה) הצורכת עיצוב. השני הוא תמיכה ממשלתית בפיתוח תשתית עיצובית (גרמניה, אנגליה וכדומה), הנובעת מההכרה שעיצוב מוכר.

״בישראל לא קיימות לא זו וגם לא זו. מה שנשאר הוא המודעות המיסיונרית של העושים במלאכה, המעצבים, האוצרים ודומיהם. זה מעט, מתקשה לתפקד, אבל זה-מה-יש. לקחנו על עצמנו לתרום את חלקנו כמעצבים וכמוסד המחנך את מעצבי העתיד, לכבוש עוד לבבות, גם אם התהליך סיזיפי״.

*כוכבית מייצגת שדות חובה

פורטפוליו באינסטגרם

עקבו אחרינו
מעבר לתוכן מרכזי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + zמעבר לסגיר, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x
Silence is Golden